Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Näin vapaaehtoisesti lapsettomat hehkuttavat elämäänsä: Voi luojan kiitos

Vierailija
30.09.2025 |

Väitöskirjan mukaan muut suostuttelevat vapaaehtoisesti lapsetonta muuttamaan näkemystään. Hänet myös kyseenalaistetaan, mikä saa vaikenemaan tai kehittämään oman tilannekohtaisen puhumisen strategian.

Välillä mä tuon sitä omaa lapsettomuutta esiin. Jos ei jaksa vaivautua mihinkään väittelyihin, niin sitten on vaan hiljaa, mutta kyllä se lapsellisuus ja lapsettomuus päivittäin vähän nousee esille. Milloin joku on saanut just esikoisensa ja milloin joku on tullut toista kertaa raskaaksi. Onhan se ajankohtainen aihe mun ikäluokan kanssa.

https://www.is.fi/perhe/art-2000009261066.html

Ajatella jos tuo olisi toisinpäin että vanhemmat joutuisi miettimään uskaltaako kertoa uuden lapsen syntymästä kellekään. Ei olisi reilua kellekään. Miksi ei annettaisi ihmisten vain olla sitä mitä on, olipa kyseessä vela tai ei.

Kommentit (571)

Vierailija
281/571 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

17 vastaajaa on niin pieni otos, että sillä ei ole minkäänlaista merkitsevyyttä. Ja miten tämä todennäköisesti feministinen tutkija valitsi otoksensa? Kaveripiiristään? :)

Lisäksi minua kummastuttaa otsikko: IS: Näin vapaaehtoisesti lapsettomat hehkuttavat elämäänsä: Voi luojan kiitos

Miksi pitää hehkuttaa, jos on aidosti tyytyväinen valintoihinsa? Se tuntuu turhan vakuuttelevalta. Miksi pitää myyskennellä omaa elämäntapaansa, kun ihmiset ovat yksilöitä ja saavat tyydytystä erilaisista asioista?

Miksi lisääntyneet hehkuttavat tässäkin ketjussa lapsiperheen auvoa? Ja kaverit, työkaverit, sukulaiset velan tavatessaan?

Miksi hehkuttaa, jos on aidosti tyytyväinen valintoihinsa?

Olen tuo jota kommentoit ja olen samaa mieltä. Ei järkeä kummankaan hehkutuksessa. Nämä valinnat ovat niin yksilöllisiä. Kunhan saadaan riita aikaiseksi. 

Vierailija
282/571 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katkeruus saa ihmisen möläyttelemään jos vaikka mitä. Väsyneet perheenäidit ja -isät ovat niitä joita muiden toisenlaiset valinnat ahdistavat. Tunnen lähinnä sääliä.

Säästä säälisi. Meillä on kolme melko pientä lasta. Olen vaativassa asiantuntija-töissä, samoin mieheni. Enemmän energiaa minulla on, kuin ennen lapsia. Tylsäksi kävi pitkän päälle se ihan Oma Vapaus. Mistä olisin katkera? Kenelle? En yhdellekään velalle, kuten en muillekaan.  Olen tyytyväinen valintoihini. En möläyttele kenellekään mitään asiattomuuksia. Jokainen elää valitsemallaan tavalla, eivätkä nämä valinnat kuulu mitenkään minulle. 

Ethän sinä sitten kuulu tuohon ryhmään jota säälin, jos et möläyttele veloille asiattomuuksia. Omituinen kommentti.

Ps. Vaativa asiantuntijat

Paljon haittaa aiheuttavat konsultit...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/571 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ketju todistaa: velat on lapsellusiä, itsekkäitä luusereita

Tästä taas lisää aineistoa niille jotka jankkaavat että velaus ei kiinnosta ketään eikä aiheuta mitään reaktioita, jokaisen oma valinta.

Jep.

"Olen suvaitsevainen ja hyväksyn lapsettomat, mutta..."

Se siitä suvaitsevaisuudesta.

Kunhan eivät vain omille lapsille opettaisi näitä idioottimaisia syrjiviä ajatusmaailmoja. Näin ne lapset muuten oppii kotoaan että ihmisiä saa kiusata koulussa ja työpaikalla kun kotoa opitaan malli. Ei näin!

Vierailija
284/571 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinkuin artikkelissa kirjoitettiin, tästä on tulossa normi ja hyvä niin.

Tunnistin myös itseni tuosta artikkelista. Vapaus on velana olemisessa parasta. Itse olen parisuhteessa, mutta lapsia ei haluta. Haluamme vapauden tulla ja mennä miten yhdessä haluamme. Ihanan rauhallista ja mukavaa elämää.

Ehkä ongelma onkin juuri tuossa, miten asian esität. Ihanan vapaata ja rauhallista ja mukavaa. Eli sanot, että  elämä ei ole hyvää, jos on lapsia. 

Joskus velat tuovat asian esiin väheksymällä vanhemmuutta tai kuten tässäkin ketjussa oikein provosoivasti. 

Yhtälailla kuin velan on vaikea ymmärtää, miksi joku haluaa lapsia, sen lapsia haluavan ja saaneen on vaikea kuvitella elämää ilman heitä, omaa perhettään. 

Oikeassa elämässä en koskaan ole törmännyt siihen, että lap

Oletko oikeasti sitä mieltä että raskaudesta saa kertoa ilouutisen muille ihmisille, mutta velaudesta ei saa kertoa ilouutista muille ihmisille?

Mietipä nyt oikeasti mitä sanot. 🙄

Mikä ihmeen ilouutinen se voisi kenellekään olla, että joku ei ole tänäänkään raskaana?! Nämä teidän velojen jutut alkaa olla absurdius kasvaa kokoajan? Kertoo kyllä teistä paljon! Ainakin millaisia velat täällä palstalla, ette todellakaan anna hyvää kuvaa vapaaehtoisesti lapsettomista! Mistä tuo kumpuaa, jostain katkeruudesta, kun omat kyvyt ja resurssit eivät riitä vanhemmuuteen?

Vierailija
285/571 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voin kertoa kokemuksesta ettei kuolinvuoteella olla iloisia että olin vela. Päinvastoin, kadutaan ettei ole lapsenlapsia!. Lapset ja lapsenkapsrt käyvät saattohoidossa vanhempiensa luona. Se lohduttaa kuoleman lähestyessä.

Siis oletko kuollut vela ja kerrot tuonpuoleisuudesta kokemuksiasi? Vai mitä hourit? 🤣

Ps. Jos kokee yksinäisyyttä, kannattaa hankkia ystäviä ja vaikka puoliso niin ei ole niin yksinäistä. Tai käydä terapiassa jos on yksinäisyysfobiaa eikä kestä elää itsekseen.

Kirjoittaja on varmaan nähnyt ja seurannut henkilöitä jossain osastolla kuolinvuoteellaan. Ehkä sairaanhoitaja.

Se vanhuuden ajan yksinäisyys on varmaan yksi valtava asia. Kun kukaan ei käy, eikä välitä ja oman ikäluokan kavereista iso osa jo kuollut. Toinen iso asia on se, että vanhana

Todella jännä, hyvin yksioikoinen näkemys. Jotkut menehtyvät ennen kuin ehtivät saada jälkikasvua, monenlaista kohtaloa on. Heitä saattaa silti monikin muistaa, joskus jopa historian kirjoissa saakka. Ihmisen vaikutus ja merkitys ei ole sitä vain lähipiirille, myös ystävät ja ystävien lapset saattavat muistella, jos nyt tuolla niin kauheasti merkitystä on (ikuinen elämä tavoitteena?). Entä ihmiset, joiden lapset kuolevat ennen suvun jatkamista, oliko heitä ja lapsiaan olemassa? Joitakin muistetaan huonolla, niin että muut ei taatusti unohda.

Nämä arvokysymykset ovat aika hankalia ja samalla ikiaikaisia. Elämän kiertokulusta puhuvat usein vähiten sitä tuppaavat hyväksymään, ettei se kierto tapahdukaan oman keskuksen ympärillä. Sitä voi olla vaikea mieltää, mitä on kun minua ei ole? No vaikka ja mitä kuten oli ennen sinuakin ja olisi ollut ilman sinuakin. Ehkei samoin mutta kuka tietää olisiko huonommin vai paremmin.

Vierailija
286/571 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se elämä miljoona kertaa helpompaa ilman lapsia.

Helppo elämä ei ole synonyymi hyvälle elämälle.

Helppo elämä mahdollistaa hyvää elämää. Ei siitä pääse mihinkään.

Esimerkiksi köyhyydestä lähtöisin vs. rikkaasta perheestä lähtöisin. Rikkaasta perheestä lähtöisin olevalla on helpompi saada hyvä elämä koska onnellisuuden esteitä on vähemmän.

Vela saa lisää vapautta, enemmän resursseja omaan hyvinvointiin ja terveyteen, säästää rahaa pahan päivän varalle, vähemmän stressiä, jne

Eli lopullinen syy on se, että se vela on köyhä. Onko se lopulta silloin vapaaehtoista lapsettomuutta vai olosuhteiden pakottamaa lapsettomuutta?

Vierailija
287/571 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinkuin artikkelissa kirjoitettiin, tästä on tulossa normi ja hyvä niin.

Tunnistin myös itseni tuosta artikkelista. Vapaus on velana olemisessa parasta. Itse olen parisuhteessa, mutta lapsia ei haluta. Haluamme vapauden tulla ja mennä miten yhdessä haluamme. Ihanan rauhallista ja mukavaa elämää.

Ehkä ongelma onkin juuri tuossa, miten asian esität. Ihanan vapaata ja rauhallista ja mukavaa. Eli sanot, että  elämä ei ole hyvää, jos on lapsia. 

Joskus velat tuovat asian esiin väheksymällä vanhemmuutta tai kuten tässäkin ketjussa oikein provosoivasti. 

Yhtälailla kuin velan on vaikea ymmärtää, miksi joku haluaa lapsia, sen lapsia haluavan ja saaneen on vaikea kuvitella elämää ilman heitä, omaa perhettään. 

Oikeassa elä

Ohis, mutta minulle se ainakin on aina ilouutinen etten ole raskaana. Näen painajaisia asiasta säännöllisesti. Tiedän myös olevani etuoikeutetussa asemassa miljooniin muihin naisiin nähden, kun saan itse päättää. Miksi en saisi iloita, ja kertoa siitä muille?

Vierailija
288/571 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

17 vastaajaa on niin pieni otos, että sillä ei ole minkäänlaista merkitsevyyttä. Ja miten tämä todennäköisesti feministinen tutkija valitsi otoksensa? Kaveripiiristään? :)

Lisäksi minua kummastuttaa otsikko: IS: Näin vapaaehtoisesti lapsettomat hehkuttavat elämäänsä: Voi luojan kiitos

Miksi pitää hehkuttaa, jos on aidosti tyytyväinen valintoihinsa? Se tuntuu turhan vakuuttelevalta. Miksi pitää myyskennellä omaa elämäntapaansa, kun ihmiset ovat yksilöitä ja saavat tyydytystä erilaisista asioista?

Miksi lisääntyneet hehkuttavat tässäkin ketjussa lapsiperheen auvoa? Ja kaverit, työkaverit, sukulaiset velan tavatessaan?

Olisiko se etteivät velat yksinkertaisesti tiedä miltä oman lapsen saaminen tuntuu? Niinkuin todettu, velan on turha väittää tietävänsä jotain lapsellisten elämästä, jos omaa ei ole!

Vierailija
289/571 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi köyhyydestä lähtöisin vs. rikkaasta perheestä lähtöisin. Rikkaasta perheestä lähtöisin olevalla on helpompi saada hyvä elämä koska onnellisuuden esteitä on vähemmän.

Vela saa lisää vapautta, enemmän resursseja omaan hyvinvointiin ja terveyteen, säästää rahaa pahan päivän varalle, vähemmän stressiä, jne

Nyt tämä meni sivu-urille, mutta melkein uskaltaisin väittää, että meillä on enemmän omaisuutta kuin keskiverto-velalla. Omakotitalo maks

Lapsettoman on vaikea ymmärtää rakkautta lapsia kohtaan. Kun kokemus puuttuu, niin ei vain pysty ymmärtämään.

Onko sinulla lemmikkiä? Jos, niin lisääkö se rakkautta elämässäsi? 

Vierailija
290/571 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli lopullinen syy on se, että se vela on köyhä. Onko se lopulta silloin vapaaehtoista lapsettomuutta vai olosuhteiden pakottamaa lapsettomuutta?

Mistä näitä lukutaidottomia sikiää. :D

Vierailija
291/571 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu, et suuri osa veloista ajattelee lapsia enemmän kuin osa vanhemmista....ainakin tällä palstalla

Vierailija
292/571 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihmeen ilouutinen se voisi kenellekään olla, että joku ei ole tänäänkään raskaana?! Nämä teidän velojen jutut alkaa olla absurdius kasvaa kokoajan? Kertoo kyllä teistä paljon! Ainakin millaisia velat täällä palstalla, ette todellakaan anna hyvää kuvaa vapaaehtoisesti lapsettomista! Mistä tuo kumpuaa, jostain katkeruudesta, kun omat kyvyt ja resurssit eivät riitä vanhemmuuteen?

Velalle raskaus olisi painajainen. Se sekoittaisi pakan, pilaisi arjen, aiheuttaisi vakavat seuraukset elämän onnellisuuteen. Ihan turhaa säätämistä.

Miksi? Koska. Velat. Eivät. Halua. Omia. Lapsia.

Siksi raskaudettomuus on myös iloinen asia, kun sitä ei ole omalla kohdalla. Se on onnea.

Mikä tässä on niin vaikea tajuta?

Jokainen päivä omassa hiljaisessa, rauhallisessa asunnossa, täydellisessä vapaudessa on onnellisuuden lähde. Se onni on joka päivä aamusta iltaan. Se itsessään on jo upeaa, kuin paratiisissa olisi.

Miksi pitäisi pilata tuota ihanaa oloa siksi, että saisi jonkun toisen ihmisen hyväksynnän, ja lisäksi lapsi joutuisi syntyä vastentahtoisille vanhemmille?

Juuri tuosta syystä fomo-vauvoja syntyy ja niitä sitten kadutaan salaa jälkikäteen kun yritetään miellyttää muita ja tulee fomo 30-40 veenä.

Vierailija
293/571 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko se etteivät velat yksinkertaisesti tiedä miltä oman la

Tiedän paljonkin, ikävä kyllä. Näen päivittäin elämässäni lapsiperheitä joiden kaikkia jäseniä käy sääliksi. Ei tarvitse mennä kuin bussiin tai markettiin.

Omakohtaista kokemusta ei tietenkään ole, mutta vain heikkolahjaiset perustavat koko elämänsä vain omaan kokemusmaailmaansa.

Vierailija
294/571 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo naapurin yksinhuoltaja pesee pyykkituvassa löyhkäpesuineillaan tyynyjä ja pehmoleluja kun "täitä perheessä"🤢🤯.Työkaveri töissä päiväkodissa jossa "kihomatoja/täitä.En oo nähnyt yhtään vanhempaa mikä ei olisi puolikuolleen näköinen.Teinit vetää peukkua ja ne jotka ei pumppaa huuliin täytettä.Joo mukuloita mulle.

Taitaa asuinympäristösi ja sosiaaliset piirisi olla pelkkää weeteetä! 😂

Vierailija
295/571 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo naapurin yksinhuoltaja pesee pyykkituvassa löyhkäpesuineillaan tyynyjä ja pehmoleluja kun "täitä perheessä"🤢🤯.Työkaveri töissä päiväkodissa jossa "kihomatoja/täitä.En oo nähnyt yhtään vanhempaa mikä ei olisi puolikuolleen näköinen.Teinit vetää peukkua ja ne jotka ei pumppaa huuliin täytettä.Joo mukuloita mulle.

Juuh elikkäs mitkään joka keväiset ja syksyiset kiertotaudit ei koske keskiluokkaisia ja rikkaita lapsiperheitä.

Pakko se on kai uskoa kun joku kirjoitti näin intternetissä!

Vierailija
296/571 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän mulla miestäkään ole!

Vierailija
297/571 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaakin harkita. Jos haluut alkaa pissiin housuun alle 3kymppisenä, lapsenteko nuorellaiällä suositus. Nää on juttuja, joista ei puhuta tai kuitataan kylläse siitä ja hanki tenoja. Synnytyksestä jää aina vaurioita jotka pitää naisen vaan sietää, esim.kaikenlaisen hyppelyliikunnan, juoksun, aivastelun voit unohtaa. Ei palaudu kymmenen vuodenjälkeenkään ne vauriot

Tämä. Yksi ystäväni iloitsi ettei hänelle jäänyt mitään vaivoja synnytyksistä (2), niin helppoja olivat ja ennalleen palautui kaikki. Parin vuoden päästä selvisi ettei hän voi hyppiä enää trampoliinilla kusematta housuun.

Jäin miettimään että mikä sitten on sitä huonoa palautumista..

Ystäväsi ei ole treenannut lantionpohjalihaksiaan. Itselläni on neljä lasta eikä vielä 70-vuotianakaan ole pidätysvaikeuksia, vaikka tämänikäisistä siitä kärsii puolet. Heti jos oireita alkaa ilmetä, alan treenata lantionpohjalihaksia. Simple as that. Eikä synnyttämättömyys pelasta virtsankarkailulta, sitä voi  vanhana tulla kun kudokset vanhenee jos ei treenaa.

kaikenlaisen hyppelyliikunnan, juoksun, aivastelun voit unohtaa. Ei palaudu kymmenen vuodenjälkeenkään ne vauriot

Tämä huvitti minua kun olen pelannut neljännen lapseni, kuopuksen, kanssa sulkapalloa ihan ilman lirahtelua. Juoksukin onnistuu ja aivastelu. Lirahtelua tapahtuu usein ylipainoisilla synnyttäneillä naisilla, jotka eivät liiku tarpeeksi.

Virtsankarkailulle altistavat muun muassa ylipaino, ummetus, synnytyset, krooninen yskä sekä runsas tupakointi.

Vierailija
298/571 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt tämä meni sivu-urille, mutta melkein uskaltaisin väittää, että meillä on enemmän

Lapsettoman on vaikea ymmärtää rakkautta lapsia kohtaan. Kun kokemus puuttuu, niin ei vain pysty ymmärtämään.

Tuohan se on. Kaikki lapsia saaneet, tietävät myös sen millaista oli olla lapseton. Joten heillä on kokemusta molemmista. Veloilla on kokemusta  vain lapsettomuudesta, kaikki loppu on vain heidän omaa kuvitelmaa millaista muka voisi olla, jos olisi lapsia ja millainen on suhde omaan lapseen. He eivät sitä yksinkertaisesti voi tietää. He vain luulevat jotain.

Vierailija
299/571 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen lapsellinen on ensin ollut lapseton.

Mutta ei vapaaehtoisesti lapseton.

Opettele perusasiat ennen kuin kommentoit.

Minä olin aivan varmasti vapaaehtoisesti lapseton liki nelikymppiseksi. Olisin voinut hankkiutua äidiksi, mutta en missään tapauksessa halunnut. 37vuotiaana halusin lapsia, sain kolme. En todellakaan kadu lapsiani. Koin ihanan vapaaehtoisen lapsettomuuden vapauden. Nyt elän ihanan vapaaehtoisesti lapsellisena. En usko, että ainoa "oikea" vela ei saa muuttaa mieltään. Onhan minulle sanottu, etten olisi koskaan ollutkaan se "oikea" vela - mitä se lieneekin. Olin siis ehdottomasti keski-ikään asti vannoutunut vela.

Vierailija
300/571 |
30.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuh elikkäs mitkään joka keväiset ja syksyiset kiertotaudit ei koske keskiluokkaisia ja rikkaita lapsiperheitä.

Pakko se on kai uskoa kun joku kirjoitti näin intternetissä!

Siihenkö tarrasit? Ei siihen, että on pyykkitupa, ja teinit vetää peukkua ja ottaa huulitäytteitä?!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan viisi