Oli riita siskon kanssa ja nyt hänen lapset kuulemma pelkäävät minua 😞
Sisarukseni ovat vuosia jättäneet minua tekemistensä ulkopuolelle. Se on ihan ok, ei minun tarvitse olla kaikkialla mukana. Nyt toissa keväänä kysyin lukuisia kertoja kesälomasuunnitelmista, eikä kukaan heistä vastannut mitään. Kesällä sitten tuli tunne, että nyt on jotenkin outoa hiljaisuutta ollut yhteisessä chätissä. Päädyin soittamaan sisarelleni. Osoittautui, että nämä olivat kaikki perheineen toisen sisaruksen kanssa reissussa. Raivostuin pettymyksestä ja huusin hänelle totuuksia. He olivat ilmeisesti autossa ja kaikki muutkin sen kuulivat. Välimme eivät ole olleet sen jälkeen entisellään.
Osa heistä on ollut melko happaman oloisia, kun nähdään. Viimeksi kysyin sitten että mikä vaivaa, että mistä kyse. Sisareni sanoi, että lapsensa pelkäävät minua. Kyse siis 11-19 vuotiaista. En ole ikinä käyttäytynyt huonosti lapsia kohtaan. Ollut lahja/raha automaatti, jota ei edes kiitetä. Nämä lapset ovat kuulleet äitinsä ja minun erimielisyydet puhelimen kautta, ja ne tilanteet ovat johtuneet sisarestani itsestään. Hän ei näe itsessään mitään vikaa, koska olenhan ollut reissussa erään toisen sisaruksen kanssa ilman häntä. Masentuneena olin ja reissu oli sen mukainen. Ketään ei jätetty varta vasten ulkopuolelle. En järjestänyt reissua.
Sisareni on tyyppi joka kommentoi tyyliin muiden naisten käyttämiä topattuja rintaliivejä halveksivaan sävyyn. (Ketä kiinnostaa millä joku rintansa verhoaa...)Hän myös voivottelee kuinka kuukautiset sen kun vaan tulee vaikka ikää on ja vieressä on nuorempi lapsettomuudesta vuosia kärsinyt henkilö, jolla kuukautiset ovat jo loppuneet.
Tässä on jotakin kummallista, että lapset voivat pelätä minua jonkun sisareni ja minun välisen riidan vuoksi, jossa sisareni aiheutti tilanteen.
Mitä tässä voisi tehdä?
Mietin josko kirjoitan lapsille lyhyen kirjeen, jossa selvitän ettei sisareni ja minun erimielisyydet liity heihin, vaan asia on minun ja hänen kesken oleva harmillinen juttu. Ettei lasten kannata minua pelätä tai ottaa puolia. Tuoda myös ilmi sitä, että asioilla on aina kaksi puolta. Kirjettä ajattelin, tai sanon lyhyesti kaikille heille, kun tavataan.
Lapset yleensä pitävät minusta ja kokevat luottamusta. En ole koskaan tahtonut tai sanonut mitään pahaa yhdellekään lapselle. Sisareni sanat tuntuivat todella pahalta.
Itse jäin lapsettomaksi. Kärsin vuosia masennuksesta. Nyt kun olen tervehtynyt, tuntuu, että sisarukseni eivät sitä halua. Tuntuu, että sisartani ärsyttää myös joku siinä, että tullaan hyvin juttuun tämän lasten kanssa, kun tavataan.
Miten tässä tulisi mielestäni toimia?
Kommentit (158)
Vierailija kirjoitti:
Oletko kehitysvammainen ap?
Oletko sinä typerä?
Vierailija kirjoitti:
Jos joku lomareissu on viimeksi mennyt masentuneen seuraa katsoen, niin en ihmettelen miksi eivät kutsu seuraavalle reissulle mukaan. Ehkä hekin haluavat viettää LASTEN takia kivan loman.
-masentuneen lapsi
En ole ollut masentunut enää. Ehkä onnellisuuteni häiritsee?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tekisin tuossa tilanteessa niin, että antaisin sisarusten elää elämäänsä. En siis vaatisi heiltä huomiota enkä mitään muutakaan. Kun kerran eivät halua olla tekemisissä, niin kannattaa antaa heidän vain olla. Joskus sisarukset tuottavat pettymyksen, sille ei voi mitään.
Pettymyksen tunteet aiheuttivat sen, että suutuit puhelimessa. Tämä ei kuitenkaan oikeasti voi aiheuttaa sitä, että sisaruksen lapset sinua pelkäisivät. Tämä on vain yksi tekosyy olla olematta tekemisissä kanssasi.
Hanki itsellesi mielenrauha, äläkä odota tuolta porukalta mitään. Kun kerran olet ollut raha/lahja-automaatti, niin teet viisaasti jos lopetat sellaisena olemisen. Tämä ennen kaikkea siksi, ettei sinua ole edes kiitetty lahjoistasi.
Nyt en kirjoittaisi lapsille mitään. Myöhemminkin ehdit heihin yhteyksissä olemaan, jos siltä näyttää.
Koeta hankkia vaikka harrastusten kautta itsellesi ystäviä tai edes kavereita. Voihan
Ap ajattelee että mennessään kutsuttuna juhliin ja antaessaan lahja, on joku raha/lahja-automaatti. Taitaa kuitenkin olla ihan kaikilla tapa antaa lahja vaikka rippijuhlissa tai syntymäpäivinä. Me emme yleensä luule ostavamme sillä mitään muuta. Ap taitaisi harmistua ellei kutsuttaisi näihin juhliin.
Vierailija kirjoitti:
Oletko ap paranoidinen skitso?
Oletko persevikainen muumi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku lomareissu on viimeksi mennyt masentuneen seuraa katsoen, niin en ihmettelen miksi eivät kutsu seuraavalle reissulle mukaan. Ehkä hekin haluavat viettää LASTEN takia kivan loman.
-masentuneen lapsi
Ap
Paranoidi siis
Nyt alkaa näköjään kerääntyä AP:ta mollaavat ja omien sukulaisten kautta projisoivat mammat paikalle!
Tsemppiä AP:lle, voin vaan kuvitella miten kurjalta tuntuu jäädä sisarussuhteissa ulkopuolelle. En kuitenkaan laittaisi nuille lapsille mitään tai puhuisi heille heidän äidistään ylipäätään MITÄÄN, vaan keskittyisin mukavaan normaaliin yhdessäoloon silloin kun nähdään esim. lasten isovanhempien luona.
Näistä ketjun haukkujista ei kannata välittää, palstalla käy tunnetusti erittäin ilkeitä ja negatiivisia ihmisiä jotka tykkäävät haukkua varsinkin ketjujen aloittajia :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etpä kertonut, että mitä ne "totuudet" oli, mitä huusit. Luultavasti jotain tosi ilkeää.
Ja olit aiemmin ollut toisen siskon kanssa reissussa ilman kolmatta, joten tämä vain tasoitti tilannetta.
Totuus liittyi tähän ulkopuolelle jättämiseen. Että olisivat voineet jo keväällä kertoa suunnitelmistaan olla keskenään. Nyt homma meni kiusaajamaisesti ja konflikti syntyi siinä hetkessä, kun asia selvisi. Irtisanouduin koko porukasta siinä raivon hetkessä, koska tuntui pahalta ja piti ottaa etäisyyttä näihin kiusaajiin.
No, oletko ollut sanojesi mittainen? Irtisanoutumisen jälkeen ei sitten enää olla yhteydessä? Vai oliko lupauksesi yhtä tyhjä kuin olet muutenkin?
Minulla oli tuollainen vaimo, joka suuttuessaan saattoi sanoa mitä tahansa. Minä taas olen sitä mieltä, että ihmisen on seistävä sanojensa takana. Emme ole enää naimisissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap kirjoittaa, että raivostui ja huusi totuuksia. Niinpä niin. Eipä ihme, jos lapset vähän 'pelkäävät'.
Ja autossa, jossa puhelin kaiutin päällä - siellä jokainen kuulee ap:n raivoamisen. Ei ihme, että lapset pelkäävät tappo'uhkausten jälkeen.
Aikuisen ihmisen ei kuulu raivota tai huutaa toiselle, oli sitten kaiutin päällä tai ei, sisko tai ei.
Suomessa tämä on ilmeisesti joo Suuri Synti. Välttelevät suomalaiset ei kestä. Maksimissaan kännissä saa näyttää tunteita kiihkeämmin.
Vain piilovittuilu hymiöillä varustettuna on sallittua. "En mä mitään ikävää ole sanonut, olihan siinä ne hymiöt perässä". Tääkin ketju on niin täynnä näitä feikkejä, jotka eivät muka koskaan kivahda mistään.
Jaa. Olen vanhin kolmesta siskosta ja vaikka meillä on kaikilla hyvät välit, ovat pikkusiskoni läheisempiä keskenään kuin minun kanssani. Ei ole ikinä tullut mieleen loukkaantua siitä, että he lomailevat keskenään ilman minua! Saati että heidän pitäisi ilmoittaa siitä minulle etukäteen.
Ehkä tässä on nyt jotain, mitä en ymmärrä, mutta jos näet lapsia livenä, niin itse pyytäisin heiltä lyhyesti anteeksi huutamista.
Ketju on taas hyvä esimerkki siitä, ettei äitiys paranna naista. Osa äideistäkin on pahoja luonteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap kirjoittaa, että raivostui ja huusi totuuksia. Niinpä niin. Eipä ihme, jos lapset vähän 'pelkäävät'.
Ja autossa, jossa puhelin kaiutin päällä - siellä jokainen kuulee ap:n raivoamisen. Ei ihme, että lapset pelkäävät tappo'uhkausten jälkeen.
Aikuisen ihmisen ei kuulu raivota tai huutaa toiselle, oli sitten kaiutin päällä tai ei, sisko tai ei.
Suomessa tämä on ilmeisesti joo Suuri Synti. Välttelevät suomalaiset ei kestä. Maksimissaan kännissä saa näyttää tunteita kiihkeämmin.
Vain piilovittuilu hymiöillä varustettuna on sallittua. "En mä mitään ikävää ole sanonut, olihan siinä ne hymiöt perässä". Tääkin ketju on niin täynn
Tunteita vai ihan oikeasti käsitellä muutenkin kuin huutamalla ja raivoamalla. Ehkä kaikki eivät sitä osaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain piilovittuilu hymiöillä varustettuna on sallittua. "En mä mitään ikävää ole sanonut, olihan siinä ne hymiöt perässä". Tääkin ketju on niin täynn
Noi muka-rauhalliset on niitä pahimpia. Emotionaalisesti julmia ja kylmiä. Kieroja myös osa, esim. provosoidaan tahalleen toisesta reaktioita irti, ja jos onnistutaan, aletaan kauhistelemaan toisen reaktiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka idioootti pitää kaiutinta päällä ja jatkaa ylipäätään puhelua, jos puhelussa on päällä sisaruksen kanssa riitely ja lapset autossa?
Tuota, ajatteletko että sisko tiesti etukäteen siitä, että perheen mustalammastäti aikoo taas haastaa riitaa? Entä tiedätkö, että yllättävässä tilanteessa moni menee lukkoon, eikä välttämättä osaa toimia rationaalisesti, kuten katkaista puhelua?
Joku luonnehäiriöinen seko, joka haluaa jostain syystä mustamaalata omaa sisarustaan omille lapsilleen. Hyhhyh. Huono kasvattaja, lapset luultavasti kolmikymppisenä tajuaa mikä valheellinen tyyppi äiti välillä oli..
Aika upeasti syyllistetty uhria!
Täytyykin muistaa ensi kerralla kun soitan haukkumapuhelun, että minä olet tekoni uhri, en syyllinen.
Lapset ottavat helposti oman vanhempansa puolen ja käsitykset näissä tilanteissa. Ikävää, jos leimautuu pahikseksi, mutta sille ei varmaan voi mitään. Parempi olla enempää selittämättä, menisi varmaan pahemmaksi. Pieni tauko yhteydenpidossa sisariin voisi auttaa, ottaa yhteyttä, kun tunteet ovat vähän tasaantuneet. Aikuiset sisarukset tai muutkaan sukulaiset eivät kuitenkaan varsinaisesti ole vastuussa toisistaan esim. seuran ja tuen muodossa, ainakaan aina ja on oikeus olla esim. lomalla ilman sisaruksen seuraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka idioootti pitää kaiutinta päällä ja jatkaa ylipäätään puhelua, jos puhelussa on päällä sisaruksen kanssa riitely ja lapset autossa?
Tuota, ajatteletko että sisko tiesti etukäteen siitä, että perheen mustalammastäti aikoo taas haastaa riitaa? Entä tiedätkö, että yllättävässä tilanteessa moni menee lukkoon, eikä välttämättä osaa toimia rationaalisesti, kuten katkaista puhelua?
Joku luonnehäiriöinen seko, joka haluaa jostain syystä must
Tämä. AP varmaan tiesi lomareissun takia hänen olevan autossa/muiden seurassa? Kukaan ei nykyään varmaan enää pidä puhelinta autoillessa korvalla. Ei mullekaan kyllä ekana tulisi mieleen että äkkiä pitää katkaista puhelu jos joku saattaakin sanoa jotain ikävää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen, miksi lasten läsnäollessa raivoat ja annat tulla totuuksia jostain noin lievästä asiasta, eikö olisi voinut nostaa asian esiin rauhallisesti ja aikuisten kesken? En mä ihmettele, että he pelkää, jos käyttäydyt arvaamattomasti tai uhkaavasti.
En tiennyt lasten olevan lähettyvillä. Sisko ei siitä sanonut. Taustalta ei kuulunut yhtään mitään ääntä, josta olisi voinut olettaa lasten olevan kuuloetäisyydellä. En ole koskaan käyttäytynyt lasten läsnäollessa arvaamattomasti tai uhkaavasti. Jos sisareni antaa lapsensa lukea tai kuunnella kaikki kännykkänsä viestit, se ei tietääkseni ole minun syy. Se asia on hänen vastuullaan ja voi olla tahallistakin häneltä.
Ap
Just. Olet tekopyhä. Raivoat, kun luulet, että joku/jotkut tietyt ihmiset ei ole kuulemassa:D
Ymmärrä, että sulla ei ole oikeutta päättää sitä, millä kokoonpanolla siskosi lomailevat. Jos he eivät halua sinua mukaan, heillä on siihen oikeus.
Jos sinusta ei tykätä, älä tuppaudu. Miksi väkisin haluat olla ihmisten kanssa, jotka ei halua olla sun kanssa?
Ehkä saat noita raivareita useinkin ja sisaresi pelkäävät sinua. En ikinä laittaisi omille siskoilleni viestejä jotka ei kestäisi päivänvaloa ja eivät olisi kenen vaan luettavissa.
Jos todellakin lähettelet siskollesi viestejä joita ei hänen lapsensa kärsi lukea, niin en ihmettele, ettei sinua haluta mukaan.
Minkälaisia haukkumis/uhkailuviestejä oikein sisarellesi lähetät? Luulen, että itsekin yrittäisin pitää sinut kaukana itsestäni ja lapsistani. Estäisin sinut kokonaan elämästäni.
Kirjoitat ihan pokkana, että ei ole sinun vikasi, jos sisaresi antaa lastensa kuunnella/lukea sinun hänelle lähettämät viestit ja sitten lapset pelkää sinua. Ymmärrätkö sä olenkaan miltä tuo kuulostaa?
Vierailija kirjoitti:
Tekisin tuossa tilanteessa niin, että antaisin sisarusten elää elämäänsä. En siis vaatisi heiltä huomiota enkä mitään muutakaan. Kun kerran eivät halua olla tekemisissä, niin kannattaa antaa heidän vain olla. Joskus sisarukset tuottavat pettymyksen, sille ei voi mitään.
Aivan. Olemalla pitämättä yhteyttä ap voi helpottaa sisarusten pettymystä ja tarjota näille helpotusta itsestään.
Pettymyksen tunteet aiheuttivat sen, että suutuit puhelimessa. Tämä ei kuitenkaan oikeasti voi aiheuttaa sitä, että sisaruksen lapset sinua pelkäisivät.
Mitä helvettiä luin juuri? Jaa että lapset eivät voi pelätä hullua, joka soittaa ja rähjää sitten suu vaahdossa haukkuen kaikki? Älä nyt oikeasti viitsi.
Tämä on vain yksi tekosyy olla olematta tekemisissä kanssasi.
Minusta ihan hyvä syy. Ei räyhääjiä tarvitse sietää.
Hanki itsellesi mielenrauha, äläkä odota tuolta porukalta mitään. Kun kerran olet ollut raha/lahja-automaatti, niin teet viisaasti jos lopetat sellaisena olemisen. Tämä ennen kaikkea siksi, ettei sinua ole edes kiitetty lahjoistasi.
Oikein. Sisarukset pääsevät ap:sta rauhaan, kuten toivovatkin. Kaikki voittavat, paitsi tietenkin ap joka jää vellomaan omassa liemessään ilman, että saa annettua sisaruksille "takaisin".
Tuollaisessa tilanteessa katkaistaan puhelu, laitetaan viesti perään: olen perheen kanssa autossa, puhutaan sitten kun olet rauhoittunut. Sen jälkeen takapenkille peukkua ja iloisesti lapsille: kaikki hyvin, ei mitään hätää :)
PS. Se, että sinulla on ollut joku sekopäinen täti suvussasi ja projisoit kokemustasi aloittajaan, ei anna objektiivista kuvaa eikä tee sinusta mitään paremmin tietäjää.. kun et edes pysty suhtautumaan näköjään ollenkaan objektiivisesti, vaan täysin sen jonkun oman kokemuksesi kautta kuvittelet omiasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-masentuneen lapsi
Ap
Mä en haluasi olla ilkeä, mutta totuus taitaa olla se, että olet vähän epävakaa ja siskosi pelkäät sinua ja käytöstäsi, joka on luultavasti aika arvaamaton. Lähettelet siskoillesi törkyviesteja ja sitten sanot, että on siskon vika, kun hän antaa lasten niitä lukea ja kuunnella.
Eikös se vika nyt kuitenkin ole noiden viestien lähettäjässä.
Itselle ei tulisi mieleenkään lähetellä sisarille törkyviestejä.
Minä ainakin salaa luin äitini viestit kuns käytin hänen puhelintaan. Lapset on uteliaita. Eli olet laitellut siskolle törky viestejä, ja nyt nekin on tullut julki?