4v syö tosi sottaisesti, käsin, eikä opi pöytätapoja ollenkaan
Naama täynnä ruokaa, leivät nuolee ja haukkaa keskeltä, niin että voit pitkin naamaa ja vaatteita. Sormet aina ruoassa, jota syhrää, sotkee ja kaivelee lautasella. Syökin kyllä, mutta on todella epäsiisti, aina kädet ja naama ruoassa. Vaikka miten sanoisi että syö haarukalla, niin kohta ne kädet on taas siellä ruoassa. Mikä avuksi?
Kommentit (17)
Onko lapsi päiväkodissa? Tuleeko siellä harjoiteltua aterinten käyttöä?
Meillä 1-vuotiasta kannustettiin syömään lusikalla. N. 2,5 vuotiaana alkoi syömään pienellä lasten haarukalla. Nyt on 3.v ja hyvin syö haarukalla ruokaa.
Pitäisikö teidän ensin harjoitella vaikka lusikalla syömään? Esim. jos syö kokonaan puurokulhon tyhjäksi lusikalla, saa tarran palkinnoksi.
Käsillä syömisen voi kyllä kieltää. Voi sanoa että ruoka kuuluu syödä siististi aterimilla. Jos lapsi alkaa käyttää käsiään, otetaan ruoka pois. Pikkuhiljaa lapsi sisäistää että ruoka syödään aterimilla, ja oppii syömään siistimmin.
Minusta 4-vuotiasta kannattaa kyllä kouluttaa. Sitten kun on eskarilainen ja ekaluokkalainen, kuuluisi ruokailun jo sujua siististi aterimilla. Jos nyt harjoittelette ajoissa, lapsi kyllä oppii.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ette opeta pöytätapoja? Vai onko erityislapsi?
Joo ei niitä pöytätapoja tarvitse millekkään erityislapsille opettaa t. vuoden nepsymamma. "miksi ihmiset katsoo ikävästi kun pelle-santeri-tuuliviiri kiljuu ja hyppii junassa? TOISTA TUNTIA?"
Ei sulle ole sitten tullut mieleen opettaa sitä lasta? Vai ajattelitko, että kyllä se itse oppii tiettyyn ikään mennessä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ette opeta pöytätapoja? Vai onko erityislapsi?
Joo ei niitä pöytätapoja tarvitse millekkään erityislapsille opettaa t. vuoden nepsymamma. "miksi ihmiset katsoo ikävästi kun pelle-santeri-tuuliviiri kiljuu ja hyppii junassa? TOISTA TUNTIA?"
Sori nyt vaan, mutta esimerkiksi autisteilla voi olla motorisesti vaikeaa oppia haarukan käyttö puhumattakaan jostain cp-vammaisesti.
Siisti syöminen on paljon muutakin kuin opittu käytöstapa. Siinä pitää olla tietyt motoriset valmiudet
Oisko osasyynä nykyinen sormiruokailu?
Toisto, toisto, toisto. Mieleinen ruokailuväline lusikka/haarukka. Toiselle kädelle vaikka tarra pöytään minkä päällä käsi pysyy.
Opeta miten leivästä haukataan.
Poista pöydästä jos sikailee tahallaan.
Anna rätti käteen ja laita siivoamaan omat sotkut, ei rangaistuksena vaan aina, säännöllisesti
Vierailija kirjoitti:
Oisko osasyynä nykyinen sormiruokailu?
Niinpä. Ensin kannustetaan lähmimään ruokia ja muussaamaan niitä pitkin naamaa, ja hetken kuluttua ihmetellään, kun lapsi ei osaa syödä siististi. Jännä juttu.
Kauppaan ja lapsi saa valita mieleisen lusikan ja haarukan. Sitten syömään ja ei leipää yhtaikaa lämpimän ruoan kanssa. Keskittyy syömään ja sitten esim iltapalalla leivän syönti ja annatte oman mallin ja ohjaatte miten syödään.
Vierailija kirjoitti:
Kauppaan ja lapsi saa valita mieleisen lusikan ja haarukan. Sitten syömään ja ei leipää yhtaikaa lämpimän ruoan kanssa. Keskittyy syömään ja sitten esim iltapalalla leivän syönti ja annatte oman mallin ja ohjaatte miten syödään.
Apuvälinekeskuksesta saa tilata semmosen "kiertyneen" lusikan. SIllä on helppoa laittaa ruokaa suuhun kun sitä ei tarvi vääntää eikä kääntää.
Mulla oli semmonen hoitolapsi jolle ko välineet tilattiin.
Taivutettavat aterimet
https://www.apukauppa.fi/product/63/ergonominen-lusikka
Niillä on monia nimiä mutta esim toi ergonominen lusikka on hyvä! Suosittelen!
Pyydä päiväkotia hankkimaan myös!
Tärkeintä että syö, kyllä hän viimeistään koulussa syö siististi kun kaikki muutkin tekevät niin, ryhmän paine toimii lapsilla todella tehokkaasti kehittämään taitoja.
Vierailija kirjoitti:
Toisto, toisto, toisto. Mieleinen ruokailuväline lusikka/haarukka. Toiselle kädelle vaikka tarra pöytään minkä päällä käsi pysyy.
Opeta miten leivästä haukataan.
Poista pöydästä jos sikailee tahallaan.
Anna rätti käteen ja laita siivoamaan omat sotkut, ei rangaistuksena vaan aina, säännöllisesti
Todella vanhanaikainen tapa, lapsi saa vaan syömishäiriön kun ruokailuun kiinnitetään liikaa huomiota.
Sormiruokaileva vauva sai lusikan käteen 9kk ikäisenä ja haarukan vähän sen jälkeen.
Aloittaja on siis auttamattomasti noin 3 vuotta jäljessä... Siis peiliiin katsomisen paikka.
Sormiruokailua ei ole tarkoitus jatkaa murrosikään asti. Tavoite on, että yhden vanhana taapero syö samaa ruokaa kuin muu perhe ja käyttää soveltuvasti haarukkaa, lusikkaa ja myös tarvittaessa käsiään. Käsinsyöminen jää pikkuhiljaa pois kun lasta kannustetaan käyttämään aterimia.
Mut hyvä provo.
Laita keittiön lattialle 1m x 1m kumimatto ja ruoka metallikulhossa sen päälle, vastaavanlainen juomakuppi viereen lussuttakoon siellä sitten miten lystää, eipähän särähdä silmään.
Toinen vaihtis on ruokkia tuo nasu kylppärissä, on sitten helppo laskea suihkulla vettä päälle ja putsata sotkut, ei tuosta kannata ongelmaa ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Sormiruokaileva vauva sai lusikan käteen 9kk ikäisenä ja haarukan vähän sen jälkeen.
Aloittaja on siis auttamattomasti noin 3 vuotta jäljessä... Siis peiliiin katsomisen paikka.
Sormiruokailua ei ole tarkoitus jatkaa murrosikään asti. Tavoite on, että yhden vanhana taapero syö samaa ruokaa kuin muu perhe ja käyttää soveltuvasti haarukkaa, lusikkaa ja myös tarvittaessa käsiään. Käsinsyöminen jää pikkuhiljaa pois kun lasta kannustetaan käyttämään aterimia.Mut hyvä provo.
Näinhän se on. Meillä on saanut sormiruokaa mutta lusikka on ollut kädessä heti, kun on halunnut. Nyt 1,5-vuotias osaa syödä haarukalla ja lusikalla nätisti. Toki välillä ottaa sormet avuksi mutta pääasiassa käyttää ruokailuvälineitä. Veitseä opettelee käyttämään parhaillaan.
Leipää syö välillä nuolemalla ja keskeltä mutta nyt on pikkuhiljaa oppimassa syömään reunasta edeten. Juomalasi lähtee pois, jos siellä uittaa sormiaan.
Omalle autistilapselle tuo on puhtaasti aistiasia. Eli siis jostain ihmeen syystä, kokee sen sormilla syönnin miellyttäväksi. Taidollisesti osaa kyllä. Olemme yhdessä sopineet, että muualla syödään lusikalla/haarukalla ja kotona joitakin tiettyjä ruokia saa syödä käsin (kun ei se meitä häiritse).
Se puolestaan, että lapsi on ruokailun jälkeen sottainen kuulostaa jokseenkin tahattomalta ja kannattaa kyllä hetki miettiä, että onko lapsella muuta kehityksen pulmaa. Puhuuko ikätasoisesti? Liikkuuko ikätasoisesti? Ymmärtääkö samanlaisia asioita kuin muut ikätoverit? Jos näet lapsen samanikäisten kanssa, niin tuleeko sinulle tarve jotenkin selitellä, miksi lapsesi käyttäytyy tietyllä tavalla verrattuna muihin?
Jos lapsi ei ole päiväkodissa niin sinne kannattaisi nyt laittaa. Samoin käydä se rehellinen keskustelu itsensä kanssa, että olisiko paikallaan puhua esim. neuvolassa lapsen kehityksestä.
Toki osa lapsista on vaan sellaisia kiireellä syöjiä ja rapatessa roiskuu. Tällaiset lapset kyllä oppivat kun opettaa. Erityislapsi ei välttämättä opi niin helposti.
Miksi ette opeta pöytätapoja? Vai onko erityislapsi?