Pitäisikö mielestäsi työttömän tehdä kokopäivätyötä tukea vastaan?
Moni on ehdotellut, että työttömyyskorvausten pitäisi olla vastikkeellisia, jooten oletko samaa mieltä ja pitäisikö mielestäsi työttömän olla valmis tekemään jopa kokoaikaista työtä etuutta, esim työmarkkinatukea vastan
Ja toisena kysymyksenä sitten, miksi toinen työntekijä on oikeutettu saamaan samasta työstä palkkaa, joka on todennäköisesti työttömyysetuutta parempi.
Ja kuka työnantaja enää palkkaa ketään, jos palkkaa ei tarvitse maksaa, ja kaikki työntekijän kulut maksetaan yhteiskunnan (eli veronmaksajien) kukkarosta
Kommentit (331)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on työttömälle osoittaa kokopäivätyö, silloin siitä maksetaan alan työehtosopimuksen mukaista palkkaa.
Eikä työtön ole enää sen jälkeen työtön. Työtön tarkoittaa ihmistä, jolla ei työtä.
Nää yksityiskohdat tuottaa aina trolleille vaikeuksia...
Eli tuilla on kivempi makoilla kuin tehdä jotain.
Kyllä tuilla ollessakin voi tehdä yhtä ja toista. Ei ole mikään pakko vain makoilla. Minäkin tässä tuilla olessa mm. kirjoittelen vauvapalstalle, käyn joogassa, juon kaljaa, siivoan, hoidan välillä naapurin koiraa jne. jne. Oikein mukavaa tekemistä kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tukia voisi saada paljon lisää jos tekisi esim 4h päivässä yhteiskuntaa hyödyttävää työtä. Esim roskien poimimista kaduilta.
Ilman mitään töitä voisi saada tosi pientä tukea jolla teoriassa pärjää. Tämä motivoisi ihmisiä tekemään töitä.
Mitä horiset? Juurihan hallitus poisti suojaosuuden, jonka oikeasti kannusti tekemään lyhyitäkin työpätkiä. Nyt sellainen ei enää ole kannattavaa, koska jokainen tienattu euro on POIS tuista ei suinkaan lisä niihin.
Ja ihan pokkana kehdataan sanoa että ei voi tehdä töitä ettei vaan TUET pienenee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tukia voisi saada paljon lisää jos tekisi esim 4h päivässä yhteiskuntaa hyödyttävää työtä. Esim roskien poimimista kaduilta.
Ilman mitään töitä voisi saada tosi pientä tukea jolla teoriassa pärjää. Tämä motivoisi ihmisiä tekemään töitä.
Mitä horiset? Juurihan hallitus poisti suojaosuuden, jonka oikeasti kannusti tekemään lyhyitäkin työpätkiä. Nyt sellainen ei enää ole kannattavaa, koska jokainen tienattu euro on POIS tuista ei suinkaan lisä niihin.
Tutkimuksen mukaan suojaosuuden poistolla ei ollut mitään käytännön vaikutusta. Tosin tarkastelujakso on vielä lyhyt.
Höpö höpö meillä on nyt 20000 osa-aikaista vähemmän johtuen suojao
Kuvaile yksityiskohtaisesti, miten se yleinen taloustilanne yhtäkkiä muuttuu niin, että 300 000 työtöntä voidaan laittaa töihin.
"Oletko töissä täällä?"
"En minä mutta tuo jaska on töissä täällä, minä olen vain työtön mutta siis samoja töitä tehdään"
"Jaa no minäpä kysäisen tuolta joka on töissä täällä. Hei sinä joka olet töissä täällä saisiko nuo pukuhuoneen ovet auki?"
"Ei minulla ole avaimia mutta kysäise tuolta työttömältä joka on töissä täällä. Sillä saattaisi olla."
🤔🤪🤔
Vierailija kirjoitti:
Jos tuki on 600 euroa, niin ei tietenkään joutuisi tekemään kokopäivätyötä, vaan 4-5 päivää kuukaudessa. Näin pitäisi tehdä.
Jos ei tule normaalistikaan toimeen tuolla 600 eurolla, niin miten luulet, että sillä kuljetaan töihin, syödään töissä, maksetaan auton ylläpito ja muut kulut, esim. työvaatteet?
Ja ratkaisu ei ole, että mene kävellen töihin, ota banaani kotoa evääksi, työpaikka tarjoaa työvaatteet.
Ja ihan pokkana kehdataan sanoa että ei voi tehdä töitä ettei vaan TUET pienenee?
Niin? Tuleeko sinulle oikeasti yllätyksenä, että työnteko ei houkuttele, jos siitä ei ole rahallista hyötyä? Kuinka pieni lapsi sä oikein olet?
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei ole ehdottanut kokopäivätöitä tukia vastaan.50-60 tuntia/kk olisi sopiva määrä.
"Pitäisikö mielestäsi työttömän tehdä kokopäivätyötä tukea vastaan?"
Huomaa että tämä on suoraan kopioitu aloituksesta.
Tuolloin ei ole kyse työttömyydestä vaan orjatyöstä. Se on ihmisoikeuksien vastaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikähän sairaus aiheuttaa pakkomiellettä fantasioida työttömistä tekemässä ilmasitöitä?
Psykopatia. On fiksaantunut johonkin. Ei pääse siitä yli. Ikinä.
Myös autisteilla on tyypillisesti joku asia, josta jankkaavat uudestaan ja uudestaan.
Autisti ei raivostu heti kun joku sanoo jotain vastaan
Hallitus ei nähnyt osa-aikatyön arvoa ollenkaan. Se kummastuttaa. Miten äly on niin vähäistä... Nimittäin se osa-aikatyöläinen ei todennäköisesti syrjäydy työmarkkinoilta eikä yhteiskunnasta ja lisäksi hänellä olisi myös enemmän mahdollisuuksia kuluttaa eli pitää pyörät pyörimässä.
Ajatus on kuin J. V. Snellmanin kynästä ellei pahempaa. Vaikea tunnistaa vuodeksi 2025.
"Mitä raivoat jollain 20v vanhoilla jutuilla? Nyt puhutaan TÄMÄN HETKEN tilanteesta.
P.S. Ne on koulunkäynnin OHJAAJIA, ei mitään avustajia "
Et ymmärtänyt lukemaasi ja nyt raivoat kirjoittajalle?
Autisti ei raivostu heti kun joku sanoo jotain vastaan
Itse asiassa vaikeammalle autismin muodolle on tyypillistä myös raivokohtaukset, jotka voivat aiheutua ihan pikkujutustakin.
Vierailija kirjoitti:
"Mitä raivoat jollain 20v vanhoilla jutuilla? Nyt puhutaan TÄMÄN HETKEN tilanteesta.
P.S. Ne on koulunkäynnin OHJAAJIA, ei mitään avustajia "
Et ymmärtänyt lukemaasi ja nyt raivoat kirjoittajalle?
Ymmärsin oikein hyvin, että hän ei ole perillä siitä, mikä on nykytilanne, vaan jauhaa jostain vuosikymmeniä vanhoista jutuista.
"Eli tuilla on kivempi makoilla kuin tehdä jotain"
Voit lopettaa sen makoilun heti kun haluat ja mennä töihin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin juuri hiljattain työkokeilussa usean kuukauden ajan. Tein 9e/päivä kulukorvauksella 8h päivässä ja 5 päivää viikossa työtä, johon minulla on k o u l u t u s. Vakituiset lomailivat ja pitivät vapaapäiviä.
Jakson päätteeksi lupailtiin työtä ja jakson ajalle ohjausta ja koulutuksia. Sain enimmäkseen seuraavanlaista ohjausta: " katso youtubesta" ja " minä kyllä osasin ihan kaiken jo heti valmistuttuani". Työn suhteen annettiin ymmärtää, että olin vaivaksi ja hyödytön, mutta työkokeilu haluttiin silti niin pitkäksi, kuin vain mahdollista.
Työkokeiluun täytyy olla syy merkattu, miksi se on x pituinen.
Kyllähän sellaisen syyn aina keksii. Jos mulle lupaillaan maksimipituisen jakson päätteeksi työtä, niin olen näköjään niin yksinkertainen, että aina uskon ja toivon, että nyt tärppäsi ja tämän jakson jälkeen varmasti työllistyn! Tottakai silloin tekee itsekin kaikkensa, että saisi sen riittävän pitkän jakson, jotta sitten työllistyisi.
Joskus olen tajunnut jo nopeasti, että oikeasti tässä on lupailtu ihan tyhjää ja tarkoitus on vain, että toimitaa saadaan pyöritettyä myös loma-aikana, tai että siellä kierrätetään harjoittelijoita ja seuraava on jo jonossa, kun edellinen lähtee. Silloin tietysti oma kiinnostus perustella kokeilun jatkamista lopahtaa myös.
"Ja tuki on tuki. Onko vaikea ymmärtää että se on vain tuki?"
Kokopäivätyöstä maksetaan palkkaa, ei tukea. Se on palkka, ei tuki.
Vierailija kirjoitti:
"Eli tuilla on kivempi makoilla kuin tehdä jotain"
Voit lopettaa sen makoilun heti kun haluat ja mennä töihin...
Juu, menen heti töihin, kun saan siitä palkkaa.
Hallitus käyttäytyy kuin työttömät olisi juurisyy siihen, että on kamala taloudellinen kriisi käsissä.
Eli suomeksi orjatyö ruokapalkalla. Jos velvoitetaan työskentelemään täyspäiväistä viikkoa noin surkeaa korvausta vastaan, niin miksei työttömät voisi tehdä vaikka kuusi tuntia viikossa oman korvauksensa eteen?