Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rekryfirmojen videohaastattelut on yksi vitsi (ärsyttääkö?)

Vierailija
26.09.2025 |

Hakisitko tällaiseen?

--

Moikkuli 😍 Tässä rekrytiimistä Miia-Neea! Etsimme dynaamiselle näköalapaikalle HUIPPUTYYPPIÄ, joka tsemppaa ja diggaa hyvästä menosta. 😇👉 Tehtäviisi kuuluu mm. urinaalien puhdistus ja upeiden asiakaskohtaamisten takaaminen ravintola-alan ja anniskelualueen asiakkaille. WOOP WOOP! 👈🥳 Olethan superpirteä, iloinen? Jätäthän energisen videon itsestäsi, jossa kerrot miksi juuri sinut tulisi valita tähän tehtävään 300 muun hakijan joukosta? Miksi sinä olet niin arvokas ihminen, että ansaitset päästä meille? Todista ihmisarvosi jättämällä vähintään 5 minuutin esittelyvideo, mielellään 15 minuuttia. 😘 Ole rohkea ja käytä vaikkapa pantomiimia tai impro-teatteria, jolla teet vaikutuksen rekrytiimiimme, koska haluamme tunnistaa aidot multitalentit! 🤩💯 Käsittelemme videoita GDPR:n mukaisesti ja niitä katsellaan porukalla firman kahvihuoneessa ja lisäksi ne tallennetaan pysyvästi koulutuskäyttöön ja saatamme jakaa ne myös yhteistyökumppaneillemme. 🤓 😋

Katsomme eduksi, jos sinulta löytyy soveltuva korkeakoulututkinto. Katsomme myös eduksi vähintään 5 vuoden työkokemuksen alalta. 💪

TES-palkkaus. Työtunteja 5-15 tuntia viikossa, tilanteen mukaan. 💰💸

Huomaathan, että meillä on haku päällä koko ajan. Jätäthän siis myös avoimen hakemuksen niin olemme sinuun yhteydessä. Tarkistamme avoimet hakemukset kerran vuodessa.

Hox! 🙉🙊 Meidän TIIMI on meille supertärkee, ja siksi me halutaan tehdä kaikki meidän TIIMIN eteen. Työnantaja tarjoaa työsuhde-etuna lounaslippuja, jonka voi käyttää työpaikan ravintolassa. Voit siis tulla vapaapäivisin nauttimaan aterian työpaikallesi ja moikkaamaan TIIMIÄ! 💗💘

Kommentit (83)

Vierailija
61/83 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rekryän itse ja en tykkää noista videoista; harvapa meistä niissä on oma itsensä. On eri asia jutella vaikka edes kameran välityksellä toiselle ihmiselle, kuin yrittää esiintyä sille kameralle. 

Oma rekryni 4 vuotta sitten oli viisiosainen ja siinä oli onneksi vain Teams-haastatteluja, toki oli sitten tulevan tiimin jäsenten haastattelu ja vielä persoonallisuustestit, joka purettiin rekryfirman henkilön kanssa. Tällä tavalla hekin saavat leivän päälle muutakin kuin ylähuulen, mutta itse olen nyt 4v aikana rekrynnyt ihmisiä ilman sirkustemppuja

N49

5 teams-haastattelua? Oletko pörssiyhtiön johtajana, vai mihin tarvitaan niin monta haastattelua?

Kuulostaa kiusanteolta ja turhalta pompottamiselta.

Vierailija
62/83 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rekryän itse ja en tykkää noista videoista; harvapa meistä niissä on oma itsensä. On eri asia jutella vaikka edes kameran välityksellä toiselle ihmiselle, kuin yrittää esiintyä sille kameralle. 

Oma rekryni 4 vuotta sitten oli viisiosainen ja siinä oli onneksi vain Teams-haastatteluja, toki oli sitten tulevan tiimin jäsenten haastattelu ja vielä persoonallisuustestit, joka purettiin rekryfirman henkilön kanssa. Tällä tavalla hekin saavat leivän päälle muutakin kuin ylähuulen, mutta itse olen nyt 4v aikana rekrynnyt ihmisiä ilman sirkustemppuja

N49

5 teams-haastattelua? Oletko pörssiyhtiön johtajana, vai mihin tarvitaan niin monta haastattelua?

Kuulostaa kiusanteolta ja turhalta pompottamiselta.

No, sama fiilis oli itsellä ja kertoo vain tuolloisen esimieheni johtamistaidoista

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/83 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vihasin noita kun hain töitä, mutta sitten kun on ollut rekrypuolella ja haastettelun kutsuttu ilmeisesti äidin (tai nykyään tekoälyn tekemän) paperin perusteella ja ovesta tulee tyyliin "Johanna Tukiainen suoraa keikalta", kattoon katselija josta ei saa mitään irti, täysin kissankarvoissa oleva tai yleensäkin ihminen jolla ei ole mitään käsitystä mihin on hakenut ja aloittaa pyytämällä sitten heinäkuun vapaaksi tai käyttää sen haastettelun kertoakseen negatiivisista asioista entisessä työssä, työkavereissa ja pomoissa. Osan näistä pystyy karsimaan sillä videolla hyvin, jos siihen videoon saa sanottua "miksi juuri minut pitäisi valita" niin että siinä kertoo ymmärtäneensä mihin on hakemassa niin jatkoon pääsee, muuten riittää siihen ettei heti karsiudu että on normaali ihminen (ei selvästi alkkis, poikkitaiteellinen, katkera, uhri tai uhoa ottavansa pomon paikan vuodessa kunhan vaan pääsee

Tätä puolta olen yrittänyt ajatella, kun olen näitä vääntänyt. On kuitenkin hakijana, kuten itsekin tiedät, niin päivästä kiinni onnistuuko yhtään. Eli hyväkin esiintyjä voi saada aikaan pskan videon, kun ei vaan lähde. Asiaa ei auta nämä samat kysymykset kolmeen kertaan: kerro miksi hait tätä paikkaa, kerro miksi juuri sinut pitäisi valita,  kerro motivaatiosi hakea tätä paikkaa. Kun tulee se fiilis, että justhan mä saatana kerroin, mitkä uudet sanat löydän nyt tälle ihan samalle asialle. 

Vihjeenä sinne rekrypuolelle, kysymykset voisivat liittyä siihen työhön myös. Ei jäisi niin tunne, että halutaan vaan tsekata pärstäkerroin.

Ja just ennen kaikkea toi kysymys: miksi juuri sinut pitäisi valita? Oikeasti, te tässä rekryssä olette! Teidän pitää tietää, mitä haette ja valitsette. Mä voin tietää, mitä osaan ja millainen olen ja TEIDÄN pitää sitten tietää, onko se, mitä haette. Mutta tosiaan eihän sitä kyllä tiedetä, jos yhtä käy vastavalmistunut kuin kokenut konkari. Niin aika isolla verkolla yleensä kalastellaan niitä yksisarvisia tai hyviä tyyppejä, joten siksi tietty säväyttävä videokokemus on erottava tekijä.

Muutaman poikkeusosaajan tunnen työelämässä ja kummatkin saa todella nopeasti karkoitettua hakuprosesseista tuollaisella älyvapaalla rekrypompotuksella. Ei nuo tuollaista jaksa ja lisäksi oikeasti noi löytää uuden homman tarvittaessa hetkessä kun kyselyjä tulee jo töissä ollessakin vähän väliä että kiinnostaisko vaihtaa firmaa.

Eli sori vaan rekrytyypit (tai firmat jotka noita käyttää tuohon), tuolla sirkuksella ei löydy yksisarvisia koska menetelmät on täysin väärät. 

Vierailija
64/83 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jopa oli idioottimainen trollaus. Ihan oikeassa elämässä olen rekrytoinut vuokrafirmat kautta useita hyviä tekijöitä ja muun taustatiedon lisäksi vuokrafirman tekemä videohaastattelu on auttanut valitsemaan omiin haastatteluihin hyvät ehdokkaat.

Mitä lisäarvoa tuo video? Hakemuksesta selviää jo hyvin osaaminen, kokemus ja motivaatio kyseiseen työhön. Videosta on hyötyä ainoastaan, jos ulkoisesta olemuksesta ja esiintymistaidosta on huomattavaa hyötyä työtehtävässä.

Minusta videohakemukset ovat ihmisiä varten, joiden päätöksiä ohjaa pelkästään tunne ja osaaminen on toissijaista.

Sellaista lisäarvoa, että CV kertoo vain, mitä ehdokas on tehnyt. Kun on useampia hyviä ehdokkaita "paperilla", niin videohaastattelu kertoo ehdokkaan personasta sellaisia seikkoja, joita listaus kokemuksesta ei t

Video ei kerro muuta kuin sen millaiset näyttelijänlahjat sulla on tai oletko ennen tehnyt Tubettamista.

Vierailija
65/83 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näissä on pahinta että se työnhakija ei voi olla millään varma siitä että heidän videot pysyy turvassa rekryfirmojen käsissä ja että he eivät kauppaa niitä eteenpäin.

Vierailija
66/83 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Muutaman poikkeusosaajan tunnen työelämässä ja kummatkin saa todella nopeasti karkoitettua hakuprosesseista tuollaisella älyvapaalla rekrypompotuksella."

Olin 5v sitten etsimässä uutta työpaikkaa ja silloin jo asiantuntijatehtävissä vaadittiin isommissa firmoissa täyttämään 5-10 sivuinen esitietolomake jossa piti naputella omaan pikku lokeroonsa mm. jokainen aiempi työpaikka sekä koulutus ja valita kaikille alasvetovalikosta aloitus ja lopetuspäivämäärät. Hyvä ettei sentään kellonaikaa kysytty.

Kaikki siis asioita jotka löytyvät CV:stä jota HR:n jakkukalkkuna vilkaisee ehkä 30 sekuntia.

Aivan samalla tavalla kaikki resumeen kirjoitetut asiat piti syöttää pieniä paloina omaan pikku lootaansa jossa kysyttiin yhdentekeviä lässytyksiä tyyliin "miksi haluat juuri meidän tiimiimme?". No haluan rahaa, daa?

Tuollaisen lomakkeen täyttöön meni 1-2 tuntia joiden aikana vitutus paisui räjähdyspisteeseen koska työ oli täysin turhaa. Kaikki nämä asiat löytyivät liitteeksi vaadituista CV:stä ja resumesta mutta paljon selkeämmässä muodossa.

Minulla oli työpaikka katoamassa alta joten oli vaan pakko purra hammasta ja naputella lootat täyteen sirpaletietoa mutta olen varma siitä että YKSIKÄÄN näillä ilmoituksilla tavoitelluista yksisarvisista ei ole tunnetun historian aikana täyttänyt lomakkeesta ensimmäistäkään riviä vaan sulkenut koko paskan ensimmäisen sivun nähtyään ja mennyt muualle.

Nykyään nämä ovat kadonneet täysin. Rekrysivuilla on vain paikla johon CV:n ja resumen voi ladata tai heittää linkin linkediniin.

Vierailija
67/83 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aahhahhah, tulee mieleen se klovnifima Dream Breaker (nimi muutettu koska autosensuuri poistaa kohta ketjun muuten), jossa tällainen rekrysekoilu on vain alkusoittoa

Vierailija
68/83 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse asemassa, että haen aina kuun alussa ne 4 työpaikkaa. Etsin linkkarista, käsken sen tsekata mätsini ja jos on ok, teen tekoälyllä hakemuksen ja heitän menemään. En välitä, mitä niille tapahtuu sen jälkeen. Näin en tule töitä saamaan, tiedän sen, enkä haluakaan.

Kun jo työnhaku on mennyt tämmöiseksi pelleilyksi niin samaa on se on työtekokin. Ihan ihme vaatimuksia, eikä ole tunnetta, että työntekijään saatika työntekijän älyyn luotettaisiin tippaakaan.

Meissä "kovissa asiantuntijoissa" on sekin puoli, että olemme jo nuoresta ansainneet hyvin, joten säästöjä on ja anssi hyvä. Se loppuu kyllä aikanaan, sitten voin vielä katsella, löytyisikö verkostosta joku kätevä määräaikainen homma, eli käytännössä 1-2 vuoden projekti. Jos, otan sen ja olen anssilla taas loppuajan ennen kuin eläke alkaa. 

Toistaiseksi en ole vielä säästöjen puolelle joutunut dippaamaan kertaakaan ja aina voi myydä myös sijoitusasunnon jos oikeasti tiukoille menee. Mutta sitä ennen kyllä käytetään miehenkin säästöt, joita on vielä enemmän kuin mulla.

Tämä siis on rekry-tyypit se todellisuus. 

Vierailija
69/83 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Muutaman poikkeusosaajan tunnen työelämässä ja kummatkin saa todella nopeasti karkoitettua hakuprosesseista tuollaisella älyvapaalla rekrypompotuksella."

Olin 5v sitten etsimässä uutta työpaikkaa ja silloin jo asiantuntijatehtävissä vaadittiin isommissa firmoissa täyttämään 5-10 sivuinen esitietolomake jossa piti naputella omaan pikku lokeroonsa mm. jokainen aiempi työpaikka sekä koulutus ja valita kaikille alasvetovalikosta aloitus ja lopetuspäivämäärät. Hyvä ettei sentään kellonaikaa kysytty.

Kaikki siis asioita jotka löytyvät CV:stä jota HR:n jakkukalkkuna vilkaisee ehkä 30 sekuntia.

Aivan samalla tavalla kaikki resumeen kirjoitetut asiat piti syöttää pieniä paloina omaan pikku lootaansa jossa kysyttiin yhdentekeviä lässytyksiä tyyliin "miksi haluat juuri meidän tiimiimme?". No haluan rahaa, daa?

Tuollaisen lomakkeen täyttöön meni 1-2 tuntia joiden aikana vitutus paisui räjähdyspisteeseen k

Niinhän sitä luulisi. Yhteen paikkaan ensin liitin nuo cv:n ja hakemuksen, ja klikkasin lomaketta eteenpäin. Eikös siellä seuraavalla sivulla ollut sitten just tuo jättilomakehärdelli johon piti erikseen naputella sen cv:n sisältö kohta kerrallaan, aargh.

Pahin taisi olla aikanaan yhden julkisen sektorin toimijan lomakehirvitys jossa mm. koulutuksessa valikossa oli jotain englanninkielisiä termejä joita ei suomessa käytetä. Mikä ihmeen 2nd level education, 3rd level, täh?

Vierailija
70/83 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ärsytä. Lopetan työpaikan hakemisen heti jos tietooni tulee että videohaastattelu tehdään.

Vierailija
71/83 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olen itse asemassa, että haen aina kuun alussa ne 4 työpaikkaa. Etsin linkkarista, käsken sen tsekata mätsini ja jos on ok, teen tekoälyllä hakemuksen ja heitän menemään. En välitä, mitä niille tapahtuu sen jälkeen. Näin en tule töitä saamaan, tiedän sen, enkä haluakaan.  ---------  säästöjä on ja anssi hyvä. Se loppuu kyllä aikanaan, sitten voin vielä katsella, löytyisikö verkostosta joku kätevä määräaikainen homma, eli käytännössä 1-2 vuoden projekti. Jos, otan sen ja olen anssilla taas loppuajan ennen kuin eläke alkaa. "

Ansiosidonnainen ei kestä kovin kauan, eli olet vasta vähän aikaa ollut työtön, jos elät sen (ja miehen rahojen) turvin. Jos kerran et aio omiin säästöihisi kajota, niin aika pian joudut etsimään tuon projektin :D. 

Vierailija
72/83 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, kyllähän noista rekrytoijista jää hullun kuva työnhakijoille. Rekry ihmiset on päästään kajahtaneita video keksintöineen.

Vierailija
73/83 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtiolla piti kanssa sisäisessä haussa äänittää kolmeen kysymykseen vastaus ja pidin rekrytoijia täysin pimahtaneena. 

Vierailija
74/83 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valtiolla piti kanssa sisäisessä haussa äänittää kolmeen kysymykseen vastaus ja pidin rekrytoijia täysin pimahtaneena. 

Ja sitten on nämä valtion työpaikkojem turhat kokoukset, joissa katsotaan paljonko työtehtäviin on mennyt aikaa ja johtaja hokee hullun kiilto silmissä joka kokouksessa tehkää nopeampaa.

Vierailija
75/83 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Olen itse asemassa, että haen aina kuun alussa ne 4 työpaikkaa. Etsin linkkarista, käsken sen tsekata mätsini ja jos on ok, teen tekoälyllä hakemuksen ja heitän menemään. En välitä, mitä niille tapahtuu sen jälkeen. Näin en tule töitä saamaan, tiedän sen, enkä haluakaan.  ---------  säästöjä on ja anssi hyvä. Se loppuu kyllä aikanaan, sitten voin vielä katsella, löytyisikö verkostosta joku kätevä määräaikainen homma, eli käytännössä 1-2 vuoden projekti. Jos, otan sen ja olen anssilla taas loppuajan ennen kuin eläke alkaa. "

Ansiosidonnainen ei kestä kovin kauan, eli olet vasta vähän aikaa ollut työtön, jos elät sen (ja miehen rahojen) turvin. Jos kerran et aio omiin säästöihisi kajota, niin aika pian joudut etsimään tuon projektin :D. 

Ansiosidonnaiseni kestää 500 päivää. Se on ihan tarpeeksi kauan. Miehen rahoja en tarvitse vielä, koska kaikki asunnot, siis asuin-OKT ja molempien sijoitusasunnot on maksettu. Omani on paremmalla alueella, joten se on varsinainen vanhuuden turva. Miehen kanssa on sovittu, että koska minä olin töissä kun hän opiskeli = rahoitin elämän alkupäästä, hän rahoittaa sitä enemmän nyt loppupäästä.

Meillä on isot telkkarit ostettu jo vuosia sitten, kaapista löytyy kunnon vaatetusta ja laatukenkiä ja laukkuja loppuelämän tarpeisiin. Olen laskenut jo 35 vuotiaana, miten rahoitan ajan, jolloin lopetan työnteon. En siis ole saanut kenkää, vaan jäänyt yt-tilanteessa vapaaehtoisena pois. Sain toki myös hyvän irtisanomisajan.

Yritän sanoa, että oikeasti parhaita ei ole rekrytyyppien helppo saada innostumaan hakuprosesseistaan. Ja sitä heidän kannattaisi miettiä ja siitä kilpailuvaltti tehdä.

Vierailija
76/83 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppoa hokea mantraa että videoilla löydetään joskus joku talentti.

Se mikää jää kertomatta, on se, kuinka paljon ammattilaisia jättää hakematta työpaikkaa, koska siinä on videohaastattelutemppurata.

Vaihtoehtoiskustannukset?

Vierailija
77/83 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Niinhän sitä luulisi. Yhteen paikkaan ensin liitin nuo cv:n ja hakemuksen, ja klikkasin lomaketta eteenpäin. Eikös siellä seuraavalla sivulla ollut sitten just tuo jättilomakehärdelli johon piti erikseen naputella sen cv:n sisältö kohta kerrallaan, aargh."

Aha, syöpä ei ole siis kadonnut vielä kokonaan tai ehkä tähän työpaikkaan varta vasten halutaan vain niitä jotka eivät saa kertakaikkiaan töitä mistään muualta ja ovat valmiita vaikka millaiseen kyykytykseen.

Lisäyksenä siihen lomakesirkukseen että jo 5v sitten monessa paikassa tarjottiin tekoälyä joka osaa kopioida tiedot liitteeksi vaaditusta CV:stä ja resumesta niihin tuhanteen pikku lootaan ja alasvetovalikkoon.

Tämä tekoäly teki homman poikkeuksetta niin päin vittua että sen jälkien tarkastamiseen ja korjaamiseen meni vielä enemmän aikaa kuin että teki vain kuuliaisesti koulutetun apinan työtä ja kopioi CV:n rivi kerrallaan omiin pikku lootiinsa tunnin, parin aikana.

Huvittavinta oli se että sain vielä 2-3 jälkeenpäin näistä firmoista kohdistettua mainontaa uusista juuri avatuista paikoista jotka "sopivat täydellisesti hakijaprofiiliini". Ne poikkesivat niin täysin koulutuksestani ja työkokemuksestani etten olisi edes tiennyt mitä ko. duunissa pitäisi tehdä.

Vierailija
78/83 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin, työtön olen ollut jo yli vuoden, elokuusta 2024. Ajoitimme työnantajan kanssa irtisanomisen siten, että se jäi elokuun puolelle, jolloin minua ei koske ansiosidonnaisen portaistaminen.

Kyllä työttömyys voi tätäkin olla. Myös pari samassa tilanteessa olevaa on jättäytynyt pois töistä ilmoittautumatta TEhen ollenkaan. 

Vierailija
79/83 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En hae mihinkään mihin pitää tehdä video.

Vierailija
80/83 |
28.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, kyllähän noista rekrytoijista jää hullun kuva työnhakijoille. Rekry ihmiset on päästään kajahtaneita video keksintöineen.

On videohaastatteluja ja videohaastatteluja.

Kävin koronan aikana aidon face-to-face videohaastattelun ensin rekrykonsultin ja sitten rekrytoivan esimiehen sekä tulevan kollegan kanssa ja sain paikan.

Tämä ensimmäinenkin videohaastattelu vasta kun olin 2-3 hakijan short-listalla tai minut oli ehkä suorastaan jo valittu ellen paljastu haastattelussa naamatatuoiduksi sekopääksi. 

Se mihin en enää haaskaa aikaani ovat nämä kaikille hakijoille ensimmäisessä vaiheessa kohdistetut videolässytykset joissa joudut nauhoittamaan vastaukset HR:n tädin antamaan 6-12 aiheeseen jotka ovat yhdentekevää lässytystä.

Jo nämä aiheet paljastavat sen ettei rekrytoijalla ole pienintäkään aavistusta siitä mitä taitoja tai osaamista ko. asiantuntijatehtävässä tarvitaan eikä videoiden perusteella asiasta jotain tajuavakaan saa hakijoista mitään tolkkua.

Videoista voidaan valita jatkoon ne nuorelta ja ihan huitsin innokkaalta vaikuttavat pirtsakat hakijat jotka tuo lisää virtaa ja yhteisöllisyyttä meidän tiimiin. Mitä muuta osaamista muka tarvitaan ydinvoimalan paineastian tai MRI-laitteen firmwaren suunnitteluun, häh?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän viisi