Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Näin vapaaehtoisesti lapsettomat hehkuttavat elämäänsä: Voi luojan kiitos

Vierailija
30.09.2025 |

Väitöskirjan mukaan muut suostuttelevat vapaaehtoisesti lapsetonta muuttamaan näkemystään. Hänet myös kyseenalaistetaan, mikä saa vaikenemaan tai kehittämään oman tilannekohtaisen puhumisen strategian.

Välillä mä tuon sitä omaa lapsettomuutta esiin. Jos ei jaksa vaivautua mihinkään väittelyihin, niin sitten on vaan hiljaa, mutta kyllä se lapsellisuus ja lapsettomuus päivittäin vähän nousee esille. Milloin joku on saanut just esikoisensa ja milloin joku on tullut toista kertaa raskaaksi. Onhan se ajankohtainen aihe mun ikäluokan kanssa.

https://www.is.fi/perhe/art-2000009261066.html

Ajatella jos tuo olisi toisinpäin että vanhemmat joutuisi miettimään uskaltaako kertoa uuden lapsen syntymästä kellekään. Ei olisi reilua kellekään. Miksi ei annettaisi ihmisten vain olla sitä mitä on, olipa kyseessä vela tai ei.

Kommentit (845)

Vierailija
761/845 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi äsken totesin toimistomme siivoojalle että hirveitä nämä aikaiset aamut kun olen niin aamu-uninen. Hän tokaisi siihen että hänkin oli siihen asti kun hankki pari lasta, hanki sinäkin.

Mulle on siis aivan sama mainitseeko joku lapsensa vai ei ja missä yhteydessä, ei se minua mitenkään häiritse. Mutta turha kenenkään väittää että lapselliset olisivat lapsistaan hiljaa ja lapsettomat toisivat lapsettomuuttaan esiin. Se on päinvastoin.

Kuulostaa siltä kuin olisit lisännyt tuon hanki sinäkin tokaisun, kuulostaa niin luonnottomalta. Muu osa ei ollut millään tavalla asiaton vaan vitsi että hänen henkilökohtaisesti on pakko herätä aikaisin. Suivaannutko myös jos joku kertoo että kissa on hyvä herätyskello, herättää heidät aikaisin ruokkimaan? Miksi vain lapsiin liittyviä asioita ei saa mainita edes sivulauseessa?

Anteeksi nyt näin sivusta, mutta ihanko tosissaan mielestäsi on ihan ok sivulauseessa mainita jollekin työtuttavalle että hanki sinäkin lapsia? 

Vierailija
762/845 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa siltä kuin olisit lisännyt tuon hanki sinäkin tokaisun, kuulostaa niin luonnottomalta

Nämä kehotukset tulevat joko suoraan tai epäsuorasti:

"Nauti vielä opiskeluvuosista, koska sitten KUN sulla on lapset niin ei ole enää aikaa..."

"Noh katsotaan oletko vielä samaa mieltä 5 vuoden päästä KUN sulla on pari lasta"

"Miin se munkin mieli muuttui siinä sun iässä eli kannattaa pitää ovet auki nyt, koska voit tavata pian komistuksen joka vie mennessään ja parin vuoden päästä teillä on jo lapsi..."

Jne.

Ei mitään rajoja ihmisillä jotka tällaisia hokee. Miten toisten ehkäisyn käyttö voi mennä joillain niin tunteisiin, että sitä aletaan kysellä? 🤮🤮🤮

Älkää hengatko tuollaisten törppöjen kanssa. Kukaan ei ole koskaan sanonut minulle mitään tuollaista, eikä sen tiedostaminen että joku jossain saattaa ajatella niin vaikuttanut siihen että olin vela joka sitten kuitenkin sai lapsen.

Ymmärrän elämäntapansa tyrkyttäjiä yhtä vähän, oli se sitten vela joka pillastuu siitä että joku edes kertoo lapsestaan tai ihminen jonka mielestä ihmisen elämäntarkoitus on lisääntyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
763/845 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsettomat tuovat aiheen esiin toisin kuin ne joilla on lapsia. Mistä sitten johtuukaan mutta minulle on ihan sama miten muut elävät. 

:D :D

Jos jotain olen huomannut niin vanhemmat, niin äidit kuin isät, tuovat usein missä tahansa keskustelussa viimeistään parin minuutin kohdalla esiin sen että heillä on lapsia.

Osaatko antaa esimerkkiä miten tämä keskustelu menee siihen? Kuulostaa luonnottomalta. En itse keksi muuta tapausta kuin jos ihmiset vaihtaa kuulumisia tuttujen kesken niin perheelliset joskus mainitsee perheen kuulumiset kun se on iso osa heidän elämää ja kuulumisia. Esim. Meidän perhe joutui perumaan sen hiihtoreissun kun pojalla murtui jalka. Mutta onko tämä syy alkaa vinkumaan kuin sika että joku mainitsi lapsensa keskustelussa? Ei minusta. Vähä

Olen ollut esimerkiksi pöytäseurueissa, jossa äiti-ihminen viittaa mielestään ainoastaan äiti-ihmisille tarkoitettuun televisio-ohjelmaan ja kysyy muilta vieressä istuvilta että "oletteko te kaksi katsoneet sitä ohjelmaa, jossa..." Ihan niin kuin ilman lapsia ei pystyisi edes katsomaan televisiota. Olen myös ollut seurueessa jossa muu porukka suunnittelee juhannuksen viettoa, mutta minulle sanotaan että "voi että kun sinullakin olisi perhe niin voisit tulla mukaan", minulta kun ei voida edes kysyä halukkuutta osallistua kun ei kerran ole lapsia. Uudet tuttavuudet ovat usein aloittaneet suurin piirtein ensimmäisenä lauseenaan kysymällä että onko minulla lapsia, mutta kun vastaus on kielteinen he vaikenevat eivätkä millään keksikään yhtään mitään muuta puhuttavaa. Näitä riittää.

Vierailija
764/845 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avokilla on aikuisia lapsia, itselläni ei lapsia. Avokin huolet lapsistansa vain alleviivaavat kuinka henkilökohtaisesti oikean valinnan tein aikanaan, kun en hankkinut lapsia. Jos elänä normaalimittaisen elämän, jään sukuni viimeiseksi edustajaksi, eikä sekään vaivaa minua lainkaan. Tämä suku ei vaan ollut elinkelpoinen.

No, jos olet noin varma asiasta, ja suustasi, niin mikäs siinä! Omista lapsista on oltava huolissaan, jos se ei tule vanhemmille jo sisäsyntyisesti, on jokin pahasti vialla. Itsellehän voi vakuutella mitä tahansa, ja olla "varma" päätöksestään ja sen oikeutuksesta, mutta asioita olisi voinut hoitaa toisinkin!

Vierailija
765/845 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannta lähteä väittelyn tielle, lisääntyjät saavat rauhassa pilata elämänsä ja aivan se ja sama mitä ajattelevat lapsettomuudesta.

t: vela M59

Niinhän sinunkin vanhempasi ovat pilanneet elämänsä. Ja sinun elämäsi.

Vanhempieni elämän pilaamisesta en tiedä, vaikka oletan näin olevan. Minun elämäni pilasivat kyllä, olisin ennemmin ollut syntymättä.

Eri

Vierailija
766/845 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avokilla on aikuisia lapsia, itselläni ei lapsia. Avokin huolet lapsistansa vain alleviivaavat kuinka henkilökohtaisesti oikean valinnan tein aikanaan, kun en hankkinut lapsia. Jos elänä normaalimittaisen elämän, jään sukuni viimeiseksi edustajaksi, eikä sekään vaivaa minua lainkaan. Tämä suku ei vaan ollut elinkelpoinen.

No, jos olet noin varma asiasta, ja suustasi, niin mikäs siinä! Omista lapsista on oltava huolissaan, jos se ei tule vanhemmille jo sisäsyntyisesti, on jokin pahasti vialla. Itsellehän voi vakuutella mitä tahansa, ja olla "varma" päätöksestään ja sen oikeutuksesta, mutta asioita olisi voinut hoitaa toisinkin!

Sivusta. Miksi ihmeessä hänen olisi pitänyt hoitaa asioita mitenkään toisin, kun hän kerran sanoo että asia ei vaivaa häntä mitenkään ja hän kokee tehneensä oikean valinnan? Miksi sen sitten pitäisi vaivata sinua?

Vierailija
767/845 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ainakin saanut syyttelyä siitä, etten ole päättänyt hankkia lapsia, että en tiedä kuinka kurjaa se on murehtia asioita, enkä voi jakaa sitä tuskaa. En myöskään ole kuulemma oikeutettu sanomaan mitään lasten kasvatukseen tai lapsille haitallisista asioista ilman että hyökätään. Joudun kuitenkin kuuntelemaan vanhempien murheita siitä, kun lapsi sitä ja tätä. Miksi puhua minulle lapsistaan, jos kerta en tiedä mistään mitään enkä ymmärrä mitään? 

Sain vielä yhden ruksin listaani, miksi en halua lapsia. Mieluummin säilytän järkeni.

Vierailija
768/845 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisten elinikä kasvaa koko ajan. Luulisi vanhainkoti-iässä olevan mukavaa kun lapset käy katsomassa. Ettei ainoa lähikontakti ole päiväntasaajalta tullut moniosaaja-molottaja joka vaihtaa vaippaa.

Se "ihana nuoruus" ei kestä ikuisesti, arjessa alkaa tarvitsemaan apua jne. 

Oma valinta, mutta kannattaa ajatella loppuun (siis omaan loppuun) asti.

Vierailija
769/845 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin lapseton omasta halusta. Halusin matkustella ja pyöriä baareissa. Onneksi mieli muuttui kolmikymppisenä. Nyt kolme lasta ja tämä on elämäni parasta aikaa!

Säälin näitä jotka todistelevat olevansa vapaaehtoisesti lapsettomia. Lapsellista! 😀 itse en ollut salaisesti kateellinen lapsiperheille. Niinkuin nämä todistelijat.

Mutta nyt sinun täytyy todistella eläväsi kolmen lapsen kanssa elämäsi parasta aikaa? Minusta on huvittavaa, että olet noin tekopyhä, tuollaisella "En minä, mutta muut" -tavalla, etkä näe nyt tekeväsi ihan samaa todistelua. Taidat olla siis salaisesti kateellinen niille, jotka eivät muuttaneet mieltään myöhemmin, eivätkä koskaan hankkineet lapsia.

Vierailija
770/845 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisten elinikä kasvaa koko ajan. Luulisi vanhainkoti-iässä olevan mukavaa kun lapset käy katsomassa. Ettei ainoa lähikontakti ole päiväntasaajalta tullut moniosaaja-molottaja joka vaihtaa vaippaa.

En keksi montaakaan itsekkäämpää ajatusta kuin tehdä lapsia sen takia, että kuvittelee niiden lasten sitten pitävän seuraa kun itse on vanhainkodissa. Monelle vielä todellisuus osoittaa jotain ihan muuta.

Vierailija
771/845 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekästä. Mitä jos lapsi haluaa muuttaakin ulkomaille lopun elämää? Roikutko puntissa kiinni? Et sinäkään voi tietää tulevatko he katsomaan kuin kerran vuodessa. Tiedän ettei monikaan lähiomainen käy katsomassa vanhempaansa, joten ei kannata siihen tuudittautua. Inhoaisin ajatusta, että tekisin lapsia sen takia että niillä olisi joku velvollisuus mua hoitaa vanhana, ehehei. He saavat ja pikemminkin tyrkkäisin heidät maailmalle elämään elämäänsä. Jos he ehdoin tahdoin haluavat auttaa ja olla lähellä, se on asia erikseen mutta en ajattelisi sen olevan perustavanlaatuinen asia.

Vierailija
772/845 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekästä. Mitä jos lapsi haluaa muuttaakin ulkomaille lopun elämää? Roikutko puntissa kiinni? Et sinäkään voi tietää tulevatko he katsomaan kuin kerran vuodessa. Tiedän ettei monikaan lähiomainen käy katsomassa vanhempaansa, joten ei kannata siihen tuudittautua. Inhoaisin ajatusta, että tekisin lapsia sen takia että niillä olisi joku velvollisuus mua hoitaa vanhana, ehehei. He saavat ja pikemminkin tyrkkäisin heidät maailmalle elämään elämäänsä. Jos he ehdoin tahdoin haluavat auttaa ja olla lähellä, se o

Ja veloja sanotaan itsekkäiksi...

Vierailija
773/845 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansakunta nimeltä suomi lakkaa olemasta jos ihmiset ei tee lapsia. Hedonismi itsekeskeisyys ja nautinto vie perikatoon.

Vielä siihen vihreät naailmanlopun ennustajat.

Vierailija
774/845 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaaehtoisesti lapseton, tapaa mielestään oikean kumppanin, muuttaa toiselle paikkakunnalle, saa kolme lasta, elää hyvin,menestyy ammatissaan!! Onkos hän sitten Takautuvasti Lapsellinen?                    Tapahtui 80- luvulla kaveripiirissä eräälle nillittäjälle, joka oli kova gimma!                    Pakollinen termien keksiminen aiheuttaa näin paljon pahaa mieltä, vaikka aihe on yhtä vanha kuin ihmisetkin. Mitäs jos jätettäisiin tällainen huono käytös, ja iloittais jokaisesta uudesta suomalaisesta!?

Vierailija
775/845 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta kun ne lapset eivät välttämättä käy katsomassa, asuvat kaukana, eivät vain välitä ym.-hoivakodin hoitsu

Vierailija
776/845 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vapaaehtoisesti lapseton, tapaa mielestään oikean kumppanin, muuttaa toiselle paikkakunnalle, saa kolme lasta, elää hyvin,menestyy ammatissaan!! Onkos hän sitten Takautuvasti Lapsellinen?                    Tapahtui 80- luvulla kaveripiirissä eräälle nillittäjälle, joka oli kova gimma!                    Pakollinen termien keksiminen aiheuttaa näin paljon pahaa mieltä, vaikka aihe on yhtä vanha kuin ihmisetkin. Mitäs jos jätettäisiin tällainen huono käytös, ja iloittais jokaisesta uudesta suomalaisesta!?

Mikä huono käytös pitää siis lopettaa?

Ei lisääntyvä ihminen ole vapaaehtoisesti lapseton, hyvä jeesus sentään taas.

Vierailija
777/845 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kansakunta nimeltä suomi lakkaa olemasta jos ihmiset ei tee lapsia. Hedonismi itsekeskeisyys ja nautinto vie perikatoon.

Vielä siihen vihreät naailmanlopun ennustajat.

Sitten lakkaa. Jos kehitys on tuonut tähän pisteeseen, kiitos rikkaiden ja päättäjien, niin miksi pitäisi kiinnostaa edes? 

Vierailija
778/845 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa siltä kuin olisit lisännyt tuon hanki sinäkin tokaisun, kuulostaa niin luonnottomalta

Nämä kehotukset tulevat joko suoraan tai epäsuorasti:

"Nauti vielä opiskeluvuosista, koska sitten KUN sulla on lapset niin ei ole enää aikaa..."

"Noh katsotaan oletko vielä samaa mieltä 5 vuoden päästä KUN sulla on pari lasta"

"Miin se munkin mieli muuttui siinä sun iässä eli kannattaa pitää ovet auki nyt, koska voit tavata pian komistuksen joka vie mennessään ja parin vuoden päästä teillä on jo lapsi..."

Jne.

Ei mitään rajoja ihmisillä jotka tällaisia hokee. Miten toisten ehkäisyn käyttö voi mennä joillain niin tunteisiin, että sitä aletaan kysellä? 🤮🤮🤮

Älkää hengatko tuollaisten törppöjen kanssa. Kukaan ei ole koskaan sanonut minulle mitään tuollaista, eikä sen tiedostaminen että joku jossain saattaa ajatella niin vaikuttanut siihen että olin vela joka sitten kuitenkin sai lapsen.

Ymmärrän elämäntapansa tyrkyttäjiä yhtä vähän, oli se sitten vela joka pillastuu siitä että joku edes kertoo lapsestaan tai ihminen jonka mielestä ihmisen elämäntarkoitus on lisääntyä.

Täähän on jännää, että sun mielestä on "elämäntavan tyrkyttämistä" olla tykkäämättä siitä, että sulle tyrkytetään lasten hankkimista ("sitten KUN sinulla on lapsia...").

Vierailija
779/845 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin juuri Facebookin ryhmästä päivityksen, jossa lapsi oli hieronut äitinsä kroppaa takaapäin vessaharjalla hiuksia myöten kun äiti oli pessyt hampaitaan.

Taas voi sanoa että luojan kiitos olen vela.

Vierailija
780/845 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulevaisuudessa meillä on vanhoja piikoja ja jos hyvinvointi valtio on romahtanut kuka näitä hoitaa? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kolme