Jos henk.koht.avustajaa hakevan ilmoituksessa tämä, niin vältä sitä kuin ruttoa
Jos työpaikkailmoituksessa sanotaan, että avustajan tehtäviin kuuluvat "kodinhoidolliset tehtävät", niin kierrä tuommoiset kaukaa, koska tuo tarkoittaa suursiivouksia, niin että matot kannetaan ulos ja joka paikka imuroidaan ja luututaan ja kaikki pinnat pyyhitään rievulla ja kaikki tämä viikoittain. Ja palkka tietysti paskinta lajia ja vaikka kuinka ahkerasti työt tekisitkin, niin eivät edes muista laittaa työtodistukseen arvostelua, ja jos sen sitä erikseen vaadittuasi saat, niin saat korkeintaan pelkän "suoriutui työtehtävistä hyvin" eli mahdollisimman laimeasti kommentoivat. Eivät käytä semmoisia sanoja kuin "kiitettävästi" tai "erinomaisesti", vaikka olisit suorittanut kaikki tehtävät virheettömästi vuosien ajan.
Kommentit (311)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle on ongelma. Olen pessyt oman kodin lattiat toukokuussa ja osan joulukuussa. En vaan jaksa tehdä kotona mitään.
Ansiosidonnaista leikattiin ja mun jaksaminen loppu siihen.
Onneksi on vuokra-asunto.
Paska pinttyy. Korvauksia en koskaan joudu maksamaan, koska ei ole tilillä rahaa.
Työttömiä ei oteta kokoaikatöihin.
Siis ettekö te avustajat tee mielellänne pidempää päivää? Itse ainakin teen. En suostuisi mitään parin tunnin vuoroja edes tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Jos joltain avustettavalta vaihtuu avustajat koko ajan niin sehän herättää epäilyksiä. Kannattaa kiertää kaukaa.
Näin juuri. Samoilla avustettavilla on jatkuvasti paikka auki. Kukaan ei viihdy orjan asemassa ja kiukuttelun kohteena
Mä en halua avustajaksi. En jaksa siivota edes omaa asuntoa.
Lehdessä oli juttua, että vaikka oikeus määräisi maksamaan korvauksia asunnosta niin niitä ei makseta, kun ei ole tilillä rahaa. Se, että maksaa korvauksia edellyttää tes-palkka työn saamista.
Lehdessä oli, että oikeus on määrännyt maksamaan korvauksia, mutta omistajat ei saa koskaan rahoja, koska vuokralainen ei pääse töihin. Eli nuo oikeuden päätökset on se ja sama.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täähän se on muuallakin työelämässä: Työn sankarin mitalia ja ylisuorittajan kunniamainintaa hamuavat työhullut muuttavat toiminnallaan vaatimustasoa aina vain vaikeammaksi.
"Ihan mielelläni teen ylimääräistä/ylitöitä palkatta/tehtäviini kuulumattomia" jne...
Näitä tarpeeksi niin alkavat mieltämään tällaisen ylisuorittamisen perustason työnteoksi.
Näin tyhmä kamppaa itsensä, samalla koko suomen työelämän.
Myös työttömyyteen vaikuttaa: kun pomo näkee että 1 tekee kahden edestä - toki yhden palkalla - niin miksi palkkaisi työhön kahta, 1 ylisuorittajahan riittää!
Nuo ylisuorittajat tekee työt huonosti. Nähty on monessa työpaikassa.
Eli heitä on monessa työpaikassa! Arvaatko miksi? (vihje: puolet halvempi)
Vierailija kirjoitti:
Mitä sinä sitten henkilökohtaisena avustajana haluaisit tehdä? Auttaa vessakäynneissä?
Itse ainakin mieluummin siivoaisin.
Siivooja siivoaa. Se on ammatti.
Suostuisin tuohon työhön, jos olisi kevyitä kotitöitä, avustamista kauppakäynneissä, ruoanlaitossa ja pääsemisessä tapahtumiin jne. Suursiivouksia en suostuisi tuolla nimikkeellä tekemään. Ei varmasti olisi asianmukaisia, työtä helpottavia apuvälineitä ja ergonomisia ratkaisuja työnantajan puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Siis ettekö te avustajat tee mielellänne pidempää päivää? Itse ainakin teen. En suostuisi mitään parin tunnin vuoroja edes tekemään.
Miten ajattelit pakottaa maksamaan palkkaa itse päättämästäsi pidemmästä päivästä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täähän se on muuallakin työelämässä: Työn sankarin mitalia ja ylisuorittajan kunniamainintaa hamuavat työhullut muuttavat toiminnallaan vaatimustasoa aina vain vaikeammaksi.
"Ihan mielelläni teen ylimääräistä/ylitöitä palkatta/tehtäviini kuulumattomia" jne...
Näitä tarpeeksi niin alkavat mieltämään tällaisen ylisuorittamisen perustason työnteoksi.
Näin tyhmä kamppaa itsensä, samalla koko suomen työelämän.
Myös työttömyyteen vaikuttaa: kun pomo näkee että 1 tekee kahden edestä - toki yhden palkalla - niin miksi palkkaisi työhön kahta, 1 ylisuorittajahan riittää!
Nuo ylisuorittajat tekee työt huonosti. Nähty on monessa työpaikassa.
On ihan valtion virastoissa. Ne lähtee ruokatauolle, vaikka pitäisi olla puhelinpalvelussa ja jättää paperitöissä osan työvaiheista tekemättä.
Vierailija kirjoitti:
Mä en halua avustajaksi. En jaksa siivota edes omaa asuntoa.
Tässä nyt näette ylisuorittajien aiheuttaman vahingon!
Mielummin siivoaisin sairaalassa tai koulussa, missä ei ole mattoja tai tavaroita.
Tosin siivousfirmoissa on sääntö, että tavaroita ei nostella lattioilta vaan se kierretään ja tavaran alta ei lattiaa pestä. Eli vanhemmat kerää esim lelut lattialta ennen siivoojan tuloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ajattelit pakottaa maksamaan palkkaa itse päättämästäsi pidemmästä päivästä?
Suostun avustajaksi vain paikkoihin, joissa on pidempi vuoro ja vakiovuorot. Ja homma on toiminut hyvin. Ei tarvitse juosta monessa eri paikassa.
Vierailija kirjoitti:
Mielummin siivoaisin sairaalassa tai koulussa, missä ei ole mattoja tai tavaroita.
Tosin siivousfirmoissa on sääntö, että tavaroita ei nostella lattioilta vaan se kierretään ja tavaran alta ei lattiaa pestä. Eli vanhemmat kerää esim lelut lattialta ennen siivoojan tuloa.
Ei siivousaika riittäisi millään, jos alettaisiin tavararöykkiöitä lattialta siivoamaan.
Eläkeläiset joutuvat maksamaan kodin siivouksesta ja tavaroita ei saa olla lattialla.
Eläkeläisille kaikki palvelut kotiin maksaa. Tässä on Pirkanmaan hyvinvointialueen kotihoidon maksuja eläkeläisille.
www.pirha.fi/asiakkaalle/asiakasmaksut/ikaantyneiden-palvelujen-maksut/…
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläisille kaikki palvelut kotiin maksaa. Tässä on Pirkanmaan hyvinvointialueen kotihoidon maksuja eläkeläisille.
"Peseytymispalvelu 8,90 euroa kerta
Asiointi /kauppapalvelu 16,50 euroa per kerta
Kotiin vietävä ateriapalvelu (lounas)
10,80 euroa /ateria "
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Peseytymispalvelu 8,90 euroa kerta
Asiointi /kauppapalvelu 16,50 euroa per kerta
Kotiin vietävä ateriapalvelu (lounas)
10,80 euroa /ateria "
Eli jos jossain kuukaudessa on 31 päivää ja ottaa ton aterian joka päivä niin se maksaa 334,80 kuukaudessa.
Eläkeläinen joutuu ostamaan kodin siivouksen yksityiseltä siivousyritykseltä.
Ainut ketä voi siivota ilmaiseksi, kun eläkeläinen on 97-vuotta on omainen.
Sä olet avustaja, mutta kun itse joudut eläkkeelle niin maksat kaikista palveluista. Sulle ei kukaan tule ilmaiseksi tekemään mitään.