Mikä oli paras oppisi lukiossa
Mulle oli se, että kaikki menee sinne, mihin pääsee. Puhutaan sitten vedestä, sähköstä tai hydrauliikkaöljystä. Kirchoff on kuningas.
Kommentit (23)
Ei ole mitään järkeä lukea pitkää matematiikka, jos ei hakeudu lääkikseen tai matemaattiselle alalle. Harmi, että se oppi tuli liian myöhään.
Opin, että 99% lukion oppimäärästä on täyttä turhuutta. Ei mitään käyttöä enää lukion jälkeen.
Minä luin pitkät matematiikat ja fysiikat ihan vaan siksi, koska en halunnut lukea ekstraa vierasta kieltä. Ei kiinnostanut.
Vierailija kirjoitti:
Minä luin pitkät matematiikat ja fysiikat ihan vaan siksi, koska en halunnut lukea ekstraa vierasta kieltä. Ei kiinnostanut.
Minä taasen olen myöhemmin huomannut, että olisi kannattanut lukea pitkän matematiikan sijaan esim. saksaa. Olisi ollut paljon hyödyllisempää. Mutta olin tyhmä ja uskoin matematiikan opettajaa.
Oli tuosta lukiosta se hyöty, että pystyin preppaamaan poikani amispohjalta ammattikorkeaan.
Vierailija kirjoitti:
Oli tuosta lukiosta se hyöty, että pystyin preppaamaan poikani amispohjalta ammattikorkeaan.
Oli muuten kivaa, kun poika pyytää äipältä apua ja istutaan yhdessä laskemaan.
Jos et ole varma, onko sana yhdyssana, niin kirjoita se yhteen. Suomi on yhdyssanojen luvattu maa.
Kertokaa vielä, olitteko lukiossa j ä n n ä t y t t ö j ä? 🥺
Ap
Kielet. Enkku, ruotsi, saksa. Oli hyvät opet, vaativat. Olen kylläkin kirjoittanut v. 1994.
Vierailija kirjoitti:
Jos et ole varma, onko sana yhdyssana, niin kirjoita se yhteen. Suomi on yhdyssanojen luvattu maa.
Käytä kin-sääntöä. Jos sanaan sopii kin, se ei ole yhdyssana.
Että ei kannata myöhästyä ekana päivänä koska saattaa joutua istumaan eturivissä koko fysiikan kurssin ajan. Toisaalta silloin saattaa saada elinikäisiä ystäviä toisista myöhästyjistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taasen olen myöhemmin huomannut, että olisi kannattanut lukea pitkän matematiikan sijaan esim. saksaa. Olisi ollut paljon hyödyllisempää. Mutta olin tyhmä ja uskoin matematiikan opettajaa.
Minä luin pitkän venäjän ja sen päälle vielä lisää. Venäjällä minua pidettiin aina sihteerinä ja kysyttiin, että missäs se päällikkö on. Ainoa hyöty noista vuosista on se, että opin helposti ukrainaa kun sanastosta 60% on samanlaista.
Muuten venäjänkielentaitoisella on puhtaasti nollan verran kysyntää. Luin toki englannin, ruotsin ja saksankin siinä sivussa, mutta sitä ei huomioida missään. Pidän huolen kaikkien kielien taidosta ihan lukemalla uutisia edellämainituilla kielillä. Olisi hulluutta päästää vaivalla opitut kielet ruostumaan tai unohtaa ne kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytä kin-sääntöä. Jos sanaan sopii kin, se ei ole yhdyssana.
Adjektiivisääntö. Laita adjektiivi sanojen väliin ja jos se sopii niin ei ole kyse yhdyssanasta.
Muistan lukiosta pari nyrkkisääntöä. Yksi oli nallenkorvat. Sillä piti tietää yksi atomi. Toinen oli pankki. Positiivinen anodi vetää puoleensa negatiivisia ioneita Anodi ja katodi piti muistaa pankista. Läpi meni. Muistan edelleen.
Opin että keskeytetty yhdyntä ei ole ehkäisymenetelmä.
Matikka, fysiikka, englanti ja äidinkieli. Kaikki muu oli turhaa ajanhaaskausta.
Jäi mieleen kaikenlaisia muistisääntöjä, joiden käyttötarkoitus ei enää ole ihan selvillä. Mutta onhan tuosta jo 40 vuottakin.
Muualta kuin ainesisällöstä jäi mieleen se, että hyveellisimpinäkin itseään mainostavat ihmiset ja muidenkin sellaisina pitämät voivat olla m*lkkuja. En saanut eräästä aineesta ansaitsemaani kymppiä, koska pastori-opettaja ei sietänyt uskonnottomia ihmisiä. Näin sanoi rehtori ja kehotti minua olemaan nostamatta asiasta meteliä. M*lkku oli siis sekä opettaja että rehtori.
Yhteen sydämeen ei mahdu kahta ämmää.
Että opettajia ei kiinnostanut se, minne lähdimme elämää lukion jälkeen suuntaamaan. Mitään oppilaanohjausta ei ollut. Jos halusi ammatinvalinnanohjausta, piti matkustaa naapurikuntaan, jossa työskenteli ohjaustoiminnassa aika jännä psykologi. Ehdotti yhdelle naiskaverille rekkakuskin ammattia, toiselle naiselle lentäjän ja maanläheisimmin yhdelle jalkojenhoitajan ammattia ja perustelu tälle viimeiselle oli, että jalkoja hoitaessa voi käyttää luovuutta.
Kaikki menee, jos et estä. Voit toki laittaa peliin vaikka jotain venttiileitä.