Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oli riita siskon kanssa ja nyt hänen lapset kuulemma pelkäävät minua 😞

Vierailija
27.09.2025 |

Sisarukseni ovat vuosia jättäneet minua tekemistensä ulkopuolelle. Se on ihan ok, ei minun tarvitse olla kaikkialla mukana. Nyt toissa keväänä kysyin lukuisia kertoja kesälomasuunnitelmista, eikä kukaan heistä vastannut mitään. Kesällä sitten tuli tunne, että nyt on jotenkin outoa hiljaisuutta ollut yhteisessä chätissä. Päädyin soittamaan sisarelleni. Osoittautui, että nämä olivat kaikki perheineen toisen sisaruksen kanssa reissussa. Raivostuin pettymyksestä ja huusin hänelle totuuksia. He olivat ilmeisesti autossa ja kaikki muutkin sen kuulivat. Välimme eivät ole olleet sen jälkeen entisellään.

Osa heistä on ollut melko happaman oloisia, kun nähdään. Viimeksi kysyin sitten että mikä vaivaa, että mistä kyse. Sisareni sanoi, että lapsensa pelkäävät minua. Kyse siis 11-19 vuotiaista. En ole ikinä käyttäytynyt huonosti lapsia kohtaan. Ollut lahja/raha automaatti, jota ei edes kiitetä. Nämä lapset ovat kuulleet äitinsä ja minun erimielisyydet puhelimen kautta, ja ne tilanteet ovat johtuneet sisarestani itsestään. Hän ei näe itsessään mitään vikaa, koska olenhan ollut reissussa erään toisen sisaruksen kanssa ilman häntä. Masentuneena olin ja reissu oli sen mukainen. Ketään ei jätetty varta vasten ulkopuolelle. En järjestänyt reissua.

Sisareni on tyyppi joka kommentoi tyyliin muiden naisten käyttämiä topattuja rintaliivejä halveksivaan sävyyn. (Ketä kiinnostaa millä joku rintansa verhoaa...)Hän myös voivottelee kuinka kuukautiset sen kun vaan tulee vaikka ikää on ja vieressä on nuorempi lapsettomuudesta vuosia kärsinyt henkilö, jolla kuukautiset ovat jo loppuneet.

Tässä on jotakin kummallista, että lapset voivat pelätä minua jonkun sisareni ja minun välisen riidan vuoksi, jossa sisareni aiheutti tilanteen.

Mitä tässä voisi tehdä?

Mietin josko kirjoitan lapsille lyhyen kirjeen, jossa selvitän ettei sisareni ja minun erimielisyydet liity heihin, vaan asia on minun ja hänen kesken oleva harmillinen juttu. Ettei lasten kannata minua pelätä tai ottaa puolia. Tuoda myös ilmi sitä, että asioilla on aina kaksi puolta. Kirjettä ajattelin, tai sanon lyhyesti kaikille heille, kun tavataan.

Lapset yleensä pitävät minusta ja kokevat luottamusta. En ole koskaan tahtonut tai sanonut mitään pahaa yhdellekään lapselle. Sisareni sanat tuntuivat todella pahalta.

Itse jäin lapsettomaksi. Kärsin vuosia masennuksesta. Nyt kun olen tervehtynyt, tuntuu, että sisarukseni eivät sitä halua. Tuntuu, että sisartani ärsyttää myös joku siinä, että tullaan hyvin juttuun tämän lasten kanssa, kun tavataan.

Miten tässä tulisi mielestäni toimia?

Kommentit (182)

Vierailija
141/182 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siarausksesi eivät vastanneet kesäloma kyselyyn ja et sitten itse ottanut noita "muita mahdollisuuksia" vastaan. Ok, ei ole normaalia tuo. Elä omaa elämääsi.

Vierailija
142/182 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ikävältä kuin tämä saattaa kuulostaakin niin sisaruksilla ei ole velvollisuutta olla kanssasi tekemisissä. Ja jos pitävät sinua hankalana ja ikävänä ihmisenä niin ei ole ihme jos niin on käynyt. Kerroit että sinulla on ollut mielenterveysongelmia ja että olet jäänyt lapsettomaksi - koetko kateutta/katkeruutta siskojasi kohtaan asian vuoksi?

Minulla ei ole mielenterveysongelmia. Sairastin masennusta, josta selvisin.

Kuten jo aloituksessa mainitsin, että on ihan ok, että sisarukset tekee keskenään asioita. Tässä oli kyse siitä, että vartavasten kysyin heiltä monta kertaa. He välttelivät, eivätkä vastanneet mitään. Hyvää käytöstä olisi ollut sanoa suoraan, kun kysyin. Nyt odotuttivat asian kanssa kuukausia ja minulta meni osa muista mahdollisuuksista ohi.

En ole hankala ihminen. Mutta annan kyllä joillekin kuulua epäoikeudenmukais

Oletko harhaluuloisuushärö?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/182 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se vaihe onkin hauska, kun siskot alkavat soitella sisarensa jo aikuiselle lapselle ja kertoa "totuuksia" hänen äidistään.

Olen kuullut omituisia tarinoita miehistä ja syytöksiä siitä, että äitini on psykopaatti. Äitini siskolla on psykiatrisia ongelmia, ei aavistustakaan mitä.

Jättäkää nyt edes ne lapset rauhaan, näissä kiistoissa.

Vierailija
144/182 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuon ikäiset lapset sinua pelkää, jos ovat ennenkin sinusta pitäneet.  Taitaa olla siskon juttuja.  Lomareissun luonne saattoi olla perhekeskeinen ja siksi halusivat lähteä tietyllä porukalla matkalle.  Minulla on viisi sisarusta, osalla perheet, osalla ei ja yhteisiä reissuja ja juttuja voi olla milloin kenenkin kanssa sen ensmpää laskelmoimatta.  Ei asioita kannata liikaa miettiä ja kantaa kaunaa.  Anna nyt pölyn laskeutua rauhassa ja yritä keksiä itsellesi jotakin mukavaa tekemistä ja seuraa.  Myöhemmin voit palailla hänen seuraansa rauhallisesti ja vanhoja kaivelemata.  Ja noin isot lapset eivät enää tarvitse mitään lahjoja.

Vierailija
145/182 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siihen on varmasti syytä, miksi sinut koetaan pelottavana ja jötetään ulkopuolelle. Vaikutat kirjoituksesi perusteella vähän raskaalta tyypiltä jonka ympärillä tulee itsellekin raskas olo.

Minulle ei tullut apsta tuollaista kuvaa. 

Vierailija
146/182 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti sanotaan mahdollisimman nätisti suoraan, jos joku ei mahdu mukaan suunnitelmaan. 

Vierailija
147/182 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietämättä ja tuntematta asianosaisia on mahdotonta sanoa asioiden oikeasta tilasta sen kummemmin.

Olen vahvasti sitä mieltä, että aikuisella ihmisellä on vastuu omasta käytöksestään, eikä tolkuton huutaminen tai "totuuksien kertominen" kuulu hyväksyttäviin asioihin.

Samanaikaisesti tiedän, miten vaikeaa on toimia sellaisten ihmisten kanssa, jotka välttelevät toiselle epämieluisten asioiden kertomista ja ylipäänsä konflikteja. Heidän tapansa on yleensä ottaa etäisyyttä vaikeiksi koettuihin asioihin ja ihmisiin, mikä jättää toisen osapuolen raastavaan epävarmuuden ja stressin tilaan. Jos tällainen dynamiikka syntyy lapsen ja vanhemman välille, aiheuttaa se todellista vahinkoa lapselle. Ja kun tällä tavalla "kasvatettu" lapsi kohtaa aikuisena vastaavia tilanteita, siinä voi tuntea itsensä hyvin keinottomaksi ja avuttomaksi.

Aikuisilla ihmisillä - olivatpa sitten sukulaisia tai eivät - ei tietenkään ole velvollisuutta viettää aikaa kenenkään kanssa vastoin tahtoaan. On kuitenkin syvästi haavoittavaa tulla suljetuksi ulos mistä tahansa yhteisöstä, saati sitten omasta lapsuudenperheestään. Jos näin tapahtuu, on vaikea nähdä, että syy olisi vain perheen  mustassa lampaassa. Kyllä koko kudelmassa pitää olla jotain vinksallaan.

Omassa toimintahäiriöisessä perheessäni minä olin se kultalapsi ja toinen sisaruksistani musta lammas. Voin kertoa, ettei sisaruksessani ollut mitään muuta vikaa kuin että hän olisi tarvinnut sairautensa vuoksi tukea vanhemmiltamme. Minä taas sain kunniaa itsenäisyydestäni ja pärjäävyydestäni, eikä sekään ole elämänmittaan ollut kovin hyvä opetus, kun avun pyytäminen tarpeeseenkin on ollut vaikeaa.

Asiat eivät aina ole yksinkertaisia tai sitä, miltä ensisilmäyksellä näyttävät.

Vierailija
148/182 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:lle sanoisin, että jätä sisaruksesi rauhaan ja anna heidän elää omaa elämäänsä. Jos he eivät halua sinua elämäänsä, se on ihan heidän oma valintansa, etkä sinä siihen voi vaikuttaa. Et voi pakottaa heitä olemaan kanssasi.

Ja sille, joka väittää että sisarussuhde on tärkeämpi, kuin äiti-lapsi suhde, niin olet täysin väärässä. Miten voit edes kuvitella noin? Jotenkin sairas ajatusmaailma. 

Vierailija
149/182 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä panin täyskiellon sekoilevalle veljelle. Viestitteli törkeyksiä, vähätteli puhelimitse.

Sit ruikutti kun ei saa tulla käymään kotonani. Minun ei tarvitse sietää prseilijää seurassani. Hyi olkoon mikä prshärö.

Sanoin, että rikot kotirauhaa mikäli änkeät yksityisalueelleni.

Vierailija
150/182 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP:lle sanoisin, että jätä sisaruksesi rauhaan ja anna heidän elää omaa elämäänsä. Jos he eivät halua sinua elämäänsä, se on ihan heidän oma valintansa, etkä sinä siihen voi vaikuttaa. Et voi pakottaa heitä olemaan kanssasi.

Ja sille, joka väittää että sisarussuhde on tärkeämpi, kuin äiti-lapsi suhde, niin olet täysin väärässä. Miten voit edes kuvitella noin? Jotenkin sairas ajatusmaailma. 

Sairas  ja pelottavaakin, jos joku oikeasti ajattelee noin. Miten joku voi sisaruksena kuvitella, että olisi siskolleen tärkeämpi ihminen, kun sisaren omat lapset. 

Mua oikeasti pelottaisi tuollainen sisko, joka noin harhaisesti ajattelisi. Mitä muuta hullua siellä päässä liikkuisi?

Vierailija
151/182 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietämättä ja tuntematta asianosaisia on mahdotonta sanoa asioiden oikeasta tilasta sen kummemmin.

Olen vahvasti sitä mieltä, että aikuisella ihmisellä on vastuu omasta käytöksestään, eikä tolkuton huutaminen tai "totuuksien kertominen" kuulu hyväksyttäviin asioihin.

Samanaikaisesti tiedän, miten vaikeaa on toimia sellaisten ihmisten kanssa, jotka välttelevät toiselle epämieluisten asioiden kertomista ja ylipäänsä konflikteja. Heidän tapansa on yleensä ottaa etäisyyttä vaikeiksi koettuihin asioihin ja ihmisiin, mikä jättää toisen osapuolen raastavaan epävarmuuden ja stressin tilaan. Jos tällainen dynamiikka syntyy lapsen ja vanhemman välille, aiheuttaa se todellista vahinkoa lapselle. Ja kun tällä tavalla "kasvatettu" lapsi kohtaa aikuisena vastaavia tilanteita, siinä voi tuntea itsensä hyvin keinottomaksi ja avuttomaksi.

Aikuisilla ihmisillä - olivatpa sitten sukulaisia tai eivät - ei tietenkään ole velvollisuutt

Kiitos kypsästä, ajattelevaisesta viestistä!

Ketjussa on joku aikuinenkin paikalla. 

Vierailija
152/182 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme kyllä vietä lomia yhdessä lapsuuden perheittemme kanssa. Sisaruksilla ja itsellämme ikää jo 50+. Emme silti riitele toistemme kanssa.

Vierailija
153/182 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairas  ja pelottavaakin, jos joku oikeasti ajattelee noin. Miten joku voi sisaruksena kuvitella, että olisi siskolleen tärkeämpi ihminen, kun sisaren omat lapset. 

Mua oikeasti pelottaisi tuollainen sisko, joka noin harhaisesti ajattelisi. Mitä muuta hullua siellä päässä liikkuisi?

Taitaa olla trollin näppikseltä se. Älä anna trollille huomiota. Monta trollia tässä ketjussa.

Vierailija
154/182 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietysti sanotaan mahdollisimman nätisti suoraan, jos joku ei mahdu mukaan suunnitelmaan. 

Jos ne sisarukset ei uskaltaneet sanoa suoraan, kun tiesivät mikä sota siitä syntyy? 

Vierailija
155/182 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Emme kyllä vietä lomia yhdessä lapsuuden perheittemme kanssa. Sisaruksilla ja itsellämme ikää jo 50+. Emme silti riitele toistemme kanssa.

Ihmisiä on erilaisia. Voi kesäloman viettää kenen tahansa kanssa. Jos joku kaveri, jonka kanssa en halua lomalle, kysyy yhteistä kesälomaa, vastaan hänelle, että voidaan nähdä, mutta pidemmälle lomalle en tällä kertaa lähde. Tärkeä kaveri, mutta yhteisessä reissussa en tykkää olla hänen kanssaan yhtä yötä pidempään. Välttelystä tulisi välillemme outoutta.

Vierailija
156/182 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä panin täyskiellon sekoilevalle veljelle. Viestitteli törkeyksiä, vähätteli puhelimitse.

Sit ruikutti kun ei saa tulla käymään kotonani. Minun ei tarvitse sietää prseilijää seurassani. Hyi olkoon mikä prshärö.

Meillä kanssa yksi sisko joka saattaa soittaa ja haukkua tämän koko perheen jolle soittaa. Haukkuu vaimon/miehen, lapset todella rumasti ja sitten jälkeenpäin ihmettelee, miksi tämä henkilö ei enää halua olla tekemisissä?

Siis mitä ihmettä. Ei ihmisen tarvii olla tekemisissä ihmisen kanssa joka tuottaa pelkää pahaa mieltä, vaikka kuinka olisi sisarus.

Jokaisella on oikeus päättää kenen kanssa haluaa olla tekemisissä.

AP:lle sanoisin, että jos sisarukset ei halua olla kanssasi tekemisissä, sinun on vain hyväksyttävä se. Et voi pakottaa heitä olemaan kanssasi. 

Vierailija
157/182 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se usein niin on, etteivät lapsetkaan halua olla tekemisissä ihmisen kanssa, jonka kanssa oma vanhempi on riidoissa. Tässä tapauksessa vielä valitettavasti ovat ilmeisesti kuulleet tätinsä huutavan äidilleen (vaikkakin aiheesta).

Meillä kävi niin, että oma tyttäreni teki hyvin selväksi yhdelle sukulaiselle, ettei halua olla hänen kanssaan tekemisissä, kun oli kuullut, miten tämä henkilö oli minua haukkunut. Väänsi rautalangasta, että on turha tulla hänelle lässyttämään ystävyyttä sen jälkeen miten on minua haukkunut. Tässä tapauksessa ei ole lapsista kysymys, tyttärenikin on jo aikuinen.

Vierailija
158/182 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ne sisarukset ei uskaltaneet sanoa suoraan, kun tiesivät mikä sota siitä syntyy? 

Ei kyse ollut siitä.

Tietysti jälkeenpäin näin voi niin sanoa varsinkin, jos muut ovat kuulemassa ja tarve valkopestä omaa toimintaansa.

Sisarellani saattaa olla jotakin hampaankolossa ja siksi hänen sanat tai teot eivät minua kohtaan ole reiluja aina. Hän puhuu kuinka muut ovat hänelle kateellisia, mutta olen havainnut hänen puheessaan siihen viittaavaa, että itse kokisi näin joitakin kohtaan. Milloin se on kaveri rikkaalla puolisolla, milloin kaverin työ, jossa paljon etuuksia jne.

Ap

Vierailija
159/182 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et kai voi muuta tehdä kuin elää omaa elämääsi ja kultivoida terveitä ihmissuhteita. Päästä irti sisarustesi perheistä kunnolla. Se vaatii psyykkisen työn tekemistä ehkä pitkäänkin, mutta tee sitä. Katkeroituminen syö sinua itseäsi ainoastaan, joten älä anna sille valtaa. 

Vierailija
160/182 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä kanssa yksi sisko joka saattaa soittaa ja haukkua tämän koko perheen jolle soittaa. Haukkuu vaimon/miehen, lapset todella rumasti ja sitten jälkeenpäin ihmettelee, miksi tämä henkilö ei enää halua olla tekemisissä?

Siis mitä ihmettä. Ei ihmisen tarvii olla tekemisissä ihmisen kanssa joka tuottaa pelkää pahaa mieltä, vaikka kuinka olisi sisarus.

Jokaisella on oikeus päättää kenen kanssa haluaa olla tekemisissä.

AP:lle sanoisin, että jos sisarukset ei halua olla kanssasi tekemisissä, sinun on vain hyväksyttävä se. Et

Onko nämä viestit, jossa kirjoitetaan pskottamisesta, kaikki samalta henkilöltä, vai onko monella vaikeuksia ymmärtää lukemaansa?

En ole havainnut mitään pakottamista aloittajan kirjoituksista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi neljä