Miksi niin monet suomalaiset (varsinkin naiset) ovat masentuneita, ahdistuneita tai uupuneita?
Hyvä on, uupumus on ymmärrettävää ruuhkavuosissa, mutta ei näillä uupuneilla monella ole lapsiakaan. Toki voi myös tuntua, että kaikki ovat noita asioita, koska he pääsevät netissä ääneen.
Miksi ihmiset, jotka ovat elämänsä energisimmässä vaiheessa, ovat niin hirvittävän masentuneita ja ahdistuneita, eikä edes vuosien hoidot ja terapiat tunnu heitä auttavan?
Jokaisella on yksilöllinen elämänpolkunsa ja ymmärrän, jos on epäoikeudenmukainen lapsuus, mistä on vaikeaa jopa mahdotonta ponnistaa. Ei kai sentään kaikilla masentuneilla ole.
Onko masennus osa suomalaisuutta?
Yhteiskunnallinen ongelma on sitten siinä, kun nuoret aikuiset jäävät työkyvyttömyyseläkkeelle masennuksen takia tai ovat jatkuvasti sairauslomalla.
Uskon, että moni voisi toipua masennuksesta ja ahdistuksesta, kun vain pureutuisivat intensiivisesti sen syihin ja muuttaisivat elämäänsä niiltä osin.
Kommentit (152)
Elämä on tyhjää ja merkityksetöntä. Jos jotain mukavaa löytää niin se on vähintäänkin lihottavaa ja addikoivaa. Aamulla kun herää ei ole odotettavissa muuta kuin ei-palkitsevaa ajatustyötä ja fyysistä rasitusta.
Feminismin lieveilmiö. Ehkä naiset eivät olekaan niin vahvoja ja itsenäisiä.
Vierailija kirjoitti:
Sitä se tuottaa, kun kaikesta pääsee liian helpolla. Ei ole kykyä kestää pienintäkään vastusta.
Juuri tämä asenne masentaa. Kohdellaan kuin aivotonta ja sitten kuitenkin selitetään kuinka helpolla pääsee. Mitenköhän se itsellesi maistuisi?
Ehkä johtuu siitä, että joka kerta kun edes pieni toivonkipinä herää, vedetään matto jalkojen alta. Ei sitä ihminen loputtomiin jaksa.
En kyllä ole masentunut tai uupunut, mutta miehet ei kiinnosta. Tällä alustalla varmaan on osansa siihen ettei kiinnosta, mutta isompi syy on niissä miehissä, joiden kanssa olen erehtynyt seurustelemaan tai avioitumaan. Kotimaisia joka sorkka, työssäkäyviä ja nuhteettomia.
Mutta yksikään ei ollut vastuunkantaja tai tasapuolinen, laiskistui passattavaksi ja kuvitteli, ettei saavutettuja etuja (minä ja minun ruumiini) voi menettää.
Tulivat huomaamaan, että kyllä voi.
Feminismi. Se antoi aivan uudet ja erilaiset ajattelutavat. Kaikki kliseinen miestoiminta myytiin naisille ihanteena: ura, rahan tekeminen, seksin perässä juokseminen, päihteet, lihominen, housut hameiden sijaan, siilitukat, tatuoinnit ja kiroilut.
Lopputuloksena yksinäisyys vanhana, tatuoituna läskinä ilman perhettä ja lapsia. Rahaa ehkä on, mutta ei mitään muuta. Mielenterveys koetuksella ja yrittää toistella itselle että tämä on parempaa kuin hyvä parisuhde, perhe ja naisellisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät saa tarpeeksi kullia kun eivät ymmärrä antaa.
Miehet saisivat enemmän kuin jaksavat suorittaa, jos tajuaisivat saada naiset nauttimaan siitä.
Miksi se miesten vastuulla on nauttiiko nainen? Mikäli mies saa orgasmin ja nainen ei niin vika ei varmaankaan ole miehessä eikä suorituksessa koska siinä todistettavasti pystyy saamaan.
No siinäpä se vastaus taas tulikin. Voikin sitten kysyä miksi olisi mitenkään naisen vastuulla "antaa" miehelle joka itsekkäästi haluaa vain r*nkkualustan. Niitä saa kaupasta.
Väännetään vielä rautalangasta: anatomisesti mies saa yhdynnässä helposti, nainen ei, joten jos miestä itsekkäästi kiinnostaa vain oma k*lli, naisen ei todellakaan ole kannattavaa uhrata kehoaan r*nkkualustaksi ja ottaa riskiä taudeista ja raskaudesta joka voi pahimmillaan johtaa kuolemaan.
Vierailija kirjoitti:
Tasa-arvoa ovat vaatineet ja nyt kun saavat sitä niin pää ei kestä. Pitäisi olla etuoikeuksia eikä tasa-arvoa.
Vierailija kirjoitti:
Vai oisko kyse sittenkin siitä, ettei feminismiä ole tarpeeksi. Eikä nyt puhuta mistään toksisesta feminismistä, mihin monet liittävät koko käsitteen.
Kuulkaa muukalaiset miehet naiset varastaa ihmisten tileiltä ja kodeista ja palkkarahaa kuin säästöjä. Mikä KUVITELTU OIKEUS NIILLÄ ON RIKKOA MOOSES KÄSKY ÄLÄ VARASTA !
Syyttelevä ilmapiiri ja koskee kaikkia yhteiskuntaluokkia. Työssäkäyviltä verotetaan kuiviin kaikki ja mikään ei riitä, silti haukutaan aina ja etsitään uusia ja uusia tapoja kyniä vielä enemmän. Se saa kyynistymään. Köyhiä taas ahdistaa se köyhyys.
Työttömyys. Alanvaihto on tehty mahdottomaksi ensikertalaisuuskiintiöillä ja tukisysteemillä. Koulutus ei enää takaa töitä.
Lasten kanssa ei saa mitään apua ruuhkavuosiin. Isovanhemmat kyllä hoidattivat lapsensa loma-ajat vanhemmillaan, mutta ovat nyt kiireisiä omissa harrastuksissaan. Perheet jää ilman tukiverkkoja.
Jatkuva kyttäys ja suorittaminen, suoriutumisen valvonta ja syyllistäminen. Neuvola, varhaiskasvatus, koulu, muut vanhemmat... jokaisella on mielipide miten täydellinen äiti toimii ja miten tulee suoriutua, että on hyväksyttävää ja hyvä äiti.
Wilma, vanhempainillat, vanhempainvartit, arviointikeskustelut, rahankeruut, harrastuksissakin osallistutaan nykyään jatkuvasti vanhempia. Ennen riitti, että meni joulu- ja kevätjuhlaan, kuittasi reissuvihon ja siinäpä se.
Itseäni kyllä ahdistaa myös tämä suuntaus mihin maa on menossa. Isoissa kaupungeissa tuntuu kuin olisi ulkomailla. Ei tämä ole kohta enää Suomi.
Vierailija kirjoitti:
Feminismi. Se antoi aivan uudet ja erilaiset ajattelutavat. Kaikki kliseinen miestoiminta myytiin naisille ihanteena: ura, rahan tekeminen, seksin perässä juokseminen, päihteet, lihominen, housut hameiden sijaan, siilitukat, tatuoinnit ja kiroilut.
Lopputuloksena yksinäisyys vanhana, tatuoituna läskinä ilman perhettä ja lapsia. Rahaa ehkä on, mutta ei mitään muuta. Mielenterveys koetuksella ja yrittää toistella itselle että tämä on parempaa kuin hyvä parisuhde, perhe ja naisellisuus.
Muun typerän löpinän ignooraten, moni haluaisi kyllä hyvän parisuhteen, niitä vain ei miesten kanssa ole kovin todennäköistä saada.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tasa-arvoa ovat vaatineet ja nyt kun saavat sitä niin pää ei kestä. Pitäisi olla etuoikeuksia eikä tasa-arvoa.
Sinä taas et ole saanut naista aikoihin, muttei se tarkoita että naiset haluavat etuoikeuksia sen enempää kuin miehetkään.
Naiset olivat ennen feminismiä paljon vähemmän vihaisia, mt-ongelmaisia ja sanalla sanoen myrkyllisiä. Ja parisuhteet kestivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät saa tarpeeksi kullia kun eivät ymmärrä antaa.
Miehet saisivat enemmän kuin jaksavat suorittaa, jos tajuaisivat saada naiset nauttimaan siitä.
Miksi se miesten vastuulla on nauttiiko nainen? Mikäli mies saa orgasmin ja nainen ei niin vika ei varmaankaan ole miehessä eikä suorituksessa koska siinä todistettavasti pystyy saamaan.
No siinäpä se vastaus taas tulikin. Voikin sitten kysyä miksi olisi mitenkään naisen vastuulla "antaa" miehelle joka itsekkäästi haluaa vain r*nkkualustan. Niitä saa kaupasta.
Väännetään vielä rautalangasta: anatomisesti mies saa yhdynnässä helposti, nainen ei, joten jos miestä itsekkäästi kiinnostaa vain oma k*lli, naisen ei todellakaan ole kannattavaa uhrata kehoaan r*nkkualustaksi ja ottaa
Tämä on tasa-arvoa. Kyllä naiselle pitää riittää samanlainen miehen käyttö runkkualustana jos se miehellekin riittää. Turha noin yksinkertaisesta asiasta on tehdä vaikeampaa tai kuluttaa aikaa enempää kuin on välttämätöntä.
Mulla on traumatausta, sellanen että en viitsi edes nimettömänä kertoa mitä mulle on tehty koska kuulijat eivät yleensä sitä kestä. Olen koko ikäni sairastanut masennusta ja mulle on diagnosoitu kaksisuuntainen mielialahäiriö. Työkyvyttömänä olen ollut about puolet työiästäni, nyt taas reilut kolme vuotta työelämässä tehden 50-100% normaalista työajasta. Olen käynyt läpi kolmevuotisen kuntoutuspsykoterapian ja syönyt lääkkeitä käytännössä nuoresta lähtien. Tälläkin hetkellä mun masennus on tasolla vaikea, silti käyn töissä koska mulle on tärkeää pitää yllä rytmiä ja nähdö muita ihmisiä, tuntea olevani osa yhteisöä ja tehdä tarkoituksellista työtä. Tähän ei tietenkään kaikki pysty, ajoittain en itsekään. Mä en tule koskaan paranemaan tästä, olen jo melkein viisikymppinen. Kaikille ei vaan parannusta löydy.
Ehkä naisia näkyy tilastoissa enemmän koska he hakevat apua olotilaansa. Miehet harvemmin hakeutuvat mt-palveluiden piiriin, vaan enemmänkin "lääkitsevät" oireitaan alkoholilla, yms.
Naisena on koko ajan ristiriitaisten vaatimusten ristitulessa.
Naisille monet mahdollisuudet ovat joko tai.
Esimerkiksi joutuu valitsemaan, haluaako lapsia vai uran. Ja lapsethan pitäs tehdä nuorena tietenkin nuorena, samaan aikaan koulujen ja urastartin kanssa.
Sitte ei sais kuitenkaa heti pamahtaa paksuksi.
Niillä on vaimot tai naisystävät "äitinä". He kuitenkin harrastavat seksiä näiden äitien kanssa. Sairasta. En kyllä ymmärrä sitäkään miksi naiset tähän suostuvat kun ei todellakaan tarvitse, aikuisiakin miehiä löytyy kyllä.