Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Näin vapaaehtoisesti lapsettomat hehkuttavat elämäänsä: Voi luojan kiitos

Vierailija
30.09.2025 |

Väitöskirjan mukaan muut suostuttelevat vapaaehtoisesti lapsetonta muuttamaan näkemystään. Hänet myös kyseenalaistetaan, mikä saa vaikenemaan tai kehittämään oman tilannekohtaisen puhumisen strategian.

Välillä mä tuon sitä omaa lapsettomuutta esiin. Jos ei jaksa vaivautua mihinkään väittelyihin, niin sitten on vaan hiljaa, mutta kyllä se lapsellisuus ja lapsettomuus päivittäin vähän nousee esille. Milloin joku on saanut just esikoisensa ja milloin joku on tullut toista kertaa raskaaksi. Onhan se ajankohtainen aihe mun ikäluokan kanssa.

https://www.is.fi/perhe/art-2000009261066.html

Ajatella jos tuo olisi toisinpäin että vanhemmat joutuisi miettimään uskaltaako kertoa uuden lapsen syntymästä kellekään. Ei olisi reilua kellekään. Miksi ei annettaisi ihmisten vain olla sitä mitä on, olipa kyseessä vela tai ei.

Kommentit (251)

Vierailija
61/251 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on lapsettomia ystäviä ja en kyllä ole oikeastaan koskaan keskustellut sen kummemmin asiasta heidän kanssaan. Mitä se mua liikuttaa miten joku muu elää? 

Vierailija
62/251 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä katsoo lähipubin terassilla näitä keski-ikäisiä "vapaaehtoisesti" lapsettomia, niin olen onnellinen etteivät ole lisääntyneet. Kaikille ei vain sovi vastuunkanto. 

Ne lähipubissa notkuvat tuskin on läheskään kaikki kovin vapaaehtoisesti lapsettomia. Pitää erottaa myös fyysisistä syistä tai elämänkulusta johtunut lapsettomuus siitä että se on oikeasti vapaaehtoinen valinta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/251 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on monta lapsetonta keski-lkäistä naista ystänä tai tuttuna. Henkisesti ja henkisessä energiassa he jäävät jotenkin vajaaksi, naiivilla tavalla lapsekkaiksi. Nainen ei saavuta täyttä henkistä potentiaaliaan ilman äitiyttä. Äitiys jalostaa naista henkisesti. Tää korostuu vielä nykyisessä narsistisessa kulttuurissa. Äitien kaa on jotenkin mukavampaa....nämä velat eivät pysty oikein huomioimaan toisia immeisiä. Kun miehenä olin vielä sinkkuna niin välttelin velojen reffaamista....heillä oli outoja kuvitelmia omasta erinomaisuudestaan  kuvittelivat itsestään liikoja. Velat odottelivat sitä tai tätä....tyyliin minä minä minä mutta itse olivat kykenemätön iä narsismissaan edes näkemään sitäctoista ihmistä. Ulkoiset merkityksettömät tavarat rai rahat tai statuksen olivat heille tärkeitä jotenkin lapsekkaalla tavalla. Minulle miehenä annettiin rooli ja arvioitiin suoraan hyvyyttäni miehenä sillä kuinka mahdollistanut jotain velan Ihannoimaan lapsivapaata luksuselämää jolla tahtoo elvistellä suomessa. Yöks.

Vierailija
64/251 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän nämä vapaaehtoisesti lapsettomat ovat niitä, jotka eniten arvostelevat muita ja ovat kateellisia. Onhan se säälittävää kun keski-ikäinen nainen elää unelmaansa jossain punk keikalla parikymppisten opiskelijoiden seassa! 🐵

Vierailija
65/251 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi lapsettomista naisista tulee nelikymppisinä katkeria ja lihavia toisia arvostelevia ikäviä ihmisiä. Moni haisee kissankuselta pitkälle ja toiset ottavat kerrostaloyksiöönsä räksyttämän koiria jonkun (lapsen) korvikkeeksi. Kokoontuvat sitten iltaisin rakkiensa kanssa lähipuistoihin juoruamaan. Ja millaisia ilkimyksiä tuleekaan näistä lapsettomista norsuista yksinäisinä vanhuksia. On siinä filippiiniläisillä hoitajilla kestämistä. Osa tietty jatkaa teinityylillä baareissa aikaiseen lähtöönsä asti.

Ja nyt joku vielä tulee sanomaan ettei velaus kiinnosta muita eikä aiheuta mitään negatiivisa reaktioita kenessäkään. :D

Vierailija
66/251 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen lapsellinen on ensin ollut lapseton.

Mutta ei vapaaehtoisesti lapseton.

Opettele perusasiat ennen kuin kommentoit.

Mistä sinä sen tiedät kenen lapsettomuus on vapaaehtoista?

Minä ainakin olin ensimmäiset 30 vuotta elämästäni täysin vapaaehtoisesti lapseton. En todellakaan halunnut lapsia.

Kolmekymppisenä sitten kuitenkin halusin.

Elämntilanteet, toiveet ja mielipiteet voivat muuttua. Kaikkia mielipiteitä ja elämänhaaveita ei tarvitse päättää lopullisesti 2-vuotiaana, ei edes 20-vuotiaana. On sallittua muuttua elämänsä aikana ja muuttaa myös toiveitaan.

Saa mieltä muuttaa vaikka 1000 kertaa. Se on sallittua kaikille.

Se ei kuitenkaan tee sinusta velaa, koska velalla ei ole eik

Eli voi sit vasta menopaussin jälkeen naisesta todeta että todella oli vela. Miehestä vasta kuolinvuoteella.

Vierailija
67/251 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sherlock ilmoittautui. :D

No saatana. Mieti nyt vähän. En minäkään ensin halunnut lapsia. Sitten halusin. Ja sain. Sitten lapseni kuoli. Nyt olen vastentahtoisesti lapseton ja vapaa, vai olenko?

Vapaaehtoisesti lapseton (childfree) ei halua lapsia koskaan, eikä myöskään siksi saa niitä koskaan.

Se on eri asia kuin olla lapsettomana (childless) parikymppisenä, koska koulut pitää saada ensin alta pois.

Lapseton vs. lapsivapaa = kaksi eri käsitettä

Ihmisillä mielipiteet muuttuu! Voi vaikka löytyä uusi nainen tai mies ja hänen kanssa haluaakin lapsia! Nykypäivänä ihminen voi vaihtaa jopa sukupuolta ja sinä kuvittelet, että vapaaehtoisesti lapsettoman mielipide ei voisi muuttua?!

Vierailija
68/251 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä katsoo lähipubin terassilla näitä keski-ikäisiä "vapaaehtoisesti" lapsettomia, niin olen onnellinen etteivät ole lisääntyneet. Kaikille ei vain sovi vastuunkanto. 

Jos tiedät, että nämä lähipubin terassilla istuvat henkilöt ovat vapaaehtoisesti lapsettomia, silloin sinun täytyy itse viettää hyvin paljon aikaa siellä terassilla.

Vierailija
69/251 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on monta lapsetonta keski-lkäistä naista ystänä tai tuttuna. Henkisesti ja henkisessä energiassa he jäävät jotenkin vajaaksi, naiivilla tavalla lapsekkaiksi. Nainen ei saavuta täyttä henkistä potentiaaliaan ilman äitiyttä. Äitiys jalostaa naista henkisesti. Tää korostuu vielä nykyisessä narsistisessa kulttuurissa. Äitien kaa on jotenkin mukavampaa....nämä velat eivät pysty oikein huomioimaan toisia immeisiä. Kun miehenä olin vielä sinkkuna niin välttelin velojen reffaamista....heillä oli outoja kuvitelmia omasta erinomaisuudestaan  kuvittelivat itsestään liikoja. Velat odottelivat sitä tai tätä....tyyliin minä minä minä mutta itse olivat kykenemätön iä narsismissaan edes näkemään sitäctoista ihmistä. Ulkoiset merkityksettömät tavarat rai rahat tai statuksen olivat heille tärkeitä jotenkin lapsekkaalla tavalla. Minulle miehenä annettiin rooli ja arvioitiin suoraan hyvyyttäni miehenä sillä kuinka mahdollistanut jotain vel

Jännä kun mun kokemus on aika päinvastainen. Juuri niiden äitien maailmankuvaan ei mahdu yhtään mitään muuta kuin omia geenejä kantavat, koko muu maailma saa pyöriä heidän ympärillään ja saa luvan väistyä heidän tahtonsa tiellä. Mitä jalostunutta siinä on, että ei kykene ymmärtämään yhtään muiden ihmisten kannalta sitä että ihmiset haluaisi joskus vaikka rauhassa treenata salilla tai rentoutua porealtaassa ilman että hänen oma pikku liisapetterinsä hyppelee tasajalkaa päälle ja kirkuu kuin syötävä? 

Vierailija
70/251 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on monta lapsetonta keski-lkäistä naista ystänä tai tuttuna. Henkisesti ja henkisessä energiassa he jäävät jotenkin vajaaksi, naiivilla tavalla lapsekkaiksi. Nainen ei saavuta täyttä henkistä potentiaaliaan ilman äitiyttä. Äitiys jalostaa naista henkisesti. Tää korostuu vielä nykyisessä narsistisessa kulttuurissa. Äitien kaa on jotenkin mukavampaa....nämä velat eivät pysty oikein huomioimaan toisia immeisiä. Kun miehenä olin vielä sinkkuna niin välttelin velojen reffaamista....heillä oli outoja kuvitelmia omasta erinomaisuudestaan  kuvittelivat itsestään liikoja. Velat odottelivat sitä tai tätä....tyyliin minä minä minä mutta itse olivat kykenemätön iä narsismissaan edes näkemään sitäctoista ihmistä. Ulkoiset merkityksettömät tavarat rai rahat tai statuksen olivat heille tärkeitä jotenkin lapsekkaalla tavalla. Minulle miehenä annettiin rooli ja arvioitiin suoraan hyvyyttäni miehenä sillä kuinka mahdollistanut jotain vel

Yhtään tällaista "lapsekasta" velaa en muista tavanneeni, mutta itsekkäitä "minä ja mun jälkeläiseni"-äitejä senkin edestä.

Vierailija
71/251 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on lapsettomia ystäviä ja en kyllä ole oikeastaan koskaan keskustellut sen kummemmin asiasta heidän kanssaan. Mitä se mua liikuttaa miten joku muu elää? 

Primitiivisissä agraariyhteiskunnissa suuri lapsiluku on välttämätön kyläyhteisön selviämiselle, koska moni kuoleentuu jo imeväisenä tai myöhemmin katovuosien tai vainolaisen takia. Jokaisen on kannettava kortensa kekoon ja puhallettava yhteen hiileen. Siksi massasta poikkeaminen voidaan nähdä jopa uhkana.

Tällaisia paikkakuntia on siis ainakin etelä-pohjanmaalla vielä 2020-luvullakin.

Vierailija
72/251 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katkeruus saa ihmisen möläyttelemään jos vaikka mitä. Väsyneet perheenäidit ja -isät ovat niitä joita muiden toisenlaiset valinnat ahdistavat. Tunnen lähinnä sääliä.

Mietin vaan, miksi velana sinua harmittaa, jos joku saa kaveri saa lapsen? Sitähän tuossa velat valittivat myös, häiritsee muiden valinnat heitä.

Ja sama toisinpäin.

Vierailija
73/251 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhtä lailla siellä istuu lisääntyneitä, älä esitä tyhmää. Ja se vasta surullista onkin.

Vierailija
74/251 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en hehkuta, oikeasti jos on aikuinen mitä väliä sillä on onko lapseton vai onko lapsia jokaisen oma päätös. 

Vierailija
75/251 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kateudestahan se johtuu. Kun joku toinen elää sellaista elämää kuin haluaa, eikä ole mennyt massan mukana. 

Kuinka moni saa lapsia siksi kun menee massan mukaan, vaikka ei halua? Outoja ihmisiä, itse en tunne yhtään.

Vai väitätkö, että kukaan ei oikeasti voi haluta lapsiperhe-elämää? Ahdasmielistä, osoittaa ymmärtämättömyyttä.

Hyvin suuri osa ihmisistä elää elämäänsä siten kuin kaikki muutkin ja koska "niin vain pitää tehdä". Ei ihmiset muuten sinnittelisi huonoissa parisuhteissa tai ottaisi valtavia lainoja, jos kukaan muukaan ei niin tekisi. 

Ok. Ehkä olen etuoikeutettu kun omassa laajassa tuttavapiirissä ihmiset ovat onnellisia ja tekevät omia valintojaan.

Anteeksi mutta tuntuu loukkaavalta, jos todella olet sitä mieltä, että lapsia ei voi oikeasti haluta, vaan niitä "tehdään" kun muutkin. Itse olen suuresti halunnut lapsia ja onnekkaasti saanutkin, ja näin ystävillänikin.

Vierailija
76/251 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne lähipubissa notkuvat tuskin on läheskään kaikki kovin vapaaehtoisesti lapsettomia. Pitää erottaa myös fyysisistä syistä tai elämänkulusta johtunut lapsettomuus siitä että se on oikeasti vapaaehtoinen valinta. 

Veikkaan että suurinosa, ehkä kaksikolmasosaa henkilöistä, jotka pitävät itseään vapaaehtoisesti lapsettomina, eivät todellisuudessa sitä ole millään tavalla vapaaehtoisesti. Heillä ei käytännössä ole muuta mahdollisuutta kuin lapsettomuus! Syitä: ei ole kumppania, taloudellinen tilanne, mielenterveys- ja päihdeongelmat, syrjäytyminen. Joten termi, että olisi vapaaehtoisesti lapseton on vain valehtelua itselleen ja muille. Henkilö on todellisuudessa lapseton ihan olosuhteiden pakosta! 

Vierailija
77/251 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai oikeen veloja! Viddu, kasvakaa aikuisiksi!

Vierailija
78/251 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos sinä et ole kiinnostunut toisen ihmisen elämän tärkeistä asioista (kissat, koirat, ruusut..), miksi oletat, että ystäväsi olisivat kiinnostuneita sinun elämän tärkeistä asioista (lapset)?

Ystävyys toimii kahteen suuntaan."

Ystävyys tosiaan toimii kahteen suuntaan.

Ei pidä olettaa, että voi vapaasti arvostella toisen perhettä ja silti tämä toinen olisi edelleen äärettömän kiinnostunut sinun elämästäsi.

Minä ainakin etsin uudet ystävät kun alkoi tulemaan kettuilua perheestäni. Se kettuilu tuli ihan puskista. Luulin ystäviäni hyviksi ystäviksi. Olin oikeasti kiinnostunut heidän asioistaan ja kannustin heitä pyrkimyksissään ja lohdutin murheissaan.

Ei perheellisenkään tarvitse yksipuolisesti olla ystävä. Ystävyyden kuuluu toimia kumpaankin suuntaan.

Oikeat ystävät onneksi pysyivät ystävinä, myös he jotka eivät pidä lapsista.

Vierailija
79/251 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta ei vapaaehtoisesti lapseton.

Opettele perusasiat ennen kuin kommentoit.

Mistä niin tiedät?! Moni kuule on parisuhteen alkuaikoina vapaaehtoisesti lapseton!  Suurin osa! He ovat vapaaehtoisesti lapsettomia niin pitkään kuin käyttävät ehkäisyä! Tyypillisissä suhteissa vuosia.

Vapaaehtoisesti lapsettomalla ei ole eikä hän koskaan saa lapsia.

No sitähän ei sitten voi tietää ennenkuin viisikymppisenä, että oliko vapaaehtoisesti lapseton vai.

Totta, osa wt-ihmisistä ei ikinä opi tuntemaan itseään tai tiedä mitä elämältä haluavat. Monet oppivat ja tietävät.

Vierailija
80/251 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

45 vuotta on hyvä ikä adoptoida lapset ja asettua, nuoruutta ei kannata haaskata.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kuusi