Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oli riita siskon kanssa ja nyt hänen lapset kuulemma pelkäävät minua 😞

Vierailija
27.09.2025 |

Sisarukseni ovat vuosia jättäneet minua tekemistensä ulkopuolelle. Se on ihan ok, ei minun tarvitse olla kaikkialla mukana. Nyt toissa keväänä kysyin lukuisia kertoja kesälomasuunnitelmista, eikä kukaan heistä vastannut mitään. Kesällä sitten tuli tunne, että nyt on jotenkin outoa hiljaisuutta ollut yhteisessä chätissä. Päädyin soittamaan sisarelleni. Osoittautui, että nämä olivat kaikki perheineen toisen sisaruksen kanssa reissussa. Raivostuin pettymyksestä ja huusin hänelle totuuksia. He olivat ilmeisesti autossa ja kaikki muutkin sen kuulivat. Välimme eivät ole olleet sen jälkeen entisellään.

Osa heistä on ollut melko happaman oloisia, kun nähdään. Viimeksi kysyin sitten että mikä vaivaa, että mistä kyse. Sisareni sanoi, että lapsensa pelkäävät minua. Kyse siis 11-19 vuotiaista. En ole ikinä käyttäytynyt huonosti lapsia kohtaan. Ollut lahja/raha automaatti, jota ei edes kiitetä. Nämä lapset ovat kuulleet äitinsä ja minun erimielisyydet puhelimen kautta, ja ne tilanteet ovat johtuneet sisarestani itsestään. Hän ei näe itsessään mitään vikaa, koska olenhan ollut reissussa erään toisen sisaruksen kanssa ilman häntä. Masentuneena olin ja reissu oli sen mukainen. Ketään ei jätetty varta vasten ulkopuolelle. En järjestänyt reissua.

Sisareni on tyyppi joka kommentoi tyyliin muiden naisten käyttämiä topattuja rintaliivejä halveksivaan sävyyn. (Ketä kiinnostaa millä joku rintansa verhoaa...)Hän myös voivottelee kuinka kuukautiset sen kun vaan tulee vaikka ikää on ja vieressä on nuorempi lapsettomuudesta vuosia kärsinyt henkilö, jolla kuukautiset ovat jo loppuneet.

Tässä on jotakin kummallista, että lapset voivat pelätä minua jonkun sisareni ja minun välisen riidan vuoksi, jossa sisareni aiheutti tilanteen.

Mitä tässä voisi tehdä?

Mietin josko kirjoitan lapsille lyhyen kirjeen, jossa selvitän ettei sisareni ja minun erimielisyydet liity heihin, vaan asia on minun ja hänen kesken oleva harmillinen juttu. Ettei lasten kannata minua pelätä tai ottaa puolia. Tuoda myös ilmi sitä, että asioilla on aina kaksi puolta. Kirjettä ajattelin, tai sanon lyhyesti kaikille heille, kun tavataan.

Lapset yleensä pitävät minusta ja kokevat luottamusta. En ole koskaan tahtonut tai sanonut mitään pahaa yhdellekään lapselle. Sisareni sanat tuntuivat todella pahalta.

Itse jäin lapsettomaksi. Kärsin vuosia masennuksesta. Nyt kun olen tervehtynyt, tuntuu, että sisarukseni eivät sitä halua. Tuntuu, että sisartani ärsyttää myös joku siinä, että tullaan hyvin juttuun tämän lasten kanssa, kun tavataan.

Miten tässä tulisi mielestäni toimia?

Kommentit (158)

Vierailija
101/158 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos joku lomareissu on viimeksi mennyt masentuneen seuraa katsoen, niin en ihmettelen miksi eivät kutsu seuraavalle reissulle mukaan. Ehkä hekin haluavat viettää LASTEN takia kivan loman.

-masentuneen lapsi

En ole ollut masentunut enää. Ehkä onnellisuuteni häiritsee?  

Ap

Vaikutat tämän ketjun perusteella kadehdittavan onnelliselta.

Vierailija
102/158 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset ottavat helposti oman vanhempansa puolen ja käsitykset näissä tilanteissa. Ikävää, jos leimautuu pahikseksi, mutta sille ei varmaan voi mitään. Parempi olla enempää selittämättä, menisi varmaan pahemmaksi. Pieni tauko yhteydenpidossa sisariin voisi auttaa, ottaa yhteyttä, kun tunteet ovat vähän tasaantuneet. Aikuiset sisarukset tai muutkaan sukulaiset eivät kuitenkaan varsinaisesti ole vastuussa toisistaan esim. seuran ja tuen muodossa, ainakaan aina ja on oikeus olla esim. lomalla ilman sisaruksen seuraa.

Hyvä vanhempi ei selittele lapsille tuollaisia, ei puhu pahaa lasten sukulaisista lapsille. 

Perusjuttu, joka on ilmeisesti ketjun korppikotkamammoille epäselvää. Tuo yksi sekopäisen tädin omannut raskas henkilö ottanut oikein asiakseen vastailla about kaikkiin viesteihin :D 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/158 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos joku lomareissu on viimeksi mennyt masentuneen seuraa katsoen, niin en ihmettelen miksi eivät kutsu seuraavalle reissulle mukaan. Ehkä hekin haluavat viettää LASTEN takia kivan loman.

-masentuneen lapsi

Ap

Paremmalta ainakin kuin ketjun mammat.

Menisin mieluummin AP:n kanssa illanviettoon, kuin näiden ketjun sekomammojen. 

Vierailija
104/158 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-masentuneen lapsi

Ap

Mä en haluasi olla ilkeä, mutta totuus taitaa olla se, että olet vähän epävakaa ja siskosi pelkäät sinua ja käytöstäsi, joka on luultavasti aika arvaamaton. Lähettelet siskoillesi törkyviesteja ja sitten sanot, että on siskon vika, kun hän antaa lasten niitä lukea ja kuunnella. 

Eikös se vika nyt kuitenkin ole noiden viestien lähettäjässä.

Itselle ei tulisi mieleenkään lähetellä sisarille törkyviestejä.

Sisaresi eivät ilmeisesti ole ikäviä sinua kohtaan? 

Vierailija
105/158 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt alkaa näköjään kerääntyä AP:ta mollaavat ja omien sukulaisten kautta projisoivat mammat paikalle! 

Tsemppiä AP:lle, voin vaan kuvitella miten kurjalta tuntuu jäädä sisarussuhteissa ulkopuolelle. En kuitenkaan laittaisi nuille lapsille mitään tai puhuisi heille heidän äidistään ylipäätään MITÄÄN, vaan keskittyisin mukavaan normaaliin yhdessäoloon silloin kun nähdään esim. lasten isovanhempien luona. 

Näistä ketjun haukkujista ei kannata välittää, palstalla käy tunnetusti erittäin ilkeitä ja negatiivisia ihmisiä jotka tykkäävät haukkua varsinkin ketjujen aloittajia :D 

Et nää ap:ssä mitään vikkaa, vaikka hän raivoaa sisarilleen puhelimessa ja lähettelee viestejä, jotka ei kestä päivänvaloa? Ja sisarten lapset pelkäävät ap:tä näiden asioiden takia?

Onko itselläsikin tapana raivota läheisillesi ja soitella raivopuheluita ja lähetellä törkeitä viestejä?

Jos näin on, niin ei ihme, että se sinustakin on normaalia käytöstä. 

Voin sanoa, että kaikissa perheissä ei toimita noin. 

Vierailija
106/158 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset ottavat helposti oman vanhempansa puolen ja käsitykset näissä tilanteissa. Ikävää, jos leimautuu pahikseksi, mutta sille ei varmaan voi mitään. Parempi olla enempää selittämättä, menisi varmaan pahemmaksi. Pieni tauko yhteydenpidossa sisariin voisi auttaa, ottaa yhteyttä, kun tunteet ovat vähän tasaantuneet. Aikuiset sisarukset tai muutkaan sukulaiset eivät kuitenkaan varsinaisesti ole vastuussa toisistaan esim. seuran ja tuen muodossa, ainakaan aina ja on oikeus olla esim. lomalla ilman sisaruksen seuraa.

Hyvä vanhempi ei selittele lapsille tuollaisia, ei puhu pahaa lasten sukulaisista lapsille. 

Perusjuttu, joka on ilmeisesti ketjun korppikotkamammoille epäselvää. Tuo yksi sekopäisen tädin omannut raskas henkilö ottanut oikein asiakseen vastailla about kaikkiin viesteihin :D 

Eikä hyvä vanhempi muutenkaan puhu lapsille muista pahaa, eikä varsinkaan lapsen omista sukulaisista. 

Minulla on suvussani henkilö joka on saanut välillä raivareita ja olen niitä lapsena joskus itse nähnytkin. En ole koskaan pelännyt tuota ihmistä, vaan päinvastoin hän on ollut minulle aina ihana ja välittävä ihminen. Sen sijaan vanhempani ovat aiheuttaneet minulle pahaa mieltä ja pettymystä, kun ovat puhuneet minun kuulteni tuosta ihmisestä pahaa. Se syö kunnioitusta vanhempia kohtaan, enkä arvosta sellaista käytöstä. 

Vierailija
107/158 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:llä elää itse rakentamassaan marttyyritodellisuudessa jossa muiden pitäisi iloisella olankohautuksella ohittaa hallitsemattomat raivonpurkauksensa ja hakeutua seuraansa

Vierailija
108/158 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etpä kertonut, että mitä ne "totuudet" oli, mitä huusit. Luultavasti jotain tosi ilkeää.

Ja olit aiemmin ollut toisen siskon kanssa reissussa ilman kolmatta, joten tämä vain tasoitti tilannetta.

Totuus liittyi tähän ulkopuolelle jättämiseen. Että olisivat voineet jo keväällä kertoa suunnitelmistaan olla keskenään. Nyt homma meni kiusaajamaisesti ja konflikti syntyi siinä hetkessä, kun asia selvisi. Irtisanouduin koko porukasta siinä raivon hetkessä, koska tuntui pahalta ja piti ottaa etäisyyttä näihin kiusaajiin.

Se reissu sisarukseni kanssa oli vuosia sitten. Kaikki siitä tiesivät, eikä kukaan muu tullut, eikä pyytänyt päästä mukaan. Ketään ei tarkoituksella jätetty ulkopuolelle.

Ap

Koko aloitus on outo. 

AP kokee elävänsä edelleen ikäänkuin lapsuudenperheessään, jossa kaikki tietävät koko perheen asiat, ja asiat tehdään yhdessä.

Ehkä masennus on vienyt jotenkin vuosia pois, eikä AP ymmärrä, että hän on oma itsenäinen yksikkönsä, ja sisarukset omat yksikkönsä. Ei kenellekään tulisi mieleenkään vaatia  että jos 2 sisarta lomailee keskenään kaikkien muidenkin siskojen pitää päästä mukaan. Joku sisarusten yhteisloma on erikseen. 

Tietysti toiset ovat läheisempiä keskenään,kuin toiset. Nuo kaksi siskoa ovat läheisempiä keskenään, kuin APn  kanssa. Voihan heillä olla esim. Samanikäisiä lapsiakin. 

AP on varmaan käyttäytynyt huonosti masentuneena, eikä hän nytkään vaikuta aivan tasapainoiselta, vaan kuten joku sanoi, hieman harhaiselta. Jutut rintaliiveistä oli ihan outoja, ja kuvaus kuinka sisko ilkeillessään valittelee kuukautisista kun AP seisoo lapsettomuudesta kärsivän vieressä oli aivan absurdi. Siis koska AP on lapseton, ei kukaan muu voi valittaa kuukautisista? Mitä ihmettä? 

Aloituksen luettuani ymmärrän hyvin, miksi siskot ottavat AP.hen etäisyyttä. AP ilmeisesti avautuu useamminkin, paitsi nyt puhelimessa, kun häntä ei otettu mukaan niin myös viestitse. 

Toki siskossakin voi olla vikaa, ehkä koko perheessä kaikilla on persoonallisuushäiriö. Mutta AP.llä se kyllä vaikuttaa olevan, niin omituista katkeraa tekstiä AP kirjoittelee. 

AP ilmeisesti itse on myös niiden viestien takana, missä puhutaan kuinka sisarukset ovat omia lapsia rakkamapia. Todella häiriintyneen ihmisen mielentuotos.

Vierailija
109/158 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt alkaa näköjään kerääntyä AP:ta mollaavat ja omien sukulaisten kautta projisoivat mammat paikalle! 

Tsemppiä AP:lle, voin vaan kuvitella miten kurjalta tuntuu jäädä sisarussuhteissa ulkopuolelle. En kuitenkaan laittaisi nuille lapsille mitään tai puhuisi heille heidän äidistään ylipäätään MITÄÄN, vaan keskittyisin mukavaan normaaliin yhdessäoloon silloin kun nähdään esim. lasten isovanhempien luona. 

Näistä ketjun haukkujista ei kannata välittää, palstalla käy tunnetusti erittäin ilkeitä ja negatiivisia ihmisiä jotka tykkäävät haukkua varsinkin ketjujen aloittajia :D 

Et nää ap:ssä mitään vikkaa, vaikka hän raivoaa sisarilleen puhelimessa ja lähettelee viestejä, jotka ei kestä päivänvaloa? Ja sisarten lapset pelkäävät ap:tä näiden asioiden takia?

Onko itselläsikin tapana raivota läheisillesi j

itselläsikin tapana raivota läheisillesi ja soitella raivopuheluita ja lähetellä törkeitä viestejä?

Jos näin on, niin ei ihme, että se sinustakin on normaalia käytöstä. 

Voin sanoa, että kaikissa perheissä ei toimita noin. 

Ei ne lapset AP:ta pelkää, sisar käyttää tuota vain aseena. Ja ei, en ole soittanut ikinä yhdellekään sukulaiselle raivopuhelua.. tai muutenkaan harrasta läheisille raivoilua. 

Vierailija
110/158 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ikinä haluaisi sellaista emotionaalisesti etäistä, välttelevää perhettä kuin monilla suomalaisilla. Sellaisten kokemukset ei ole kiinnostavia, en pidä hyvinä perheinä enkä sukuina, vaan käy ennemminkin sääliksi. 

Vierailija
111/158 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eihän tuossa tarvitse muiden kertoa millainen ap on, kun on kerran ihan itse raivonnut ja huutanut puhelimessa ja kaikki on sen kuulleet:D En usko ollenkaan, että tuo oli ensimmäinen tai edes viimeinen kerta. 

Minulla on vähän ap kaltainen sisko ja en ikinä tietenkään kertonut siskoni tekemisista/sanomisista lapsilleni, mutta sisko kävi meillä ja nyt kun lapseni ovat aikuisia, he ovat sanoneet, että pelkäsivät tuot siskoa pieninä. Tämäkin sisko kyllä toi lapsille lahjoja jne, mutta ilmeisesti kuitenkin onnistui lapsia olemuksellaan/käytöksellään pelottamaan. 

Ap vaikuttaa vähän epävakaalta ja kaikki "vääryydet" on toisten syytä ja hän itse on ihan viaton persoona. 

Vierailija
112/158 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-masentuneen lapsi

Ap

Mä en haluasi olla ilkeä, mutta totuus taitaa olla se, että olet vähän epävakaa ja siskosi pelkäät sinua ja käytöstäsi, joka on luultavasti aika arvaamaton. Lähettelet siskoillesi törkyviesteja ja sitten sanot, että on siskon vika, kun hän antaa lasten niitä lukea ja kuunnella. 

Eikös se vika nyt kuitenkin ole noiden viestien lähettäjässä.

Itselle ei tulisi mieleenkään lähetellä sisarille törkyviestejä.

Tämä! Ihan sama, eli epävakaa tuli minullakin mieleen. 

Koko aloitus oli kummallista mielensäpahoittamista ja uhriutumista. Miksi AP tuppautuu siskojen seuraan, kun nämä eivät häntä halua? Siihen on taatusti syy, miksi välit ovat viilenneet

Vierailija
113/158 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapa ne 🤔

Vierailija
114/158 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en puhu/lähetä viestejä kenellekkään mitään sellaista, mikä ei kestä päivänvaloa! Miksi edes puhua toisesta henkilöstä sellaista, mitä ei voisi kaikille sanoa! Mielipiteidensä takana tulee seisoa tai sitten jättää sanomatta! 

Vierailija
115/158 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-masentuneen lapsi

Ap

En taida vaikuttaa. Mutta onnellisuus tuntuu vakavan masennuksen jälkeen todella hyvältä. Olisi ollut ihanaa luoda sisarusten kanssa onnellisenakin muistoja. Mutta näin kävi. Pettymys oli suuri, mutta ei auta kuin jättää toiveet sikseen heidän suhteen ja keskittyä kaikkeen muuhun hyvään.

Täältä sai hyviä ajatuksia miten toimia. Keskityn siihen, että ne hetket jolloin kohtaan näitä lapsia, on hyviä, kuten aina ennenkin. Voivat sitten itse muodostaa mielikuvansa minusta jatkossakin.

AP 

Vierailija
116/158 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eihän tuossa tarvitse muiden kertoa millainen ap on, kun on kerran ihan itse raivonnut ja huutanut puhelimessa ja kaikki on sen kuulleet:D En usko ollenkaan, että tuo oli ensimmäinen tai edes viimeinen kerta. Minulla on vähän ap kaltainen sisko ja en ikinä tietenkään kertonut siskoni tekemisista/sanomisista lapsilleni, mutta sisko kävi meillä ja nyt kun lapseni ovat aikuisia, he ovat sanoneet, että pelkäsivät tuot siskoa pieninä. Tämäkin sisko kyllä toi lapsille lahjoja jne, mutta ilmeisesti kuitenkin onnistui lapsia olemuksellaan/käytöksellään pelottamaan. Ap vaikuttaa vähän epävakaalta ja kaikki "vääryydet" on toisten syytä ja hän itse on ihan viaton persoona. 

Sinä toimitkin oikein etkä alkanut lapsillesi siskosta avautumaan tai lasten kuullen hänestä pahaa puhumaan, toisin kuin aloittajan tilanteessa on ilmeisesti käynyt. 

Lapset saavat itse muodostaa käsityksen, ja jos he ovat pelänneet ilman että äiti on puhunut heidän kuullen sukulaisista pahaa tai käyttäytynyt oudosti, niin silloin se on validi kokemus suoraan heiltä. 

Vierailija
117/158 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autossa jos on puhelin korvalla ja toinen siihen huutaa ja räyhää, kuuluu se kyllä ilman kaiutintakin vieressä istuville..

Vierailija
118/158 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisiköhän jo ap kasvaa aikuiseksi?

Vierailija
119/158 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-masentuneen lapsi

Ap

Vastaileeko ap itselleen? Niin kiivaasti joku puolustaa ap käytöstä ja haukkuu muut keskustelijat. Tai sitten seuraamme on liittynyt toinen ap kaltainen raivopää jolle ap käytös on ihan normaalia. Eli että raivotaan, huudetaan ja haukutaan ihmiset ja sitten ihmetellään, miksi nämä eivät halua olla tekemisissä. 

Vierailija
120/158 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-masentuneen lapsi

Ap

Vastaileeko ap itselleen? Niin kiivaasti joku puolustaa ap käytöstä ja haukkuu muut keskustelijat. Tai sitten seuraamme on liittynyt toinen ap kaltainen raiv

Onneksi en vastaile

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä viisi