Loppuvuodesta syntynyt joutuu ponnistelemaan hurjasti koulussa!
Jotkut voivat olla kehityksessä edellä melkein vuoden. Huomioiko opettajat tätä asiaa vai taitaako kiinnostaakaan?
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Usassahan syrjitään loppuvuodesta syntyneitä lapsia. Nämä saavat aloittaa koulun vasta seuraavana vuonna kuin aikaisemmin sama vuonna syntyneet. Raja taitaa mennä kouluvuoden aloituspäivässä eli syyskuussa. Voidakseen aloittaa koulun lapsen on täytynyt täyttää tietty ikä. Syyskuussa syntyneet ovat siis luokkansa vanhimpia.
No jossakinhan se raja väkisinkin menee. Niin myös Saksassa. Alkukesän lapset on niitä nuorimpia. Aina on jossain ne vanhimmat ja ne nuorimmat. Kalenterivuosi on vain yksi tapa luokitella lapsia eri kouluvuosille. Toinen yleinen tapa on kouluvuosittain, siis kesästä kesään. Millä meinasitte pelastaa ne nuorimmat?
No, olen syntynyt uudenvuodenaattona. Menin 6 veenä kouluun. Ihan normisti pärjäsin. En edes muista, että vanhempani olisivat tuon kyseenalaistaneet.
Paras kaverini oli syntynyt 3. tammikuuta. Olimme samalla luokalla. Kun minä täytin 7 vee, niin hän täytti 8 vee, kolmen päivän päästä.
Hyvin me pärjättiin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä joulukuun 29 päivänä syntynyt poika. 3v meni päiväkotiin. Meni normisti eskariin, ekalle, tokalle, kolmannelle, neljännelle. Koko matka eskarista lähtien ihan hirveetä taistelua. Ei ollut yhtään samalla tasolla kun muut. Muut oli isokokoisempia, kehittyneitä ja mun poika vaan tahtoi leikkiä ja säheltää, kiusaamista oli puolin ja toisin.
Muutettiin uuteen kaupunkiin ja kysyin opelta onko mahdollista että poika kävisi nelosen uudestaan. Opettaja oli sitä mieltä, että voidi tehdä hyvää.
Ja niinhän se tekikin. Koulussa alkoi mennä paremmin, sai kavereita eikä ongelmia enää ollut. Nyt lukion tokalla ja hyvin menee.
On se melkein järjetöntä, että toiset voi olla vuodenkin kasvussa edellä ja se on tuossa iässä isossa roolissa.
Meidän lapsi on syntynyt samana päivänä ja meni kouluun samana vuonna syntyneiden kanssa, ei ongelmia.
Lapsen pärjääminen koulussa riippuu niin monesta tekijästä ettei syntymäajankohdalla itsessään ole oikeastaan merkitystä. Sosiaaliset taidot sekä taidot toimia ryhmässä, valmiudet kouluelämään sekä oppimiseen merkitsee enemmän kuin se milloin lapsi on syntynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usassahan syrjitään loppuvuodesta syntyneitä lapsia. Nämä saavat aloittaa koulun vasta seuraavana vuonna kuin aikaisemmin sama vuonna syntyneet. Raja taitaa mennä kouluvuoden aloituspäivässä eli syyskuussa. Voidakseen aloittaa koulun lapsen on täytynyt täyttää tietty ikä. Syyskuussa syntyneet ovat siis luokkansa vanhimpia.
Tämä olisi täälläkin kelpo systeemi.
Eli kun on oikeasti 7, kouluun.
Itse olen marraskuun lopussa syntynyt. Luokallani peruskoulussa oli tammikuussa syntynyt, joka aina leuhkia, miten sai hypätä kakkosluokan yli, kun muut oli tyhmempiä.
Ei hitossa. Suomessa koulu alkaa muutenkin niin myöhään, ettei mitään järkeä. Ne joilla on tarvetta siirtää koulunaloitusta myöhemmäksi on siihen mahdollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä joskus oli niin, että vanhemmat saivat päättää joulukuussa syntyneiden kohdalla, aloittaako koulun nyt vai vasta vuoden päästä. Oli siis lähinnä ilmoitusluontoinen asia vanhempien taholta. Olisiko ollut Espoo tämä kaupunki? Muistan, koska kaverini lapsi oli syntynyt marraskuussa ja jo esikoulussa oli aikamoisia haasteita. Ystäväni silloin harmitteli sitä, että jos olisi syntynyt viikkoa myöhemmin, niin koulun aloittamisen siirtäminen olisi ollut tosi helppoa, lähinnä ilmoituksesta kiinni.
Ja mitäs sitten kun lapsi menee vuotta myöhemmin kouluun eikä silti pärjää sen paremmin?
Ainakin on vuosi lisää ikää. Se on paljon fyysisessä ja henkisessä kehityksessä.
Aikaa mihin? Eipä se eskarin tuplaaminen tai eka
Joillakin ihan fyysinen kasvu on hitaampaa. Onko kiva olla luokalla, jossa muut ovat 20 cm pidempiä?
Ja monet muutkin taidot. Jotkut lapset ovat lapsellisempia. Paras antaa heidän olla lapsia pitkään. Ei ole kiva, kun joutuu jatkuvasti ylittämään itsensä. Olen kokenut tämän äitinä. Raskasta, kun ylisuoriutumisen stressi purkautuu usein koulun jälkeen.
Meidän luokalla oli yksi tyttö joka oli syntynyt elokuussa, mutta aloittanut koulun sinä vuonna kun täytti 6v, eli oli 1,5v nuorempi kuin luokan vanhimmat.
Joulukuussa syntynyt on kirjaimellisesti (käytännössä) vuoden nuorempi kuin tammikuussa syntynyt. Peruskoulussa toi vuosi on valtava ero.
Vierailija kirjoitti:
Joulukuussa syntynyt on kirjaimellisesti (käytännössä) vuoden nuorempi kuin tammikuussa syntynyt. Peruskoulussa toi vuosi on valtava ero.
Niin, olin melkein vuoden nuorempi tammikuussa syntyneitä, mutta silti pärjäsin ihan hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Täähän se ois. Kyllä lapsena vuoden ikäero voi olla jo huomattava. Lapset kehittyy niin hurjaa vauhtia.
Olen syntynyt loppuvuodesta ja ollut aina luokan parhaimmistoa. Samoin siskoni joka on vielä kuukautta minua myöhemmin syntynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täähän se ois. Kyllä lapsena vuoden ikäero voi olla jo huomattava. Lapset kehittyy niin hurjaa vauhtia.
Ei se koulu mikään pituuskilpailu ole.
Lapset ovat erilaisia joten joulukuussa syntynyt voi pärjätä ihan yhtä hyvin kuin muutkin.
Vierailija kirjoitti:
Yksilölliset erot on vielä suurempia
Omassa lapsuudenperheessä me lapset oltiin synnytty tammikuussa, elokuussa, lokakuussa ja joulukuussa. Kaikki mentiin kouluun oman ryhmän mukana ja ihan hyvin sujui kaikilla. Koulun sujumiseen vaikuttaa niin moni tekijä, että pelkän syntymäpäivän vaikutusta lienee aika mahdotonta määrittää.
Vierailija kirjoitti:
Meidän luokalla oli yksi tyttö joka oli syntynyt elokuussa, mutta aloittanut koulun sinä vuonna kun täytti 6v, eli oli 1,5v nuorempi kuin luokan vanhimmat.
Ei voi pitää paikkaansa, tämä olisi laitonta
Meistä juuri se loppuvuoden lapsi on välkyin ja pisimmälle kouluttautunut. Oma mukula myös loppuvuoden lapsi ja pärjäsi koulussa hienosti.
En ihan ymmärrä miksi jotkut vanhemmat tuntuu pelkäävän ihan kuollakseen sitä että lapsi on syntynyt loppuvuodesta. Oma lapseni on syntynyt joulukuussa ja on tällä hetkellä 2v. Yksi tuttava jaksaa aina surkutella sitä, että mitenköhän meidän lapsi pärjää koulussa, kun on syntynyt joulukuussa. Omassa on syntynyt tammikuussa, ja kuulemma ihan tarkoituksella syntymä osoitettu alkuvuoteen.
Huvittavintahan koko jutussa on, että meidän lasten taidoissa tai osaamisessa ei tälläkään hetkellä ole kummoistakaan eroa, vaikka toinen on 11 kk nuorempi.
Olen alkuvuodesta syntynyt. Kyllä olin turhautunut koulussa alaluokilla.
Ei siis siellä minun mukaani ainakaan menty.
Tämä olisi täälläkin kelpo systeemi.
Eli kun on oikeasti 7, kouluun.
Itse olen marraskuun lopussa syntynyt. Luokallani peruskoulussa oli tammikuussa syntynyt, joka aina leuhkia, miten sai hypätä kakkosluokan yli, kun muut oli tyhmempiä.