Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos henk.koht.avustajaa hakevan ilmoituksessa tämä, niin vältä sitä kuin ruttoa

Vierailija
27.09.2025 |

Jos työpaikkailmoituksessa sanotaan, että avustajan tehtäviin kuuluvat "kodinhoidolliset tehtävät", niin kierrä tuommoiset kaukaa, koska tuo tarkoittaa suursiivouksia, niin että matot kannetaan ulos ja joka paikka imuroidaan ja luututaan ja kaikki pinnat pyyhitään rievulla ja kaikki tämä viikoittain. Ja palkka tietysti paskinta lajia ja vaikka kuinka ahkerasti työt tekisitkin, niin eivät edes muista laittaa työtodistukseen arvostelua, ja jos sen sitä erikseen vaadittuasi saat, niin saat korkeintaan pelkän "suoriutui työtehtävistä hyvin" eli mahdollisimman laimeasti kommentoivat. Eivät käytä semmoisia sanoja kuin "kiitettävästi" tai "erinomaisesti", vaikka olisit suorittanut kaikki tehtävät virheettömästi vuosien ajan. 

Kommentit (311)

Vierailija
261/311 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sinä sitten henkilökohtaisena avustajana haluaisit tehdä? Auttaa vessakäynneissä?

Itse ainakin mieluummin siivoaisin. 

En mitään, nostan palkkaa ja katson löytyykö asunnosta jotain varastettavaa joka menisi kaupaksi torissa.

Vierailija
262/311 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ihmettelen, mitä täällä olevat avustajat sitten tekevät, kun he ovat töissä. Kun mikään ei kuulu avustajalle. Istutteko vain? Vai kestääkö työpäivänne aina jotain tunnin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/311 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ihmettelen, mitä täällä olevat avustajat sitten tekevät, kun he ovat töissä. Kun mikään ei kuulu avustajalle. Istutteko vain? Vai kestääkö työpäivänne aina jotain tunnin?

Jos sulla murtuu käsi niin joudut ostamaan kodin siivouksen. Suomessa ei ole mitään ilmaispalvelua, jos loukkaa. 

Vierailija
264/311 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläisille kaikki palvelut kotiin maksaa. Tässä on Pirkanmaan hyvinvointialueen kotihoidon maksuja eläkeläisille. 

www.pirha.fi/asiakkaalle/asiakasmaksut/ikaantyneiden-palvelujen-maksut/…

"Peseytymispalvelu 8,90 euroa kerta

Asiointi /kauppapalvelu 16,50 euroa per kerta

Kotiin vietävä ateriapalvelu (lounas)

10,80 euroa /ateria "

Nämä on niitä välttämättömiä asioita, joita tarvitsee vanhus, joka tekisi nuo itse jos pystyisi. Minä kummastelen ja pidän pöyristyttävänä sitä, että tällainen vanhus ei saa avustajaa verorahoilla kustannettuna. Vanhus joutuu maksamaan eläkkeestään nämä palvelut. Vammainen ei joudu maksamaan eläkkeestään näitä palveluita. Miksi nämä ryhmät ovat eriarvoisia?

Vierailija
265/311 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos eläkeläinen on lonkkaleikkauksessa niin kotihoito tulee kyllä auttamaan leikkauksen jälkeen pukemisessa jne, mutta siitä tulee lasku. 

Kotihoito ei kanna lämmityspuita sisälle, se ei kuulu heidän tehtäviin, ne on tarkkaan rajattu. Eli jos omainen ei kanna lämmityspuita niin eläkeläinen joutuu lämmittämään kalliilla sähköllä. 

Vierailija
266/311 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläisille kaikki palvelut kotiin maksaa. Tässä on Pirkanmaan hyvinvointialueen kotihoidon maksuja eläkeläisille. 

10,80 euroa /ateria "

Nämä on niitä välttämättömiä asioita, joita tarvitsee vanhus, joka tekisi nuo itse jos pystyisi. Minä kummastelen ja pidän pöyristyttävänä sitä, että tällainen vanhus ei saa avustajaa verorahoilla kustannettuna. Vanhus joutuu maksamaan eläkkeestään nämä palvelut. Vammainen ei joudu maksamaan eläkkeestään näitä palveluita. Miksi nämä ryhmät ovat eriarvoisia?

Ei Suomella ole rahaa. 

Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta. 

Vierailija
267/311 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotihoitaja käy 3 kertaa päivässä ja on 10 minuuttia kerralla, antaa lääkkeet ja auttaa pukemisessa. 

Ja siitä tulee lasku eläkkeen suuruuden mukaan. 

Kotihoito ei kanna lämmityspuita sisälle, se ei kuulu heidän tehtäviin. 

Vierailija
268/311 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lähitulevaisuudessa työikäisten odotetaan huolehtivan ikääntyvistä vanhemmistaan töiden ohella. Antila uskoo, että osaltaan hoivavastuuta lisää Petteri Orpon (kok) hallituksen julkiseen talouteen kohdistamat säästöt. Taustalla on ikääntyvä väestö ja heikkenevä huoltosuhde sekä siitä johtuva julkisen talouden kestävyysvaje. "

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010727273.html

Vierailija
269/311 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sulla murtuu käsi niin joudut ostamaan kodin siivouksen. Suomessa ei ole mitään ilmaispalvelua, jos loukkaa. 

Miten tämä liittyy tuohon kysymykseen? Oikeasti haluaisin tietää, mitä avustajat tekevät työpäivänsä aikana. Ja linkä pituisia päiviä tekevät.

Vierailija
270/311 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotihoitajalla voi olla 26 asiakasta per 8 h työvuoro. 

Vierailija
271/311 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

10,80 euroa /ateria "

No tätä minäkin olen aina ihmetellyt ja tämä on tosi väärin. Olen siis itse toiminut vammaisen avustajana.

Vierailija
272/311 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tämä liittyy tuohon kysymykseen? Oikeasti haluaisin tietää, mitä avustajat tekevät työpäivänsä aikana. Ja linkä pituisia päiviä tekevät.

No, sitä, että vaikka sulla olisi 5 taaperoa niin ei sulle tule kotiin mitään ilmaistyöntekijää, jos käsi murtuu. 

Sulle on nuo kotihoidon maksulliset palvelut. 

Vierailija
273/311 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla on vauva ja 3-vuotias ja 5-vuotias ja sulla murtuu käsi, kun kaadut talvella niin joudut ostamaan kodin siivouksen ja muut palvelut.

Ei sulle tule mitään ilmaispalvelua kotiin. 

Vierailija
274/311 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sä olet avustaja, mutta kun itse joudut eläkkeelle niin maksat kaikista palveluista. Sulle ei kukaan tule ilmaiseksi tekemään mitään. 

Niinpä, mutta tällä hetkellä se on työtäni, jolla elätän itseni. Työni on kevyttä, helppoa ja mukavaa. Olen ihan tyytyväinen.

Vierailija
275/311 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sulla on vauva ja 3-vuotias ja 5-vuotias ja sulla murtuu käsi, kun kaadut talvella niin joudut ostamaan kodin siivouksen ja muut palvelut.

Ei sulle tule mitään ilmaispalvelua kotiin. 

Jos murtuu jalka niin ulkoilutat koiran keppien kanssa. 

Vierailija
276/311 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä naapuri ulkoilutti eläkeläisen koiraa, kun se oli leikkauksessa ollut. Kun vanhus ei saa avustajaa. 

Vierailija
277/311 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, sitä, että vaikka sulla olisi 5 taaperoa niin ei sulle tule kotiin mitään ilmaistyöntekijää, jos käsi murtuu. 

Sulle on nuo kotihoidon maksulliset palvelut. 

Mutta kun minä kysyin, että mitä avustajat tekevät työvuorossaan. Konkreettisia esimerkkejä heidän työtehtävistään kaipaisin. Ja tietoa miten pitkiä vuoroja heillä on. Vuorot eivät voi olla kovin pitkiä, jos mikään ei ole heidän työtään.

Vierailija
278/311 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ollessani avustajana tein näitä:

Jaoin päivän lääkkeet kippoihin. Niitä kipposia oli jotain 10/päivä

Aamutoimet: valmistin aamiaisen, vaihdoin vaipan,hoidin kynsisientä, puin puhtaat vaatteet päälle, myöhemmässä vaiheessa tyhjensin pissapussin, joskus siivosin aamusta pissalätäkön lattialta , koska illalla käynyt lähäri oli jättänyt pissapussin hanan auki, nostin avustettavan nostimella pyörätuoliin, vein aamupesulle, harjasin hänen hampaansa, kampasin hiukset, joskus ranskalaiselle letille hiukset.

Pesin vessanpöntön, kävin kaupassa, tein päivän ruuan ja iltapalat valmiiksi, syötin avustettavan, kylvetin suihkutuolilla, siirsin nostimella olohuoneeseen, puin hänet, käytin taksilla asioilla, käytin hammashoitolassa, pesin pyykkiä, käytin ulkoilemassa, järjestelin vaatekaappia, vein roskat, vaihdoin avustettavan asentoa pyydettäessä, vein tirsoille, kastelin kukat, tiskasin astiat käsin, siistin keittiötä, pidin tavarat järjestyksessä, avasin ikkunaa pyydettäessä, vaihdoin pissaletkun...........

Vierailija
279/311 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulle on nuo kotihoidon maksulliset p

No, luin juttua, että osa avustajista ulkoiluttaa koiraa, yhdellä avustaja teki pihatöitä kesämökillä, siivoaa, laittaa ruokaa 

Osa avustajista siivoaa kodin, vaikka vammaisella on terve mies ja teini-ikäiset lapset.

Vierailija
280/311 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos olet yh siivoat yksin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kahdeksan