IS: Näin vapaaehtoisesti lapsettomat hehkuttavat elämäänsä: Voi luojan kiitos
Väitöskirjan mukaan muut suostuttelevat vapaaehtoisesti lapsetonta muuttamaan näkemystään. Hänet myös kyseenalaistetaan, mikä saa vaikenemaan tai kehittämään oman tilannekohtaisen puhumisen strategian.
Välillä mä tuon sitä omaa lapsettomuutta esiin. Jos ei jaksa vaivautua mihinkään väittelyihin, niin sitten on vaan hiljaa, mutta kyllä se lapsellisuus ja lapsettomuus päivittäin vähän nousee esille. Milloin joku on saanut just esikoisensa ja milloin joku on tullut toista kertaa raskaaksi. Onhan se ajankohtainen aihe mun ikäluokan kanssa.
https://www.is.fi/perhe/art-2000009261066.html
Ajatella jos tuo olisi toisinpäin että vanhemmat joutuisi miettimään uskaltaako kertoa uuden lapsen syntymästä kellekään. Ei olisi reilua kellekään. Miksi ei annettaisi ihmisten vain olla sitä mitä on, olipa kyseessä vela tai ei.
Kommentit (875)
Huutonaurua kaikille infertiliteeteille ja tuhkamunille jotka eivät voi saada lapsia ja esittävät, etteivät niitä muka halua, kun eivät voi niitä saada. Miltä tuntuu olla lisääntymiskyvytön luuseri?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se elämä miljoona kertaa helpompaa ilman lapsia.
Mutta myös paljon tylsempää. 35-vuotiaaksi asti luulin etten halua lapsia. Nyt minulla on 12-vuotias poika ja olen ihan älyttömän onnellinen että hänet sain. Olen huomannut että nykypäivänä monet haluavat elää vain itselle, luoda uraa kivassa työpaikassa ilman mitään vastuita ja velvollisuuksia muita kuin itseään kohtaan. Materia, matkustelu ja harrastukset ovat perhettä tärkeämpiä.
Taas tämä sama.
Olit siis tahattomasti lapseton tai aidallaistuja 35-vuotiaaksi asti. Et ollut vapaaehtoisesti lapseton eli lapsivapaa.
Se että juuri sinun elämäsi tuntui niin tylsältä ilman lapsia, johtuu juuri siitä, että sinä halusit vanhemmaksi ja koit siksi tyhjyyden tunnetta. Mutta kun velalla ei ole tätä tyhjyyden ja
Vaikka näille kuinka vääntäis rautalangasta niin ei ne tajua, ironista että hankitaan jälkikasvua paikkaamaan tyhjyyden tunnetta joka ei kuitenkaan koskaan sillä lapsella täyty,aina 'jotakin' puuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Huutonaurua kaikille infertiliteeteille ja tuhkamunille jotka eivät voi saada lapsia ja esittävät, etteivät niitä muka halua, kun eivät voi niitä saada. Miltä tuntuu olla lisääntymiskyvytön luuseri?
Olisinpa hedelmätön. Ei tarvitsisi säätää ja stressata ehkäisyn kanssa jatkuvasti.
Tai en tiedä vaikka olisinkin, en aio kokeilla.
Vierailija kirjoitti:
Mitä alffalle kuuluu sinne äidin kellariin? 🤡
""Pidätkö sä itse normaalina että viiskymppiseltä naiselta lirahtelee, missään tilanteessa? Mä en pitäisi. "
Tästä huomaa miten vieraantuneita nuoriso on elämästä. Virtsankarkailu on ikävä mutta normaali vaiva, kun ikää tulee lisää.
Nyt luulet ja koet olevasi kuolematon, mutta se on harhaa vain. "
Keneltäpä muultakaan tuollaisen "normaalin vaivan" kanssa elämistä ja sille alistumista odotettaisiinkaan, kuin naiselta. :)
T. Virtsankarkailua ja peräpukamat jääneet kun 22v synnytin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkö tyhmä, nyt en ymmärrä miksi lapsettomille pitäisi jakaa ilmaista rahaa. Lapsia tarvitaan tulevaisuuden kantajiksi, joten on perusteltua helpottaa lapsiperheiden taloudellisia edellytyksiä.
Kyse on tasa-arvosta. Ihmisiä ei pidä erotella esim. ihonvärin tai lapsiluvun perusteella ja antaa rangaistuksena vähemmän tukia, jos kuulut vaikka seksuaalivähemmistöön tai velavähemmistöön. Sellainen toiminta on väärin. Kaikille kuuluu samat oikeudet taustaan katsomatta.
Lapset ovat vapaaehtoinen valinta. Ei rangaistus tai uhriasema, vaan itse valittu ratkaisu. Siksi vanhempien pitää itse kantaa vastuuta lasten taloudellisista kustannuksista, koska se on heidän valintansa. Ei muiden. On kummallinen ajatus, ja hyvin itsekästä myös, että ensin hankitaan lapset ja vasta sen jälkeen aletaan miettiä että kukahan nämä maksaa. Onko tämä aikuismaista toimintaa?
Ne lapset on ne jotka sitä tukea tarvitsee. Ymmärrätkös, lapset eivät pysty elättämään itseään.
On siis aivan eri asia, jos perhe koostuu viidestä vela-ystävyksestä, kuin jos se koostuu yhdestä tai kahdesta aikuisesta ja lapsista.
Kysyisin siis vielä niin päin, että miksi nämä yhteiskunnan pienet ihmiset, jotka eivät voi hankkia omaa toimeentuloa, pitäisi jättää yhteiskunnan tukiverkkojen ulkopuolelle? Saavathan sellaiset aikuisetkin tukea, jotka eivät syystä tai toisesta pysty jonain hetkenä toimeentuloaan turvaamaan (eli leipää pöytään ja kattoa pään päälle).
Ne on ihmisiä ne lapset. Kansalaisia. :)
Luojan kiitos minulla ei ole koiraa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisinpa hedelmätön. Ei tarvitsisi säätää ja stressata ehkäisyn kanssa jatkuvasti.
Hedelmättömyys ja steriiliys ovat kaksi eri asiaa. Älä kokeile.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkö tyhmä, nyt en ymmärrä miksi lapsettomille pitäisi jakaa ilmaista rahaa. Lapsia tarvitaan tulevaisuuden kantajiksi, joten on perusteltua helpottaa lapsiperheiden taloudellisia edellytyksiä.
Kyse on tasa-arvosta. Ihmisiä ei pidä erotella esim. ihonvärin tai lapsiluvun perusteella ja antaa rangaistuksena vähemmän tukia, jos kuulut vaikka seksuaalivähemmistöön tai velavähemmistöön. Sellainen toiminta on väärin. Kaikille kuuluu samat oikeudet taustaan katsomatta.
Lapset ovat vapaaehtoinen valinta. Ei rangaistus tai uhriasema, vaan itse valittu ratkaisu. Siksi vanhempien pitää itse kantaa vastuuta lasten taloudellisista kustannuksista, koska se on heidän valintansa. Ei muiden. On kummallinen ajatus, ja hyvin itsekästä myös, että ensin hankitaan lapset ja vasta sen jälkeen aletaan miettiä että kukahan nämä maksaa. Onko tämä aikuismaista toimintaa?
Unohdat sujuvasti, että asetat tässä lapsen siis yksilönä eriarvoiseen asemaan muihin kansalaisiin nähden.
Vierailija kirjoitti:
Asiaa on juuri näin! Lapsettomuus tarkoittaa epäonnistumista elämässä eikä se selittemällä miksikään muutu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole, se on kurjaa ja sisällötöntä ilman lapsia.
Elämä ilman merkitystä.
Juuri näin. KAIKKIEN eliöiden tarkoitus maapallolla on lisääntyä ja välttää kuolemista. Opetettiin peruskoulun biologiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis, mutta minä ainakin tunnen empatiaa synnytysvaurioita saaneita ystäviäni kohtaan
Synnytysvaurioista vaietaan, vaikka ongelma koskettaa todella monia. Miksi? Kuka hyötyy että naiset eivät saa tietää totuutta?
Ehkei ongelma ole ihan niin suuri kuin mediahaloosta voisi päätellä. Itselläni ei ole mitään terveyshaittoja jäänyt synnytyksistä, eikä myöskään kavereilleni. Elimistö sopeutuu muutoksiin ja vaikka kaikki mammat eivät tosiaan näytä Elizabeth Hurleyltä 60-vuotiaina, eipä näytä lapsettomatkaan.
Ai. Mun lähipiirissä synnytysvaurioita on jonkin verran. Yksi paskoo edelleen enemmän tai vähemmän housuunsa vuosi synnytyksen jälkeen, kun lapsi syntyi virheasennossa ja äiti repesi pahast
Mun kaverille kävi myös näin. Useamman kuukauden ulosteenkarkailua.
Itelle jäi onneksi vaan virtsankarkailu. Alle 25-vuotiaana..
Ja ennen ku joku ehtii niin olen hyväkuntoinen ja hoikka urheilija. Treenannut aktiivisesti myös lantionpohjanlihaksia, mutta jos on löystynyt niin on löystynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hedelmättömyys ja steriiliys ovat kaksi eri asiaa. Älä kokeile.
Miten niin? Tuo edellinen kommentoija puhui infertiliteetistä eli hedelmättömyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämä ilman merkitystä.
Juuri näin. KAIKKIEN eliöiden tarkoitus maapallolla on lisääntyä ja välttää kuolemista. Opetettiin peruskoulun biologiassa.
Aivan pomminvarmasti ei opetettu. Ihminen on pohtinut elämän tarkoitusta iät ajat. Joillekin se on lisääntyminen, joillekin jotain muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Joku sitten puhui että lapsettomana minulla voisi olla enemmän rahaa jne."
Totta et lapsettomana voisi olla enemmän rahaa. Mut juurikin se, kun en ikinä vaihtaisi lapsiani miljardeihinkaan. Eli sikäli tuo myöhässä oleva mainospuhe ei vakuuta.
Tietenkin jos olisin tahattomasti lapseton voisin iloitakin siitä rahasta, eli varmaan sitten matkusteltais nykyistä enemmän, ostettais hulppeampi koti, upeita lomahuviloita ym. En epäile ettenkö keksisi ihanaa materialististakin sisältöä elämääni, jos lapsia ei olisi.
Silti väitän, että kaikki velat eivät ole rahanahneita, vaan kyllä monet heistäkin saavat sisältöänsä syvällisemmistäkin asioista.
Ihmiset ollaan erilaisia, eikä ainoa jakolinja mene siinä, onko lapsia vai ei.
Mä en oikeen ymmärrä näitä vertauksia.
Jos mun lapsi ei olisi koskaan syntynyt, niin en häntä tietenkään
Minä taas en ymmärrä niitä vertauksia, että kissa tai koira olisi yhtään sinne päinkään sama asia kuin lapsi. Tämän ymmärtää vasta kun saa sen oikean lapsen. T: Ex-lapseton koiraämmä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ei siis saa sanoa ettei aio itse hankkia lapsia?
Tämä tulee rivien välistä koko ajan läpi, eli velaus on asia jota pitäisi salailla ja vaieta siitä. Mutta raskaudesta ei tarvitse vaieta koska se on hyväksyttävämpi vaihtoehto. Näin siis joidenkin mielestä.
Ei tietenkään ole. Ite tulin raskaaksi 22v eikä mulla ollut vielä työpaikkaa eikä miehen kanssa oltu naimisissakaan niin hirveät sheimaukset saatiin siitä päälle, millaisessa elämänvaiheessa lapsi oli tuloillaan.
Se on kato hyvin tarkka se sosiaalisen hyväksynnän rako, millon niitä lapsia saa tulla. Esimerkiksi sekään ei käy, että heti työpaikan saatuaan on paksuna. Pitää useampi vuosi ensin olla töissäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämä ilman merkitystä.
Aivan pomminvarmasti ei opetettu. Ihminen on pohtinut elämän tarkoitusta iät ajat. Joillekin se on lisääntyminen, joillekin jotain muuta.
Sillä aikaa kun sinä pohdit niin muut eläimet keskittyvät olennaiseen eli lisääntymiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämä ilman merkitystä.
Sillä aikaa kun sinä pohdit niin muut eläimet keskittyvät olennaiseen eli lisääntymiseen.
Jep, kuin paviaanit konsanaan. Minä keskityn mielelläni muuhun.
Biologisessa mielessä kaikkien eliöiden ainoa tarkoitus on lisääntyä ja sitä ne kaikki eläimet tuolla luonnossa koko ajan yrittävät tehdä. Tämä on 100% faktaa eikä mikään mielipideasia. Ei siellä muurahaiset päätä yhtäkkiä lopettaa lisääntymisen ja alkaa matkustella ja "nauttii elämäst".
Taas tämä sama.
Olit siis tahattomasti lapseton tai aidallaistuja 35-vuotiaaksi asti. Et ollut vapaaehtoisesti lapseton eli lapsivapaa.
Se että juuri sinun elämäsi tuntui niin tylsältä ilman lapsia, johtuu juuri siitä, että sinä halusit vanhemmaksi ja koit siksi tyhjyyden tunnetta. Mutta kun velalla ei ole tätä tyhjyyden ja tylsyyden tunnetta, jota monet vanhemmaksi haluavat kertovat kokevansa. Veloilla on muutakin elämää.
Jos ihmisillä on tylsää, voi hankkia vaikka harrastuksia ja ystäviä. Onko lasta kohtaan oikein, jos lapsi hankitaan siksi, että vanhemmilla oli tylsää?