Miksi naisen ammatti kiinnostaa miestä niin vähän? Ovatko miehet vaan niin tylsiä?
Täällä on usein puhuttu siitä, että miksi naisia kiinnostaa aina tietää mitä mies tekee työkseen, ja sen oletetaan liittyvän miehen statukseen tai tuloihin.
Minua kiinnosti kun tutustuin mieheeni se, mitä hän tekee työkseen ja missä. Eikä se liittynyt mitenkään ajatukseen hänen palkastaan tai statuksestaan, vaan se kertoo hänen luonteenstaan mihin ammattiin hän on suuntautunut ja miksi, ja se on ylipäätään mielenkiintoista. Minä kysyn toisilta naisiltakin mitä he tekevät työkseen. En kysy onko mies ja lapsia, tai edes että onko kissaa vaikka kovasti kissoista tykkään. Vaan minusta on erittäin mielenkiintoista keskustella toisten työstä, tai jos sattuu että ollaan samalla alalla, sekin tuo hyviä puheenaiheita pitkäksi aikaa.
Jos mies ei seurustelun alussa kysyisi mitä minä teen työkseni, tulkitsisin sen siten, että häntä ei vaan kiinnosta, en minä, eikä ylipäätään mielenkiintoiset keskustelut, eli hän on tylsä. Arvatenkin mennään sitten jonkun hänen harrastuksensa mukaisiin keskusteluihin, joko penkkiurheilija, itse urheilee tai ruuvaa autoja illat pitkät, tai luoja paratkoon, metsästää kuten tätini mies. Ihan kiva että on hirvenlihaa aina pakkasessa, mutta kyllä se on vaimolle raskasta olla kaikki viikonloput yksinään syksyisin vuosikymmenestä toiseen. Joten kyllä sekin pitää kysyä mitä harrastaa, että tietää onko parempi olla kiintymättä mieheen joka on naimisissa harrastuksensa kanssa (joissain tapauksissa työnsä).
Me olemme puhuneet mieheni kanssa aina paljon kaikenlaisista asioista, politiikasta, yhteiskunnallisista asioista ylipäätään, mietimme asioita omien ammattiemme kautta jne. Toki puhumme perheestä, sukulaisista, naapureista jne. tavallisista asioista, ollaan väitelty uskonnostakin... mutta tylsää olisi, jos mun miestä ei pätkääkään kiinnostaisi mitä minä teen työkseni, koska haluan keskustella asioista mitä työssäni kohtaan, mieheni kanssa. Toki puhun aikuisen tyttäreni kanssa myös, mutta mies on tuossa vierellä joka päivä, ja hänelle kerron töistä tullessa ensimmäisenä kuulumiset ja kysyn häneltä miten hänellä meni töissä jne.
Kommentit (331)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet eivät ole niin pinnallisia kuin naiset.
Aika monet miehet ovat ulkonäkökeskeisiä kumppanin hausse se jos mikä on pinnallista. Uravalinta puolestaan kertoo ihmisen arvomaailmasta ja luonteesta, joten tottakai tuo on tärkeää, toisen työ vaikuttaa myös yhteiseen arkeen.
Mitä kertoo sinulle se että mies on esim. raksamies tai kiinteistönhoitaja?
No esim raksamies arvostaa todennäköisesti käytännönläheisyyttä, todennäköisesti osaisi kotonakin rempata, peruskunto hyvä, huumori saattaa olla vähän semmoista ronskia, harrastaa todennäköisemmin jalkapalloa kuin balettia.
Minun Tinder biossa lukee, että olen sairaanhoitaja. Kerran kävin treffeillä miehen kanssa, jonka kanssa oli jo viestittely vaiheessa ollut puhetta hänen työstään yliopiston opettajana. Treffeillä sitten kyselin jotain enemmän hänen työstään, mutta hän ei missään vaiheessa kysynyt minun työstäni mitään. Sairaanhoitajahan voi tarkoittaa ihan mitä vaan: voi olla vaikka päivätyössä terveysasemalla, kolmevuorotyössä keskussairaalan teho-osastolla tai järjestössä päivätyössä. Minulle ainakin tuli sellainen fiilis, että minä en kiinnosta häntä.
Vierailija kirjoitti:
Miesten kiinnostus naisen ammattiin vaihtelee paljon yksilöstä riippuen, mutta tutkimuksista ja käytännön kokemuksista voi nostaa joitakin yleisiä suuntauksia:
Miehet, joita naisen ammatti kiinnostaa
Arvopohjaiset ja kumppanuutta hakevat: He näkevät työn ja koulutuksen osana identiteettiä, ja haluavat tietää mitä nainen tekee, koska se kertoo hänen kiinnostuksenkohteistaan ja arvoistaan.
Ammatillisesti kunnianhimoiset: Usein miehet, joilla on itse vahva suhde uraan, arvostavat samaa myös kumppanilta.
Turvallisuutta ja vakautta arvostavat: He voivat nähdä naisen ammatin merkkinä vakaudesta, älykkyydestä tai itsenäisyydestä.
Aidosti uteliaat ja kommunikatiiviset: He kyselevät naisen työstä, koska haluavat ymmärtää hänen arkeaan ja elämäntapaansa.
Miehet, joita naisen ammatti ei juuri kiinnosta
Ulkonäköön tai pinnallisiin tekijöihin keskittyvät: Heille ammatilla ei ole suurta merkitystä, koska kiinnostus rakentuu muille asioille.
Perinteisesti ajattelevat: Jos mies ajattelee roolien menevän niin, että naisen tehtävä on enemmän kodissa kuin työelämässä, ammatilla ei ehkä ole painoarvoa.
Omaan itseensä keskittyneet: Jos miehen fokus on tiukasti omassa tekemisessä, hän ei välttämättä pysähdy pohtimaan toisen työn merkitystä.
Suhteen alkuvaiheen "kevyet deittailijat": He voivat olla kiinnostuneempia hetkellisestä kemiasta kuin taustoista.
Eli loppujen lopuksi kysymys liittyy enemmän siihen, mitä mies etsii suhteesta ja miten hän näkee kumppanuuden: joillekin ammatti on iso osa kuvaa, toisille täysin toissijainen.
Eli kannattaa vältellä niitä miehiä, jotka ei ole kiinnostuneita naisen ammatista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ammatti tai tulot kiinnosta yhtään, niin sitten on turha itkeä kun se vain ulkonäön perusteella valittu vaimo tulee niin kalliiksi. Tai kun on itse maksanut talot ja autot ja erossa vaimo vie puolet.
Mistä näitä vaimoja saa jotka ottaa puolet kun nykyään naiset aivopestään hankkimaan oma omaisuus ja alkaa poikimaan vasta +40 vuotiaana.
Sun pitää varmaan sitten katsella sellaisia, joilla on jo lapsi.
Elias Aaltohan (Wolt-miljonääri) on naimisissa ja lisääntynyt naisen kanssa jolla oli jo yksi lapsi ennestään, ja nyt heillä on kaksi yhteistä. Ei avioehtoa. Lapsipuoli jo 17v. Mutta enpä usko, että nirsoille nettimiehille kelpaa - toisin kuin Wolt-miljonääreille, Jason Momooille ja Timoth
Kun asiasta argumentointi kyky loppuu siirrytään henkilökohtaisiin herjoihin. Tämän takia naisten kanssa on mahdotonta keskustella yhteiskunnallisista ilmiöistä ja siksi heidän velvollisuuksia mm. työelämässä ja internetissä tulisi arvioida uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Miesten kiinnostus naisen ammattiin vaihtelee paljon yksilöstä riippuen, mutta tutkimuksista ja käytännön kokemuksista voi nostaa joitakin yleisiä suuntauksia:
Arvopohjaiset ja kumppanuutta hakevat: He näkevät työn ja koulutuksen osana identiteettiä, ja haluavat tietää mitä nainen tekee, koska se kertoo hänen kiinnostuksenkohteistaan ja arvoistaan.
Ammatillisesti kunnianhimoiset: Usein miehet, joilla on itse vahva suhde uraan, arvostavat samaa myös kumppanilta.
Turvallisuutta ja vakautta arvostavat: He voivat nähdä naisen ammatin merkkinä vakaudesta, älykkyydestä tai itsenäisyydestä.
Aidosti uteliaat ja kommunikatiiviset: He kyselevät naisen työstä, koska haluavat ymmärtää hänen arkeaan ja elämäntapaansa.
Miehet, joita naisen ammatti ei juuri kiinnosta
Haluan deittailla neitsyttä joka on tuleva kotiäiti. Mistä löytyy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluan deittailla neitsyttä joka on tuleva kotiäiti. Mistä löytyy?
Jostain kiihkouskovaisten porukoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet eivät ole niin pinnallisia kuin naiset.
Aika monet miehet ovat ulkonäkökeskeisiä kumppanin hausse se jos mikä on pinnallista. Uravalinta puolestaan kertoo ihmisen arvomaailmasta ja luonteesta, joten tottakai tuo on tärkeää, toisen työ vaikuttaa myös yhteiseen arkeen.
Mitä kertoo sinulle se että mies on esim. raksamies tai kiinteistönhoitaja?
No esim raksamies arvostaa todennäköisesti käytännönläheisyyttä, todennäköisesti osaisi kotonakin rempata, peruskunto hyvä, huumori saattaa olla vähän semmoista ronskia, harrastaa todennäköisemmin jalkapalloa kuin balettia.
Onko paikalla raksamiehiä, pitääkö paikkansa?
Vierailija kirjoitti:
Minun Tinder biossa lukee, että olen sairaanhoitaja. Kerran kävin treffeillä miehen kanssa, jonka kanssa oli jo viestittely vaiheessa ollut puhetta hänen työstään yliopiston opettajana. Treffeillä sitten kyselin jotain enemmän hänen työstään, mutta hän ei missään vaiheessa kysynyt minun työstäni mitään. Sairaanhoitajahan voi tarkoittaa ihan mitä vaan: voi olla vaikka päivätyössä terveysasemalla, kolmevuorotyössä keskussairaalan teho-osastolla tai järjestössä päivätyössä. Minulle ainakin tuli sellainen fiilis, että minä en kiinnosta häntä.
Ehkäpä häntä kiinnostikin juuri sinä, eikä työsi tai ammattisi. Kai sulla on muutakin identiteettiä kuin ammattisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työ on vain työ, enkä minä ainakaan itseasiassa edes valinnut alaani vaan työskentelen sillä alalla mihin on koulutus. Se miksi kouluttauduin oli silloin vielä lapsena pitkälti vanhempien idea. Itse olisin kouluttautunut aivan muuhun. En tykkää ylipäätään puhua työstä, se jää ovien sisäpuolelle kun lähden töistä. Naisen työssä tärkeää on lähinnä vain se että on työpaikka ja käy töissä. Se kertoo ihmisestä sen että on ylipäätään sisältöä päiviin. Mies 40v
Sekin, että työ on sinulle vain työ, kertoo sinusta enemmän kuin uskotkaan. Sen takia näitä kysymyksiä juuri kysytään. Ihminen, jonka mielestä työn tulee heijastaa intohimoa, arvoja ja luonnetta, saattaa kokea, että tuollaisen ajatusmaailman omaavat ihmiset eivät ole hänelle sopiva kumppani.
Kyllä minä uraohjuksille sanon aina että töissä se elämä hukkuu. Mitä enemmän vapaa-aikaa sen parempi. T. Ma-pe 7-16 työskentelijä
Kakspiippuinen juttu. Se, että vietät osan elämästäsi uraohjuksena voi nimenomaan taata sinulle erittäin leppoisen elämän myöhemmin elämässä.
Vierailija kirjoitti:
En pidä ihmisistä, jotka arvottavat toiset ihmiset työn ja ammatin kautta. Tokihan se työ voi ihmisestä jotain kertoa, mutta itse arvotan muita asioita.
Ei kyse olekaan mistään arvottamisesta. En minä arvota ketään ammatin takia. Vaan kuten sanoin, eri ammatit ovat mielenkiintoisia, ja ne kertoo paljon ihmisestä. Ammatti on hyvä puheenaihe, ja monesta ammatista riittää puhuttavaa vuosikymmeniksi.
AP
Jos menen naimisiin naisen kanssa...niin menen hänen kanssaan naimisiin mutta en hänen työnsä kanssa. Kysyisin toki mitenkäs päivä on mennyt mutta en sen ihmeellisempää. Monet naiset tekevät salassa pidettävää työtä katsos.
Vierailija kirjoitti:
Työ on vain työ, enkä minä ainakaan itseasiassa edes valinnut alaani vaan työskentelen sillä alalla mihin on koulutus. Se miksi kouluttauduin oli silloin vielä lapsena pitkälti vanhempien idea. Itse olisin kouluttautunut aivan muuhun. En tykkää ylipäätään puhua työstä, se jää ovien sisäpuolelle kun lähden töistä. Naisen työssä tärkeää on lähinnä vain se että on työpaikka ja käy töissä. Se kertoo ihmisestä sen että on ylipäätään sisältöä päiviin. Mies 40v
Tuo on lähinnä vaan surullista ja tylsää ajattelua. Ensinnäkin, ei "lapsena" kouluttauduta vanhempien mieltymysten, taitojen ja taipumusten mukaan, vaan omien. Ja nykyään aikuisena tavataan opiskella uusi ammatti, tai useampikin.
Et varmasti tykkää puhua työstä, kun et kerran siitä välitä, kun se on sulle täysin väärä kun et itse sitä valinnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkäpä häntä kiinnostikin juuri sinä, eikä työsi tai ammattisi. Kai sulla on muutakin identiteettiä kuin ammattisi?
Oma ammatti miestä kuitenkin kiinnosti.
Naisia kiinnostaa miehen ammatti ja koulutustaso koska naisia kiinnostaa miehen rahat. Naiset arvostaa miehet koulutustason,työn ja rahan perusteella.
Miehiä taas kiinnostaa naisen luonne,naisen ulkonäkö ja miehelle riittää että nainen käy töissä.
Naiset kelpuuttaa kumppaniksi miehen joka kuuluu vähintään samaan yhteiskuntaluokkaan mitä nainen itse on.
Vierailija kirjoitti:
se kertoo hänen luonteenstaan mihin ammattiin hän on suuntautunut ja miksi, ja se on ylipäätään mielenkiintoista. Minä kysyn toisilta naisiltakin mitä he tekevät työkseen.
Ai luoja kuulostat rasittavalta. Ja joo, kyllä tuo minuakin koskee, että kertoo minusta ihmisenä mihin olen suuntautunut, mutta välttelen naisia jotka alkavat heti puhua töistä ja kysellä niistä, ellei ole sama ala (tosin he eivät ala samantien, eivät ole sillä tavalla tylsiä ja tyhjiä ihmisiä).
t: nainen
No mitkä aiheet sun mielestä on sitten niitä sallittuja? Ettei vaan rasita? Mies, lapset, lemmikit, kotityöt, harrastukset? Miksi toisen työstä ei saisi kysyä? Kyllä se on kiinostavampaa yleensä kuin hänen perheensä. Politiikka on myös hyvä keskustelunaihe, ja muutenkin maailmanmeno. Ja työ nyt ainakin mulla liittyy vahvasti noihin asioihin. Tosin mulla on viisi ammattia, että toki siinä on valinnanvaraa mistä puhuu.
AP
Miehiä kiinnostaa naisen ammatti ainakin sen verran ettei hän ole miestä ylemmällä tasolla. Meidän egomme ei kestä sitä, kestävän parisuhteen salaisuus on se että naisen tulee tienata vähemmän ja välttää ylenemästä oman työpaikan arvoasteikossa miestä ylemmälle tasolle.
Kyllä mun ammatti ainakin kiinnostaa. Eräs mies oikein erikseen mainitsi, että hän on niin innoissaan, kun olen x. En mainitse tässä nyt ammattiani. Ois kiva, että kumppani kiinnostuis minusta ihan omana itsenäni, eikä ammatin vuoksi.
Naisten valitsemat ammatit on niin pirun tylsiä ettei niistä paljon puhuttavaa synny. M33
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ammatti tai tulot kiinnosta yhtään, niin sitten on turha itkeä kun se vain ulkonäön perusteella valittu vaimo tulee niin kalliiksi. Tai kun on itse maksanut talot ja autot ja erossa vaimo vie puolet.
Mistä näitä vaimoja saa jotka ottaa puolet kun nykyään naiset aivopestään hankkimaan oma omaisuus ja alkaa poikimaan vasta +40 vuotiaana.
Sun pitää varmaan sitten katsella sellaisia, joilla on jo lapsi.
Elias Aaltohan (Wolt-miljonääri) on naimisissa ja lisääntynyt naisen kanssa jolla oli jo yksi lapsi ennestään, ja nyt heillä on kaksi yhteistä. Ei avioehtoa. Lapsipuoli jo 17v. Mutta enpä usko, että nirsoille nettimiehille kelpaa - toisin kuin Wolt-miljonääreille, Jason Momooille ja Timothée Chalameteille jne. xD
Eipä taviksella ole tousen mukuloota varaakaan elättää. Miksi se on kohtuuton vaatimus että on lapswton?
Kyllä minä uraohjuksille sanon aina että töissä se elämä hukkuu. Mitä enemmän vapaa-aikaa sen parempi. T. Ma-pe 7-16 työskentelijä