IS: Näin vapaaehtoisesti lapsettomat hehkuttavat elämäänsä: Voi luojan kiitos
Väitöskirjan mukaan muut suostuttelevat vapaaehtoisesti lapsetonta muuttamaan näkemystään. Hänet myös kyseenalaistetaan, mikä saa vaikenemaan tai kehittämään oman tilannekohtaisen puhumisen strategian.
Välillä mä tuon sitä omaa lapsettomuutta esiin. Jos ei jaksa vaivautua mihinkään väittelyihin, niin sitten on vaan hiljaa, mutta kyllä se lapsellisuus ja lapsettomuus päivittäin vähän nousee esille. Milloin joku on saanut just esikoisensa ja milloin joku on tullut toista kertaa raskaaksi. Onhan se ajankohtainen aihe mun ikäluokan kanssa.
https://www.is.fi/perhe/art-2000009261066.html
Ajatella jos tuo olisi toisinpäin että vanhemmat joutuisi miettimään uskaltaako kertoa uuden lapsen syntymästä kellekään. Ei olisi reilua kellekään. Miksi ei annettaisi ihmisten vain olla sitä mitä on, olipa kyseessä vela tai ei.
Kommentit (251)
Vierailija kirjoitti:
Jokainen lapsellinen on ensin ollut lapseton.
Mutta ei vapaaehtoisesti lapseton.
Opettele perusasiat ennen kuin kommentoit.
En ymmärrä, tuota lapsettoman kommentteja. Jos joku hänen lähipiiristään saa lapsen, niin minkä helevetin takia hänen tuollaisessa tilanteessa pitäisi nostaa esille sen, että hänhän on sitten muuten vapaaehtoisesti lapseton?! Eikö hän voisi olla vain onnellinen toisen puolesta?!
Jos meidän lähipiirissä joku saa lapsen, niin en minäkään nosta esille, että me ei lapsia enää hankita, koska niitä on jo kolme ja ollaan yli viisikymppisiä.
Vierailija kirjoitti:
Ja enkä joutunut sitä mitenkään perustelemaan kenellekään.
Minä olen perheellinen ja lapsen saaminen on ollut minulle elämäni suurin haave.
Silti ymmärrän oikein hyvin, miksi kaikki eivät lapsia halua. Minusta jokainen lapsi ansaitsee syntyä toivottuna ja sellaiselle vanhemmalle/vanhemmille, joilla on heistä halu huolehtia parhaan kykynsä mukaan. Sekin on viisautta, jos ymmärtää, ettei itsestä ole vanhemmaksi tai ei sitä halua. Oli syy taustalla mikä tahansa. Tämä on minusta erittäin viisas ratkaisu.
Siitä en pidä, jos jotkut vapaaehtoisesti lapsettomat haukkuvat perheellisten elämää ja lapsia. Ei ole oikein puhua mistään ihmisryhmästä rumasti. Lapset tuovat vanhemmilleen paljon iloa ja kaikki perhe-elämän positiiviset puolet eivät näy ulospäin. Antaa vanhempien iloita näistä asioista ja lapsistaan, vaikka vapaaehtoisesti lapsettomat eivät lapsia itse haluakaan.
Vapaaehtoisesti lapsettomille paras paikka, vauva.fi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä niin tiedät?! Moni kuule on parisuhteen alkuaikoina vapaaehtoisesti lapseton! Suurin osa! He ovat vapaaehtoisesti lapsettomia niin pitkään kuin käyttävät ehkäisyä! Tyypillisissä suhteissa vuosia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä ehkäisy on ihan vapaaehtoista tai jopa välttämätöntä, jos juuri silloin ei halua lapsia... tai sp tautia.
-ohis
Vierailija kirjoitti:
Itse en tuo vapaaehtoista lapsettomuuttani aktiivisesti esiin. Ainoastaan, jos joku utelee aiheesta, vastaan, ettei lapsia ole, koska en niitä halua. En selittele mitenkään.
Tästä johtuen minua ei kukaan ole aiheen tiimoilta ahdistellut, eikä veluuttani arvostellut. Tilanne olisi varmaan eri, jos pitäisin meteliä elämäntavastani. Kyllä itsekin saatan näpäyttää ihmiselle, joka valittaa lapsiperhe-elämän raskautta/yrittää myydä sitä minulle ainoana tai parhaana tapana elää. Jokainen tekee omat valintansa, eikä sen pitäisi kenenkään takapuolta hiertää, jos toinen on päätynyt erilaisiin ratkaisuihin kuin itse, muttei omia arvoja ja valintoja ole tarpeen myöskään tuoda esiin muuten kuin kysyttäessä ja jos niin päätyy tekemään, on oltava valmis ottamaan vastaan kritiikkiä.
Mä olen toiminut samoin kuin sinä, mutta kyllä mun "kimppuun on hyökätty", siis ihan haukkumalla ja kovaa ihmetystä on herättänyt, vaikka ihan vaan neutraalisti toteaa että ei ole lapsia. Ehkä vähän ikäpolvikysymys, oon syntynyt 1964 ja tässä ikaluokassa kai velaus on ollut harvinaisempaa vaikka kyllä omissa piireissä on paljon lapsettomiakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sherlock ilmoittautui. :D
No saatana. Mieti nyt vähän. En minäkään ensin halunnut lapsia. Sitten halusin. Ja sain. Sitten lapseni kuoli. Nyt olen vastentahtoisesti lapseton ja vapaa, vai olenko?
Vapaaehtoisesti lapseton (childfree) ei halua lapsia koskaan, eikä myöskään siksi saa niitä koskaan.
Se on eri asia kuin olla lapsettomana (childless) parikymppisenä, koska koulut pitää saada ensin alta pois.
Lapseton vs. lapsivapaa = kaksi eri käsitettä
Kateudestahan se johtuu. Kun joku toinen elää sellaista elämää kuin haluaa, eikä ole mennyt massan mukana.
Avokilla on aikuisia lapsia, itselläni ei lapsia. Avokin huolet lapsistansa vain alleviivaavat kuinka henkilökohtaisesti oikean valinnan tein aikanaan, kun en hankkinut lapsia. Jos elänä normaalimittaisen elämän, jään sukuni viimeiseksi edustajaksi, eikä sekään vaivaa minua lainkaan. Tämä suku ei vaan ollut elinkelpoinen.
Vierailija kirjoitti:
Kateudestahan se johtuu. Kun joku toinen elää sellaista elämää kuin haluaa, eikä ole mennyt massan mukana.
Yleensä tätä kateusteoriaa kritisoidaan siksi että se on liian yksinkertainen selitys. Vastakysymyksenä voisi esittää, mikä muu motiivi selittää sen miksi veloihin kohdistetaan ennakkoluuloja ja öyhötystä. Jos omassa elämässä on kaikki hyvin, miksi sellaisella ihmisellä olisi energiaa mollata toisia?
Vierailija kirjoitti:
Itse en tuo vapaaehtoista lapsettomuuttani aktiivisesti esiin. Ainoastaan, jos joku utelee aiheesta, vastaan, ettei lapsia ole, koska en niitä halua. En selittele mitenkään.
Tästä johtuen minua ei kukaan ole aiheen tiimoilta ahdistellut, eikä veluuttani arvostellut. Tilanne olisi varmaan eri, jos pitäisin meteliä elämäntavastani. Kyllä itsekin saatan näpäyttää ihmiselle, joka valittaa lapsiperhe-elämän raskautta/yrittää myydä sitä minulle ainoana tai parhaana tapana elää. Jokainen tekee omat valintansa, eikä sen pitäisi kenenkään takapuolta hiertää, jos toinen on päätynyt erilaisiin ratkaisuihin kuin itse, muttei omia arvoja ja valintoja ole tarpeen myöskään tuoda esiin muuten kuin kysyttäessä ja jos niin päätyy tekemään, on oltava valmis ottamaan vastaan kritiikkiä.
En ole ikinä tavannut yhtään velaa joka tekisi valinnastaan numeron. En itsekään puhu aiheesta kuin vain ja ainoastaan jos siitä kysytään, ja silti olen saanut kuulla että tulen katumaan lisääntymättömyyttäni, kannattaa hankkia lapsia, nyt on jo kiire, hankkikaa, miksi ette hanki. Usein ja eri tahoilta.
AP. Miksi luulet, että vanhemmat eivät joudu miettimään voiko raskaudesta kertoa?
Vanhemmat miettivät kovasti milloin raskaudesta voi kertoa ja kenelle siitä voi kertoa. Aina ei edes tiedä onko lapseton läheinen omasta halustaan lapseton vai haluaisiko hän saada lapsen. Melkein kuka tahansa voi loukkaantua siitä että kertoo vauvauutisen, tai siitä että ei kerro.
Sitten jos lapsia on enemmän kuin yksi, niin uuteen vauvaan suhtaudutaan lähtökohtaisesti negatiivisesti. Onnittelut ovat harvassa. Oliko se vahinko, on tavallisin reaktio. Jotkut kysyvät vaan, että miksi.
Minulle eräs ystävänä pitämäni henkilö kysyi ensimmäisestä vauvastani, että kannattiko, ja näytti nyrpeää naamaa.
Itse en ole kyseenalaistanut kenenkään elämänvalintoja enkä kysellyt kenenkään lisääntymisaikeista. Siksi olen hämmentynyt saamistani tylyistä kommenteista.
Nämä samat tyypit olettavat, että olen kaikesta huolimatta hirveän kiinnostunut heidän kissoista, koirista, viilinkasvatusprojektista ja puolikuolleesta ruusustaan. Jooei, kiinnostus loppui heidän tylyihin tölväyksiin.
Huonoa käytöstä.
Täällä olen kyllä huomannut just toisin päin. Jos kerrot olevasi onnellinen äiti, niin jopa tulee alapeukkua. Väärin koettu, eihän lapsista voi olla muuta kuin vaivaa, murhetta ja kaikkea kamalaa.
Ei pitäisi arvostella kenenkään ratkaisuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen toiminut samoin kuin sinä, mutta kyllä mun "kimppuun on hyökätty", siis
Todella ikävä kuulla että olet joutunut kokemaan tuollaista kohtelua velautesi takia. Tällaisten ihmisten seurassa ei kannata viettää aikaa.
Positiivista velaenergiaa päivääsi! 😇🤩
Vierailija kirjoitti:
Miksi lapsettomista naisista tulee nelikymppisinä katkeria ja lihavia toisia arvostelevia ikäviä ihmisiä. Moni haisee kissankuselta pitkälle ja toiset ottavat kerrostaloyksiöönsä räksyttämän koiria jonkun (lapsen) korvikkeeksi. Kokoontuvat sitten iltaisin rakkiensa kanssa lähipuistoihin juoruamaan. Ja millaisia ilkimyksiä tuleekaan näistä lapsettomista norsuista yksinäisinä vanhuksia. On siinä filippiiniläisillä hoitajilla kestämistä. Osa tietty jatkaa teinityylillä baareissa aikaiseen lähtöönsä asti.
Kuinka monta lasta sinulla on? Minkä ikäisiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Semantiikkaa.
Itse koen, että olin opiskeluaikani vapaaehtoisesti lapseton, koska en halunnut lapsia vielä silloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sherlock ilmoittautui. :D
No saatana. Mieti nyt vähän. En minäkään ensin halunnut lapsia. Sitten halusin. Ja sain. Sitten lapseni kuoli. Nyt olen vastentahtoisesti lapseton ja vapaa, vai olenko?
Et.