Järkyttävää jos eläkkeelle pääsee vasta 67-vuotiaana
Ja nyt olen vasta 52v. Joutuu sitä vielä kauan odottamaan. T. Valis
Kommentit (202)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaista duunia teet, Valis? Sinulla olisi vielä 15 vuotta eläkeikää, niin tässä ehtisi vaihtamaankin ja tehdä 15 vuotta jotain sellaista duunia, jossa viihtyisi! Ja eihän se alin eläkeikä ainakaan vielä ole 67:ään noussut.
Olen yhteisessä yrityksessämme töissä eli teen asiakaspalvelua. En pysty sairauksien takia fyysisiin töihin ja opiskelemaan en oppimisvaikeuksien takia pysty. Joten ei ole muita mahdollisuuksia. Olen hakenut toki muita tällaisia töitä joita nyt teen, jotta ei tarvitsisi olla miehen kanssa. En vaan ole koskaan työllistynyt mihinkään.ap
Eli olet yrittäjä miehesi kanssa? Pystytkö elämään toisaalta osingoilla, jos palkkaatte sinun tilalle sinne jonkun toisen asiakaspalveluun?
Niin olen. En pysty.ap
Millinen sinun eläkekertymäsi on? Eli oletteko maksaneet YEL:iä millaisista työtyötuloista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaista duunia teet, Valis? Sinulla olisi vielä 15 vuotta eläkeikää, niin tässä ehtisi vaihtamaankin ja tehdä 15 vuotta jotain sellaista duunia, jossa viihtyisi! Ja eihän se alin eläkeikä ainakaan vielä ole 67:ään noussut.
Olen yhteisessä yrityksessämme töissä eli teen asiakaspalvelua. En pysty sairauksien takia fyysisiin töihin ja opiskelemaan en oppimisvaikeuksien takia pysty. Joten ei ole muita mahdollisuuksia. Olen hakenut toki muita tällaisia töitä joita nyt teen, jotta ei tarvitsisi olla miehen kanssa. En vaan ole koskaan työllistynyt mihinkään.ap
Eli olet yrittäjä miehesi kanssa? Pystytkö elämään toisaalta osingoilla, jos palkkaatte sinun tilalle sinne jonkun toisen asiakaspalvel
Pieni mun eläkkeeni tulee olemaan. Tottakai. Mutta saan silloin edes miehestä riippumattomia tuloja.ap
Pidän todennäköisenä että eläkeikää ei enää ole silloin noin 25v päästä kun mun pitäisi jäädä elälleelle.
Miksi? Koska systeemi horjuu jo nyt, ja koko ajan on olevinaan painetta nostaa eläkeikää. Pelkkää tekosyytä sille, että ne eläkerahastot haihtuu jossain välissä savuna ilmaan.
Joten. Yritän maksaa talon pois ja laittaa tilille/osakkeisiin ja rahastoihin itse sen verran, että pärjäsin kun pitäisi noin 65v, työura lopetella. Jos meinaa elää hetken eläkkeelläkin.
Minkä ikäisenä olette aloittaneet työt?
Mielenkiintoista olisi nähdä miten 65-vuotias painaa työtä ja mitkä ovat tulokset.
Tosiasiassahan eläke alkaa jo kauan aiemmin työttömyytenä, ainoastaan eläkerahat pidetään poissa tililtä.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäisenä olette aloittaneet työt?
ns. oikeita töitä tein opiskelujen ohessa n. 18v alkaen. Kesätöihin menin 13v -->
Tosta ennen 23v tehdystä työstä jäi iso siivu eläkekertymää pois, koska sitä ei laskettu ennen vuotta 2005.
Hallituksen touhuja kun katsoo, niin ajattelin jäädä työttömäksi, ja ottaa sen, mitä yhteiskunnalta vielä saa. Jos odottelen eläkeikään, niin tuskin saan silloin enää mitään, joten otetaan nyt vielä se mitä saadaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin just katsoon, et miten muualla Euroopassa päästään eläkkeelle ja aika monessa maassa se eläke ikä oli jo nyt sen 67v kaikille Esim Tanska, Kreikka, italia ja Bulgaria ja oli siinä muitakin. Saksassa eläkeikä oli 66 ja risat jne.
Suomi ei ollut ollenkaan ykkössijalla tässä asiassa.
Mutta harva kai sitä jaksaa lähemmäs seitsemääkymmentä ikävuotta tehdä töitä. Mutta kuten tuolla joku totesi, suurin osa taitaa olla työttömänä viimeiset vuodet ennen eläkettä ja näin saadaan eläkkeet jäämään pieniksi, kun juuri ne viimeiset vuodet kasvattaisi eläkettä eniten.
Ei se pidä paikkaansa että viimeiset vuodet kasvattaa eläkettä suunnattomasti.
Mutta se lisää eläkevuosia, ja sillä on merkitystä.
Olin viimeinen ikäisekseni joka saksassa pääsi eläkkeelle naisten eläkeläisenä.
mutta suurilla m
Viimeiset vuodet ennen alinta eläkeikää eivät kasvata eläkettä sen enempää kuin aikaisemmatkaan (paitsi, jos silloin saa suuren palkankorotuksen). Sen sijaan työskentely alimman eläkeiän jälkeen korottaa kyllä. Joka kuukausi saa 0,4% lykkäyskorotuksen. Sen lisäksi normaali kertymä.Jos olisin itse jatkanut ylimpään eläkeikään, eli n 5 vuotta, olisi bruttoeläkkeeni noussut reilulla tonnilla.
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista olisi nähdä miten 65-vuotias painaa työtä ja mitkä ovat tulokset.
Tosiasiassahan eläke alkaa jo kauan aiemmin työttömyytenä, ainoastaan eläkerahat pidetään poissa tililtä.
Ihan hyvin jaksaa 67v tehdä jopa kolmivuorotyötä sairaalassa. Ei ole mitään iän tuomia ongelmia, kolme kertaa viikossa tehty 10 kun juoksulenkki ja jooga pitävät paikat kunnossa.
Mulla arvioitu eläkeikä on 66v 9kk, olen nyt 45v.
Kropan kanssa kaikenlaista haastetta jo nyt, joten en usko, että pystyn tekemään vielä melkein 22v töitä.
Jos ei tapahdu ihme, niin olen perinyt vähintään toisen vanhempani reilusti ennen eläkeikääni, jolloin voin niiden rahojen turvin jäädä pois työelämästä aiemmin. Vanhempani ovat siis nyt 79 ja 82v.
Toivottavasti pääsisi jo kohtapuoliin sairaseläkkeelle.ap
Melkein 70v työttömät hengaavat sossujen ja työkkärin tätien kanssa edelleen? Tai työpaikalla nuokkumassa siivouskomerossa?
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa valita työ mistä tykkää. :)
Kyllä tämä suht mukavakin työ alkaa nyt pikkuhiljaa 15 vuoden tekemisen jälkeen puuduttaa. Ja huonossa työtilanteessa ja epävakaiden työsuhteitten aikana olisi omaan jalkaan ampumista alkaa hakea uutta työpaikkaa. Kun 7-8 tuntia joutuu tanssimaan toisten pillin mukaan, alkaa näin 50-vuotiaana tuntua jos siltä että on melko orjuuteettu olemaan tässä. Onneksi Jeesus ei viivytä tuloansa enää kymmentä vuotta. Pääsee aikaisemmin täältä pois.
Itse pääsin 65 v ja keikkaa tein eri paikoissa 70 v asti, mutta lopetin, kun nuorten piti kuulema saada töitä
Ei ne kyllä sitten halunneetkaan🙄
Tavoitteena olisi ettei kukaan pääse eläkkeelle ja kokoomus saisi kaikki eläkerahastojen varat. Nythän se on tyytynyt vain vähäsen "lainaamaan" niistä.
Koska työttömyys on niin ennätyskorkealla tasolla, eikö olisi järkevää pikemminkin laskea eläkeiän rajoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tämä suht mukavakin työ alkaa nyt pikkuhiljaa 15 vuoden tekemisen jälkeen puuduttaa. Ja huonossa työtilanteessa ja epävakaiden työsuhteitten aikana olisi omaan jalkaan ampumista alkaa hakea uutta työpaikkaa. Kun 7-8 tuntia joutuu tanssimaan toisten pillin mukaan, alkaa näin 50-vuotiaana tuntua jos siltä että on melko orjuuteettu olemaan tässä. Onneksi Jeesus ei viivytä tuloansa enää kymmentä vuotta. Pääsee aikaisemmin täältä pois.
Olisin vain 7-8 tuntia. Mä joudun aina tekemään kuten mies haluaa.ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmi vaan että 90% ihmisistä ei omaa työtä voi valita, vaan tehdään sitä mitä saa.
Että 90% ihmisistä vaan pakotetaan johonkin pakkotyöhön?
Vierailija kirjoitti:
Koska työttömyys on niin ennätyskorkealla tasolla, eikö olisi järkevää pikemminkin laskea eläkeiän rajoja?
Jotta saataisiin lisää eläkeläisiä joiden eläkkeitä töissä olevat joutuvat maksamaan?
Julkinensektori