Miksi naisen ammatti kiinnostaa miestä niin vähän? Ovatko miehet vaan niin tylsiä?
Täällä on usein puhuttu siitä, että miksi naisia kiinnostaa aina tietää mitä mies tekee työkseen, ja sen oletetaan liittyvän miehen statukseen tai tuloihin.
Minua kiinnosti kun tutustuin mieheeni se, mitä hän tekee työkseen ja missä. Eikä se liittynyt mitenkään ajatukseen hänen palkastaan tai statuksestaan, vaan se kertoo hänen luonteenstaan mihin ammattiin hän on suuntautunut ja miksi, ja se on ylipäätään mielenkiintoista. Minä kysyn toisilta naisiltakin mitä he tekevät työkseen. En kysy onko mies ja lapsia, tai edes että onko kissaa vaikka kovasti kissoista tykkään. Vaan minusta on erittäin mielenkiintoista keskustella toisten työstä, tai jos sattuu että ollaan samalla alalla, sekin tuo hyviä puheenaiheita pitkäksi aikaa.
Jos mies ei seurustelun alussa kysyisi mitä minä teen työkseni, tulkitsisin sen siten, että häntä ei vaan kiinnosta, en minä, eikä ylipäätään mielenkiintoiset keskustelut, eli hän on tylsä. Arvatenkin mennään sitten jonkun hänen harrastuksensa mukaisiin keskusteluihin, joko penkkiurheilija, itse urheilee tai ruuvaa autoja illat pitkät, tai luoja paratkoon, metsästää kuten tätini mies. Ihan kiva että on hirvenlihaa aina pakkasessa, mutta kyllä se on vaimolle raskasta olla kaikki viikonloput yksinään syksyisin vuosikymmenestä toiseen. Joten kyllä sekin pitää kysyä mitä harrastaa, että tietää onko parempi olla kiintymättä mieheen joka on naimisissa harrastuksensa kanssa (joissain tapauksissa työnsä).
Me olemme puhuneet mieheni kanssa aina paljon kaikenlaisista asioista, politiikasta, yhteiskunnallisista asioista ylipäätään, mietimme asioita omien ammattiemme kautta jne. Toki puhumme perheestä, sukulaisista, naapureista jne. tavallisista asioista, ollaan väitelty uskonnostakin... mutta tylsää olisi, jos mun miestä ei pätkääkään kiinnostaisi mitä minä teen työkseni, koska haluan keskustella asioista mitä työssäni kohtaan, mieheni kanssa. Toki puhun aikuisen tyttäreni kanssa myös, mutta mies on tuossa vierellä joka päivä, ja hänelle kerron töistä tullessa ensimmäisenä kuulumiset ja kysyn häneltä miten hänellä meni töissä jne.
Kommentit (331)
Vierailija kirjoitti:
En pidä ihmisistä, jotka arvottavat toiset ihmiset työn ja ammatin kautta. Tokihan se työ voi ihmisestä jotain kertoa, mutta itse arvotan muita asioita.
Arvostan lähes kaikkia ammatteja lukuunottamatta niitä, jotka toimivat epäeettisesti. Kaikkien ammattien edustajat eivät kuitenkaan ole yhteensopivia luonteeni, arvomaailmani ja elämäntyylini kanssa. Minulla on myös tarkemmat kriteerit kumppanihaussa kuin siinä, mitä arvostan vaikkapa työtovereissa tai ylipäätään muissa ihmisissä.
Mä olen kiinnostunut ihmisten töistä ja koulutuksesta ja usein he kertovat mielellään näistä, koska suomalaisessa yhteiskunnassa työ on niin iso osa identiteettiä. Siitä voi myös päätellä paljon ihmisen luonteesta ja kiinnostuksen kohteista.
Vierailija kirjoitti:
Naisten valitsemat ammatit on niin pirun tylsiä ettei niistä paljon puhuttavaa synny. M33
Naisia työskentelee vaikka minkälaisissa ammateissa sairaanhoitajista yritysjohtajiin. Jos pidät naisen ammattia tylsänä etkä halua keskustella siitä niin eikö se ole jo aika selvä merkki siitä, että ette ole ylipäätään yhteensopivia.
Vierailija kirjoitti:
no ei ne naiset mitään mielenkiintoista tee. pyyhkivät pyllyjä.
Tuolla sivistystasolla et varmasti osaa pyyhkiä edes omaasi.
Vierailija kirjoitti:
Naisia kiinnostaa miehen ammatti ja koulutustaso koska naisia kiinnostaa miehen rahat. Naiset arvostaa miehet koulutustason,työn ja rahan perusteella.
Miehiä taas kiinnostaa naisen luonne,naisen ulkonäkö ja miehelle riittää että nainen käy töissä.
Naiset kelpuuttaa kumppaniksi miehen joka kuuluu vähintään samaan yhteiskuntaluokkaan mitä nainen itse on.
Miksi hänen pitää käydä töissä?
Vierailija kirjoitti:
Jos menen naimisiin naisen kanssa...niin menen hänen kanssaan naimisiin mutta en hänen työnsä kanssa. Kysyisin toki mitenkäs päivä on mennyt mutta en sen ihmeellisempää. Monet naiset tekevät salassa pidettävää työtä katsos.
Jos kysyt miten päivä meni, sun pitää tietää mitä hän tekee työkseen ja mikä idea siinä on, mikä on hyvä päivä ja mikä huono jne. Kyllä salassa pidettävässä työssä olevatkin voivat jotain puhua. Minun mieheni on ollut 30 töissä poliisilla. Kyllä minua kiinnostaa todella monet asiat joita hänen työpaikallaan tapahtuu. Esim. se oli yksi todella mielenkiintoinen asia, että korona-aikana kun baarit meni kahdeltatoista kiinni, poliisivankilan asiakkaiden määrä putosi radikaalisti, jopa kolmannekseen. Toki ihmiset varmasti joivat alkoholia ja tappelivat kotonaan, mutta silloinkin monesti päätyvät poliisin hoteisiin, heidät vaan haetaan kotoa, eikä kadulta tai baarista.
Vierailija kirjoitti:
Naisten valitsemat ammatit on niin pirun tylsiä ettei niistä paljon puhuttavaa synny. M33
No mikä on mielenkiintoinen ammatti naisella? Mun naispuolisten ystävien ammatteina on mm. muusikko, yrittäjä, graafinen suunnittelija, eläinlääkäri ja videoeditori.
Vierailija kirjoitti:
AP yrittää selitellä miksi kyselee, mutta totuus lienee, että on vain kartoittamassa mahdollisuuksia hyötyä jotenkin.
Mua nauratti joskus, kun yksi hyötyjäluonteinen naistuttu kyseli töistäni, ja selvästi tajusi ettei tule hyötymään minusta. Jätti sitten viinittelykutsunsa roikkumaan eikä koskaan saanut tietää, että samalla kun tiesin hänen yrittävän edetä alallaan ja saada mahdollisuuksia, hänen alansa iso pamppu on lähipiiriäni. :D Verkostot kun menee linkkien kautta, ei aina suoraan joku ihminen jossain positiossa, mutta sitähän nuo liian ilmiselvät hyötyjät ei hiffaa.
No, suurin osa mun tuttavapiiristä ei ole mitään "uraihmisiä", koska työskentelen työttömien kanssa nykyään. Mutta ihan työttömiltäkin kyselen mitä he ovat opiskelleet ja mitä töitä ovat ennen tehneet jne. Ja se oikeasti on mielenkiintoista, työttömien joukossa on ihmsiiä joilla on ihan mieletön tausta. Ja osa kyllä sitten "viinittelee", minä en.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työ on vain työ, enkä minä ainakaan itseasiassa edes valinnut alaani vaan työskentelen sillä alalla mihin on koulutus. Se miksi kouluttauduin oli silloin vielä lapsena pitkälti vanhempien idea. Itse olisin kouluttautunut aivan muuhun. En tykkää ylipäätään puhua työstä, se jää ovien sisäpuolelle kun lähden töistä. Naisen työssä tärkeää on lähinnä vain se että on työpaikka ja käy töissä. Se kertoo ihmisestä sen että on ylipäätään sisältöä päiviin. Mies 40v
Sekin, että työ on sinulle vain työ, kertoo sinusta enemmän kuin uskotkaan. Sen takia näitä kysymyksiä juuri kysytään. Ihminen, jonka mielestä työn tulee heijastaa intohimoa, arvoja ja luonnetta, saattaa kokea, että tuollaisen ajatusmaailman omaavat ihmiset eivät ole hänelle sopiva kumppani. Työhön intohimoisesti suhtautuva ihminen ei ajatte
Mitä ihmisestä kertoo, jos ensin on ollut ollut intohimoalallaan ja palanut loppuun ja siksi vaihtanut työhön, joka on vain työtä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä on eroa kysytäänkö ammattia ekoilla treffeillä ekana kysymyksenä vai vasta viidensillä treffeillä. Itse en kysy ekoilla treffeillä kenenkään ammattia, koska en halua että se vaikuttaa arviooni henkilöstä tässä vaiheessa. Muodostan arvioni siitä mitä henkilö tekee, miten puhuu ja käyttäytyy, en siitä mikä hänen ammattinsa on.
Jep, ekoilla treffeillä se on helposti moukkamaista. AP antaa myös itsestään muille naisille moukkamaista, tyhjää ja bottimaista kuvaa, jos heti kyselee tuollaista.
Kyllä siinä alussa usein puhutaan perusasiat läpi ja ammatti on yksi niistä, se mistä on kotoisin, missä on käynyt koulunsa, onko lapsia ennestään, haluaako lapsia, onko uskonnollinen, minkälaisia haaveita on tulevaisuudesta, poliittinen kanta, minkälaisia ammatillisia tavoitteita kenties on, onko sisaruksia, onko vanhemmat elossa, mitä harrastaa, minkälaisesta musiikista pitää, aikooko kouluttautua lisää jne. Ihan peruskauraa.
Vierailija kirjoitti:
Jos menen naimisiin naisen kanssa...niin menen hänen kanssaan naimisiin mutta en hänen työnsä kanssa. Kysyisin toki mitenkäs päivä on mennyt mutta en sen ihmeellisempää. Monet naiset tekevät salassa pidettävää työtä katsos.
No itse taas en haluaisi tuollaista suhdetta, jossa miestä ei juurikaan kiinnosta se, mitä teen työkseni. Oma työni ja mieheni työ ovat samankaltaisia, ja pystymme inspiroimaan ja auttamaan toisiamme töissä ja välillä teemme yhteisiä taideprojekteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pidä ihmisistä, jotka arvottavat toiset ihmiset työn ja ammatin kautta. Tokihan se työ voi ihmisestä jotain kertoa, mutta itse arvotan muita asioita.
Ei kyse olekaan mistään arvottamisesta. En minä arvota ketään ammatin takia. Vaan kuten sanoin, eri ammatit ovat mielenkiintoisia, ja ne kertoo paljon ihmisestä. Ammatti on hyvä puheenaihe, ja monesta ammatista riittää puhuttavaa vuosikymmeniksi.
AP
Aivan helvetin tylsän kuuloista. Ei minua tippaakaan kiinnosta kuunnella toisten töistä, eri asia alaan liittyvä tietämyksen jakaminen. Mutta noin lähtökohtaisesti puhutaan ihmisten kanssa aivan muista asioista, ilmiöistä, maailmantilanteesta, historiasta, harrastuksista jne.
Viimeksi kun tapasin uramiehen, puhuttiin mm. merestä ja purjehduksesta, tanssista, lapsuudesta, klassisen musiikin harrastuksista, kulttuureista eikä tippaakaan töistä. Useinhan sellaset kaipaa vastapainoa ja pehmeyttä elämään naisesta, vaikka tietysti joillekin sopii partneri jonka kanssa tykitetään menemään samalla alalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mikä on mielenkiintoinen ammatti naisella? Mun naispuolisten ystävien ammatteina on mm. muusikko, yrittäjä, graafinen suunnittelija, eläinlääkäri ja videoeditori.
Eläinlääkäri, siinä pitää tietää niin monen erinlaisen eläimen anatomia ja eikö kouluunkin ole vaikeampi päästä kun lääkikseen? M33
Vierailija kirjoitti:
Miehet eivät ole niin pinnallisia kuin naiset.
Miehethän on pinnallisempia. Miehiä kiinnostaa vain naisen ulkonäkö, ei se mistä nainen pitää tai mitä hän tekee työkseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä on eroa kysytäänkö ammattia ekoilla treffeillä ekana kysymyksenä vai vasta viidensillä treffeillä. Itse en kysy ekoilla treffeillä kenenkään ammattia, koska en halua että se vaikuttaa arviooni henkilöstä tässä vaiheessa. Muodostan arvioni siitä mitä henkilö tekee, miten puhuu ja käyttäytyy, en siitä mikä hänen ammattinsa on.
Jep, ekoilla treffeillä se on helposti moukkamaista. AP antaa myös itsestään muille naisille moukkamaista, tyhjää ja bottimaista kuvaa, jos heti kyselee tuollaista.
Kyllä siinä alussa usein puhutaan perusasiat läpi ja ammatti on yksi niistä, se mistä on kotoisin, missä on käynyt koulunsa, onko lapsia ennestään, haluaako lapsia, onko uskonnollinen, minkälaisia haaveita on tulevaisuudesta, poliittinen kanta, minkälaisia ammatillisia tavoitteita
Okei joo eli trolli.. eihän kukaan ole tuollainen tenttaaja oikeasti :D Olisi Todella huonot sosiaaliset taidot, jos menisi heti henkilökohtaisuuksiin ja tenttaisi kaikkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No itse taas en haluaisi tuollaista suhdetta, jossa miestä ei juurikaan kiinnosta se, mitä teen työkseni. Oma työni ja mieheni työ ovat samankaltaisia, ja pystymme inspiroimaan ja auttamaan toisiamme töissä ja välillä teemme yhteisiä taideprojekteja.
Se on tietenkin aina eri asia jos on sama(hko) ala, mutta muuten ei kyllä kiinnosta juurikaan
Kyllä monet miehet kysyvät ammattia ennen ekoja treffejä ja viimeistään siellä treffeillä onko omistuskämppä vai vuokrakämppä. Näin pk-seudulla.
Kaikilla ei ole nuorena elämän suunta vielä selvä ja joillakin on painetta mennä vanhempien painostuksen mukaan, mutta samaa mieltä, että ehdottomasti voi ja kannattaakin uraa vaihtaa myöhemminkin jos ala ei tunnu omalta. Tuli kanssa tuosta sama mielikuva, että hän ei tykkää puhua työstä, koska ei viihdy omassaan. Mun mielestä tuo on selkeä merkki siitä, että kannattaa oikeasti pysähtyä ja miettiä löytyisikö joku muu ala, joka on itselle sopivampi. Kenties just tuo mitä oli itse alunperin halunnut opiskella.