Järkyttävää jos eläkkeelle pääsee vasta 67-vuotiaana
Ja nyt olen vasta 52v. Joutuu sitä vielä kauan odottamaan. T. Valis
Kommentit (202)
En mä kyllä usko, että jaksan olla miehen kanssa niin kauan eli jos en pääse ennen eläkkeelle, niin sitten varmaan jään työttömäksi.ap
Kävin just katsoon, et miten muualla Euroopassa päästään eläkkeelle ja aika monessa maassa se eläke ikä oli jo nyt sen 67v kaikille Esim Tanska, Kreikka, italia ja Bulgaria ja oli siinä muitakin. Saksassa eläkeikä oli 66 ja risat jne.
Suomi ei ollut ollenkaan ykkössijalla tässä asiassa.
Mutta harva kai sitä jaksaa lähemmäs seitsemääkymmentä ikävuotta tehdä töitä. Mutta kuten tuolla joku totesi, suurin osa taitaa olla työttömänä viimeiset vuodet ennen eläkettä ja näin saadaan eläkkeet jäämään pieniksi, kun juuri ne viimeiset vuodet kasvattaisi eläkettä eniten.
Vierailija kirjoitti:
En mä kyllä usko, että jaksan olla miehen kanssa niin kauan eli jos en pääse ennen eläkkeelle, niin sitten varmaan jään työttömäksi.ap
Tottakai jos löytyisi tällainen samankaltainen työ, joka ei olisi miehestä riippuvainen, niin olisi hyvä asia.ap
Vierailija kirjoitti:
Hanna Sumari on 67v, en millään usko, että häntä kukaan pitää liian vanhana ja vaivaisena töihin. Muutkin yuntemani saman ikäiset jaksavat töissä ihan hyvin puhumattakaan ensi vuonna 80 vuotta täyttävästä Trumpista.
Varmaan tuollaisessa töissä mitä Sumari tekee jaksaakin olla pitkään, kun ei ole fyysisesti rasittava työ. Ihminen ei ole kone ja kroppa kuluu, kun sitä raskaissa töissä käyttää.
Kyllä minäkin pystyisin arvostelemaan toisten koteja ihan tuosta vaan, vaikka olenkin sairastanut aivoverenvuodon, mutta entiseen omaan ammattiin en pysty.
Työt ei ole tässä suhteessa vertailukelpoisia. Mitä Trumppiin tulee niin se sekään enää ole työkykyinen, sekoilee kuin mikäkin muistisairas ja puhuu mitä sattuu. Sekaisin on sekin ukko, vaikka golfia vielä pystyykin pelaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa valita työ mistä tykkää. :)
Kyllä. Itse olen 66 ja tykkään työstäni niin paljon että jos kunto kestää jatkan vielä muutaman vuoden.
Vierailija kirjoitti:
pian ikäraja on 80v ettei tarvitse maksaa lainkaan eläkkeitä koskaan
ja pian kaikki eläkkeistä säästyvät rahat on siirretty rikkaan rahastavan EU eliitin tileille, EU Ursula kärjessä...
Sulla ei ole ihan hanskassa miten eläkekertymä saadaan. 😂
Etätyö on auttanut huomattavasti työssä jaksamisessa. Tykkään tehdä työtä ihmisten ilmoilla myös, mutta työ jota teen tarvitsee rauhallisen työympäristön. Työpaikan kakofonia häiritsee työntekoa merkittävästi ja teho laskee puoleen.
Vierailija kirjoitti:
Jään itse pois työelämästä 55-vuotiaana, eli 4 vuoden kuluttua. Minulla on silloin velaton kämppä ja säästöjä noin 200 000 euron edestä, joten oikein mukavasti pärjäilen sinne eläkeikään saakka. Pakolliset menot kuukaudessa on noin 500 euroa, joten reilulla tonnilla kuussa elelen enemmän kuin herroiksi.
Ansiosidonnaisen kulutan toki viimeiseen päivään saakka, koska sellaisesta olen maksanut. Mutta tämän jälkeen en nosta yhteiskunnalta mitään tukia, sillä en aio jäädä kunnan virkamiesten kiusattaviksi.
Miksi et? Eihän nuo mitään vaadi. Rahat loppu valtiolta, niin pelkoa työllisyydestä ei ole. Palkkatukeakaan eivät pysty nimittäin nyt antamaan. Olisin saanut sillä hommia mutta se siitä sitten. Rahaa maksaa järjestää mitään toimintaa ja sekin vähenee sitä kautta sitten. Nyt jo nähtävissä. Ei täällä ainakaan tietääkseni kukaan ole enää minkään palveluiden piirissä.
Millaista duunia teet, Valis? Sinulla olisi vielä 15 vuotta eläkeikää, niin tässä ehtisi vaihtamaankin ja tehdä 15 vuotta jotain sellaista duunia, jossa viihtyisi! Ja eihän se alin eläkeikä ainakaan vielä ole 67:ään noussut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1973 syntyneillä (nyt 52), alin eläkeikä on kyllä 66v.
1984 syntyneillä se on 67v.
Mitä täällä palstalla tarkoittaa nuo alanuolet? Tämäkin kommentti niitä saanut vaikka on TOSI.
Nuo alanuolettajat itsekään tiedä nuolien merkitystä! Älyllisiä ongelmia vissiin?
Vierailija kirjoitti:
Etätyö on auttanut huomattavasti työssä jaksamisessa. Tykkään tehdä työtä ihmisten ilmoilla myös, mutta työ jota teen tarvitsee rauhallisen työympäristön. Työpaikan kakofonia häiritsee työntekoa merkittävästi ja teho laskee puoleen.
Sama. Työpäivät eivät ole lähellekään, niin pitkiä, rankkoja ja väsyttäviä kuin aikoinaan, kun toimistolla oltiin. Ennen työ kuormitti paljon enemmän. Nyt koronan alusta asti olen tehnyt etätöitä ja kyllä tämä auttaa jaksamaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä pääsen 65-vuotiaana, vielä kolme vuotta siihen. Seitsemänkymppiseksi asti saisin jatkaa, mutta ei tulisi mieleenkään!
Tämä. Olen samanikäinen ja joka aamu mietin irtisanoisinko tänään itseni ja aloittaisin eläkepäivät oven ja säästöjen varassa.
Vierailija kirjoitti:
Millaista duunia teet, Valis? Sinulla olisi vielä 15 vuotta eläkeikää, niin tässä ehtisi vaihtamaankin ja tehdä 15 vuotta jotain sellaista duunia, jossa viihtyisi! Ja eihän se alin eläkeikä ainakaan vielä ole 67:ään noussut.
Olen yhteisessä yrityksessämme töissä eli teen asiakaspalvelua. En pysty sairauksien takia fyysisiin töihin ja opiskelemaan en oppimisvaikeuksien takia pysty. Joten ei ole muita mahdollisuuksia. Olen hakenut toki muita tällaisia töitä joita nyt teen, jotta ei tarvitsisi olla miehen kanssa. En vaan ole koskaan työllistynyt mihinkään.ap
Vierailija kirjoitti:
No ideahan onkin se, että iso osa putoaa työttömiksi ennen tuota ja joutuvat kitkuttamaan mahdollisimman pienellä rahalla mahdollisimman pitkään
Tai kuolee ennen kuin pääsee eläkkeelle.
Niin se on hyvä ikä, siitä voi 2 vuotta laskea alas tai ylös.
RIIPPUU siitä milloin olet aloittanut työt. Kertokaa mieluummin se aika milloin olette aloittaneet työt.
Vierailija kirjoitti:
Kävin just katsoon, et miten muualla Euroopassa päästään eläkkeelle ja aika monessa maassa se eläke ikä oli jo nyt sen 67v kaikille Esim Tanska, Kreikka, italia ja Bulgaria ja oli siinä muitakin. Saksassa eläkeikä oli 66 ja risat jne.
Mutta harva kai sitä jaksaa lähemmäs seitsemääkymmentä ikävuotta tehdä töitä. Mutta kuten tuolla joku totesi, suurin osa taitaa olla työttömänä viimeiset vuodet ennen eläkettä ja näin saadaan eläkkeet jäämään pieniksi, kun juuri ne viimeiset vuodet kasvattaisi eläkettä eniten.
Tanskassa ja Norjassa ollaan nostamassa eläkeikää 70 vuoteen, ja siellä myös rekrytoidaan yli 50-vuotiaita.
Pääsin eläkkeelle 64-vuotiaana. Siitä on nyt pari vuotta, ja olen jatkanut hommiani freelancerina. Töitä tarjotaan koko ajan. Kaikki taiteilijakollegani tekevät työtään yli 70-vuotiaina, niin kauan kuini jaksavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen yhteisessä yrityksessämme töissä eli teen asiakaspalvelua. En pysty sairauksien takia fyysisiin töihin ja opiskelemaan en oppimisvaikeuksien takia pysty. Joten ei ole muita mahdollisuuksia. Olen hakenut toki muita tällaisia töitä joita nyt teen, jotta ei tarvitsisi olla miehen kanssa. En vaan ole koskaan työllistynyt mihinkään.ap
Eli olet yrittäjä miehesi kanssa? Pystytkö elämään toisaalta osingoilla, jos palkkaatte sinun tilalle sinne jonkun toisen asiakaspalveluun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli olet yrittäjä miehesi kanssa? Pystytkö elämään toisaalta osingoilla, jos palkkaatte sinun tilalle sinne jonkun toisen asiakaspalveluun?
Niin olen. En pysty.ap
Vierailija kirjoitti:
Ei se pidä paikkaansa että viimeiset vuodet kasvattaa eläkettä suunnattomasti.
Mutta se lisää eläkevuosia, ja sillä on merkitystä.
Olin viimeinen ikäisekseni joka saksassa pääsi eläkkeelle naisten eläkeläisenä.
mutta suurilla miinuksilla 0,3 % kuukausi. 65,5 vuotta oli varsinainen eläkkeelle pääsy.
siitä lasketaan 2 vuottaa ja 0,3% per kuukausi. Vähällä pärjaa myös.
Olin vielä monta vuotta silloin lisäksi 450 euron kuukausituloilla vanhustyössä.
Tuota muijaa nyt ei viitsisi työpaikalla katsella. "aah, voi kun ihana" Hyi helvata!