Asuntovelka kohta maksettu!
Helpottaa todella paljon tässä taloustilanteessa.
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Hienoa, onneksi olkoon.
Oma velaton koti on hieno saavutus ja osoittaa että olet elämässäsi saanut rakennettua jotain muutakin kuin pilvilinnoja.
Meillä on vielä 7 vuotta lainan maksamista jäljellä, mutta sitten on velaton omakotitalo pääkaupunkiseudulla. Parasta on se, että talon arvo on lähes kaksikertaistunut sinä aikana kun olemme sen omistaneet.
niin kauan kun ette sitä ole myyneet ei sillä nousulla ole mitään merkitystä
Vierailija kirjoitti:
Onneksi olkoon. Onhan se hyvä suoritus kun 100 000e lainasta on maksettu vaikka 160 000e.
Tuota... Ne sellaiset korot ovat jääneet jo yli 20 vuoden taakse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi olkoon. Onhan se hyvä suoritus kun 100 000e lainasta on maksettu vaikka 160 000e.
Minä pidin kirjaa lainanmaksustani. 100.000€:n laina tuli korkoineen maksamaan noin 130.000€. Samassa ajassa asunnon arvo nousi 120.000€:sta 200.000€:oon. Jos olisin asunut vuokralla, vuokraan olisi mennyt reilu 100.000€. Vaan nyt maksan tästä 200€/kk vastiketta, kun naapuri maksaa vuokraa 1000€/kk.
Miten sait lainan noin kalliilla?
Itse otin 130'000 euron lainen vuonna 2010 ja maksoin sen sitten 11 vuoden kuluessa pois. Korkoja ja pankin kuluja tuli yhteensä hieman alle 9000 euroa. Viitekorkona 3kk euribor ja pankin marginaali 0.7%.
4-5 vuoden päästä samassa tilanteessa. Lainaa jäljellä 35 000€
Onneksi olkoon.
Kommentteja lukiessa ihmettelen kuinka huonosti ihmiset osaa laskea lainan todellisia kuluja.
Ei omistus asuminen ole tällä hetkellä halvempaa, jos joudut ottamaan yli 10v asuntolainan.
Me myytiin talo, ja odotellaan hetki halvemmassa vuokraluukussa korkojen laskua, jotta voidaan ostaa se unelma asunto sitten 25v lainalla.
Jos nyt ottaisi 25v lainan niin korkoa tulisi 350k asunnolle 150k. Johan se on halvempaa asua vuokralla, kun maksaa vastikkeita ja lyhennyksiä ja remontteja.
Samaan aikaan saamme säästettyä yli korkojen verran tilille. Ja tutustumme eri alueisiin rauhassa, ja matkustellaan vielä kun on rahaa kunnolla :)
Suomalaisille tyypillistä että kaikki omaisuus sidottu kiinteistöihin.
Meillä loppui reilu vuosi sitten. Kivasti jäänyt reilu tonni ylimääräistä kuukaudessa säästöön/ sijoituksiin. Helpottaa tässä maailmanmenossa tieto että jos molemmat jäätäisiin työttömäksi niin talon voi myydä ja ostaa pienemmän asunnon ja rahaa jää vielä säästöönkin.
Talo on nyt 15 vuotta vanha eli ei ole mitään isompia remontteja vielä ja asuinalue sellanen että kiinteistöjen hinnat nousseet hurjasti siitä millä itse tähän päästiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin.Ja jäljellä on oma velaton asunto.
Vuokralaisella on 20 vuoden jälkeen paksu pinkka vuokrakuitteja ja vuokranantajalla velaton kämppä.
Ja monien kymppitonnien putki-, julkisivuremontit jne tulossa. Plus paljon pienempiä.
Alapeukut osoittavat, että ihmiset eivät oikeasti tajua, että sillä pelkällä vastikkeella ei mennä vuosikausia. Nytkin joku taloyhtiö sai uhkasakon korjata julkisivu.
Tai joku jättää maksamatta vastikkeet, niin muut maksavat jne
Vierailija kirjoitti:
Onneksi olkoon.
Kommentteja lukiessa ihmettelen kuinka huonosti ihmiset osaa laskea lainan todellisia kuluja.
Ei omistus asuminen ole tällä hetkellä halvempaa, jos joudut ottamaan yli 10v asuntolainan.
Me myytiin talo, ja odotellaan hetki halvemmassa vuokraluukussa korkojen laskua, jotta voidaan ostaa se unelma asunto sitten 25v lainalla.
Jos nyt ottaisi 25v lainan niin korkoa tulisi 350k asunnolle 150k. Johan se on halvempaa asua vuokralla, kun maksaa vastikkeita ja lyhennyksiä ja remontteja.
Samaan aikaan saamme säästettyä yli korkojen verran tilille. Ja tutustumme eri alueisiin rauhassa, ja matkustellaan vielä kun on rahaa kunnolla :)
Suomalaisille tyypillistä että kaikki omaisuus sidottu kiinteistöihin.
Laskennallisesti mun lainanhoitokulut 25 vuoden lainalle on noin 25 000€. Tosin korkojahan ei kukaan pysty ennustamaan ja korot voivat laskea tai hieman nousta, mutta vaikka tuohon laittaisi tuplat lisää olisi se 50 000€. Jos asuisin vuokralla 25 vuoden ajalta mun vuokrakulut olisi todella maltillisestikin laskettuna itsemurhayksiön vuokralla 150 000€ vähintään, voi mennä jopa yli 200 000€.
Juuri näin ja varsinkin, jos asunto pitää myydä juuri nyt. Vuokrankin hilaaminen pilviin ei onnistu, kun kämppiä on paljon tarjolla.