Keitä ihmisiä pitää teititellä? Tunnetteko ketään jota ette kehtaa sinutella?
Teitittelisin itse ehkä jotain vanhusta. En muita. En edes Suomen presidenttiä.
Kommentit (123)
Oon huomannut että vanhemmille ihmisille puhun herkästi kirjakieltä, vaikken teitittelekään. Ei tulisi mieleenkään sanoa vanhalle mummulle että 'otaksä lisää vaduu'
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minut on hyvin kasvatettu eli teitittelen kaikkia iästä ja asemasta riippumatta , jos ei nyt ihan lapsia sentään mutta kuitenkin. En nyt jossain rennossa tilanteessa mutta vaikka töissä tai ihan vaan jos vaikka kysyisin jotain tuntemattomalta neuvoa missä jokin paikka on jne niin aloitan "anteeksi saanko kysyä teiltä.." jne tuohon tyyliin
Tämä on ihan pöljää ja tarpeetonta. Jopa kiusallista.
On se mielenkiintoista, että se mikä on lähes kaikkialla muualla Euroopassa normaalia hyvää kytöstä, on Suomessa joidenkin mielestä pöljää. Kertoo kyllä paljon.
Maassa maan tavalla. Suomen kieli ei edes taivu teitittelyyn luontevasti, toisin kuin englanti tai vaikkapa italia.
Täh, kyllä se "taipuu" ihan samalla tavalla jos haluaa olla kohtelias ja kunnioittava toisia ihmisiä kohtaan.
Joko teititellään kaikkia tai ei ketään. Teitittely arvottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa kontaktin saa paremmin kun asettuu samalle tasolle. Teitittely ja tittelien käyttö asettaa eri asemaan. Silloin kontakti on heikompi.
Teitittelyn yksi tarkoitushan on vältellä liiallista tunkeilevuutta. Miksi haluat ottaa kaikkiin läheistä kontaktia? Tungetko myös fyysisesti iholle?
Miksi tunkisin? Tunkeiluvuus? Mitä tunkeilevaa on kysyä vaikkapa Etsitkö jotain eksyneeltä tai Otatko kahvia vierailijalta?
Vierailija kirjoitti:
Loukkaannun verisesti jos minua teititellään, auts!
Sama täällä! Tulee ikäkriisi ja kauhea vanhuuden pelko.. =(
Vierailija kirjoitti:
Harvemmin kyse on ihmisestä, vaan asemasta. Asiakaspalvelija voi teititellä asiakasta jne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa kontaktin saa paremmin kun asettuu samalle tasolle. Teitittely ja tittelien käyttö asettaa eri asemaan. Silloin kontakti on heikompi.
Teitittelyn yksi tarkoitushan on vältellä liiallista tunkeilevuutta. Miksi haluat ottaa kaikkiin läheistä kontaktia? Tungetko myös fyysisesti iholle?
Miksi tunkisin? Tunkeiluvuus? Mitä tunkeilevaa on kysyä vaikkapa Etsitkö jotain eksyneeltä tai Otatko kahvia vierailijalta?
Liiallinen tuttavallisuus voi tuntua tunkeilevalta. Ei siinä ole kyse pelkästä sinuttelusta/teitittelystä mutta se voi olla osa sitä
Vierailija kirjoitti:
Entäs sitten niiaus ?
Linnan juhlissa hauska katsoa kun monet aikuiset naiset niiaa. Jotenkin se on samanaikaisesti niin normaalin ja epänormaalin näköistä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä teititellyt ketään, en edes presidenttiä. Olen kaksi heistä tavannutkin. Olemme kaikki yhdenvertaisia, ei hierargioita.
Sama! Viimeksi kun hostasin tapahtuman, Stubb sanoi Kiitos Anne ja minä kiitos Alex. Sinunkauppoja ei ole tehty, mutta vastaan kuten minulla vastataan. 😁
Mistä kiittelit presidenttiä? Presidentti sanoi kiitos tekemästäsi työstä, mistä itte kiittelit? Siitäkö että sait tehdä homman?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä teititellyt ketään, en edes presidenttiä. Olen kaksi heistä tavannutkin. Olemme kaikki yhdenvertaisia, ei hierargioita.
Sama! Viimeksi kun hostasin tapahtuman, Stubb sanoi Kiitos Anne ja minä kiitos Alex. Sinunkauppoja ei ole tehty, mutta vastaan kuten minulla vastataan. 😁
Mistä kiittelit presidenttiä? Presidentti sanoi kiitos tekemästäsi työstä, mistä itte kiittelit? Siitäkö että sait tehdä homman?
Nykyisin on tapana kiittää kiittämisestä. Sillä viestitään ettei varsinaisesti ollut tarkoitus tehdä toiselle mitään isoa palvelusta josta tulis kiittää, kuten buumerit jotka sanovat "ole hyvä"
Fiksu ihminen osaa soveltaa käytöksensä tilanteen mukaan. Jokaiselle ihmiselle ja tilanteelle voi olla oma tyyli ja kohteliaisuuden taso. Jos ei hallitse eri käytösmuotoja, on tietysti helppoa leimata vaativammat tavat vanhanaikaisiksi tai typeräksi nöyristelyksi. Mitä paremmin hallitsee käytöstavat, sitä luontevampaa ja helpompaa on liikkua kaikenlaisissa piireissä ja tilanteissa. Teitittely kyllä kuuluu ainakin Euroopassa ihan perustapoihin, ihan tavallistenkin tuntemattomien ihmisten kesken, ei tarvita mitään kuninkaallisia ottaa esimerkiksi. Teitittely Suomessakin on luontevaa niille, joilla on sosiaalista tilannetajua ymmärtää milloin sinutellaan ja milloin ollaan muodollisempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin on tapana kiittää kiittämisestä. Sillä viestitään ettei varsinaisesti ollut tarkoitus tehdä toiselle mitään isoa palvelusta josta tulis kiittää, kuten buumerit jotka sanovat "ole hyvä"
Mitä?
En ole buumeri, mutta vastaan kyllä "ole hyvä" jos joku kiittää
Vierailija kirjoitti:
Teititteletkö 3-vuotiasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvemmin kyse on ihmisestä, vaan asemasta. Asiakaspalvelija voi teititellä asiakasta jne
Asemat on historiaa. Ihmisiä kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liiallinen tuttavallisuus voi tuntua tunkeilevalta. Ei siinä ole kyse pelkästä sinuttelusta/teitittelystä mutta se voi olla osa sitä
Sehän riippuu ihan käytöksestä. Teitittely luo valta-aseman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä että teki työnsä ja tuli paikalle. Hän kiitti työstä, minä kiitin työstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teititteletkö 3-vuotiasta?
En teitittele ketään. Eikä kukaan minua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin? Töitäni tein ja teen edelleen.
Niin eli olit sattumalta päässyt johonkin hienompaan porukkaan ja käyttäydyit siellä täysin protokollien vastaisesti. Mikä tässä nyt oli se tarina
Hienompaan. 😆 En arvota porukoita enkä ihmisiä.
Minua ei tarvi teititellä, mutta tuntuu oudolta kun jotkut ihmiset alkavat käyttää lempinimeä ilman että olemme kavereita ja ilman että olen sanonut että voi käyttää lempinimeä. Esim. töissä pomoni voisi käyttää ihan virallista nimeä, en halua pomolle olla mikään Mara tai Lepa, jos nimeni olisi esimerkiksi Marleena. Olisiko se nykyajan versio sinuttelusta?
Mutta eihän tuollaista voi sanoa ääneen.