Keitä ihmisiä pitää teititellä? Tunnetteko ketään jota ette kehtaa sinutella?
Teitittelisin itse ehkä jotain vanhusta. En muita. En edes Suomen presidenttiä.
Kommentit (130)
Teitittelen etiketin mukaan, eli jos minua teititellään, teitittelen luonnollisesti takaisin.
Joitakin 18-vuotiaita ruokakaupan kassoja tämä tuntuu hämmentävän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joko teititellään kaikkia tai ei ketään. Teitittely arvottaa.
Harvemmin kyse on ihmisestä, vaan asemasta. Asiakaspalvelija voi teititellä asiakasta jne
Asemat on historiaa. Ihmisiä kaikki.
Asemat ovat edelleen asemia, ja ihmiset ovat ihmisiä. Asianmukainen puhuttelu riippuu muun muassa siitä, onko keskustelun toisena osapuolena nimenomaan tietyssä asemassa oleva henkilö tämän asemansa vuoksi, vai perustuuko keskustelu henkilökohtaiseen tuttavuuteen siitä huolimatta, että toinen osapuoli on saavuttanut urallaan jonkin aseman.
eri
Ranskankielisessä maassa asuvana minulle on itsestään selvää teititellä kaikkia muita paitsi perheenjäseniä ja suomalaisia työtovereita. Niitä muita en sitten laske henkilöiksi, jotka "tuntisin" aloituskysymyksessä tarkoitetulla tavalla, vaikka jotkut olisivat erilaisista asiointitilanteista tuttuja kasvoilta tai jopa nimeltäkin. Teitittely ei ole täälläkään pelkkä kohteliaisuusnormi vaan se myös toimii sosiaalisen etäisyyden säilyttäjänä puolin ja toisin.
Muistan ikäni kun olin asiakaspalvelutöissä ja toivotin kaikille "mukavaa päivän jatkoa sulle". Niin eräs itsensä hienommaksi tunteva rouva sanoi ylevästi: Mikä "sulle" minä olen sinulle. Minä olen sinulle "te".
Hetki meni ennenkuin edes tajusin mitä ihmettä.
Tunsin sillä hetkellä itseni moukaksi, mutta myöhemmin ymmärsin että se turkiksissa kulkeva "hienosto"nainen oli itse moukka.
Jätin kyllä fiksusti tuon "sulle -sanan pois toivotuksistani.
Vierailija kirjoitti:
Muistan ikäni kun olin asiakaspalvelutöissä ja toivotin kaikille "mukavaa päivän jatkoa sulle". Niin eräs itsensä hienommaksi tunteva rouva sanoi ylevästi: Mikä "sulle" minä olen sinulle. Minä olen sinulle "te".
Tunsin sillä hetkellä itseni moukaksi, mutta myöhemmin ymmärsin että se turkiksissa kulkeva "hienosto"nainen oli itse moukka.
Olet aivan oikeassa siinä, että henkilö, joka katsoo oikeudekseen sinutella edes nuorempaa aikuista mutta kuitenkin edellyttää vastaukseksi teitittelyä, on moukka.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on ihanaa jos esim kaupan kassa tai jokin muu toivottaa kaikille ikään katsomatta hyvää päivää sulle! Sitä ikään kuin tuntee olevansa samalla viivalla nuorten kanssa.
t: täti 76v
Vierailija kirjoitti:
Oletpas sinä fiksu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletpas sinä fiksu
Joskus sitä oppii kantapään kautta kuinka erilaisia ihmiset ovat. Moukka kuvaa hyvin edellisen kommentoijan kuvaamaa naista. -eri
Olen palvelualalla, asiakkainani on ollut niin entisiä preseidenttejä kuin presidenttien puolisoita, ministereitä, miljonäärejä (jopa miljardöörejä), suursijoittajia ja yritysjohtajia, julkisuudesta tuttuja laulajia, näytteiliöitä ja muita julkkiksia, nuoremmista yli kahdeksankymppisiin.
Suurinta osaa sinuttelen, mutta yleensä teitittelen esim arvokkaamman oloisia kahdeksankymppisiä tai jos minua teititellään, koska se on mielestäni kohteliasta olematta nöyristelevää. Mutta esim. Tarja Halonen oli aika rempseä, joten päätin olla teitittelemättä häntä, en myöskään sinutellut vaan olen tarvittaessa taitava puhumaan kohteliaasti sinuttelematta tai teitittelemättä. Aloituslauseeni on miltei aina "Voinko olla avuksi" ja poimin asiakkaan avauksesta mikä on keskustelun sävy. En koskaan nöyristele asiakkaden kanssa vaan katson olevani kaikkien kanssa samalla tasolla. Moni asiakkaistani toteaa tulleensa tapaamaan asiantuntijaa, kun myyn erikoistuotteita ja he ovat yleensä hyvin iloisia, jopa kiitollisia saamastaan avusta ja palvelusta.
Matti Klingeä teitittelin.