Jos henk.koht.avustajaa hakevan ilmoituksessa tämä, niin vältä sitä kuin ruttoa
Jos työpaikkailmoituksessa sanotaan, että avustajan tehtäviin kuuluvat "kodinhoidolliset tehtävät", niin kierrä tuommoiset kaukaa, koska tuo tarkoittaa suursiivouksia, niin että matot kannetaan ulos ja joka paikka imuroidaan ja luututaan ja kaikki pinnat pyyhitään rievulla ja kaikki tämä viikoittain. Ja palkka tietysti paskinta lajia ja vaikka kuinka ahkerasti työt tekisitkin, niin eivät edes muista laittaa työtodistukseen arvostelua, ja jos sen sitä erikseen vaadittuasi saat, niin saat korkeintaan pelkän "suoriutui työtehtävistä hyvin" eli mahdollisimman laimeasti kommentoivat. Eivät käytä semmoisia sanoja kuin "kiitettävästi" tai "erinomaisesti", vaikka olisit suorittanut kaikki tehtävät virheettömästi vuosien ajan.
Kommentit (316)
Vierailija kirjoitti:
Kaipaan selostusta mitä kuuluu töihin. En usko että voivat vaatia siivousta mikä kylläkin on tavallista. Raivostuttavaa. Haluan tietää työjaon.
No etköhän sen työnantajaltasi saa. Mutta miksei voi vaatia siivousta? Henkilökohtaisen avustajan tarkoitus tiiviisti: Mahdollistaa sellainen elämä, jollaista eläisi ilman vammaa. No tietenkään palkkatyötä ei voi tehdä toisen puolesta, mutta on tapauksia, joita siinäkin avustetaan, jos työ on tietyn luonteista. Mutta totta kai avustettava itse siivoaisi kotinsa, jos olisi terve. Mutta jos vamma on sen laatuinen, ettei voi osallistua, niin eipä se mitään edistäisi, jos avustaja ojentelisi välineitä.
Onneksi en ole avustajana kenellekään enkä myöskään tule olemaan. Ajatuskin siitä että pitäisi mennä jonkun alapäätä pesemään, hyi yök.🤮
Miksi työtodistuksessa pitäisi olla arvostelu? Ei mulla ainakaan ole yhdessäkään työtodistuksessa arvostelua. Olen tehnyt töitä myös henkilökohtaisena avustajana ja tein itse sen todistuksen avustettavalle allekirjoitettavaksi. Laitoin todistukseen koska olen siellä ollut töissä ja mitkä oli työtehtävät ja lisäksi toki päivämäärä koska avustettava sen allekirjoitti sekä nimenselvennys. Ei muuta. En mä ainakaan mitään arvosteluita kaipaa.
Määrittelin kodinhoidolliset hommat, niissä avustamisen, osaksi avustajan töitä, tosin minulla ei ollut ilmoitusta missään vaan kerroin asiasta ehdokkaalle puhelimessa. En käytä työnantajamallia vaan avustajat ovat firman kautta; he ovat silti ns. vakiavustajia. Hienosti on toiminut kaikin puolin. Eivät nuo ole valittaneet ja ovat olleet avustajinani jo vuosia.
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näissä jutuissa aina ihmettelen että eikö teillä ole ollenkaan itsetuntoa tai omaa tahtoa. Sillä paskalla palkalla mitä avustajalle maksetaan ei kukaan täyspäinen huhki hulluna tai tee ahkerasti yhtään mitään. Tehdään mitä keritään ja todella voi sanoa ei jos alkaa tuntua siltä että suorastaan orjana pidetään. Suursiivoukset tms. ei kuulu kevyisiin kotiaskareisiin mitä avustajalta voi pyytää.
Mitä mätä avustettava voi tehdä? Antaa potkut vai? 🤣🤣
Todellakin antaisin potkut avustajalle, joka ei tee työtään. On todella rasittavaa, kun vieras ihminen on koko ajan kotona kyljessä kiinni. Jos hänestä ei ole sitä apua, mitä varten hänet on palkattu, niin todellakin saa lähteä.
Samaa mieltä. Lähärit laitoksessa tekee paljon rankempaa työtä
Lähihoitajan palkka on kyllä isompi kuin henkilökohtaisen avustajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sinä sitten henkilökohtaisena avustajana haluaisit tehdä? Auttaa vessakäynneissä?
Itse ainakin mieluummin siivoaisin.
Haluan PALKKAA, JOLLA PÄRJÄÄ ILMAN TUKIA. Ja haluan, että työtäni arvostetaan: eli työtodistukseen kunnollinen arvostelu, ei pelkkää "hyvin" ja senkin jouduin erikseen vaatimaan, että laittaa työtodistukseen arvostelun.
Ap
Jos työtodistukseen haluaa arvion, niin sen joutuu erikseen pyytämään. Ihan normaalia toimintaa. Toki ei voi vaatia, että ne arviot pitävät olla kiitettäviä.
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näissä jutuissa aina ihmettelen että eikö teillä ole ollenkaan itsetuntoa tai omaa tahtoa. Sillä paskalla palkalla mitä avustajalle maksetaan ei kukaan täyspäinen huhki hulluna tai tee ahkerasti yhtään mitään. Tehdään mitä keritään ja todella voi sanoa ei jos alkaa tuntua siltä että suorastaan orjana pidetään. Suursiivoukset tms. ei kuulu kevyisiin kotiaskareisiin mitä avustajalta voi pyytää.
Todellakin antaisin potkut avustajalle, joka ei tee työtään. On todella rasittavaa, kun vieras ihminen on koko ajan kotona kyljessä kiinni. Jos hänestä ei ole sitä apua, mitä varten hänet on palkattu, niin todellakin saa lähteä.
Avustajissa on monenlaisia ihmisiä, mutta niin on myös avustettavissakin. Osa avustettavista on täysiä mulkkuja ja kuvittelevat avustajien olevan heidän orjiaan. On täysin väärin, että avustettava toimii työnantajana koska moni avustettava ei osaa olla työnantaja. Olin vajaan kaksi vuotta avustajana ja lopulta tilanne meni siihen, että jäin sairauslomalle koska työolot meni niin henkisesti raskaaksi. Eikä vain avustettavan taholta vaan osa hänen lapsistaan myös oli melkoisia tapauksia. Lääkäriltä sain lopulta lausunnon työkkäriä varten, että ei suosittele palaamaan työhön. Ei tullut karenssia, mutta olin jo löytänyt muuta töitäs siinä vaiheessa enkä ehtinyt saada ansiopäivärahaa. Enkä ole muuten ainoa joka sieltä lähti sairausloman kautta pois.
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kaffebulla olet ihan ulapalla. Olet törkeä sekä röyhkeä. Ei avustajan tarvitse tehdä kaikkea mitä avustettavan päähän pälkähtää. Jotain rajaa hei. Tunnit myönnetään määrättyjä asioita varten.
Ei suursiivous kuulu niihin alkuunkaan. Avustaja ei ole palvelija. Avustaja hoitaa sovitut asia kuten kuuluu.
Kaffebulla olet sivistymätön tyhmä moukka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sinä sitten henkilökohtaisena avustajana haluaisit tehdä? Auttaa vessakäynneissä?
Itse ainakin mieluummin siivoaisin.
Haluan PALKKAA, JOLLA PÄRJÄÄ ILMAN TUKIA. Ja haluan, että työtäni arvostetaan: eli työtodistukseen kunnollinen arvostelu, ei pelkkää "hyvin" ja senkin jouduin erikseen vaatimaan, että laittaa työtodistukseen arvostelun.
Ap
Jos työtodistukseen haluaa arvion, niin sen joutuu erikseen pyytämään. Ihan normaalia toimintaa. Toki ei voi vaatia, että ne arviot pitävät olla kiitettäviä.
Ja toisinpäin. Jos työtodistukseen ei ole pyydetty arviointia, niin sitä ei saa siihen laittaa. Olen joutunut useammassa työpaikassa tämän opettamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaipaan selostusta mitä kuuluu töihin. En usko että voivat vaatia siivousta mikä kylläkin on tavallista. Raivostuttavaa. Haluan tietää työjaon.
No etköhän sen työnantajaltasi saa. Mutta miksei voi vaatia siivousta? Henkilökohtaisen avustajan tarkoitus tiiviisti: Mahdollistaa sellainen elämä, jollaista eläisi ilman vammaa. No tietenkään palkkatyötä ei voi tehdä toisen puolesta, mutta on tapauksia, joita siinäkin avustetaan, jos työ on tietyn luonteista. Mutta totta kai avustettava itse siivoaisi kotinsa, jos olisi terve. Mutta jos vamma on sen laatuinen, ettei voi osallistua, niin eipä se mitään edistäisi, jos avustaja ojentelisi välineitä.
Joo kyl mäkin haluan istuttaa kasvimaan ja hoitaa ja tekisinkin sen jos pystyisin. Mut ei se kuulu avustajan hommiin.
Ei kuulu myöskään talkkarin hommat.
"Siihen on usein varmasti syytä, miksi ovat päätyneet tuohon työhön, muuta eivät saa. Tuossa kun ei pätevyyksiä kysellä. Poislukien opiskelijat, he ovat varmasti parhaimmistoa. Jotain keski-ikäistä työelämästä tippunutta muijaa en ikinä päästäisi noihin hommiin, avustettavat ovat kuitenkin haavoittuvassa asemassa usein, heiltä saatetaan varastaa lääkkeitä, rahaa jne. Näitä kuulee aika paljon."
Hui kauhea. Jos tämä arvio ei pidä ihmisiä kaukana avustajan työstä niin ei mikään. Olen joskus harkinnut, mutta en halua kelvottoman työntekijän ja varkaan leimaa otsaani.
Henkilökohtaisia avustajia käytetään härskisti väärin. Usein myönnetään harrastustoimintaa yms. vapaa-ajan toiminnan mahdollistamiseen. Mutta mikä se totuus on? Käytetään kotihommiin. Olen näitä hyväksi käyttäjiä käräytellyt silloin tällöin.
Ylipäätään on järjetöntä, että itse apua tarvitseva voi toimia työnantajana. Ihan nurinkurista ja työterveysriskikin tekijälle, kun joku äo70 pompottelee/kiristää ihan huvikseen.
Työtehtävät tulisi eritellä maksajan puolelta selkeästi, eikä niin että jos 150kg mursu väittää että olisi kyllä "ihan itse" tehnyt suursiivouksen tai rakentanut talon, niin avustajankin on sitten ne tehtävä...
Vierailija kirjoitti:
"Siihen on usein varmasti syytä, miksi ovat päätyneet tuohon työhön, muuta eivät saa. Tuossa kun ei pätevyyksiä kysellä. Poislukien opiskelijat, he ovat varmasti parhaimmistoa. Jotain keski-ikäistä työelämästä tippunutta muijaa en ikinä päästäisi noihin hommiin, avustettavat ovat kuitenkin haavoittuvassa asemassa usein, heiltä saatetaan varastaa lääkkeitä, rahaa jne. Näitä kuulee aika paljon."
Hui kauhea. Jos tämä arvio ei pidä ihmisiä kaukana avustajan työstä niin ei mikään. Olen joskus harkinnut, mutta en halua kelvottoman työntekijän ja varkaan leimaa otsaani.
Olen palkannut työkseni avustajia ja tuo on ihan täyttä tuubaa, avustajat ovat hyvin erilaisia taustaltaan ja joukossa on ihmisiä, joilla on kymmenen kertaa vaativampi koulutus kuin lähärillä. Toki siellä on myös kielitaidoltaan heikompaa porukkaa, mutta heilläkin voi olla yliopistotutkinto kotimaastaan.
Vierailija kirjoitti:
Just samaa mieltä. Toi kaffebullan kommentti on todellinen pohjanoteeraus. Hyi hemmetti mikä tyyppi. Mikä se luulee olevansa?
Yleensä avustajan hommiin hakee porukka, joka sitä työtä tykkää tehdä. Avustaa toista tarvitsijaa. Sitä halua ei joka tallaajalta kyllä löydy.
Avustaja taas saa hommasta tarpeekseen, kun riittävän moni räkänokka-avustettava on törkeä. Siihen loppuu se halu mennä enää avustamaan. Toi kaffebulla taitaa olla kans avun tarpeessa.
Mene kaffebulla hoitoon!
Olen erään 64 vuotiaan naisen avustaja.
Vessassa olen mukana.
Tsekkailen, et millos sinänsä hyvän näköisestä pepust tulee tavaraa.
esim näin.
On me toki naitukin.
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luokaton ja sivistymättömän ihmisen kommentti kaiken kaikkiaan. Hyi hitto sua kaffebulla. Oksut tuli sun takia. Hanki lääkitys.193
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. L
Maitokaffe ja muffinssit + paskanpuhuminen kuuluu luontaisetuihin.
Unohtamatta voisarvia.
Hyvinvointialueen vammaispalveluihin voi ilmoittaa, jos henkalta edellytetään suursiivouksia. Vammaispalvelut maksaa henkilökohtaisen avun kustannukset, eikä päätöksellä myönnetä apua suursiivouksiin. Olen itse aikoinaan ilmoittanut. Aluksi se oli sitä, että otan imurin esille ja asiakas siisti pyörätuolista käsin imuroiden kotiaan ja sen jälkeen pyyhimme yhdessä pölyjä, hän alhaalta ja minä yläpölyt. Aika pian hän alkoi siiivouttaa kotinsa, ei enää osallistunutkaan. Saattoi olla toisessa huoneessa tietokoneella kun minä siivosin. Otin yhteyttä vammaispalveluihin, ja hänen vastuuttöntekijänsä kävi läpi, mitä minun työtehtäväni sisältävät ja mitä eivät. Avustaminen on ihmisen avustamista, ei täysin puolesta tekemistä tai huolenpitoa ja valvontaa. Toinen asia, josta jouduin ilmoittamaan, oli raha. Asiakas yritti antaa minulle rahaa, että käyn kaupassa. Sanoin, että voin lähteä avustamaan häntä kauppareissulla, mutta hän itse maksaa. Tästä hän suuttui. Silloin tein myös ilmoituksen. Henkilökohtainen avustaja ei voi olla avustamassa asiakasta kaupassa, jos asiakas on samaan aikaan kotona. Se on ihan yksiselitteinen asia. Jos asiakas ei lähde mukaan kauppaan, hänen tulee tilata ruokaostokset kotiovelle. Sitä ei moni halua tehdä kun ruuan kotiinkuljetus maksaa. Kuitenkaan henkilökohtaista apua ei myönnetä eikä saa käyttää sellaiseen, mihin asiakas ei osallistu.
Mielestäni sosiaalityöntekijä perusteli hyvin tätä asiaa asiakkaalleni. Hän otti esimerkin elokuvissa käymisestä. Jos asiakas haluaa elokuviin, mutta ei lähde sinne itse mukaan, avustaja ei voi istua elokuvateatterissa katsomassa elokuvaa ja saada siitä hyvinvointialueelta palkkaa. Sama koskee kaupassa käyntiä. Asiakkaan on oltava mukana, että sen voidaan katsoa olevan avustamista.
Maaseudulla on kyllä saatavilla topakkaa ja asiallista keski-ikäistäkin työvoimaa, kun työmarkkinat on käytännössä olemattomat. Esim. lopettaneiden maatilojen emäntiä, jotka ovat kyllä tolkkua väkeä ja tarvitsevat esim. jonkun sivutyön.
Miksei kaupungissakin voisi näinkin käydä, mutta on varmaan paljon vaikeampaa.
Järkyttävää kyllä lukea, että täällä avustajat sanelevat, mikä heille ei kuulu. Kaikki ei-erityisosaamista vaativa kuuluu. Olen koonnut Ikean huonekaluja (sehän on ihan mukavaa hommaa), siivonnut tietenkin viikoittain, laittanut ruokaa, siivonnut komeroita. Tehnyt siis kaikkea sitä, mitä avustettava kotonaan tekisi, jos olisi terve. Toki myös avustamista ulkoilussa, asioinnissa, ja kotona kaikessa, missä oli tarvis.
Mutta ilman tätä apumuotoa, avustettavahan olisi joutunut laitoshoitoon. Kallista se on yhteiskunnalle.