Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Loppuvuodesta syntynyt joutuu ponnistelemaan hurjasti koulussa!

Vierailija
29.09.2025 |

Jotkut voivat olla kehityksessä edellä melkein vuoden. Huomioiko opettajat tätä asiaa vai taitaako kiinnostaakaan? 

Kommentit (71)

Vierailija
41/71 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ihan ymmärrä miksi jotkut vanhemmat tuntuu pelkäävän ihan kuollakseen sitä että lapsi on syntynyt loppuvuodesta. Oma lapseni on syntynyt joulukuussa ja on tällä hetkellä 2v. Yksi tuttava jaksaa aina surkutella sitä, että mitenköhän meidän lapsi pärjää koulussa, kun on syntynyt joulukuussa. Omassa on syntynyt tammikuussa, ja kuulemma ihan tarkoituksella syntymä osoitettu alkuvuoteen.

Huvittavintahan koko jutussa on, että meidän lasten taidoissa tai osaamisessa ei tälläkään hetkellä ole kummoistakaan eroa, vaikka toinen on 11 kk nuorempi.

Mitähän hän olisi sille lapselle tehnyt jos olisikin syntynyt keskosena. Työntänyt takaisin?

Vierailija
42/71 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rupesin miettimään meidän luokan myöhemmin menestyimpiä oppilaita ja kyllä ne on niitä loppuvuodesta syntyneitä. Joutuivat varmaan tsemppaamaan enemmän, ryhmä kiritti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/71 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö edelleenkin ole mahdollista aloittaa koulu vuotta myöhemmin tai aiemmin?

Kotona voi käytöskoulun aloittaa jo ihan pienestä jos koulunkäynti on siitä kiinni ettei malta istua, olla hiljaa, odottaa vuoroaan, osaa pukea tai käydä itsenäisesti vessassa. Kouluarvosanat itsessään on useimmiten muista seikoista kiinni kuin siitä missä kuussa on syntynyt.

Vierailija
44/71 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joulukuussa syntynyt on kirjaimellisesti (käytännössä) vuoden nuorempi kuin tammikuussa syntynyt. Peruskoulussa toi vuosi on valtava ero.

Täähän se ois. Kyllä lapsena vuoden ikäero voi olla jo huomattava. Lapset kehittyy niin hurjaa vauhtia.

Pitäisikö siis koulunaloitukseen olla kaksi päivämäärää vuodessa? Vuoden alussa syntyneet aloittaa koulun syyslukukauden alussa ja lopussa syntyneet kevätlukukauden alussa.

Vierailija
45/71 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen alkuvuodesta syntynyt. Kyllä olin turhautunut koulussa alaluokilla. 

Ei siis siellä minun mukaani ainakaan menty. 

Ei siellä tosiaankaan yhden oppilaan tahdin mukaan voida mennä, kun on parikymmentä muutakin luokassa. Ajatuksenakin järjetön ja itsekäs.

Vierailija
46/71 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä huomioida mitenkään. Olen itse loppuvuodesta keskosena syntynyt. Murrosikä alkoi kunnolla vasta peruskoulun jälkeen. Olen siis nainen. Kiusaamista sai kokea ihan riittävästi pienestä koosta ja lapsenomaisesta äänestä johtuen. Urheilussa en tietenkään voinut pärjätä isommille mitenkään. Toivottavasti nykyään tämmöiset asiat huomioidaan paremmin.

Vierailija
47/71 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt elokuussa, mutta silti varsinkin ala-asteella asiat tuntuivat usein turhan helpoilta. Onneksi opettajat kuitenkin keksivät antaa lisätehtäviä ja ylemmän luokan tehtäviä, se sai oppimisen tuntumaan mielekkäämmältä kun tehtävissä oli haastetta. Toki kaikissa aineissa ei ollut lisätehtäviä samalla tavalla, mutta esimerkiksi englannissa sai lukea jotain kirjaa englanniksi, biologian tunnilla etsiä lähiluonnosta kasveja ja ötököitä jne.

Vierailija
48/71 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt jouluna, mutta olin aina luokkani parhaimmistoa. Osasin lukea jo ennen koulun alkua, mikä ei tuolloin 90-luvun alussa ollut vielä lainkaan tavallista. Jouduin opettelemaan tavauksen ekaluokalla, kun olin itse oppinut lukemaan suoraan sanoja.

Vierailija
49/71 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joulukuussa syntynyt on kirjaimellisesti (käytännössä) vuoden nuorempi kuin tammikuussa syntynyt. Peruskoulussa toi vuosi on valtava ero.

Täähän se ois. Kyllä lapsena vuoden ikäero voi olla jo huomattava. Lapset kehittyy niin hurjaa vauhtia.

Pitäisikö siis koulunaloitukseen olla kaksi päivämäärää vuodessa? Vuoden alussa syntyneet aloittaa koulun syyslukukauden alussa ja lopussa syntyneet kevätlukukauden alussa.

Mites kesäloma?

Vierailija
50/71 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt jouluna, mutta olin aina luokkani parhaimmistoa. Osasin lukea jo ennen koulun alkua, mikä ei tuolloin 90-luvun alussa ollut vielä lainkaan tavallista. Jouduin opettelemaan tavauksen ekaluokalla, kun olin itse oppinut lukemaan suoraan sanoja.

Eikö? Olen mennyt kouluun 90-luvun lopulla ja ainakin meidän luokalla lähes kaikki osasivat lukea koulun alkaessa. 

Vierailija
51/71 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa on käytännössä 10 vuoden ero kouluun menossa, jona aikana esim esikoulu taisi tulla pakolliseksi, tai ainakin yleisemmäksi. Täällä maaseudulla 90-luvun alussa ei eskaria käytännössä ollut. Joten koulua aloittaessa ei todellakaan osattu lukea. T. 49

Vierailija
52/71 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se loppuvuodesta syntynyt ei pärjää, kun mun eskaritkin olleet jo ihan valmiita koulun aloitukseen. Osanneet kuunnella ja käyttäytyä ryhmässä sekä perusasiat kuten numerot ja kirjaimet hallussa. 

Vierailija
53/71 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa on käytännössä 10 vuoden ero kouluun menossa, jona aikana esim esikoulu taisi tulla pakolliseksi, tai ainakin yleisemmäksi. Täällä maaseudulla 90-luvun alussa ei eskaria käytännössä ollut. Joten koulua aloittaessa ei todellakaan osattu lukea. T. 49

Moni lapsi oppi lukemaan ennen koulua ihan kotona tai päivähoidossa. Itsekin opin jo ennen eskaria.

Vierailija
54/71 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marraskuussa syntynyt osasin lukea ennen kouluun menoa yms.

Vierailija
55/71 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä erikoista siinä on että osaa lukea ennen kouluun menemistä?

Vierailija
56/71 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ope täällä. Ne oppilaat, joilla on haasteita oppimisessa ja/tai koulunkäynnin jaksamisessa, saavat kyllä tukea ainakin sen mukaan, minkä verran resurssit antavat myöten. Osalla syy tähän voi olla se, etteivät ole vielä aivan koulukypsiä, osalla taas vaikeudet johtuvat muista syistä. Katson kyllä lasten syntymäpäivät ja jos lapsella on haasteita koulussa, niin loppuvuodesta syntyminen voi olla yksi selittävä tekijä. Tällaiset lapset yleensä kokevat kasvuhyppäyksen ja "kasvavat koululaisiksi" jossain vaiheessa vähän myöhemmin. Hyvin tavallista on esim. että lapsi, joka on ekaluokalla kovin sählä eikä oikein jaksaisi tehdä koulutehtäviä, onkin kesäloman jälkeen kuin eri lapsi ja koulu sujuu paljon paremmin. 

Kaikki loppuvuoden lapset eivät missään tapauksessa ole erityisemmin ikäluokkaansa jäljessä, vaan lasten osaamisessa ja jaksamisessa on isoja eroja ihan syntymäajankohdasta riippumatta.

Vierailija
57/71 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo koskaan ymmärtänyt tätä keskustelua. Johonkinhan se raja on vedettävä ja aina olisi jossain kuussa syntyneet nuorimpia. Vai miten ratkaisisitte asian, että kukaan ei koskaan olisi lähes vuotta vanhempia nuorempi? Onhan se ero toki iso tammikuisen ja joulukuisen välillä, mutta eiköhän sitä voi myöhemmin kouluun mennä jos oikeasti on todella epäkypsä. Varmasti tämä sama onnistunee myös vaikka kesäkuussa syntyneen kohdalla. Jännä juttu kun ei ollut ysärillä puhettakaan, että olisin jo lähtökohtaisesti mennyt vuotta myöhemmin kouluun siksi että synnyinkin joulukuun lopussa enkä tammikuun alussa. Ihan olen pärjännyt kun mitään viitettä ei eskarissa jne ollut, ettenkö pärjäisi. 

Yksi tuttu voivottelee jatkuvasti lokakuun lopussa syntyneen lapsensa kohtaloa. On kuulemma vähän niinku vuotta nuorempi. Tällä selitetään kaikki asiat jos ei pärjää jossain, aina sanomassa että nicopetterihän on tavallaan muita vuotta nuorempi. On vaan tainnut unohtaa, että siellä luokassa on varmasti nuorempiakin. Vai ovatko nekin lähtökohtaisesti aivan pikku reppanoita. Olisi sitten alun alkaen lykännyt koulun aloitusta jos on niin hirveää tämä lokakuussa syntyminen. Myös itsellä loppuvuonna syntyneet lapset (ei edes joulukuu) ja voivotellaan kun on huono kohtalo. Huvittavaa voivotella mulle kun olen tosiaan aivan joulukuun lopussa syntynyt ja pärjätty on :D

Vierailija
58/71 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usassahan syrjitään loppuvuodesta syntyneitä lapsia. Nämä saavat aloittaa koulun vasta seuraavana vuonna kuin aikaisemmin sama vuonna syntyneet. Raja taitaa mennä kouluvuoden aloituspäivässä eli syyskuussa. Voidakseen aloittaa koulun lapsen on täytynyt täyttää tietty ikä. Syyskuussa syntyneet ovat siis luokkansa vanhimpia.

Ei tuo ole mikään USA:n juttu, vaan ihan sama käytäntö on lähes kaikissa Euroopan maissa.

Vierailija
59/71 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä erikoista siinä on että osaa lukea ennen kouluun menemistä?

Ei siinä nykyään olekaan. Ennen oli eri asia. Ja vaikka osasi lukea, niin silti se ekaluokka opeteltiin kirjaimia ja tavaamista. Pointti oli se, että ne lähes 12 kk vanhemmat eivät osanneet lukea kouluun mennessä, mutta minä vuoden viimeisinä päivinä syntynyt osasin lukea. T. 49

Vierailija
60/71 |
29.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei siellä tosiaankaan yhden oppilaan tahdin mukaan voida mennä, kun on parikymmentä muutakin luokassa. Ajatuksenakin järjetön ja itsekäs.

Niin siis tässä kai oli oletuksena, että luokka etenee alkuvuodesta syntyneiden tahdissa ja loppuvuodesta syntyneet jää jalkoihin. Kommentoin vaan etten muista tuollaista tapahtuneen. Sisälukutaito. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän seitsemän