Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Näin vapaaehtoisesti lapsettomat hehkuttavat elämäänsä: Voi luojan kiitos

Vierailija
30.09.2025 |

Väitöskirjan mukaan muut suostuttelevat vapaaehtoisesti lapsetonta muuttamaan näkemystään. Hänet myös kyseenalaistetaan, mikä saa vaikenemaan tai kehittämään oman tilannekohtaisen puhumisen strategian.

Välillä mä tuon sitä omaa lapsettomuutta esiin. Jos ei jaksa vaivautua mihinkään väittelyihin, niin sitten on vaan hiljaa, mutta kyllä se lapsellisuus ja lapsettomuus päivittäin vähän nousee esille. Milloin joku on saanut just esikoisensa ja milloin joku on tullut toista kertaa raskaaksi. Onhan se ajankohtainen aihe mun ikäluokan kanssa.

https://www.is.fi/perhe/art-2000009261066.html

Ajatella jos tuo olisi toisinpäin että vanhemmat joutuisi miettimään uskaltaako kertoa uuden lapsen syntymästä kellekään. Ei olisi reilua kellekään. Miksi ei annettaisi ihmisten vain olla sitä mitä on, olipa kyseessä vela tai ei.

Kommentit (251)

Vierailija
41/251 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä maaseudun syväjoki-paikkakunnalla lapsettomuutta ihmetellään i ja taivastellaan han avoimesti. Suurin osa elää vielä henkisesti sitä aikaa kun suuri lapsiluku oli välttämätön kyläyhteisön selviämiselle. Sellaisia eläviä fossiileita. 

Vierailija
42/251 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin lapseton omasta halusta. Halusin matkustella ja pyöriä baareissa. Onneksi mieli muuttui kolmikymppisenä. Nyt kolme lasta ja tämä on elämäni parasta aikaa!

Säälin näitä jotka todistelevat olevansa vapaaehtoisesti lapsettomia. Lapsellista! 😀 itse en ollut salaisesti kateellinen lapsiperheille. Niinkuin nämä todistelijat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/251 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP. Miksi luulet, että vanhemmat eivät joudu miettimään voiko raskaudesta kertoa?

Vanhemmat miettivät kovasti milloin raskaudesta voi kertoa ja kenelle siitä voi kertoa. Aina ei edes tiedä onko lapseton läheinen omasta halustaan lapseton vai haluaisiko hän saada lapsen. Melkein kuka tahansa voi loukkaantua siitä että kertoo vauvauutisen, tai siitä että ei kerro.

Sitten jos lapsia on enemmän kuin yksi, niin uuteen vauvaan suhtaudutaan lähtökohtaisesti negatiivisesti. Onnittelut ovat harvassa. Oliko se vahinko, on tavallisin reaktio. Jotkut kysyvät vaan, että miksi.

Minulle eräs ystävänä pitämäni henkilö kysyi ensimmäisestä vauvastani, että kannattiko, ja näytti nyrpeää naamaa.

Itse en ole kyseenalaistanut kenenkään elämänvalintoja enkä kysellyt kenenkään lisääntymisaikeista. Siksi olen hämmentynyt saamistani tylyistä kommenteista. 

Nämä samat tyypit olettavat, että olen kaikesta huolim

Jos sinä et ole kiinnostunut toisen ihmisen elämän tärkeistä asioista (kissat, koirat, ruusut..), miksi oletat, että ystäväsi olisivat kiinnostuneita sinun elämän tärkeistä asioista (lapset)?

Ystävyys toimii kahteen suuntaan.

Vierailija
44/251 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kateudestahan se johtuu. Kun joku toinen elää sellaista elämää kuin haluaa, eikä ole mennyt massan mukana. 

Kuinka moni saa lapsia siksi kun menee massan mukaan, vaikka ei halua? Outoja ihmisiä, itse en tunne yhtään.

Vai väitätkö, että kukaan ei oikeasti voi haluta lapsiperhe-elämää? Ahdasmielistä, osoittaa ymmärtämättömyyttä.

Vierailija
45/251 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä maaseudun syväjoki-paikkakunnalla lapsettomuutta ihmetellään i ja taivastellaan han avoimesti. Suurin osa elää vielä henkisesti sitä aikaa kun suuri lapsiluku oli välttämätön kyläyhteisön selviämiselle. Sellaisia eläviä fossiileita. 

Voin kyllä kuvitella.😫

Vierailija
46/251 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se elämä miljoona kertaa helpompaa ilman lapsia.

On, mutta miksi siitä pitää muiden pahoittaa mieltään, kun lisääntyminen on vapaaehtoista eikä siihen ole pakkoa...? Miksei ihmiset pahoita samalla tavoin mieltä siitä että joku ei pelaa jalkapalloa tai ei harrasta hiihtoa?

Johtuu yksinomaan siitä, että nämä marisijat on läheisriippuvaisia ja toisaalta tahdonvastaisesti selibaatissa olevia. He järkeilevät niin, että jos joku äkkiä päättääkin haluta lapsia, heillä on isommat mahkut päästä kyrvällään vaginaan. No ei oikeasti ole, koska kuka tahansa aivoton mulkullinen ei kelpaa geenien luovuttajaksi.

Perheelliset elää tahdonvastaisessa selibaatissa ja marisevat lapsettomille? Mitähän sinä nyt oikein sössötät? :D

Vierailija
47/251 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen lapsellinen on ensin ollut lapseton.

Mutta ei vapaaehtoisesti lapseton.

Opettele perusasiat ennen kuin kommentoit.

Mistä niin tiedät?! Moni kuule on parisuhteen alkuaikoina vapaaehtoisesti lapseton!  Suurin osa! He ovat vapaaehtoisesti lapsettomia niin pitkään kuin käyttävät ehkäisyä! Tyypillisissä suhteissa vuosia.

Vapaaehtoisesti lapsettomalla ei ole eikä hän koskaan saa lapsia.

Vierailija
48/251 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi lapsettomista naisista tulee nelikymppisinä katkeria ja lihavia toisia arvostelevia ikäviä ihmisiä. Moni haisee kissankuselta pitkälle ja toiset ottavat kerrostaloyksiöönsä räksyttämän koiria jonkun (lapsen) korvikkeeksi. Kokoontuvat sitten iltaisin rakkiensa kanssa lähipuistoihin juoruamaan. Ja millaisia ilkimyksiä tuleekaan näistä lapsettomista norsuista yksinäisinä vanhuksia. On siinä filippiiniläisillä hoitajilla kestämistä. Osa tietty jatkaa teinityylillä baareissa aikaiseen lähtöönsä asti.

Sielläpä joku hellyyttävä pullantuoksuinen äitihahmo kertomassa elämän totuuksia. 

Vierailija
49/251 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä sinä sen tiedät kenen lapsettomuus on vapaaehtoista?

Minä ainakin olin ensimmäiset 30 vuotta elämästäni täysin vapaaehtoisesti lapseton. En todellakaan halunnut lapsia.

Kolmekymppisenä sitten kuitenkin halusin.

Elämntilanteet, toiveet ja mielipiteet voivat muuttua. Kaikkia mielipiteitä ja elämänhaaveita ei tarvitse päättää lopullisesti 2-vuotiaana, ei edes 20-vuotiaana. On sallittua muuttua elämänsä aikana ja muuttaa myös toiveitaan.

Vierailija
50/251 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä käsitä miten joku jaksaa päätänsä sillä vaivata, että miksi jollakulla toisella on tai ei oo lapsia

Vierailija
51/251 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin lapseton omasta halusta. Halusin matkustella ja pyöriä baareissa. Onneksi mieli muuttui kolmikymppisenä. Nyt kolme lasta ja tämä on elämäni parasta aikaa!

Säälin näitä jotka todistelevat olevansa vapaaehtoisesti lapsettomia. Lapsellista! 😀 itse en ollut salaisesti kateellinen lapsiperheille. Niinkuin nämä todistelijat.

Miksi säälit ihmisiä, jotka elävät unelmaelämäänsä ja nauttivat vapaudestaan?

Onko sulla paha mieli?

Vierailija
52/251 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä katsoo lähipubin terassilla näitä keski-ikäisiä "vapaaehtoisesti" lapsettomia, niin olen onnellinen etteivät ole lisääntyneet. Kaikille ei vain sovi vastuunkanto. 

Vierailija
53/251 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kateudestahan se johtuu. Kun joku toinen elää sellaista elämää kuin haluaa, eikä ole mennyt massan mukana. 

Kuinka moni saa lapsia siksi kun menee massan mukaan, vaikka ei halua? Outoja ihmisiä, itse en tunne yhtään.

Vai väitätkö, että kukaan ei oikeasti voi haluta lapsiperhe-elämää? Ahdasmielistä, osoittaa ymmärtämättömyyttä.

Hyvin suuri osa ihmisistä elää elämäänsä siten kuin kaikki muutkin ja koska "niin vain pitää tehdä". Ei ihmiset muuten sinnittelisi huonoissa parisuhteissa tai ottaisi valtavia lainoja, jos kukaan muukaan ei niin tekisi. 

Vierailija
54/251 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä sinä sen tiedät kenen lapsettomuus on vapaaehtoista?

Minä ainakin olin ensimmäiset 30 vuotta elämästäni täysin vapaaehtoisesti lapseton. En todellakaan halunnut lapsia.

Kolmekymppisenä sitten kuitenkin halusin.

Elämntilanteet, toiveet ja mielipiteet voivat muuttua. Kaikkia mielipiteitä ja elämänhaaveita ei tarvitse päättää lopullisesti 2-vuotiaana, ei edes 20-vuotiaana. On sallittua muuttua elämänsä aikana ja muuttaa myös toiveitaan.

Saa mieltä muuttaa vaikka 1000 kertaa. Se on sallittua kaikille.

Se ei kuitenkaan tee sinusta velaa, koska velalla ei ole eikä tule koskaan olemaan lapsia.

Vierailija
55/251 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Semantiikkaa. 

Itse koen, että olin opiskeluaikani vapaaehtoisesti lapseton, koska en halunnut lapsia vielä silloin. 

Koe mitä koet, mutta todellisuuden vastaista se on. Kuten itsekin sanot niin et vaan ollut valmis saamaan lapsia, se on täysin eri asia kuin olla vapaaehtoisesti lapseton. 

Vierailija
56/251 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin suuri osa ihmisistä elää elämäänsä siten kuin kaikki muutkin ja koska "niin vain pitää tehdä". Ei ihmiset muuten sinnittelisi huonoissa parisuhteissa tai ottaisi valtavia lainoja, jos kukaan muukaan ei niin tekisi. 

"se nyt oli sitä aikaa että niitä lapsia vain tuli" -tarina on niin yleinen. Ja puhutaan nyt 80/90-luvusta jolloin ehkäisy oli saatavilla.

Vierailija
57/251 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä katsoo lähipubin terassilla näitä keski-ikäisiä "vapaaehtoisesti" lapsettomia, niin olen onnellinen etteivät ole lisääntyneet. Kaikille ei vain sovi vastuunkanto. 

Ei. Vastuuttomuus on just parasta. Ajattele, ei tarvi ikinä murehtia, säätää, vääntää, taistella, ajatella mitä muut ajattelee, tai kärsiä muistakaan massasielujen ongelmista, vaan voi elää just niinkuin haluaa joka päivä, ihan kuin joku miljonääri tms. *bliss*

Vierailija
58/251 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja enkä joutunut sitä mitenkään perustelemaan kenellekään. 

Sanoitko ihmisille kysyttäessä ettet aio ikinä lisääntyä?

Vierailija
59/251 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tiedät että ne lähipubin terassilla on lapsettomia?

Itse olen vela ja absolutisti.

Vierailija
60/251 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä niin tiedät?! Moni kuule on parisuhteen alkuaikoina vapaaehtoisesti lapseton!  Suurin osa! He ovat vapaaehtoisesti lapsettomia niin pitkään kuin käyttävät ehkäisyä! Tyypillisissä suhteissa vuosia.

Vapaaehtoisesti lapsettomalla ei ole eikä hän koskaan saa lapsia.

No sitähän ei sitten voi tietää ennenkuin viisikymppisenä, että oliko vapaaehtoisesti lapseton vai.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kahdeksan