Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Näin vapaaehtoisesti lapsettomat hehkuttavat elämäänsä: Voi luojan kiitos

Vierailija
30.09.2025 |

Väitöskirjan mukaan muut suostuttelevat vapaaehtoisesti lapsetonta muuttamaan näkemystään. Hänet myös kyseenalaistetaan, mikä saa vaikenemaan tai kehittämään oman tilannekohtaisen puhumisen strategian.

Välillä mä tuon sitä omaa lapsettomuutta esiin. Jos ei jaksa vaivautua mihinkään väittelyihin, niin sitten on vaan hiljaa, mutta kyllä se lapsellisuus ja lapsettomuus päivittäin vähän nousee esille. Milloin joku on saanut just esikoisensa ja milloin joku on tullut toista kertaa raskaaksi. Onhan se ajankohtainen aihe mun ikäluokan kanssa.

https://www.is.fi/perhe/art-2000009261066.html

Ajatella jos tuo olisi toisinpäin että vanhemmat joutuisi miettimään uskaltaako kertoa uuden lapsen syntymästä kellekään. Ei olisi reilua kellekään. Miksi ei annettaisi ihmisten vain olla sitä mitä on, olipa kyseessä vela tai ei.

Kommentit (528)

Vierailija
301/528 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo naapurin yksinhuoltaja pesee pyykkituvassa löyhkäpesuineillaan tyynyjä ja pehmoleluja kun "täitä perheessä"🤢🤯.Työkaveri töissä päiväkodissa jossa "kihomatoja/täitä.En oo nähnyt yhtään vanhempaa mikä ei olisi puolikuolleen näköinen.Teinit vetää peukkua ja ne jotka ei pumppaa huuliin täytettä.Joo mukuloita mulle.

Taitaa asuinympäristösi ja sosiaaliset piirisi olla pelkkää weeteetä! 😂

Juuh elikkäs mitkään joka keväiset ja syksyiset kiertotaudit ei koske keskiluokkaisia ja rikkaita lapsiperheitä.

Pakko se on kai uskoa kun joku kirjoitti näin intternetissä!

Siihenkö tarrasit? Ei siihen, että on pyykkitupa, ja teinit vetää peukkua ja ottaa huulitäytteitä?!

Vierailija
302/528 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on syvällistä itsetuntemusta, jos tajuaa, että ei halua äidiksi ja ehkä että ei  olisi hyvä äiti. Silloin on parempi tosiaan jättää äitiys niille, jotka haluaa olla äitejä. Niissäkin voi tosin olla huonoja äitejä. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/528 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia kannattaa hankkia vain, jos juuri SINÄ itse haluat niin tehdä. Ei kannata hankkia lapsia sen takia, että joku muu haluaa sinun niin tekevän.

Vierailija
304/528 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaakin harkita. Jos haluut alkaa pissiin housuun alle 3kymppisenä, lapsenteko nuorellaiällä suositus. Nää on juttuja, joista ei puhuta tai kuitataan kylläse siitä ja hanki tenoja. Synnytyksestä jää aina vaurioita jotka pitää naisen vaan sietää, esim.kaikenlaisen hyppelyliikunnan, juoksun, aivastelun voit unohtaa. Ei palaudu kymmenen vuodenjälkeenkään ne vauriot

Tämä. Yksi ystäväni iloitsi ettei hänelle jäänyt mitään vaivoja synnytyksistä (2), niin helppoja olivat ja ennalleen palautui kaikki. Parin vuoden päästä selvisi ettei hän voi hyppiä enää trampoliinilla kusematta housuun.

Jäin miettimään että mikä sitten on sitä huonoa palautumista..

Ystäväsi ei ole treenannut lantionpohjalihaksiaan. Itselläni on neljä lasta eikä vielä 70-vuotian

Kyllä hän on treenannut, itseasiassa saarnasi lantionpohjalihastreeneistä meille ystävilleen ekan kerran myöhäisteininä. Lisäksi harrasti aktiivisesti tankotanssia niin pitkälle kuin raskaudet sallivat.

Vierailija
305/528 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäkin ketjussa korostuu velojen minä, minä-asenne voimakkaasti, kuten kaikissa ketjuissa, missä lapsettomuutta käsitellään. 

Vierailija
306/528 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se elämä miljoona kertaa helpompaa ilman lapsia.

Helppo elämä ei ole synonyymi hyvälle elämälle.

Helppo elämä mahdollistaa hyvää elämää. Ei siitä pääse mihinkään.

Esimerkiksi köyhyydestä lähtöisin vs. rikkaasta perheestä lähtöisin. Rikkaasta perheestä lähtöisin olevalla on helpompi saada hyvä elämä koska onnellisuuden esteitä on vähemmän.

Vela saa lisää vapautta, enemmän resursseja omaan hyvinvointiin ja terveyteen, säästää rahaa pahan päivän varalle, vähemmän stressiä, jne

Nyt tämä meni sivu-urille, mutta melkei

Eivätkä lisääntyneet tiedä miltä tuntuu olla vapaaehtoisesti lapseton ja onnellinen valinnastaan.

Vierailija
307/528 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinkuin artikkelissa kirjoitettiin, tästä on tulossa normi ja hyvä niin.

Tunnistin myös itseni tuosta artikkelista. Vapaus on velana olemisessa parasta. Itse olen parisuhteessa, mutta lapsia ei haluta. Haluamme vapauden tulla ja mennä miten yhdessä haluamme. Ihanan rauhallista ja mukavaa elämää.

Ehkä ongelma onkin juuri tuossa, miten asian esität. Ihanan vapaata ja rauhallista ja mukavaa. Eli sanot, että  elämä ei ole hyvää, jos on lapsia. 

Joskus velat tuovat asian esiin väheksymällä vanhemmuutta tai kuten tässäkin ketjussa oikein provosoivasti. 

Yhtälailla kuin velan on vaikea ymmärtää, miksi joku haluaa lapsia, sen lapsia haluavan ja saaneen on vaikea kuvitella elämää ilman heitä, omaa perhettään. 

Mikä ihmeen ilouutinen se voisi kenellekään olla, että joku ei ole tänäänkään raskaana?!

Tämä oli hauska kommentti. Sitten annettaisiin onnitteluja, ja lahjaksi vaikka lahjakortti elokuvateatteriin kun sinne pääsee helposti lapseton. Mutta kuinka monta kertaa tämä pitäisin toistaa? 12 kertaa vuodessa?

Vierailija
308/528 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen ilouutinen se voisi kenellekään olla, että joku ei ole tänäänkään raskaana?!

Tämä oli hauska kommentti. Sitten annettaisiin onnitteluja, ja lahjaksi vaikka lahjakortti elokuvateatteriin kun sinne pääsee helposti lapseton. Mutta kuinka monta kertaa tämä pitäisin toistaa? 12 kertaa vuodessa?

Vierailija
309/528 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoret naiset pelkää niin paljon synnyttämistä, monet myös peniksen penetraatiota.

Vierailija
310/528 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se elämä miljoona kertaa helpompaa ilman lapsia.

Helppo elämä ei ole synonyymi hyvälle elämälle.

Helppo elämä mahdollistaa hyvää elämää. Ei siitä pääse mihinkään.

Esimerkiksi köyhyydestä lähtöisin vs. rikkaasta perheestä lähtöisin. Rikkaasta perheestä lähtöisin olevalla on helpompi saada hyvä elämä koska onnellisuuden esteitä on vähemmän.

Vela saa lisää vapautta, enemmän resursseja omaan hyvinvointiin ja terveyteen, säästää rahaa pahan päivän varalle, vähemmän stressiä, jne

Nyt tämä meni sivu-urille, mutta melkein uskaltaisin väittää, että meillä on enemmän

"Onko sinulla lemmikkiä? Jos, niin lisääkö se rakkautta elämässäsi?"

On ihmisiä jotka nauttivat lemmikeistään ja lapsistaan, on ihmisiä jotka luopuvat lemmikeistä ja lapsistaan. Odotusarvo on tietty, silti ei aina toteudu näin. Kun ihmiset on erilaisia. Mikä on pointtisi?

Vierailija
311/528 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieltä voi muuttaa koko elämän.

Mutta jos lapsen hankkii niin ei silloin ole ollut vela, vaan aidallaistuja / tahattomasti lapseton joka on uskotellut itselleen olevansa vela.

Itsetuntemuksen myötä sitten totuus paljastuu eikä ollutkaan vela.

Velaksi ei tulla fiilistelyllä vaan sillä ettei halua lapsia eikä niitä tule. Todellisuus määrittää sen.

Vierailija
312/528 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo naapurin yksinhuoltaja pesee pyykkituvassa löyhkäpesuineillaan tyynyjä ja pehmoleluja kun "täitä perheessä"🤢🤯.Työkaveri töissä päiväkodissa jossa "kihomatoja/täitä.En oo nähnyt yhtään vanhempaa mikä ei olisi puolikuolleen näköinen.Teinit vetää peukkua ja ne jotka ei pumppaa huuliin täytettä.Joo mukuloita mulle.

Taitaa asuinympäristösi ja sosiaaliset piirisi olla pelkkää weeteetä! 😂

Kyllä draamaa valitettavasti riittää ihan kaikissa yhteiskuntaluokissa. Lahjakkaammat vaan ymmärtää peittää sen muilta paremmin.

Vierailija
313/528 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen lapsellinen on ensin ollut lapseton.

Mutta ei vapaaehtoisesti lapseton.

Opettele perusasiat ennen kuin kommentoit.

Mistä niin tiedät?! Moni kuule on parisuhteen alkuaikoina vapaaehtoisesti lapseton!  Suurin osa! He ovat vapaaehtoisesti lapsettomia niin pitkään kuin käyttävät ehkäisyä! Tyypillisissä suhteissa vuosia.

Vapaaehtoisesti lapsettomalla ei ole eikä hän koskaan saa lapsia.

Pitääkö vapaaehtoisesti lapsettoman pysyä vakaasti lapsettomana, vaikka vuosien vieriessä tahtoisikin lapsia? Muuttuuhan mieli monessa muussakin: joku vannoo, ettei kuunaan mene naimisiin, kunnes sitten löytää sen oikean ja meneekin avioon. Onko velana olo jotenkin ehdottomasti kiveen hakattu? Että kun on se "oikea" vela, niin siinä on pysyttävä vaikka hampaat irvessä. Minä en missään tapauksessa halunnut lapsia vuosikymmeniin. Nyt kuitenkin nelivitosena minulla on kolme lasta. Enkä heitä todellakaan kadu. Olin myös vannoutunut kristitty, kunnes huomattavasti myöhemmin katsoin parhaaksi erota kirkosta. Sitäkään en kadu.

Vierailija
314/528 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Upeata, että sinä olet ymmärtänyt, että jos olisit saanut lapsia, niin ainut tulevaisuus, mitä olisit voinut heille tarjota olisi tarkoittanut sitä,että lapsesi olisivat jo teininä peukkukoukussa ja ottaisivat huulitäytteitä. Kiiitos! Teit oikean päätöksen, kun et hanki lapsia!

Tätä tarkoitin, kun jossain vaiheessa kirjoitin, että se vapaaehtoinen lapsettomuus ei ole usein vapaaehtoista, vaan se on olosuhteiden luoma pakko. Äiti tunnistaa itse, että hän ei pystyisi tarjoamaan lapsilleen turvallista lapsuutta ja tukea omien ongelmiensa takia.

Vierailija
315/528 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässäkin ketjussa korostuu velojen minä, minä-asenne voimakkaasti, kuten kaikissa ketjuissa, missä lapsettomuutta käsitellään. 

Vela ei ole vaatimassa muita lisääntymään, koska tietää millaista lokaa saa niskaan omasta valinnastaan. Vela hyväksyy vapauden päättää omasta lapsiluvusta. Vela kannattaa ihmisoikeuksia.

Sen sijaan eräät vanhemmat ovat syyllistämässä ja painostamassa veloja lisääntymään ja että velojen pitää maksaa lisää tukirahaa lapsiperhe-etuuksien rahoittamiseen.

Velat vain haluaisivat olla rauhassa.

Kuka on se itsekkäin - se joka haluaa olla rauhassa, vai se joka on vaatimassa ja painostamassa muita lastentekoon, koska "mun eläkkeet".

Pahinta itsekkyyttähän se on kun vaatii muita lisääntymään muttei itse edes kasvata tai maksa toisen lapsia. Helppo huudella ja vaatia veloilta lisää ja lisää, kun itsellä ei ole vastuuta asiassa. Siksi sellainen on vastuutonta öyhötystä.

Vierailija
316/528 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi lapsettomista naisista tulee nelikymppisinä katkeria ja lihavia toisia arvostelevia ikäviä ihmisiä. Moni haisee kissankuselta pitkälle ja toiset ottavat kerrostaloyksiöönsä räksyttämän koiria jonkun (lapsen) korvikkeeksi. Kokoontuvat sitten iltaisin rakkiensa kanssa lähipuistoihin juoruamaan. Ja millaisia ilkimyksiä tuleekaan näistä lapsettomista norsuista yksinäisinä vanhuksia. On siinä filippiiniläisillä hoitajilla kestämistä. Osa tietty jatkaa teinityylillä baareissa aikaiseen lähtöönsä asti.

Sielläpä joku hellyyttävä pullantuoksuinen äitihahmo kertomassa elämän totuuksia. 

Tämäkin kumma väite. Minulla on kolme lasta, enkä todellakaan ole pullantuoksuinen äitihahmo. Olen nainen, jolla on ura ja ihania lapsia. Mutta tuoksun silti Chanelilta. Enemmän tuntemani velat leipovat kuin minä.  

Vierailija
317/528 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olin aivan varmasti vapaaehtoisesti lapseton liki nelikymppiseksi. Olisin voinut hankkiutua äidiksi, mutta en missään tapauksessa halunnut. 37vuotiaana halusin lapsia, sain kolme. En todellakaan kadu lapsiani. Koin ihanan vapaaehtoisen lapsettomuuden vapauden. Nyt elän ihanan vapaaehtoisesti lapsellisena. En usko, että ainoa "oikea" vela ei saa muuttaa mieltään. Onhan minulle sanottu, etten olisi koskaan ollutkaan se "oikea" vela - mitä se lieneekin. Olin siis ehdottomasti keski-ikään asti vannoutunut vela.

Voiko olla olematta vela, mikäli ei halua lapsia mutta velaus ei kiinnosta identiteettinä koska asia ei kiinnosta? Lapsia ei vaan tullut koska pari pikku rutiinia huolehti ettei asiaa tarvitse pohtia. Mutta en aktiivisesti en-halua, ei vaan tunnu järkevältä ja perustellulta. Vähän Ehkä LApseton ja sitten se vaan jatkuu..?

Vierailija
318/528 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Upeata, että sinä olet ymmärtänyt, että jos olisit saanut lapsia, niin ainut tulevaisuus, mitä olisit voinut heille tarjota olisi tarkoittanut sitä,että lapsesi olisivat jo teininä peukkukoukussa ja ottaisivat huulitäytteitä. Kiiitos! Teit oikean päätöksen, kun et hanki lapsia!

Tätä tarkoitin, kun jossain vaiheessa kirjoitin, että se vapaaehtoinen lapsettomuus ei ole usein vapaaehtoista, vaan se on olosuhteiden luoma pakko. Äiti tunnistaa itse, että hän ei pystyisi tarjoamaan lapsilleen turvallista lapsuutta ja tukea omien ongelmiensa tak

Vanhemmat kai harvemmin sitä peukkua tai huulitäytteitä lapsilleen tuputtavat, toim. huom.

Vierailija
319/528 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä niin tiedät?! Moni kuule on parisuhteen alkuaikoina vapaaehtoisesti lapseton!  Suurin osa! He ovat vapaaehtoisesti lapsettomia niin pitkään kuin käyttävät ehkäisyä! Tyypillisissä suhteissa vuosia.

Vapaaehtoisesti lapsettomalla ei ole eikä hän koskaan saa lapsia.

Pitääkö vapaaehtoisesti lapsettoman pysyä vakaasti lapsettomana, vaikka vuosien vieriessä tahtoisikin lapsia? Muuttuuhan mieli monessa muussakin: joku vannoo, ettei kuunaan mene naimisiin, kunnes sitten löytää sen oikean ja meneekin avioon. Onko velana olo jote

Niin, sinä et siis ole vela. Sinä olit ihminen joka halusi lapsia ja hankki niitä.

Vierailija
320/528 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi lapsettomista naisista tulee nelikymppisinä katkeria ja lihavia toisia arvostelevia ikäviä ihmisiä. Moni haisee kissankuselta pitkälle ja toiset ottavat kerrostaloyksiöönsä räksyttämän koiria jonkun (lapsen) korvikkeeksi. Kokoontuvat sitten iltaisin rakkiensa kanssa lähipuistoihin juoruamaan. Ja millaisia ilkimyksiä tuleekaan näistä lapsettomista norsuista yksinäisinä vanhuksia. On siinä filippiiniläisillä hoitajilla kestämistä. Osa tietty jatkaa teinityylillä baareissa aikaiseen lähtöönsä asti.

Sielläpä joku hellyyttävä pullantuoksuinen äitihahmo kertomassa elämän totuuksia. 

Tämäkin kumma väite. Minulla on kolme lasta, enkä todellakaan ole pullantuoksuinen äitihahmo. Olen nainen, jolla on ura ja ihania lapsia. Mutta tuoksun silti Chanelilta. Enemmän tuntemani velat leipovat kuin

Meni mammalta pointti ohi niin että suhahti mennessään. :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi neljä