Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oli riita siskon kanssa ja nyt hänen lapset kuulemma pelkäävät minua 😞

Vierailija
27.09.2025 |

Sisarukseni ovat vuosia jättäneet minua tekemistensä ulkopuolelle. Se on ihan ok, ei minun tarvitse olla kaikkialla mukana. Nyt toissa keväänä kysyin lukuisia kertoja kesälomasuunnitelmista, eikä kukaan heistä vastannut mitään. Kesällä sitten tuli tunne, että nyt on jotenkin outoa hiljaisuutta ollut yhteisessä chätissä. Päädyin soittamaan sisarelleni. Osoittautui, että nämä olivat kaikki perheineen toisen sisaruksen kanssa reissussa. Raivostuin pettymyksestä ja huusin hänelle totuuksia. He olivat ilmeisesti autossa ja kaikki muutkin sen kuulivat. Välimme eivät ole olleet sen jälkeen entisellään.

Osa heistä on ollut melko happaman oloisia, kun nähdään. Viimeksi kysyin sitten että mikä vaivaa, että mistä kyse. Sisareni sanoi, että lapsensa pelkäävät minua. Kyse siis 11-19 vuotiaista. En ole ikinä käyttäytynyt huonosti lapsia kohtaan. Ollut lahja/raha automaatti, jota ei edes kiitetä. Nämä lapset ovat kuulleet äitinsä ja minun erimielisyydet puhelimen kautta, ja ne tilanteet ovat johtuneet sisarestani itsestään. Hän ei näe itsessään mitään vikaa, koska olenhan ollut reissussa erään toisen sisaruksen kanssa ilman häntä. Masentuneena olin ja reissu oli sen mukainen. Ketään ei jätetty varta vasten ulkopuolelle. En järjestänyt reissua.

Sisareni on tyyppi joka kommentoi tyyliin muiden naisten käyttämiä topattuja rintaliivejä halveksivaan sävyyn. (Ketä kiinnostaa millä joku rintansa verhoaa...)Hän myös voivottelee kuinka kuukautiset sen kun vaan tulee vaikka ikää on ja vieressä on nuorempi lapsettomuudesta vuosia kärsinyt henkilö, jolla kuukautiset ovat jo loppuneet.

Tässä on jotakin kummallista, että lapset voivat pelätä minua jonkun sisareni ja minun välisen riidan vuoksi, jossa sisareni aiheutti tilanteen.

Mitä tässä voisi tehdä?

Mietin josko kirjoitan lapsille lyhyen kirjeen, jossa selvitän ettei sisareni ja minun erimielisyydet liity heihin, vaan asia on minun ja hänen kesken oleva harmillinen juttu. Ettei lasten kannata minua pelätä tai ottaa puolia. Tuoda myös ilmi sitä, että asioilla on aina kaksi puolta. Kirjettä ajattelin, tai sanon lyhyesti kaikille heille, kun tavataan.

Lapset yleensä pitävät minusta ja kokevat luottamusta. En ole koskaan tahtonut tai sanonut mitään pahaa yhdellekään lapselle. Sisareni sanat tuntuivat todella pahalta.

Itse jäin lapsettomaksi. Kärsin vuosia masennuksesta. Nyt kun olen tervehtynyt, tuntuu, että sisarukseni eivät sitä halua. Tuntuu, että sisartani ärsyttää myös joku siinä, että tullaan hyvin juttuun tämän lasten kanssa, kun tavataan.

Miten tässä tulisi mielestäni toimia?

Kommentit (183)

Vierailija
121/183 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko ap paranoidinen skitso?

Oletko persevikainen muumi?

En vaan tollo mamma tai emotionaalisesti estynyt isopäinen suomimies jota ahistaa helposti 

Vierailija
122/183 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkäs ikäinen sinä aloittaja olet? Asutko yksin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/183 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin on tuttusi. Ja mitä väliä?

Vierailija
124/183 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aapeellä vaikuttaa olevan vieläkin masennus päällä kun ruikuttaa toisten tekemisistä. Yhyyyyyy minua ei otettu mukaan yhyyy miksi minua ei oteta mukaaan ?

Ap sinua ei oteta sun arvaamattomuuden ja törkeyden takia mukaan.

Vierailija
125/183 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin on tuttusi. Ja mitä väliä?

Keski-ikäinen hikikomori ja inkkeliäijä

Vierailija
126/183 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ikävältä kuin tämä saattaa kuulostaakin niin sisaruksilla ei ole velvollisuutta olla kanssasi tekemisissä. Ja jos pitävät sinua hankalana ja ikävänä ihmisenä niin ei ole ihme jos niin on käynyt. Kerroit että sinulla on ollut mielenterveysongelmia ja että olet jäänyt lapsettomaksi - koetko kateutta/katkeruutta siskojasi kohtaan asian vuoksi?

Vierailija
127/183 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisaruksesi eivät halua olla tekemisissä kanssasi, ja sinä roikut heissä.

Oma sisarenikaan ei halua olla minun kanssa. Sanoi vanhempieni kuoleman  jälkeen sen aika lailla kiertoilmaisulla, mutta ymmärsin kyllä. Syytä tähän en tiedä.

Koskaan ei olla riidelty. Molemmat olemme jo tukevasti keski-ikäisiä. Hyvin etäisiä tosin olemme olleet aina suuren ikäeron vuoksi. Toki ei tuo ikäero tässä iässä enää ole huomattava. No ei vain voi mitään. 

Vierailija
128/183 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä jotkut rintaliivit kuuluvat tähän?

Kertoo jotakin henkilöstä, joka asiaa on kommentoinut. 

Vierailija
129/183 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä jotkut rintaliivit kuuluvat tähän?

Kertoo jotakin henkilöstä, joka asiaa on kommentoinut. 

Jep tulee kuva hyvin ikävästä ihmisestä. Sellaisissa perusmammoissa on jonkin verran tuollaisia. P a s k a luonne tai suoranaiset luonnehäiriötkään ei valitettavasti jää synnytyssaliin tai haihdu jotenkin mystisesti raskauden aikana pois, vaikka naisesta äiti tulisikin.. 

Vierailija
130/183 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos joku lomareissu on viimeksi mennyt masentuneen seuraa katsoen, niin en ihmettelen miksi eivät kutsu seuraavalle reissulle mukaan. Ehkä hekin haluavat viettää LASTEN takia kivan loman.

-masentuneen lapsi

En ole ollut masentunut enää. Ehkä onnellisuuteni häiritsee?  

Ap

Vaikutat tämän ketjun perusteella kadehdittavan onnelliselta.

Paremmalta ainakin kuin ketjun mammat.

Menisin mieluummin AP:n kanssa illanviettoon, kuin näiden ketjun sekomammojen. 

No sittenhän teitä on kaksi samanlaista.  Varmaan olettekin hyvää seuraa toisillenne :D Voitte yhdessä raivota ja haukkua kaikki muut ihmiset ja vaan

Niin sä haluaisit, että AP vaan lynkataan yksipuolisesti joukolla, eikä kukaan puolusta AP:ta? Ok. 

Vierailija
131/183 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt alkaa näköjään kerääntyä AP:ta mollaavat ja omien sukulaisten kautta projisoivat mammat paikalle! 

Tsemppiä AP:lle, voin vaan kuvitella miten kurjalta tuntuu jäädä sisarussuhteissa ulkopuolelle. En kuitenkaan laittaisi nuille lapsille mitään tai puhuisi heille heidän äidistään ylipäätään MITÄÄN, vaan keskittyisin mukavaan normaaliin yhdessäoloon silloin kun nähdään esim. lasten isovanhempien luona. 

Näistä ketjun haukkujista ei kannata välittää, palstalla käy tunnetusti erittäin ilkeitä ja negatiivisia ihmisiä jotka tykkäävät haukkua varsinkin ketjujen aloittajia :D 

Aikamoiset salaliitot tulilla. Joku oikeasti luulee, että ap sukulaiset päivystää vauvalla kytäten milloin milloin heidän sisko avautuu  ja soittavat sitten toisilleen, että nyt vastaiskuun.

Vainoharhaista sanon minä.

Ja jos ap on todellakin noin tunnettu käytöksestään koko suvun kesken niin huh huh, eipä sitten ole savua ilman tulta. 

Harvoin täällä varmasti kukaan tunnistaa jotain yksittäistä tavallista ihmistä, joten onhan ap aikamoinen persoona sukunsa kesken, jos hänet ja tekemisensä täältäkin heti bongataan ja koko suku valjastetaan vastaiskuun:D

Ei hyvää päivää.

Vierailija
132/183 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen valitsee perheensä itse aikuisena. Valitettavaa siitä, joka jää ulkopuolelle, mutta ei kenenkään pidä olla sellaisen seurassa, jossa ei viihdy eikä varsinkaan lomalla. 

Vierailija
133/183 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä, että et pidä sisarestssi. Miksi haluat olla hänen kanssaan tekemisissä? 

Vierailija
134/183 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkemmin henkilöitä ja asioita tuntematta ei tuohon kukaan ulkopuolinen voi mitään sanoa.

Sellainen tulee mieleen, että onhan maailmassa muitakin ihmisiä kuin sukulaiset. Anna siskojen olla miten ovat ja etsi elämääsi sisältöä muualta.

Tämä! Oikeastaan näihin on hankala vastata mitään, koska emme tunne täällä kirjoittelevia henkilökohtaisesti.

Meillä on vain sinun kertomuksesi asiasta. Asioilla on aina kaksi puolta.         Moni näkee riitatilanteissa sen toisen ongelmat, mutta itsensä hyväntekijänä.

Olen oppinut kantapäänkautta, että en puutu asioihin jotka eivät minulle kuulu, enkä tiedä tarpeeksi asiasta.

Vierailija
135/183 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ikävältä kuin tämä saattaa kuulostaakin niin sisaruksilla ei ole velvollisuutta olla kanssasi tekemisissä. Ja jos pitävät sinua hankalana ja ikävänä ihmisenä niin ei ole ihme jos niin on käynyt. Kerroit että sinulla on ollut mielenterveysongelmia ja että olet jäänyt lapsettomaksi - koetko kateutta/katkeruutta siskojasi kohtaan asian vuoksi?

Minulla ei ole mielenterveysongelmia. Sairastin masennusta, josta selvisin.

Kuten jo aloituksessa mainitsin, että on ihan ok, että sisarukset tekee keskenään asioita. Tässä oli kyse siitä, että vartavasten kysyin heiltä monta kertaa. He välttelivät, eivätkä vastanneet mitään. Hyvää käytöstä olisi ollut sanoa suoraan, kun kysyin. Nyt odotuttivat asian kanssa kuukausia ja minulta meni osa muista mahdollisuuksista ohi.

En ole hankala ihminen. Mutta annan kyllä joillekin kuulua epäoikeudenmukaisuuksista. Se saattaa väärintekijästä tuntua hankalalta. 

En koe kateutta tai katkeruutta siskoani kohtaan. Hän sen sijaan on valinnut sanoa asioita, joilla ehkä yrittää järkyttää nykyistä onnellisuuttani. Kuten myös tuolla ressun salaamisella. Ehkä onnellisuuteni häiritsee heitä.

Lapsettomuuteni on aiheuttanut surua, mutta se ei koskaan ole aiheuttanut mitään ikävää tunnetta lapsellisia tai heidän lapsiaan kohtaan. 

Ap

Vierailija
136/183 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen valitsee perheensä itse aikuisena. Valitettavaa siitä, joka jää ulkopuolelle, mutta ei kenenkään pidä olla sellaisen seurassa, jossa ei viihdy eikä varsinkaan lomalla. 

Mitään sisaruutta tai välittämistä ei ole, jos se pitää ostaa rahalla ja lahjoilla. Se on itsepetosta. Scämmeri sukulaiset rahastaa tunnollisten ja hyväuskoisten sisarusten lompakolla. Se ei lopu ellei tee siitä itse loppua.

Vierailija
137/183 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt alkaa näköjään kerääntyä AP:ta mollaavat ja omien sukulaisten kautta projisoivat mammat paikalle! 

Tsemppiä AP:lle, voin vaan kuvitella miten kurjalta tuntuu jäädä sisarussuhteissa ulkopuolelle. En kuitenkaan laittaisi nuille lapsille mitään tai puhuisi heille heidän äidistään ylipäätään MITÄÄN, vaan keskittyisin mukavaan normaaliin yhdessäoloon silloin kun nähdään esim. lasten isovanhempien luona. 

Näistä ketjun haukkujista ei kannata välittää, palstalla käy tunnetusti erittäin ilkeitä ja negatiivisia ihmisiä jotka tykkäävät haukkua varsinkin ketjujen aloittajia :D 

Aikamoiset salaliitot tulilla. Joku oikeasti luulee, että ap sukulaiset päivystää vauvalla kytäten milloin milloin heidän sisko avautuu  ja soittavat sitten toisilleen, että nyt vastaiskuun.

Vainoharhaista sanon minä.

Ja jos

Mitä ihmettä? Opettele sisäistämään lukemaasi, nimittäin tekstissä ei puhuttu mitään tuollaista että AP:n sukulaiset olisivat täällä..

vai luonnehäiriöinen trolliko se siellä vääntää tahallaan..

Vierailija
138/183 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten jo aloituksessa mainitsin, että on ihan ok, että sisarukset tekee keskenään asioita. Tässä oli kyse siitä, että vartavasten kysyin heiltä monta kertaa. He välttelivät, eivätkä vastanneet mitään. Hyvää käytöstä olisi ollut sanoa suoraan, kun kysyin. Nyt odotuttivat asian kanssa kuukausia ja minulta meni osa muista mahdollisuuksista ohi.

En ole hankala ihminen. Mutta annan kyllä joillekin kuulua epäoikeudenmukais

Tulevaisuudessa kuitenkin tuo masennus on mt diagnoosi ja se ei tule terveystiedoistasi poistumaan. 

Vierailija
139/183 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos minunkin äidilleni olisi 'raivottu ja huudettu totuuksia' noin tyhjästä asiasta niin välttäisin todella tapaamasta tuollaista raivoajaa.

Vasta jos omat sisaruksesi tekisi sinulle noin, tajuaisit. Sisarussuhde on ihan yhtä voimakas kuin äiti-lapsi suhde, jopa pidempi, ja läheisempikin.

Nyt on harhaista settiä. Vai luulee joku sisarus olevansa tärkeämpi sisarensa elämässä, kuin tämän omat lapset. 

Sairas ajatus. 

Vierailija
140/183 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole hankala ihminen. Mutta annan kyllä joillekin kuulua epäoikeudenmukais

Olisitko siis halunnut että sinulle sanotaan suoraan: emme halua sinua mukaan, haluamme mennä keskenämme? Sinulla ei mennyt mahdollisuus ohi, vaan sitä ei koskaan ollut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yksi