Eikö meiltä tosissaan löydy tästä maasta siivoojia työhön?
Satuin huvikseni katselemaan avoimia työpaikkoja pitkästä aikaa ja tuntui, että joka kolmannessa ilmoituksessa haettiin siivoojaa.
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
Täällä tuntuu suuri osa viesteistä keskittyvän jauhamiseen työn osa-aikaisuudesta. Miksi sitten monella muulla alalla ei ole pulaa osa-aikaisista työntekijöistä?
Koska se palkka on parempi muualla niin jopa osa-aika kannattaa
Vierailija kirjoitti:
Täällä tuntuu suuri osa viesteistä keskittyvän jauhamiseen työn osa-aikaisuudesta. Miksi sitten monella muulla alalla ei ole pulaa osa-aikaisista työntekijöistä?
Ajattele vähän aikaa tätäkin asiaa. Kuka tekee osa-aikatyötä? Ei ainakaan työtön, jolle siitä ei ole mitään hyötyä. Ehkä opiskelija, eläkeläinen, hoitovapaalainen. Hän saa palkan paljon helpommalla vaikka lähikaupan kassassa tai puhelinmyyjänä kuin viilettämällä pitkin paikkakuntaa monessa eri työkohteessa.
Vierailija kirjoitti:
Mietipä tosiaan syytä, miksi ei löydy!
Lähtisitkö sinä noin 12 euron tuntipalkalla sellaiseen työhön, jossa sinulla maksetaan palkkaa noin 2-6 tuntia työpäivässä monessa eri kohteessa niin, että niiden välimatkoja ei lasketa työaikaan etkä saa niistä korvausta?
Palkka lähtee harjoittelijan palkasta jos ei ole kokemusta ennestään, ja siinä puhutaan 10e tuntipalkasta. Kyllä on kannattavaa vaihtaa alaa :'D
Vierailija kirjoitti:
Siksi, että eräällä muulla alalla palkka on yli 15€/tunti ja siellä osa-aikaisuus tarkoittaa käytännössä kokonaisia työpäiviä tai jopa viikkoja silloin, kun työtä on. Ei monella muulla alalla ole niin hulluja työaikoja kuin siivoustyössä.
En ymmärrä tätä logiikkaa. Eihän sitä paikkaa voi hakea, ennen kuin se on julkaistu avoimeksi työpaikaksi. Ei se tarkoita etteikö siihen olisi hakenut ihmisiä jo vaikka 100 nyt. Ei noita ilmoituksia yleensä poisteta kuitenkaan ennen hakuajan päättymistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovatko 37,5 h tunnin työviikkoja vai pari tuntia aamulla ja pari tuntia illalla työvuoroja? Eikä täysiä työviikkoja.
No mitä väliä sillä on? Kaiken työn nyt luulisi olevan parempi kuin ei työtä laisinkaan.
Niinhän sitä luulisi. Mutta ei se aina ole, ainakaan taloudellisesti. Pieni tuntipalkka + vähän tunteja tarkoittaa niin pientä palkkaa, ettei sillä elä. Joutuu hakemaan tukia lisäksi, esimerkiksi soviteltua päivärahaa, asumistukea, toimeentulotukeakin. Ne pienetkin työtulot pienentävät tukia, hallituksen leikkausten jälkeen yhtä enemmän. Lisäksi töissäkäynnistä on kuluja, esim. työmatkat. Jos on lapsia, voi olla vaikea löytää hoitopaikkaa, joka olisi auki työvuorojen mukaisesti. On tilanteita, joissa voi käydä niin, ettei töissäkäynnistä lopulta nettoa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovatko 37,5 h tunnin työviikkoja vai pari tuntia aamulla ja pari tuntia illalla työvuoroja? Eikä täysiä työviikkoja.
No mitä väliä sillä on? Kaiken työn nyt luulisi olevan parempi kuin ei työtä laisinkaan.
Höpö höpö. Vain täsyillä viikkotunneilla kannttaa lähteäö töihin. Et taida muistaa, että hallituskin kannustaa ihmisiä lähtemään kokoaikatöihin.
Mikä on "täysillä viikkotunneilla": Minä en KOSKAAN ole ollut "täysillä viikkotunneilla" eli 40 h/viikko.
Työaikani oli edellisessä työpaikassa 37,5 h (eli 2,5 h vajaa) ja nykyisessä 37 h (eli 3h vajaa) ja ihan hyvin on työnteko kannattanut. Mitä nyt palkasta yli puolet ryöstetään, mutta se ei ole tunneista kiinni.
Sinä et taidakaan olla minimipalkka-alalla. Jos sillä osa-aikaisesta työstä saatavalla palkalla ei pysty edes pitämään itseään hengissä, niin eihän siinä ole mitään järkeä.
Itse olen ison toimijan kautta töissä siivoojana, 11h/vko. Paikka jonka sain, oli haussa alle viikon ja hakemuksia tuli 109 siinä ajassa. 8 haastateltiin lisäkseni.
Vähintään vuoden työkokemusta siivoustyöstä edellytettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää olla tutkinto ja työkokemusta alalta, että pääsee siivoojaksi. Ainakin täällä päin.
Ihan aiheellista, mutta mikä estää menemästä koulutukseen? Ai nythän mä hokasin, joutuu sit lähtemään töihin.
Ei ole varaa opiskeluun eikä varaa hankkia autoa ja ajokorttia jotka on pakollisia siivojan töissä.
Auto ei ole pakollinen kaikissa siivousalan työpaikoissa.
Vierailija kirjoitti:
Sinä et taidakaan olla minimipalkka-alalla. Jos sillä osa-aikaisesta työstä saatavalla palkalla ei pysty edes pitämään itseään hengissä, niin eihän siinä ole mitään järkeä.
Miksi olisin, olen finanssialalla. Kaikilla on Suomessa vapaus valita missä haluaa työskennellä, sen kun hakee niitä paikkoja ja tehtäviä joissa on parempi liksa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää olla tutkinto ja työkokemusta alalta, että pääsee siivoojaksi. Ainakin täällä päin.
Ihan aiheellista, mutta mikä estää menemästä koulutukseen? Ai nythän mä hokasin, joutuu sit lähtemään töihin.
Ei ole varaa opiskeluun eikä varaa hankkia autoa ja ajokorttia jotka on pakollisia siivojan töissä.
Kuntarekrystä suosittelen katsomaan laitoksissa olevia vapaita paikkoja ympäri Suomen, monet kyllä määräaikaisia mutta lähes poikkeuksetta kokopäivää. Kokemusta täytyy olla työstä jotta tuonne pääsee. Toisaalta noista myös saisi kokemusta jolla irtoaa jatkossa helpommin vastaavaa siivoustyötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi olisin, olen finanssialalla. Kaikilla on Suomessa vapaus valita missä haluaa työskennellä, sen kun hakee niitä paikkoja ja tehtäviä joissa on parempi liksa.
Vapaus hakea paikkoja ei tarkoita, että olisi vapaus työskennellä jossakin hakemassaan paikassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuntarekrystä suosittelen katsomaan laitoksissa olevia vapaita paikkoja ympäri Suomen, monet kyllä määräaikaisia mutta lähes poikkeuksetta kokopäivää. Kokemusta täytyy olla työstä jotta tuonne pääsee. Toisaalta noista myös saisi kokemusta jolla irtoaa jatkossa helpo
Suosittelin samaa.
Minä hain siivoustyötä niin kaatui siihen etten osaa puhua suomen ja englannin lisäksi ruotsia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vapaus hakea paikkoja ei tarkoita, että olisi vapaus työskennellä jossakin hakemassaan paikassa.
Jos ei puhuta töistä joihin on ihan lain määrämät pätevyysvaatimukset (kuten lääkärit, farmaseutit, hoitajat jne) niin kyllä on vapaus työskennellä KUNHAN työnantaja katsoo sinut kelvolliseksi työhön ja tekee kanssasi työsopimuksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattele vähän aikaa tätäkin asiaa. Kuka tekee osa-aikatyötä? Ei ainakaan työtön, jolle siitä ei ole mitään hyötyä. Ehkä opiskelija, eläkeläinen, hoitovapaalainen. Hän saa palkan paljon helpommalla vaikka lähikaupan kassassa tai puhelinmyyjänä kuin viilettämällä pitkin paikkakuntaa monessa eri työkohteessa.
Joo kun yhtään siivouskohdetta ei ole kenenkään kodin lähellä. Siivoojien pitää aina viilettää ja tuulettaa satoja kilsoja tunti siellä ja tunti täällä. Kaupat sattuu olemaan aina kotien lähellä ja niissä on aina osa aikaisia myyjän paikkoja auki.
Vierailija kirjoitti:
Minä hain siivoustyötä niin kaatui siihen etten osaa puhua suomen ja englannin lisäksi ruotsia
Meillä ei ainakaan sairaalassa varmana yksikään laitoshuoltaja osaa ruotsia. En ole yli 10 vuoteen kuullu kenenkään puhuneen ruotsia. Suomellakin pärjää, enkku tokana ja hyvin tuntuu olevan hyötyä Somaliasta,Virosta, Venäjästä, Intiasta, Kiina ja Thaimaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän se hulluus on kun näin ei ole. Ei jää rahaa elämiseen kun erehtyy johonkin hanttihommiin joista ei saa kunnon palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin haenkin, mutta ap tässä ketjussa kyselee miksi minä ja muut ei haeta noita osa-aikaisia siivoojantöitä joissa edes työaika ei riitä töiden tekoon. Siksi kun se ei kannata.
Esimerkiksi työttömyys estää. Eikä suinkaan tuosta syystä jonka mainitset, vaan siksi, että työtön tarvitsee opiskeluun työkkäristä luvan, eikä sitä suinkaan aina saa.