Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oli riita siskon kanssa ja nyt hänen lapset kuulemma pelkäävät minua 😞

Vierailija
27.09.2025 |

Sisarukseni ovat vuosia jättäneet minua tekemistensä ulkopuolelle. Se on ihan ok, ei minun tarvitse olla kaikkialla mukana. Nyt toissa keväänä kysyin lukuisia kertoja kesälomasuunnitelmista, eikä kukaan heistä vastannut mitään. Kesällä sitten tuli tunne, että nyt on jotenkin outoa hiljaisuutta ollut yhteisessä chätissä. Päädyin soittamaan sisarelleni. Osoittautui, että nämä olivat kaikki perheineen toisen sisaruksen kanssa reissussa. Raivostuin pettymyksestä ja huusin hänelle totuuksia. He olivat ilmeisesti autossa ja kaikki muutkin sen kuulivat. Välimme eivät ole olleet sen jälkeen entisellään.

Osa heistä on ollut melko happaman oloisia, kun nähdään. Viimeksi kysyin sitten että mikä vaivaa, että mistä kyse. Sisareni sanoi, että lapsensa pelkäävät minua. Kyse siis 11-19 vuotiaista. En ole ikinä käyttäytynyt huonosti lapsia kohtaan. Ollut lahja/raha automaatti, jota ei edes kiitetä. Nämä lapset ovat kuulleet äitinsä ja minun erimielisyydet puhelimen kautta, ja ne tilanteet ovat johtuneet sisarestani itsestään. Hän ei näe itsessään mitään vikaa, koska olenhan ollut reissussa erään toisen sisaruksen kanssa ilman häntä. Masentuneena olin ja reissu oli sen mukainen. Ketään ei jätetty varta vasten ulkopuolelle. En järjestänyt reissua.

Sisareni on tyyppi joka kommentoi tyyliin muiden naisten käyttämiä topattuja rintaliivejä halveksivaan sävyyn. (Ketä kiinnostaa millä joku rintansa verhoaa...)Hän myös voivottelee kuinka kuukautiset sen kun vaan tulee vaikka ikää on ja vieressä on nuorempi lapsettomuudesta vuosia kärsinyt henkilö, jolla kuukautiset ovat jo loppuneet.

Tässä on jotakin kummallista, että lapset voivat pelätä minua jonkun sisareni ja minun välisen riidan vuoksi, jossa sisareni aiheutti tilanteen.

Mitä tässä voisi tehdä?

Mietin josko kirjoitan lapsille lyhyen kirjeen, jossa selvitän ettei sisareni ja minun erimielisyydet liity heihin, vaan asia on minun ja hänen kesken oleva harmillinen juttu. Ettei lasten kannata minua pelätä tai ottaa puolia. Tuoda myös ilmi sitä, että asioilla on aina kaksi puolta. Kirjettä ajattelin, tai sanon lyhyesti kaikille heille, kun tavataan.

Lapset yleensä pitävät minusta ja kokevat luottamusta. En ole koskaan tahtonut tai sanonut mitään pahaa yhdellekään lapselle. Sisareni sanat tuntuivat todella pahalta.

Itse jäin lapsettomaksi. Kärsin vuosia masennuksesta. Nyt kun olen tervehtynyt, tuntuu, että sisarukseni eivät sitä halua. Tuntuu, että sisartani ärsyttää myös joku siinä, että tullaan hyvin juttuun tämän lasten kanssa, kun tavataan.

Miten tässä tulisi mielestäni toimia?

Kommentit (201)

Vierailija
181/201 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjestä isot sukujuhlat, ja jätä siskon puoli sukua ulos. Ja tee testamentti lakimiehellä jonkun muun hyväksi, muuten sisko lapsineen perii. Estä se. 

Vierailija
182/201 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos minunkin äidilleni olisi 'raivottu ja huudettu totuuksia' noin tyhjästä asiasta niin välttäisin todella tapaamasta tuollaista raivoajaa.

Vasta jos omat sisaruksesi tekisi sinulle noin, tajuaisit. Sisarussuhde on ihan yhtä voimakas kuin äiti-lapsi suhde, jopa pidempi, ja läheisempikin.

Ei ikinä ole. 

Kyllä on. En itsekään tajunnut tätä aiemmin, ennen kun aloin ajattelemaan tarkemmin oman tätini ja äitini suhdetta.En aluksi tykännyt miten täti suhtautui äitiini. Mutta, sitten aloin ajattelemaan HÄNEN kannaltaan sitä tilannetta, hän eli samassa perheessä, kasvoivat kasvinkumppaneina kauan kauan ennen kun äitini sai omia lapsia. Heillä on pitkä läheinen historia, josta sinä et voi tietää yhtään mitään.Jopa 30 vuotta!

Useimmat ihmiset muuttavat pois lapsuudenkodistaan viimeistään 19-vuotiaana, kun lähtevät opiskelemaan ja perustaessaan perheen eivät jää johonkin symbioosiin lapsuuden perheen kanssa.

Lasta hoitaa yleensä myös lapsen isä. Vai pitäisikö sieltäkin olla koko suku yhdessä? Ruuhkaa olisi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/201 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohda sisko ja koeta löytää parempia ystäviä. Vai onko sukulaiset sun ainoita ihmissuhteita yksityiselämässä?

Vierailija
184/201 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos minunkin äidilleni olisi 'raivottu ja huudettu totuuksia' noin tyhjästä asiasta niin välttäisin todella tapaamasta tuollaista raivoajaa.

Vasta jos omat sisaruksesi tekisi sinulle noin, tajuaisit. Sisarussuhde on ihan yhtä voimakas kuin äiti-lapsi suhde, jopa pidempi, ja läheisempikin.

Ei ikinä ole. 

Kyllä on. En itsekään tajunnut tätä aiemmin, ennen kun aloin ajattelemaan tarkemmin oman tätini ja äitini suhdetta.En aluksi tykännyt miten täti suhtautui äitiini. Mutta, sitten aloin ajattelemaan HÄNEN kannaltaan sitä tilannetta, hän eli samassa perheessä, kasvoivat kasvinkumppaneina kauan kauan ennen kun äitini sai omia lapsia. Heillä on pitkä läheinen historia, josta sinä et voi tietää yhtään mitään.Jopa 30 vuotta!

ELI väität, että äidillesi hänen siskonsa on tärkeämpi ihminen, kuin sinä, hänen lapsensa? Ja mistä tiedät, että näin on? Onko äitisi sanonut niin, että sisko on hänelle rakkaampi ja tärkeämpi, kuin sinä?

Voi vannoa, että tuo ei ole normaalia. Äitisi ja tätisi ovat hyvin poikkeuksellisia. Kyllä oma lapsi on 99,9 % ihmisistä se rakkain ja tärkein, ei aikunen sisarus, jolla on oma elämä.

Jotenkin täysin kieroutunutta settiä nyt kyllä. 

Vierailija
185/201 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään tajua koko juttua. Miksi ihmeessä aikuiset sisaruksesi olisivat velvollisia kertomaan tai raportoimaan sinulle, keiden kanssa ja milloin viettävät lomansa, aikuiset ihmiset. Ja kertomasi mukaan kyselit monta kertaa , muttet saanut vastausta. Miksi ylipäätään kyselit, mikset tehnyt omia suunnitelmiasi?  Ja jos nyt ymmärsin oikein, ei teillä yleensäkään ole ollut tapana viettää kaikkia kesälomianne yhdessä, vai kuinka? 

Ja kerroit pettyneesi, siksikö koska oletusarvonasi taisi olla että Sinut kutsutaan ilman muuta mukaan siskon oman perheen matkalle, koska olet niin ihana ihminen.

huhhuh mitä settiä, sanon minäkin. Veikkaan että olet niin arvaamaton draama queen että sisaruksesi pyrkivät kaikin tavoin välttelemään sinua jos mahdollista kohteliaisuuden rajoissa. Katso nyt hyvä ihminen peiliin ja hanki ihan oma elämä.

Vierailija
186/201 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairashan sinä olet kun et ymmärrä, että sun seuraa ei haluta.

Vierailija
187/201 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minäkään tajua koko juttua. Miksi ihmeessä aikuiset sisaruksesi olisivat velvollisia kertomaan tai raportoimaan sinulle, keiden kanssa ja milloin viettävät lomansa, aikuiset ihmiset. Ja kertomasi mukaan kyselit monta kertaa , muttet saanut vastausta. Miksi ylipäätään kyselit, mikset tehnyt omia suunnitelmiasi?  Ja jos nyt ymmärsin oikein, ei teillä yleensäkään ole ollut tapana viettää kaikkia kesälomianne yhdessä, vai kuinka? 

Ja kerroit pettyneesi, siksikö koska oletusarvonasi taisi olla että Sinut kutsutaan ilman muuta mukaan siskon oman perheen matkalle, koska olet niin ihana ihminen.

huhhuh mitä settiä, sanon minäkin. Veikkaan että olet niin arvaamaton draama queen että sisaruksesi pyrkivät kaikin tavoin välttelemään sinua jos mahdollista kohteliaisuuden rajoissa. Katso nyt hyvä ihminen peiliin ja hanki ihan oma elämä.

Huhhuh mikä kirjoitus. Sinuakin vältellään varmaan. Tsemmpiä!

Vierailija
188/201 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina sitä hämmentyy kuinka tyhmiä ihmisiä ja kirjoituksia täältä löytyy. Katso hyvä ihminen peiliin. Ymmärsitkö lukemasi, vai projisoitko?

Vierailija
189/201 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä jotkut rintaliivit kuuluvat tähän?

Minusta nuo esimerkit havainnollistavat hyvin ap:n sisaren tapaa puhua.

Jos arvostelee ihmisiä vaatetuksen perusteella tai voivottelee kuukautisistaan, mahdollisesti vielä lasten kuullen, antaa lapsillekin huonon puhumisen mallin sekä asenteen kuukautisiin. Nuo esimerkit ovat myös luonteeltaan melko intiimejä.

Itse sain kotoa huonon mallin siitä, miten puhutaan muista ihmisistä ja meni vuosikausia, ennen kuin edes tajusin sen ja ymmärsin korjata käytökseni.

Vierailija
190/201 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa kommentoijista on täysin kujalla. Varmaan alaikäisiä. 

Vierailija
191/201 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lue uudestaan ja koita ymmärtää lukemasi.

Vierailija
192/201 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietysti sanotaan mahdollisimman nätisti suoraan, jos joku ei mahdu mukaan suunnitelmaan. 

Jos ne sisarukset ei uskaltaneet sanoa suoraan, kun tiesivät mikä sota siitä syntyy? 

Ei kyse ollut siitä.

Tietysti jälkeenpäin näin voi niin sanoa varsinkin, jos muut ovat kuulemassa ja tarve valkopestä omaa toimintaansa.

Sisarellani saattaa olla jotakin hampaankolossa ja siksi hänen sanat tai teot eivät minua kohtaan ole reiluja aina. Hän puhuu kuinka muut ovat hänelle kateellisia, mutta olen havainnut hänen puheessaan siihen viittaavaa, että itse kokisi näin joitakin kohtaan. Milloin se on kaveri rikkaalla puolisolla, milloin kaverin työ, jossa paljon etuuksia jne.

Ap

Sinä itse vaikutat kateelliselta. Yleensä ihminen joka on kateellinen näkee sitä kateutta muissa, ja kuvittelee vaikuttimena olevan kateuden. Sinä itse epäilet, että sisko ei kestä onnellisuuttasi ja haluaa tuhota onnesi. 

Millainen ihminen ajattelee läheisistään noin? Siis on noin epäluuloinen ja ajattelee toisesta pahaa, kuten sinä siskostasi, jo useassa viestissä. 

Millainen ihminen silti haluaa väenvängällä olla  tekemisissä sen siskon kanssa, joka haluaa hänelle pahaa ja ei halua, että hän on onnellinen ja terve? 

Ymmärrätköhän, miltä itse kuulostat, AP. 

Jos olet näitä "totuuksia" kertonut myös siskollesi, ei ihme, etteivät he kaioaa seuraasi. Jokainen normaali ihminen ottaa etäisyyttä niihin henkilöihin, joiden kokee haluavan itselle pahaa, tai jotka sellaista itsestä väittävät. 

Edelleen, ap, et vaikuta aivan tasapainoiselta. Olisipa kiva kuulla niiden siskojen versio tarinasta.

Vierailija
193/201 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järjestä isot sukujuhlat, ja jätä siskon puoli sukua ulos. Ja tee testamentti lakimiehellä jonkun muun hyväksi, muuten sisko lapsineen perii. Estä se. 

Puolison sisko haluaisi isomman osan kuin muut vanhempiensa perinnöstä. Yllättävänä perusteluna oli, että hän sitten jättäisi sen aikanaan sisarusten lapsille.

Todellisuudessa ko. henkilö tuhlaa kaiken minkä käsiinsä saa eli yhtään mitään perintöä hänen kauttaan ei ole tulossa. Riitelee ihan yksinään perinnön jaosta, muut odottavat lakimiehen suorittamaa tasajakoa. 

Vierailija
194/201 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: 

Jos ne sisarukset ei uskaltaneet sanoa suoraan, kun tiesivät mikä sota siitä syntyy? 

Sinä itse vaikutat kateelliselta. Yleensä ihminen joka on kateellinen näkee sitä kateutta muissa, ja kuvittelee vaikuttimena olevan kateuden. Sinä itse epäilet, että sisko ei kestä onnellisuuttasi ja haluaa tuhota onnesi. 

Millainen ihminen ajattelee läheisistään noin? Siis on noin epäluuloinen ja ajattelee toisesta pahaa, kuten sinä siskostasi, jo useassa viestissä. 

Millainen ihminen silti haluaa väenvängällä olla  tekemisissä sen siskon kanssa, joka haluaa hänelle pahaa ja ei halua, että hän on onnellinen ja terve? 

Ymmärrätköhän, miltä itse kuulostat, AP. 

Jos olet näitä "totuuksia" kertonut myös siskollesi, ei ihme, etteivät he kaioaa seuraasi. Jokainen normaali ihminen ottaa etäisyyttä niihin henkilöihin, joiden kokee haluavan itselle pahaa, tai jotka sellaista itsestä väittävät. 

Edelleen, ap, et vaikuta aivan tasapainoiselta. Olisipa kiva kuulla niiden siskojen versio tarinasta.

Sun teksihän on naurettava. Luitko ollenkaan viestejä? Vaikutat todella yksinkertaiselta. Mutta ei hätää, kyllä sunkin ihmisarvo on sama kuin muilla. Koita pärjäillä rajoitteesi kanssa.

Vierailija
195/201 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin aloituksen ja muut kommenttisi. Olet sairas koska et tajua, että seuraasi ei haluta.

Vierailija
196/201 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sun teksihän on naurettava. Luitko ollenkaan viestejä? Vaikutat todella yksinkertaiselta. Mutta ei hätää, kyllä sunkin ihmisarvo on sama kuin muilla. Koita pärjäillä rajoitteesi kanssa."

Kommenttisi on mielisairaan kommentti.

Vierailija
197/201 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin aloituksen ja muut kommenttisi. Olet sairas koska et tajua, että seuraasi ei haluta.

Heh. Vaikutat vainoharhaiselta.

Vierailija
198/201 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äidillä ja siskollaan oli hyvin vaihtelevat välit ja täti oli meidän elämässä vähän sen mukaan, mistä sattui tuulemaan. Välillä oli paljon ja sitten taas oli vuosia välissä. Se oli jotenkin hämmentävää, olisin enemmän arvostanut, että yhteys häneen olisi ollut taustalla ns. auki eikä vaihdellut niin paljon sen mukaan, mistä sattui tuulemaan.

Vierailija
199/201 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh. Vaikutat vainoharhaiselta.

Sinä olet mielisairas.

Vierailija
200/201 |
27.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaahas, joku pipipää saapui "puolustamaan AP.tä" sillä seurauksella, että vaikuttaa, että AP itse kommentoi, eli raivoaa toisille.ei muuten auta AP.n asiaa yhtään. 

AP tä on ihan ymmärrettävästi kritisoitu hänen oman kertomansa pohjalta. Toki voi olla, että AP ei ole se hankala tässä, mutta moni kirjoittaja on sellaisen käsityksen AP.n tekstistä saanut. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme viisi