Loppuvuodesta syntynyt joutuu ponnistelemaan hurjasti koulussa!
Jotkut voivat olla kehityksessä edellä melkein vuoden. Huomioiko opettajat tätä asiaa vai taitaako kiinnostaakaan?
Kommentit (71)
Aloitin koulun 5-vuotiaana ulkomailla ja jatkoin suoraan kakkosluokalle Suomessa 6-vuotiaana. Ei ongelmia missään vaiheessa.
Kuten moni jo kirjoittikin, ikä yksistään ei selitä menestystä tai haasteita lapsen koulutaipaleen alussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä erikoista siinä on että osaa lukea ennen kouluun menemistä?
Ei siinä nykyään olekaan. Ennen oli eri asia. Ja vaikka osasi lukea, niin silti se ekaluokka opeteltiin kirjaimia ja tavaamista. Pointti oli se, että ne lähes 12 kk vanhemmat eivät osanneet lukea kouluun mennessä, mutta minä vuoden viimeisinä päivinä syntynyt osasin lukea. T. 49
Saitko mitalin? Miten lukemaanoppimisikä vaikutti elämässänne?
Vierailija kirjoitti:
Aloitin koulun 5-vuotiaana ulkomailla ja jatkoin suoraan kakkosluokalle Suomessa 6-vuotiaana. Ei ongelmia missään vaiheessa.
Kuten moni jo kirjoittikin, ikä yksistään ei selitä menestystä tai haasteita lapsen koulutaipaleen alussa.
Sama homma. Menin eskariin 4v ja ekaluokka alkoi syyskuussa kun olin täyttänyt 5v elokuussa.
Mitä te valittajat koette aaavanne aikaan sillä, että dissaatte muita kirjoittajia? Ei teidän elämänne siitä paskasta nouse.
Vierailija kirjoitti:
Mitä te valittajat koette saavanne aikaan sillä, että dissaatte muita kirjoittajia? Ei teidän elämänne siitä paskasta nouse.
Typo
Eikö ennen just opittu nuorempana lukemaan? Itse opin 4v, samoin siskoni.
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt jouluna, mutta olin aina luokkani parhaimmistoa. Osasin lukea jo ennen koulun alkua, mikä ei tuolloin 90-luvun alussa ollut vielä lainkaan tavallista. Jouduin opettelemaan tavauksen ekaluokalla, kun olin itse oppinut lukemaan suoraan sanoja.
5-6v lukemaan oppiminen on aivan tavallista, on ollut aina.
Vierailija kirjoitti:
En ihan ymmärrä miksi jotkut vanhemmat tuntuu pelkäävän ihan kuollakseen sitä että lapsi on syntynyt loppuvuodesta. Oma lapseni on syntynyt joulukuussa ja on tällä hetkellä 2v. Yksi tuttava jaksaa aina surkutella sitä, että mitenköhän meidän lapsi pärjää koulussa, kun on syntynyt joulukuussa. Omassa on syntynyt tammikuussa, ja kuulemma ihan tarkoituksella syntymä osoitettu alkuvuoteen.
Huvittavintahan koko jutussa on, että meidän lasten taidoissa tai osaamisessa ei tälläkään hetkellä ole kummoistakaan eroa, vaikka toinen on 11 kk nuorempi.
Sittenhän se on tosi hyvä että tuttavan lapsi on tammikuussa syntynyt. Jos hän olisi sattunut syntymään vähän aiemmin joulukuun puolella, hän olisi taidoissa jäljessä samana vuonna syntyneitä, nyt hän pärjää ihan hyvin siellä nuorempiensa joukossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ihan ymmärrä miksi jotkut vanhemmat tuntuu pelkäävän ihan kuollakseen sitä että lapsi on syntynyt loppuvuodesta. Oma lapseni on syntynyt joulukuussa ja on tällä hetkellä 2v. Yksi tuttava jaksaa aina surkutella sitä, että mitenköhän meidän lapsi pärjää koulussa, kun on syntynyt joulukuussa. Omassa on syntynyt tammikuussa, ja kuulemma ihan tarkoituksella syntymä osoitettu alkuvuoteen.
Huvittavintahan koko jutussa on, että meidän lasten taidoissa tai osaamisessa ei tälläkään hetkellä ole kummoistakaan eroa, vaikka toinen on 11 kk nuorempi.
Sittenhän se on tosi hyvä että tuttavan lapsi on tammikuussa syntynyt. Jos hän olisi sattunut syntymään vähän aiemmin joulukuun puolella, hän olisi taidoissa jäljessä samana vuonna syntyneitä, nyt hän pärjää ihan hyvin siellä nuorempiensa joukossa.
Niinpä
Vierailija kirjoitti:
Huvittaa vanhemmat jotka pelkää sitä että lapsi on luokkansa nuorin? Eikös se ole nolompaa, että lapsi on luokkansa vanhin mutta silti koulu ei suju?
Ei tuossa nolostelusta ole kyse millään tavalla, vaan siitä että lapsi oppisi mahdollisimman paljon ja saisi aikanaan hyvät lähtökohdat lukioon.
Miten niin vielä? Luulen, että kehitys on kulkenut pikemminkin toiseen suuntaan. Itse menin kouluun kasarin alussa ja monet luokallani, minä mukaan lukien, osasivat jo lukea.
Se oli vähän pakko silloin, jos halusi viihdyttää itseään jotenkin. Tylsää olis ollu viettää iltapäiviä kotona koulun jälkeen, jos ei olis osannut lukea.