Eikö meiltä tosissaan löydy tästä maasta siivoojia työhön?
Satuin huvikseni katselemaan avoimia työpaikkoja pitkästä aikaa ja tuntui, että joka kolmannessa ilmoituksessa haettiin siivoojaa.
Kommentit (156)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää olla tutkinto ja työkokemusta alalta, että pääsee siivoojaksi. Ainakin täällä päin.
Ihan aiheellista, mutta mikä estää menemästä koulutukseen? Ai nythän mä hokasin, joutuu sit lähtemään töihin.
Miksi oletat kirjoittajan olevan työtä vailla? Ainiin, koska näit tilaisuuden päästä ehkä kuittailemaan jollekin Sinua Huonommalle, eikä hoksottimet ihan toimineet kun tämä Hieman Paremman Ihmisen Kiima jo jylläsi kehossasi 😇
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut siivoojana vuosikaudet yhdessä Suomen top10 suurimpia kaupunkeja ja ainakin täällä on viimeisen vuoden ajan ollut tosi hiljaista siivoojien työrintamalla. Joskus on joku parin tunnin juttu haussa. Mulla on itsellä tosi kiva kohde, mutta useinhan näissä on mitoitukset sellaiset, ettei mitään koskaan voi tehdä kunnolla ja se syö pitkässä juoksussa ihmistä.
Siivoamaan voi ihan hyvin päästä ilman tutkintoja. Ei mullakaan ole sellaisia. Mutta jos haluaa niin isot tunnit, että niillä voi elättää itsensä ilman Kelaa, niin niistä paikoista kisaa moni muukin ja usein pitää löytyä osaamisesta ihan mustaa valkoisella.
Niin, työkokemusta eli työtodistuksia. Monella on lyhytkoulutuksia työn sisällå mutta ei tutkintoa. Toiset tehneet tutkinnon työn ohella.
Pääsee kun maksat siivousfirman pomolle 20 000e kynnysrahan.
Perustakaa joku kevytyritys ja alkakaa tehdä oman firman nimissä siivousta. Perustamiskustannukset aika pienet. Töitä varmaan riittää, jos hyvin tekee työnsä.
Vierailija kirjoitti:
2000 brutto ei ole hyvä liksa.
On se kun se on kuukausipalkka. Ja ainakin meillä kunnalla on epassit ja pyöräedut, pitkät lomat, liukuva työaika ym.
Ei maistu kantikselle. Kotiin saa helpommalla rahaa!
Eivät näköjään ota minua töihin koska
1) en omista ajokorttia
2) ei ole koulutusta
3) ei ole kokemusta
Olen hakenut joka kuukausi noihin siivoustyöpaikkoihin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovatko 37,5 h tunnin työviikkoja vai pari tuntia aamulla ja pari tuntia illalla työvuoroja? Eikä täysiä työviikkoja.
No mitä väliä sillä on? Kaiken työn nyt luulisi olevan parempi kuin ei työtä laisinkaan.
Tämä ei pidä paikkaansa. Kehotan kokeilemaan siivoojan työtä.
Itse olen tehnyt tuota lyhyen ajan parikymppisenä. Sen kokemuksen perusteella sanoisin, että kokopäiväinen siivoojan homma ei sovellu yli 35-vuotiaille ollenkaan.
Miten niiin ei sovellu? Perustele! Itse tehnyt tätä työtä kohta 20 vuotta ja sinä vain lyhyen aikaa ja ikää on 37. Toki paikat kuluu ja kroppa mutta kun pitää huolta lihaskunnosta, liikkuu yms niin mitään s
Palataan asiaan, kun olet 47 v. tai 57 v.
Mä olen 46, sairaalahuoltaja. Periaatteessa siis siivoustyössä, käytännössä sairaalatarjoilija, jos ajankäyttöä katsotaan. Loppuaika pedataan ja eristyssiivotaan, puhtaat tilat ovat ihan oman onnensa nojassa, tehdään jos ehditään. 23 vuoden jälkeen olkapäät ovat kovilla johtuen 17 vuoden kuputiskikoneen nostelusta, ei muuta. Luuntiheysmittauksessa lonkat ovat huippuluokkaa ikään, rotuun ja sukupuoleen verrattuna (noin tosiaan tehdään) johtuen yli 10000 päivittäisestä askeleesta.
Se mikä meillä on ongelma, mitä eivät jaksa vanhat eivätkä nuoret, on vuorotyön ykkösvapaat. Ainoastaan ne, joiden on tosiaan pakko, tekevät täyttä työaikaa, muilla on joku osaprosentti. Meille kyllä maksetaan ihan ok ja kaikki oman sopparin ylittävät vuorot tehdään tuplapalkalla, tasaa tilannetta.
149 lisää: peruspalkka on nykyään 2300, päälle kokemusvuosi-, vuoro- ja henkkoht lisät sekä nuo soten pilipalit (työvuoron muutoskorvaukset jne). Kyllä sillä asuntolainan maksoi. Tahti vaan on täysillä nykyään älytön.
Vierailija kirjoitti:
No mikset hae? löytyy niitä jos pitää palkka maksaa ja ei ole 2h/vk 100 km päässä eli nollatuntisopimus. Kokoomusnuoret tekevät runsaasti siivojan töitä jopa 80% heistä
Kokoomusnuorillehan tuo sopiikin, ovat porsaista pahimpia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ite lähdin alalta pois kun suurin osa uusista työntekijöistä alkoi olemaan tummempihipiäistä rotumuunnosta.
Afrikkalaiset eivät osaa siivota, olen katsonut kun lääppivät ja muka siivoavat tuolla kaupoissa sun muissa paikoissa. Itse en käytä yleisiä vessoja enää ollenkaaan, koska nämä afrikkalaiset eivät siivoa niitä kunnolla. On pitänyt antaa ihan palautetta kaupoille sun muille paikoille likaisista vessoista. Esimerkiksi Tampereen Sokoksen vessat olivat aina siistejä ennen vanhaan, eivät ole enää, niitä siivoaa afrikkalaiset.
Ja kuitenkin, niin afrikkalaisissa kuin meissä kantasuomalaisissakin on joka lajia siivoojia. nimim. 12 v. työkokemuksella
Työnantaja maksaa 0,59e/km oman auton käytöstä ja tämä on verotonta tuloa.
Siivoushommia kannattaa tehdä vain omalla toiminimellä. Ketä siivoaa aamuyöllä jotain rappukäytäviä tai vessoja kympin tuntipalkalla, kun pomo makaa espanjassa aurinkotuolissa. Varmaan on näitä työpaikkoja auki. Siivoojan työ on sen verran raskasta että siitä pitäisi maksaa alkaen 20e/t.
https://jobbland.se/jobb/lokalvardare-smsar-19572551
Lokalvårdare
Mariehamns stad, Stadsmiljösektorn, Lokalservice / Mariehamns stad SWE Mariehamn , Åland
Slutdatum 2025-10-15
Om jobbet
Vi söker lokalvårdare - gör skillnad varje dag!
Mariehamns stad söker dig som vill bidra till en ren, trygg och trivsam miljö för barn, unga, äldre och alla som vistas i våra lokaler.
VAD ERBJUDER VI?
- Ett viktigt och meningsfullt jobb i hjärtat av stadens verksamhet
- Moderna och ergonomiska arbetsredskap
- Ett härligt team med 47 kollegor och mångfald i arbetsgruppen
- Möjlighet att arbeta självständigt och ta ansvar
DIN ROLL
Som lokalvårdare blir du en viktig del av vårt team. Du får en huvudsaklig placering i en fastighet, men kan även hjälpa till i andra byggnader vid behov. Du planerar och utför lokalvården självständigt enligt serviceavtalet för din arbetsplats. Vi använder moderna, ergonomiska redskap och arbetar både manuellt och med maskiner.
VI SÖKER DIG SOM ÄR...
- Utbildad eller har erfarenhet inom lokalvård - det är meriterande
- Noggrann, flexibel och pålitlig
- Bra på att planera och ta egna initiativ
- Van att arbeta både självständigt och i team
- Har B-körkort och tillgång till bil
- Gärna har hygienpass
DIN PERSONLIGHET
Du är ansvarstagande, noggrann och flexibel. Du gillar att planera ditt arbete, tar egna initiativ och trivs både med att jobba självständigt och tillsammans med andra.
VI HAR FÖLJANDE LEDIGA PLATSER ATT SÖKA
Vi söker 8 lokalvårdare på 80-100 % av heltid:
4 platser inom daghem (90 %)
1 plats inom daghem/ungdomsgård (95,29 %)
1 plats inom äldreomsorg (80 %)
2 platser inom skola/övriga lokaler (100 %)
VILLKOR
Rollerna är i tillsvidare anställningsförhållande. Arbetstiden är måndag till fredag, enligt schema.
Grundlönen är 2372,39₠ / månad för heltid. Eventuella erfarenhetstillägg och individuella lönetillägg tillkommer.
REKRYTERINGSPROCESSEN
Sista ansökningsdag är den 15 oktober 2025.
Tillträde: 2 januari 2026 eller enligt överenskommelse.
För att säkerställa en rättvis och inkluderande rekryteringsprocess använder vi anonym rekrytering. Det innebär att vi i ett första steg anonymiserar ansökningarna, där information som namn, ålder, kön och andra personuppgifter inte syns. Detta hjälper oss att fokusera på din kompetens, erfarenhet och potential. Vårt mål är att skapa en process där alla har samma möjligheter att visa vad de kan bidra med.
ANSÖKAN
Om du får problem med att lämna in ansökan via detta rekryteringssystem kan du maila din ansökan till städarbetsledare Mikaela Sundström på mikaela.sundstrom@mariehamn.ax. Mikaela svarar också på frågor om rekryteringen via mail eller per telefon på tel. +358 18 531234.
Välkommen med din ansökan!
Läs mer
http://www.mariehamn.ax
Kontaktinformation
https://www.kuntarekry.fi/se/jobbar/lokalvardare-677156-1/
Lär dig mer om oss
Plats
Pb 5
22100 Mariehamn
Lön
Genomsnittslön 26 10028 700 kr/månad
Lönen för liknande positioner som Städare ligger vanligtvis mellan 26 10028 700 kr/månad (baserad på heltid). Lönespannet är baserat på SCB:s statistikdatabas från 2024.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis työttömyyspäivärahaahan ei menetä koulutuksen ajalta. Ja koulutus ei kestä kahta vuotta. Aikaisemmin koulutus kesti 9 kk, josta työharjoittelua oli osa. Nyt taidetaan mennä henkilökohtaisella opetussuunnitelmalla. Ennen sinne haalittiin koulutukseen kaikki kenellä oli hampaat suussa. Se tais olla ainoa valintakriteeri.
Kunnalla on kyllä liksa yli 2000/kk ja pitkät lomat ja muutkin hyvät edut.
Höpöhöpö. Kyllä todellakin menettää tuet. Vain erikoistapauksissa voidaan hyväksyä työkkärillä opiskelu.
Eiköhän tuossa ole kyse työvoimakoulutuksesta. Omassakin kotikaupungissa alkaa ensi kuussa työvoimakoulutuksena laitoshuoltajan koulutus, kesto noin vuosi sisältäen loman.
Kuitenkin juuri nuoria tekijöitä on ollut jo pitkään vaikea löytää. Siis sanotaan alle 40v.
Kunnallisella puolella ainakin vielä ihan äsken kaikki järjestään 40-60v, tyypillisimmin n 50v. Kyllä tuohon tottuu. Jokaisella omat tapansa jaksaa.