Loppuvuodesta syntynyt joutuu ponnistelemaan hurjasti koulussa!
Jotkut voivat olla kehityksessä edellä melkein vuoden. Huomioiko opettajat tätä asiaa vai taitaako kiinnostaakaan?
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvittaa vanhemmat jotka pelkää sitä että lapsi on luokkansa nuorin? Eikös se ole nolompaa, että lapsi on luokkansa vanhin mutta silti koulu ei suju?
Ei tuossa nolostelusta ole kyse millään tavalla, vaan siitä että lapsi oppisi mahdollisimman paljon ja saisi aikanaan hyvät lähtökohdat lukioon.
Mitä jos haluaakin ammattikouluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän luokalla oli yksi tyttö joka oli syntynyt elokuussa, mutta aloittanut koulun sinä vuonna kun täytti 6v, eli oli 1,5v nuorempi kuin luokan vanhimmat.
Ei voi pitää paikkaansa, tämä olisi laitonta
Luokallani oli helmikuussa syntynyt tyttö, aloitti koulun vuotta nuorempana kuin muut. Eikä mitään ongelmia oppimisen suhteen.
Ennen laitettiin ainakin tammikuun lapset kouluun vuotta nuorempina kuin "oma" ikäluokka.
No en ihan tätä logiikkaa tajua. Jos on huono asia, että marraskuun lapsi on luokkansa nuorempia ja melkein vuoden ikäero on paha asia, miten tammikuun lapsen olisi hyvä mennä kouluun vuotta aiemmin? Siinä on ihan sama vuoden ikäero.
Olen mennyt kouluun vuotta aiemmin siksi koska muuten olisin ollut ainoa ekaluokkalainen siinä koulussa, kyseessä pieni kyläkoulu. Edellisenä vuonna oli syntynyt muutama lapsi, mutta sinä vuonna kun minä synnyin olin vuoden ainoa vauva.
Sillä luokalla muut oli syntyneet alkuvuodesta, nuorin heistä kesäkuussa. Minä taas olin syntynyt seuraavan vuoden elokuussa, joten ikäeroa muihin oli 1-1,5v. Ei tämä varsinaisesti ollut koskaan mikään ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Olen mennyt kouluun vuotta aiemmin siksi koska muuten olisin ollut ainoa ekaluokkalainen siinä koulussa, kyseessä pieni kyläkoulu. Edellisenä vuonna oli syntynyt muutama lapsi, mutta sinä vuonna kun minä synnyin olin vuoden ainoa vauva.
Sillä luokalla muut oli syntyneet alkuvuodesta, nuorin heistä kesäkuussa. Minä taas olin syntynyt seuraavan vuoden elokuussa, joten ikäeroa muihin oli 1-1,5v. Ei tämä varsinaisesti ollut koskaan mikään ongelma.
Itsekin olen käynyt pientä kyläkoulua ja meillä oli tuplaluokat, eli esim luokat 5-6 oli samassa ja reaaliaineet luettiin yhdessä, eli toisille väärässä järjestyksessä. Itse olen joulukuun lapsi joten olihan siinä iso ikäero, mutta en muista että olisin siitä kärsinyt.
Meillä nuorin lapsista on syntynyt joulukuun alussa. Oppi kirjaimet 3 vuotiaana ja lukemaan ja kirjoittamaan heti eskarin alussa eli 5.5v.
Muut meidän lapsista, syntyneet maalis-toukokuulla, oppivat lukemaan vasta koulussa.
Lukeminen ei nyt ole välttämättä mikään kehityksen mittari, mutta konkreettinen esimerkki nyt kuitenkin.
Kooltansa lapsi oli pienempi kuin moni luokkakavereistaan, mutta muuten oli monissa asioissa edellä eikä koulu ole koskaan tuottanut ongelmia (ellei ihan laiskuuttaan ole viitsinyt).
Mutta kukin kehittyy tavallaan ja ihan ymmärrettävää, että monella tuo loppuvuodesta syntyminen voi aiheuttaa ongelmia. Tärkeää, että tällöin asia huomioidaan sekä kotona että koulussa ja lapsi saa tarvittavan tuen. Ikävää, ettei tätä aina osata huomioida.
"Niin, ajatella, jokainen on minuutti minuutilta ja sekunti sekunnilta vanhempi."
Niin, ajatella, koko ajan tulee ikää lisää, eikä opi mitään.
Tärkeintähän on ne lapsen omat taidot. Ei se minkälaiset taidot muina ajankohtina syntyneillä on.