Työkaveri huijaa leimauksissa
Joo-o... eihän asia mulle kuulu mutta tuntuu kyllä aika nuivalta kun tajusin että työkaveri on alkanut leimata itseään ulos ja sisään miten sattuu kun meille tuli mobiilileimaus. Aikaisemmin kulunvalvonta oli vain päätelaitteella ulko-ovella ja vuoden alusta meille tuli mobiilileimaus. Jostain ihmeen syystä minulla näkyi koko tiimini leimaukset parina päivänä ( yritin tutustua ohjelmaan ja surffailin etsimässä tietoja ) ja näin siellä myös työkaverin leimaukset... oli lähtenyt puolta tuntia aiemmin kuin mitä leimaus näytti. Viime viikolla pyysi minulta apua leimauksen korjauksessa ja näytöllä näkyi että sisään oli tultu 7.45... oikeasti oli tullut työpisteelle vasta reilusti kasin jälkeen.
En tästä ala kannella pomolle, mutta kylläpä rupesi v***ttamaan kun joku käyttää järjestelmää noin räikeästi väärin. te kenellä on mobiilileimaus, leimaatteko aina todellisten työaikojen mukaan ? Itse leimaan, enkä edes voisi kuvitella tekeväni muuta.
Kommentit (43)
Teettekö työtä, jota voi tehdä kotoa käsin? Itse korjaan leimoja, jos olen tehnyt kotona töitä. En tee ilmaisia tunteja työnantajalle.
Uteliaisuudesta; miksi alapeukut? Onko teidän mielestänne Ok leimata itselleen pidempiä päiviä kun oikeasti on töissä? Ei siihen kenenkään maailma kaadu tokikaan, mutta itse peräänkuulutan rehellisyyttä... ilmeisesti se ei olekaan hyve 😦
Itsellä töissä tuntien merkkaus ihan itse järjestelmään. En aina merkinnyt "oikeaa" saapumis/lähtöaikaa.
Jos edellisenä iltana oli vaikka tullut työpuhelu 15 min niin meikkasin sen päivän pidemmäksi tai seuraavalle päivälle 15 min joko aamuun tai iltaan miten helpointa.
Saatoin myös merkata lähteneeni aikaisemmin mitä oikeasti lähdin jos olin työpäivän aikana esim soittanut omia puheluita jne.
Mutta käytännössä merkkasin nimenomaan tehdyn tuntimäärään oikein.
Vierailija kirjoitti:
Teettekö työtä, jota voi tehdä kotoa käsin? Itse korjaan leimoja, jos olen tehnyt kotona töitä. En tee ilmaisia tunteja työnantajalle.
Meillä on etätyömahdollisuus mutta kollegani ei tee koskaan iltaisin töitä, sen tiedän.
Mitä sitten? Tehkää kaikki samaa. Ei Suomessa kannata tehdä töitä.
Käräytä se! Varmaan se sama joka varastaa kahvit ,,, Tarja nimeltään
Ärsyttäisän tuollainen. Itse ihmettelen, miten työkaverit, joilla ei todellakaan riitä kokopäiväksi töitä, onnistuvat kuitenkin kerryttämään saldotunteja, niin että pitävät saldovapaapäiviä.
Irtisanomisperuste. Vihjaa työnantajalle, niin saat ahkeramman työkaverin.
Ahh, Muidtan tämän tyylin hyvinkin!
Joka aamu toimistolle myöhässä koska aamu-unisuus mutta kuittaus sisään ”työmatka sisään”. Vaikka tuli suoraan kotoaan tyynynkuva poskessa.
Valitti vaan miten hän on niin taiteellinen ja erikoinen persoona että jotkut tyhmät virka-ajat ei sopimu sille. Osaston pomo ei sille voinut mitään. Kuulin kerran kun pomo yritti siltä kysellä että mikä meininki, niin tämä puhui päälle itsestään ja draamaili.
Kommentteja vielä tähän eiliseen aloitukseeni? Ilmeisen monen mielestä on ok leimata itselleen haamutunteja?! itse toimin asiassa rehellisesti ja leimaan todellisten tuntien mukaan, mutta jos tilaisuus tekee varkaan niin moni täällä toimisi samoin? Pomohan ei ole samassa työpisteessä töissä joten mahdollisuus leimaushuijaukseen on... Ap
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttäisän tuollainen. Itse ihmettelen, miten työkaverit, joilla ei todellakaan riitä kokopäiväksi töitä, onnistuvat kuitenkin kerryttämään saldotunteja, niin että pitävät saldovapaapäiviä.
Meilläkin on tuollaisia useampi, joiden saldot kertyneet iltiksen lukemisella. Töihin tullaan tunti tarvittavaa aikaisemmin syömään aamupalaa ja lukemaa lehtiä, lounas leimataan puoleksi tunniksi vaikka todellisuudessa siihen menee ainakin tunti, ja iltapäivällä kun muut lähtevät kotiin voi töihin vielä jäädä syömään välipalaa ja lukemaan toisen iltapäivälehden.
Vierailija kirjoitti:
Mistä sinä tiedät miten toisilla riittää työtehtävät ja kauanko niihin menee? Kyyläät kaikki päivät työpaikalla miten muut tekevät työnsä? Saatko omat työt tehtyä?
Työvoimatoimistot. Virka-aika ja työajanseuranta. Iltapäivällä ulos talosta ”työmatka ulos”, resurssikalebteriin joku klo 14.00 tapaaminen epämääräisesti ”kaupungin työpaja”.
Ei muuta kuin vapaille vaan.
Perjantaisin onkin matka mökille. Runsaasti keskustelunaloituksia, miten mökkimatka on perjantaisin niin ruuhkainen että se on suorastaan hengenvaarallinen. ”Ei mitään järkeä lähteä ajamaan sitä klo 15.00 jälkeen.” Pakkohan se sitten jotain koittaa keksiä, eikö niin.
Otapa nyt ap silmä käteen ja kato ihan rehellisesti mitä ihmiset tekee. Ei tää voi olla sulle yllätys.
Monilla työpaikoilla ongelma on se, että katsotaan tunteja kun pitäisi katsoa sitä mitä on saanut aikaan.
(Toki kaikkiin töihin ei voida soveltaa, koska esim. kauppa onntietyt ajat auki kassalla pitää olla ihminen koko ajan paikalla.)
Mutta kun joku tekee työt ripeästi, toinen nyhrää hitaasti, miksi katsotaan sitä kuinka _tuntia_ ollaan töissä, katsottaisiin mielummin sitä mitä saadaan aikaan sen työpäivän aikana.
Samoin moni tekee töitä niin että juttelee niitä näitä muille, kahvittelee, lueskelee lehtiä jne. vaikka on paikalla ei ole ns. tehokas vaan lusmuilee.
Minua ainakin motivoisi se, että kunnon tietyt hommat tehnnyt saa lähteä kotiin. Mielummin jättäisin esim. lounaan kokonaan pois (söisin työni ohessa, työni sen sallisivat) ja lähtisin 30min aiemmin kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Juu, tällainen on nähty. Toimistolla työaika 8-16, lounas 30min. Leimauslaitteita ei ollut vaan ihan luottamuksen mukaan mentiin kun kaikkihan oltiin vastuullisia aikuisia. Peruskaava oli että tuli töihin 7:30 ja lähti 15:30, paitsi perjantaisin lähtö usein jo 15:00. Lounastauot oli usein 45-60 min. Jollain mystisellä tavalla saldoa tuntui kuitenin aina kertyvän useamman päivän saldovapaisiin joita sitten piteli tasaisesti ympäri vuoden...
Vierailija kirjoitti:
Monilla työpaikoilla ongelma on se, että katsotaan tunteja kun pitäisi katsoa sitä mitä on saanut aikaan.
(Toki kaikkiin töihin ei voida soveltaa, koska esim. kauppa onntietyt ajat auki kassalla pitää olla ihminen koko ajan paikalla.)Mutta kun joku tekee työt ripeästi, toinen nyhrää hitaasti, miksi katsotaan sitä kuinka _tuntia_ ollaan töissä, katsottaisiin mielummin sitä mitä saadaan aikaan sen työpäivän aikana.
Samoin moni tekee töitä niin että juttelee niitä näitä muille, kahvittelee, lueskelee lehtiä jne. vaikka on paikalla ei ole ns. tehokas vaan lusmuilee.
Minua ainakin motivoisi se, että kunnon tietyt hommat tehnnyt saa lähteä kotiin. Mielummin jättäisin esim. lounaan kokonaan pois (söisin työni ohessa, työni sen sallisivat) ja lähtisin 30min aiemmin kotiin.
Tuosta olen täysin samaa mieltä että töissä olisi paljon järkevämpää tehdä työt tehokkaasti ja lähteä kun hommat on tehty. Ainoa vaan että kollegallani työmäärä on vähäinen.. mistäkö tiedän... no siitä että olen tuurannut häntä useampaan otteeseen. Okei, päivässä ei riitä hommia koko 8 tunniksi. Onko se silti oikein lähteä kotiin aikaisin ja kerryttää tunteja saldovapaata varten. no moraalisesti ainakin aika arveluttavaa. Ymmärrän sen että mitä järkeä hengailla työpaikalla jos ei ole töitä... siinä tulee kyllä moraali vastaan että leimaat itsellesi joka viikko tunnin-pari plussaa niin että voit pitää vapaata kerran kuussa. Kun oli päätelaite ulko-ovella se e ollut mahdollista. Nyt on ja tätä mahdollisuutta käytetään surutta hyväksi. Lienee siis omaa tyhmyyttä kun on rehellinen ? Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin on tuollaisia useampi, joiden saldot kertyneet iltiksen lukemisella. Töihin tullaan tunti tarvittavaa aikaisemmin syömään aamupalaa ja lukemaa lehtiä, lounas leimataan puoleksi tunniksi vaikka todellisuudessa siihen menee ainakin tunti, ja iltapäivällä kun muut lähtevät kotiin voi töihin vielä jäädä syömään välipalaa ja lukemaan toisen iltapäivälehden.
Itselläkin ollut tällaisia työkavereita useampia, kaiken lisäksi vielä menetin oman (määräaikaisen) paikkani tällaiselle lusmulle joka sai vakinaisestettiin! Se jos mikä tappoi viimeisenkin motivaation tehdä töitä tässä maassa. Kytätään vain tunteja ja minuutteja mutta ei yhtään että mitä päivän aikana oikeasti saa aikaan. Pitäkää tunkkinne.
Työkaveri laittaa mitä sattuu, tulee myöhään ja lähtee aikasin, mutta ei tuo haittaa kun kuitenkin tekee työnsä. Sitten reagoisin, jos joutuisin tekemään hänen töitään.
Vierailija kirjoitti:
Tuosta olen täysin samaa mieltä että töissä olisi paljon järkevämpää tehdä työt tehokkaasti ja lähteä kun hommat on tehty.
Tästä hieman eri mieltä eikä todellakaan sovi moneen työhön. Perustoimistohommissakin ilmaantuu usein jotain ekstrajuttuja, jotka sitten vaan on hoidettava muiden hommien lisäksi ja paikalla täytyy senkin vuoksi olla se määritelty työaika. Aikaisemmin livistävä kaataa kaiken tämän tunnollisten kollegoidensa niskaan, jotka ovat paikalla kuten kuuluukin... "ai Anne ehtikin jo lähteä aikasemmin kun oli valmista, noh tässä olis tämmönen pikanen työ joka pitäis tehdä niin hoidatteko kuntoon".
Yleensä leimataan, mutta joskus illalla liikkeen sulkeuduttua jos ei ole enää hommia, silloin nipistetään joku 10 minuuttia.