Jos henk.koht.avustajaa hakevan ilmoituksessa tämä, niin vältä sitä kuin ruttoa
Jos työpaikkailmoituksessa sanotaan, että avustajan tehtäviin kuuluvat "kodinhoidolliset tehtävät", niin kierrä tuommoiset kaukaa, koska tuo tarkoittaa suursiivouksia, niin että matot kannetaan ulos ja joka paikka imuroidaan ja luututaan ja kaikki pinnat pyyhitään rievulla ja kaikki tämä viikoittain. Ja palkka tietysti paskinta lajia ja vaikka kuinka ahkerasti työt tekisitkin, niin eivät edes muista laittaa työtodistukseen arvostelua, ja jos sen sitä erikseen vaadittuasi saat, niin saat korkeintaan pelkän "suoriutui työtehtävistä hyvin" eli mahdollisimman laimeasti kommentoivat. Eivät käytä semmoisia sanoja kuin "kiitettävästi" tai "erinomaisesti", vaikka olisit suorittanut kaikki tehtävät virheettömästi vuosien ajan.
Kommentit (311)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkkäri: mitäs jos menisit työkokeiluun.
Minä: Juu, en ole siivonnut asuntoa vuoteen, mutta kai se on jaksettava mennä työkokeiluun ettei tule karenssia.
Työkaveri suunnittelee Italian matkaa ja puhuu kesämökistä. Minä en ole siivonnut vuokra-asuntoa vuoteen, raha ei riitä edes ruokaan niin ei jaksa mitään.
On niin erilaiset elämät ihmisillä.
Täällä sama paitsi että olen työelämässä mutta matalapalkka alalla, rahat riittää vuokraan, laskuihin, nippanappa ruokaan, matkasta saa vain haaveilla tai extempore kylpylästä, hieronnasta yms, samoin täälläkin esimiehet yms korkeammassa asemassa olevat puhuvat matkoistaan kun taas toiset joutuu arkipäivän asioista kiristämään kukkaron nyörejä.
Itse tykkään siivota (+ aika kuluu nopeammin), ei haittaa yhtään, mutta mielestäni pitää katsoa kokonaiskuvaa kuitenkin, missä määrin sitä siivottavaa on ja miten avustettava voi itse olla mukana, koska avustajan työ on nimenomaan tukea avustettavaa.
Jos on vaikkapa avustettava pyörätuolissa, niin eihän hän kykene niitä mattoja viemään ulos, joten minä ne kannan, mutta jos hänellä on toimivat kädet, niin avustettava kyllä sitten tamppaa matot sen mitä pystyy. Sama muussakin siivoamisessa: usein avustettava voi itse pestä vessanpöntön, mutta minä sitten pesen kaakelit ylhäältä ja alhaalta sieltä, tai minä pyyhin pölyt hyllyjen päältä, mistä avustettava ei yletä/kykene. Lakanat vaihdetaan tarvittaessa yhdessä tai avustettava ottaa ne itse ja vie pyykkiin, mutta minä annan hyllyltä uudet.
Mutta jos avustettavalla on "normaali" perhe, en aio tehdä siivousta (toki jos sattuu tehdessä joku heti siivottava sotku, niin siivotaan yhdessä, enkä jätä sotkua odottamaan vaikkapa puolison kotiutumista töistä) kuin korkeintaan avustaa vaikkapa lakanoiden viikkaamisessa.
Mulla on yks invalidi kaveri. Siivousta siellä oli ollut kun menin kylään. Aina siellä on pirun siistiä. Avustaja imuroi ja nuolee lattiat. Itselläni on aina sottaista kun en jouda edes siivoaan kunnolla.
Jos joltain avustettavalta vaihtuu avustajat koko ajan niin sehän herättää epäilyksiä. Kannattaa kiertää kaukaa.
Aika luuserimaista kirjottaa palstalle ettei niin perusta missä kunnossa asunto on ja kun sitä kommentoi että eikö kuitenkin itsestä tuntuisi asua ja olla siistimmässä kodissa, niin siitten se onkin ihan oma asia millaisessa läävässä ja sikolätissä asuu?
Miksi edes kirjoittaa siivottomuudestaan jos se on ihan oma asia, niinkuin tietysti onkin.
Täähän se on muuallakin työelämässä: Työn sankarin mitalia ja ylisuorittajan kunniamainintaa hamuavat työhullut muuttavat toiminnallaan vaatimustasoa aina vain vaikeammaksi.
"Ihan mielelläni teen ylimääräistä/ylitöitä palkatta/tehtäviini kuulumattomia" jne...
Näitä tarpeeksi niin alkavat mieltämään tällaisen ylisuorittamisen perustason työnteoksi.
Näin tyhmä kamppaa itsensä, samalla koko suomen työelämän.
Vierailija kirjoitti:
Suojaosien poistuttua luultavasti varsin vaikeaa saada henkilökohtaista avustajaa.
Ongelma oli siinä että semityöttömät teki parilla kolikolla tätä työtä työttömyyskorvauksen ohella.
Nyt pitää laittaa laskutuspalvelun kautta vaikeista töistä asiakkaalle jämäkkä tuntihinta kuten tuollaiselle raskaalle kotisiivoukselle joka on tietysti jo siivousalan ammattilaisen tehtäviä lähtökohtaisesti muutenkin että yleistä on että asiakkaat vaativat tekemään avustajan raskaita töitä kun heillä on pienin tuntihinta. Toki vaativat myös ulkotöihin- ne kun on helppoja eivätkä vaadi kuin käsien ja jalkojen liikuttelua.
Vierailija kirjoitti:
Itse avustajana ollessani tykkäsin kun sain siivota. Asiakkaani oli niin siisti, että siivoaminen oli vain hauskaa, paljon kivempaa kuin kotona. Lisäksi sain kokata ja leipoa. Kaikkia kivoja kodin hommia.😊
Tämmöiset kivat kodin hommat maksaa veronmaksaja, samaan aikaan vanhukset makaa kotona virtsat ja ulosteet alla sillä vanhuus ei ole vamma.
Leikattavaa on. Yksikään vammainen ei tarvitsee kotiinsa piikaa jolla teetetään typeryyksiä. Pullaa saa kaupasta. Vain välttämätön hoiva ja huolenpito tulee tarjota, leipominen ja nurkkien kiillotus ei ole sitä.
Kukaan eikä koskaan, eikä mikään ole halunnut nähdä työtodistuksiani.
Ne toki on pdf ja paperisena. Palkan määritystä varten.
Suosittelijalla on enemmän merkitystä. Kuin lauseessa todistuksessa.
Olisi kiva jos pääsisi paikkaan. Jossa siivotaan kotia. On ainakin tekemistä. Ei tarvitse seistä jossakin ja odottaa. Siirrytään ja taas odottaa.
Vierailija kirjoitti:
Täähän se on muuallakin työelämässä: Työn sankarin mitalia ja ylisuorittajan kunniamainintaa hamuavat työhullut muuttavat toiminnallaan vaatimustasoa aina vain vaikeammaksi.
"Ihan mielelläni teen ylimääräistä/ylitöitä palkatta/tehtäviini kuulumattomia" jne...
Näitä tarpeeksi niin alkavat mieltämään tällaisen ylisuorittamisen perustason työnteoksi.
Myös työttömyyteen vaikuttaa: kun pomo näkee että 1 tekee kahden edestä - toki yhden palkalla - niin miksi palkkaisi työhön kahta, 1 ylisuorittajahan riittää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sinä sitten henkilökohtaisena avustajana haluaisit tehdä? Auttaa vessakäynneissä?
Itse ainakin mieluummin siivoaisin.
Haluan PALKKAA, JOLLA PÄRJÄÄ ILMAN TUKIA. Ja haluan, että työtäni arvostetaan: eli työtodistukseen kunnollinen arvostelu, ei pelkkää "hyvin" ja senkin jouduin erikseen vaatimaan, että laittaa työtodistukseen arvostelun.
Ap
Työtodistuksen ei tule arvostelua, paitsi jos työntekijä sitä pyytää.
Mitäpä mieltä olet, jos sinun työtodistuksessasi lukisi vaikkapa:
"Ap hoitaa työnsä melko hyvin, ottaen huomioon että hän myöhästelee. Myöskään kaikki asiakkaat eivät hänestä pidä, koska hän huutaa ja kiroaa heille. Emme voi suositella häntä vastaavanlaisiin tehtäviin."
Itsestä on kivaa siivota/työnkuvaan kuuluu siivoaminen
aika moni ei käsitä näiden välistä eroa näemmä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse avustajana ollessani tykkäsin kun sain siivota. Asiakkaani oli niin siisti, että siivoaminen oli vain hauskaa, paljon kivempaa kuin kotona. Lisäksi sain kokata ja leipoa. Kaikkia kivoja kodin hommia.😊
Tämmöiset kivat kodin hommat maksaa veronmaksaja, samaan aikaan vanhukset makaa kotona virtsat ja ulosteet alla sillä vanhuus ei ole vamma.
Leikattavaa on. Yksikään vammainen ei tarvitsee kotiinsa piikaa jolla teetetään typeryyksiä. Pullaa saa kaupasta. Vain välttämätön hoiva ja huolenpito tulee tarjota, leipominen ja nurkkien kiillotus ei ole sitä.
No jos vammainen ei yksin kykene leipomaan tai tekemään ruokaa, niin kyllä avustaja silloin auttaa. Ei se nyt niin voi mennä, että vammaisen pitää syödä vain eineksiä, jos avustustunteja on myönnetty ja ne riittävät ruuan laittoon.Ne tunnit on myönnetty, eikä siitä kukaan hyödy jos ne jättää käyttämättä. Ei niitä tunteja silti ne pissassa makaavat vanhukset saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos vammainen ei yksin kykene leipomaan tai tekemään ruokaa, niin kyllä avustaja silloin auttaa. Ei se nyt niin voi mennä, että vammaisen pitää syödä vain eineksiä, jos avustustunteja on myönnetty ja ne riittävät ruuan laittoon.Ne tunnit on
En mä jaksa kotonakaan leipoa, vaikka olen terve.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös työttömyyteen vaikuttaa: kun pomo näkee että 1 tekee kahden edestä - toki yhden palkalla - niin miksi palkkaisi työhön kahta, 1 ylisuorittajahan riittää!
Nuo ylisuorittajat tekee työt huonosti. Nähty on monessa työpaikassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos vammainen ei yksin kykene leipomaan tai tekemään ruokaa, niin kyllä avustaja silloin auttaa. Ei se nyt niin voi mennä, että vammaisen pitää syödä vain eineksiä, jos avustustunteja on myö
En minäkään, mutta töissä leivon. Eikä ole todellakaan ongelma minulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos vammainen ei yksin kykene leipomaan tai tekemään ruokaa, niin kyllä avustaja silloin auttaa. Ei se nyt niin voi mennä, että vammaisen pitää syödä vain eineksiä, jos avustustunteja on myönnetty ja ne riittävät ruuan laittoon.Ne tunnit on
...ja sitten kun ne tunnit pitää puristaa riittämään kaikkeen mitä mieleen juolahtaa niin eipä todennäköisesti kukaan enää ala avustajaksi - ei jaksa! (ne ylisuorittajat erikseen)
Mulle on ongelma. Olen pessyt oman kodin lattiat toukokuussa ja osan joulukuussa. En vaan jaksa tehdä kotona mitään.
Vierailija kirjoitti:
Mulle on ongelma. Olen pessyt oman kodin lattiat toukokuussa ja osan joulukuussa. En vaan jaksa tehdä kotona mitään.
Ansiosidonnaista leikattiin ja mun jaksaminen loppu siihen.
Onneksi on vuokra-asunto.
Ohis mut eiköhän jokainen päätä kuinka pskanen tai siisti oma asunto on.