Asiakkaat ja sulkemisaika
Olen erikoistarvikeliikkeessä myyjänä. Meillä on sisämyymälän lisäksi ulkomyymälä, suljetaan kello 17. Eilen olin tasan kello 17 vetämässä ulkomyymälän porttia kiinni kun kulman takaa pyyhältää asiakas portista sisään ilmeisesti edes tajuamatta että olin sitä sulkemassa. Sanoin että hei, ollaan sulkemassa tältä päivää. Nainen katsoo minua kuin olisin heittänyt jonkun ison loukkauksen ilmoille muttei ehtinyt sanomaan mitään, kun työkaverini joka oli kuullut tilanteen, pyyhälsi paikalle ja sanoi sille naiselle että hei ei kun tottakai voit vielä tulla, miten voidaan palvella. Siihen se nainen totesi kovaan ääneen että no hyvä, hän ajattelikin juuri että täytyypä viedä jatkossa rahat muualle ja mulkaisi minua murhaavasti. Hymyilin, pahoittelin ja palvelin sen asiakkaan joka lopulta poistui 17:10 myymälästä. Sen jälkeen sain työkaverilta noottia ettei porttia saa kenenkään nenän edestä vetää kiinni, huonoa palvelua sellainen.
Ärsyttää, ei se ole minusta huonoa palvelua että laittaa liikkeen kiinni silloin kun sen on ilmoitettukin menevän kiinni, ihanhan se on asiakkaan oma vika ettei selvitä etukäteen aukioloaikoja? Ja eikö tuolla että siitä huolimatta palvellaan viestitetä tuollaisille asiakkaille että on ihan ok tulla tunkemaan kauppaan silloin kun se on jo käytännössä kiinni?
Kertokaa mielipiteitä, olenko surkea asiakaspalvelija :D
Kommentit (72)
Ilmeisesti sekä aloittaja että työkaveri olivat työntekijöitä eivätkä yrittäjiä. Silloin tuollaisen asenteen saattaisi ehkä ymmärtää. Jokainen yrittäjä ymmärtää, että rahat otetaan pois silloin kun sitä on tarjolla ja aukioloajat ovat lähinnä viitteelliset. Työntekijältä ymmärrän sulkemisajan tiukan noudattamisen, jos yrittäjä on sanonut että ylitöistä ei makseta.
Vierailija kirjoitti:
Töykeää toimintaa sinulta. Mikäli asiakkaat eivät TOISTUVASTI ole pyrkimässä sisälle sulkemisaikaan, voi yhden asiakkaan palvella myös klo 17 jälkeen, ei sen niin tarkkaa pitäisi olla, toinen asia on se, että mikäli portin takana on tulossa 10 ihmistä vielä ostoksille, silloin voi sanoa, että valitettavasti suljemme juuri nyt. Eli sinä olit töykeä, kollegasi asiallinen.
Tuolla logiikallahan saisi sitten aina palvella ne myöhässä sisäänpyrkijät. Ei niitä välttämättä joka päivä ole mutta muutamakin päivä viikossa tekee jo vuodessa aika monta tuntia palkatonta työaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet. Ei meillä ainakaan niitä asiakkaita ole jonoksi asti. Ja mulle maksetaan ylitöistä palkkaa.
En ole vielä törmännyt kauppaan, jossa maksettaisiin ylitöistä euroakaan. Ylitöihin kun pitää erikseen määrätä, työajan jälkeen töihinjääminen ei ole ylityötä eikä siitä tarvitse maksaa.
Ei siinä sitten mitään, kun sinä et ole törmännyt.😂 Sen täytyykin sitten olla pyhä totuus, jota pitää levittää kuin jotain evankeliumia.
Ihan jo siksikin ihmettelen, kun kaupan alan TES ei tuollaista mahdollisuutta tunne, niin miksi ihmeessä kauppias maksaisi työntekijöille ylitöistä, jotka eivät ole ylityötä? Ei mitään järkeä, kun ne joutuu joka tapauksessa AVIi
Kirjoitin "Kaupan alan TES ei tuollaista mahdollisuutta tunne" ja se oli suora viittaus siihen, että työntekijä voisi itse päättää ylitöistään, kaupan alan TES edellyttää määräystä työnantajalta tai esihenkilöltä, ylitöihin jääminen ei siten ole työntekijän jokapäiväinen oikeus ja tapa saada lisää liksaa. Tulee muuten monelle nuorelle työntekijälle yllätyksenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet. Ei meillä ainakaan niitä asiakkaita ole jonoksi asti. Ja mulle maksetaan ylitöistä palkkaa.
En ole vielä törmännyt kauppaan, jossa maksettaisiin ylitöistä euroakaan. Ylitöihin kun pitää erikseen määrätä, työajan jälkeen töihinjääminen ei ole ylityötä eikä siitä tarvitse maksaa.
Ei siinä sitten mitään, kun sinä et ole törmännyt.😂 Sen täytyykin sitten olla pyhä totuus, jota pitää levittää kuin jotain evankeliumia.
Ihan jo siksikin ihmettelen, kun kaupan alan TES ei tuollaista mahdollisuutta tunne, niin miksi ihmeessä kauppias maksaisi työntekijöille ylitöistä, jotka eivät ole ylityötä? Ei mi
Kaupan alan ylityökäytännöt vaihtelevat tarkemmin kaupan alan TES:n mukaan, mm työpaikan, alan, yms mukaan eli ei kannatta jankata tästä yhtään enempää.
Ihmisten pitäisi kunnioittaa aukioloaikoja, koska töistä ei pääsisi koskaan ajallaan pois, jos sulkemisaika ei olisi tiukka. Sulkemisen jälkeen on vielä muita töitä tehtävänä, joten työpäivä ei lopu ovien sulkemiseen. Itse työskentelen vuoroissa aamusta iltaan sekä olen julkisen liikenteen käyttäjä.
Itselläni ei ole mitään haluja venyttää omaa kotiinlähtöä extra tunnilla, jotta saan jonkun euron rätin myytyä ihmiselle, jolla ei ole kunnioitusta aukioloaikoja eikä asiakaspalvelijoita kohtaan. Extra palkka 15 minuutista ei enää 10h päivän päälle merkkaa mitään, jos pitää vielä palkatta istua odottamassa julkista liikennettä +1h sen päälle sen sijaan, että pääsee ajallaan kotiin lepäämään, että jaksaa taas sen seuraavan aamusta iltaan vuoron.
Onneksi aukioloaikojen säntillisyys on myös esimiesteni prioriteetti.
Vierailija kirjoitti:
Tekisitkö ilmaista työtä jos ei maksettaisi ylitöistä?Monessa paikassa eimakseta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen sanonut reippaasti, että totta kai palvellaan sulkemisajan jälkeen, en saa tästä palkkaa ja lapsen päiväkodista tehdään lasu, kun en ole ajoissa lasta noutamassa, mutta mitä saisi olla.
Sinua ei yhtään haittaa ajatus, että asiakas ei tämän vittuilun jälkeen enää ikinä liikkeeseen tule ja kertoo kokemuksestaan kaikille kavereilleenkin.
Vaikka eihän tämä tietenkään totta ole, kunhan trollailet. Ei kukaan asiakaspalveluammatissa oikeasti noin törkeä ole.
Yleensä suomalainen asiakas tajuaa, että ihan oikeasti on sulkemisaika. Ulkomaalaisiin tämä ei tehoa. Heille joudun sanomaan, että meillä ei kassa ota käteistä vastaan sulkemisajan jälkeen, kun ensin olen puoli tuntia etsinyt sitä toivomaansa vaatekappaletta.
Joopa joo.
Ei haittaa. Olen nuorehko nainen, minulla voi olettaa olevan lapsia ja kerron asiakkaalle vain faktat sen jälkeen, kun olen sanonut, että liike suljetaan minuutin kuluttua ja hän haluaa silti tulla ostoksille. Suomalainen asiakas tajuaa, että toden totta, tuossahan asia kerrotaan kissankokoisin kirjaimin, suljetaan klo 19 ja kertoo palaavansa seuraavana päivänä ja yllättäen niin aika usein tekeekin. Asiakaspalveluammatissa ei tarvitse valehdella, asiakkaalle saa kertoa, mitä hänen asiointinsa liikkeessä sulkemisajan jälkeen tarkoittaa.
Normaaleissa liikkeissä "liian myöhään" tulevalle asiakkaalle kerrotaan ystävällisesti, että valitettavasti liike on tältä päivältä suljettu. Jos minulle alettaisin tämän sijaan vittuilla, niin siitä kuulisi aivan varmasti todella moni ja todella pitkään.
Pari kertaa minulle kauppaan mennessä on varoitettu, että liike suljetaan viiden minuutin kuluttua, jolloin olen (totuudenmukaisesti) huikannut, että ei se mitään, haen vain sokeria (tai mitä nyt olenkin hakemassa), ja olen näissä tapauksissa ollut takaisin pihalla viimeistään tasan sulkemisaikana. Tässä homma on siis mennyt molemmin puolin asiallisesti. Vastaavasti jos olen vahingossa pyrkinyt liikkeeseen, jota oikeasti ollaan jo sulkemassa (ei ole tapahtunut kovin montaa kertaa), niin sitten olen hyväksynyt tilanteen. Paitsi kerran kun soitin etukäteen toisella paikkakunnalla olevaan erikoisliikkeeseen, että olen tulossa tekemään useamman satasen kaupat mutta myöhästyn kymmenen minuuttia, voitteko pitää kauppaa vielä hetken auki? Yllätys yllätys omistajalle tämä ei ollut mikään ongelma.
Ja kyllä, meillä kassa sulkeutuu automaattisesti sulkemisaikaan, sen saa avattua laskemista varten, mutta sieltä ei oteta eikä sinne lisätä käteistä.
Ei kovin palveluhenkinen systeemi. Taitaa olla isompi liikeketju; yrittäjällä ei ole varaa olla ottamatta asiakkaiden rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti sekä aloittaja että työkaveri olivat työntekijöitä eivätkä yrittäjiä. Silloin tuollaisen asenteen saattaisi ehkä ymmärtää. Jokainen yrittäjä ymmärtää, että rahat otetaan pois silloin kun sitä on tarjolla ja aukioloajat ovat lähinnä viitteelliset. Työntekijältä ymmärrän sulkemisajan tiukan noudattamisen, jos yrittäjä on sanonut että ylitöistä ei makseta.
Silti, jos asiakas myöhemmin soittaa omistajalle, että hänelle erikseen vittuiltiin samalla, kun ovi lyötiin nenän edestä kiinni, voisi olla työntekijän työpaikka löysällä. Sulkemisajoista voi pitää kiinni, mutta silloinkin asiakkaalle pitää pyrkiä olemaan kohtelias. "Valitettavasti nyt on sulkemisaika, avaamme huomenna klo 9" vs "Jos MINÄ en nyt pääse kotiin, niin tarha tekee lasun, mies jättää ja koira kusee lattialle." Tai, no, sanojan ilmeestä riippuen jälkimmäinen voisi olla hauskakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan jo siksikin ihmettelen, kun kaupan alan TES ei tuollaista mahdollisuutta tunne, niin miksi ihmeessä kauppias maksaisi työntekijöille ylitöistä, jotka eivät ole ylityötä? Ei mi
Kirjoitin "Kaupan alan TES ei tuollaista mahdollisuutta tunne" ja se oli suora viittaus siihen, että työntekijä voisi itse päättää ylitöistään, kaupan alan TES edellyttää määräystä työnantajalta tai esihenkilöltä, ylitöihin jääminen ei siten ole työntekijän jokapäiväinen oikeus ja tapa saada lisää liksaa. Tulee muuten monelle nuorelle työntekijälle yllätyksenä.
Älä jaksa. Nämä ovat ihan työnantajan kanssa sovittuja asioita. Meillä on esim sovittu, jos vuoronvaihto tilanteessa on ruuhkaa saa jäädä auttamaan ja tästä maksetaan palkkaa. Ja myynnistä näkee oliko vuoroon jääminen tarpeellista.
Vierailija kirjoitti:
En alkaisi parista minuutista nillittämään. Ja miten tuo oli sulta pois?
Aikoinana rautakaupassa kassa aloitti omat sulkemistoimensa kaupan mentyä kiinni. Lisäksi siinä et voi tietää kauanko se aasiakas aikoo kaupassa viihtyä. Ylitöistä ei pakosti makseta mitään eli pienipalkkaisena myyjänä ei hirveästi huvita olla rakkaudesta lajiin paikalla katsomassa, kun yksi aasiakas ei osaa käyttäytyä.
"Ärsyttää, ei se ole minusta huonoa palvelua että laittaa liikkeen kiinni silloin kun sen on ilmoitettukin menevän kiinni"
Eipä se ole sinun mielipiteestäsi kiinni, jos et kyseistä firmaa omista. Sellaista se palkollisena oleminen on.
Huipputyperä aloitus. Aloittaja paljasti vain miten typerä itse on !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töykeää toimintaa sinulta. Mikäli asiakkaat eivät TOISTUVASTI ole pyrkimässä sisälle sulkemisaikaan, voi yhden asiakkaan palvella myös klo 17 jälkeen, ei sen niin tarkkaa pitäisi olla, toinen asia on se, että mikäli portin takana on tulossa 10 ihmistä vielä ostoksille, silloin voi sanoa, että valitettavasti suljemme juuri nyt. Eli sinä olit töykeä, kollegasi asiallinen.
Tuolla logiikallahan saisi sitten aina palvella ne myöhässä sisäänpyrkijät. Ei niitä välttämättä joka päivä ole mutta muutamakin päivä viikossa tekee jo vuodessa aika monta tuntia palkatonta työaikaa.
No voi saatana mikä reppana olet. Jos teet ylitöitä, painu helvetin idiootti siitä kertomaan työnantajalle äläkä tältä palstalta ylityökorvauksia hae. Jos olisin kyseisen yrityksen edustaja ANTAISIN SINULLE LOPPUTILIN VÄLITTÖMÄSTI.
Miten asiakas jäi sun kontolles? Ja mikä työkaveri se semmoinen on, joka alkaa ripittämään muita sääntöjen tehdystä työstä?
Olisin haistattanut paskat kummallekin ja poistunut paikalta. Seuraavana päivänä oltais voitu jutella säännöistä ja asiakaspalvelusta.
Tuollainen asiakaspalvelija karkottaa asiakkaat takuuvarmasti. Asiakas joka tulee lähellä sulkemisaikaa, on ehkä pitkän matkan työllinen, joka nippa nappa ehtii liikkeen sulkemisaikaan, tuskin tuo sama ihminen tulee uudelleen edes aukioloaikana. Saattoi olla toiselta paikkakunnalta, eikä katsonut sulkemisaikaa. Eri asia on ne asiakkaat, jotka jatkuvasti tulevat yliaikaan, silloin voi sanoa, että HUOMENNA AVATAAN KLO 09.00.
Taisi Ap olla tämä hänen mainitsema kollega ja kollega toimi toisin ja nyt Ap menee esimiehelle puukottamaan kollegaansa selkään. Näin tulkitsen koko aloituksen, eli Ap ei ole se, joka kohtasi asiakkaan sulkemisaikaan, vaan se oli hänen kollegansa, nyt Ap hakee hyvitystä palstalta. Tunnistan oitis nämä hellyyttä vaativat nuljut.
Vierailija kirjoitti:
Kun minä olin pikkuliikkeessä töissä, niin kyllä minä viimehetken mattimyöhäsetkin otin sisään ja myin niille. Ei minulla koskaan niin kiire ollut ja olisin minä ne minuutit voinut takaisin vapaanakin ottaa.
Tämä juuri ja tässä ap:n tapauksesa asiakas poistui myymälästä 10 minuuttia "myöhässä". Ei tässä nyt kuitenkaan useista ylityötunneista puhuttu ja tuskin sinne liikkeeseen joka päivä viimeisellä minuutilla joku tulee
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En alkaisi parista minuutista nillittämään. Ja miten tuo oli sulta pois?
Siten että jos palvelen yhden asiakkaan kerran noin niin olisi vain reilua jatkossa palvella muutkin. Ja se on kyllä multa paljonkin pois jos olen jatkuvasti kymmenenkin minuuttia palkattomana töissä. Meille kun ei tosiaan makseta siitä että jäädään sinne palvelemaan aukioloajan jälkeen. Ap
Okei, sori sain käsityksen, että olit sulkemassa vain ulkomyymälää...etkä päättämässä vuoroasi.
Vaikea ajatella tilannetta muusta näkökulmasta kuin siitä, että jos minä olisin asiakas ja tulisin liikkeeseen, jossa minulle sanotaan, että ollaan just sulkemassa. Toteaisin, että "Aijaa, enpäs huomannut tarkistaa aukioloaikoja. Tuun toisena päivänä sit." Minulla ei ikinä olisi pokkaa v*ttuilla tuollain myyjälle, enkä kyllä kokisi siihen tarvettakaan. Oma mokahan tuo on ihan täysin, enkä todellakaan syyttäisi myyjää siitä, ettei palvele minua enää silloin, kun liike on kiinni.
Ei haittaa. Olen nuorehko nainen, minulla voi olettaa olevan lapsia ja kerron asiakkaalle vain faktat sen jälkeen, kun olen sanonut, että liike suljetaan minuutin kuluttua ja hän haluaa silti tulla ostoksille. Suomalainen asiakas tajuaa, että toden totta, tuossahan asia kerrotaan kissankokoisin kirjaimin, suljetaan klo 19 ja kertoo palaavansa seuraavana päivänä ja yllättäen niin aika usein tekeekin. Asiakaspalveluammatissa ei tarvitse valehdella, asiakkaalle saa kertoa, mitä hänen asiointinsa liikkeessä sulkemisajan jälkeen tarkoittaa.
Ja kyllä, meillä kassa sulkeutuu automaattisesti sulkemisaikaan, sen saa avattua laskemista varten, mutta sieltä ei oteta eikä sinne lisätä käteistä.