Pitäisikö mielestäsi työttömän tehdä kokopäivätyötä tukea vastaan?
Moni on ehdotellut, että työttömyyskorvausten pitäisi olla vastikkeellisia, jooten oletko samaa mieltä ja pitäisikö mielestäsi työttömän olla valmis tekemään jopa kokoaikaista työtä etuutta, esim työmarkkinatukea vastan
Ja toisena kysymyksenä sitten, miksi toinen työntekijä on oikeutettu saamaan samasta työstä palkkaa, joka on todennäköisesti työttömyysetuutta parempi.
Ja kuka työnantaja enää palkkaa ketään, jos palkkaa ei tarvitse maksaa, ja kaikki työntekijän kulut maksetaan yhteiskunnan (eli veronmaksajien) kukkarosta
Kommentit (331)
Mä ainakin kiitän veronmaksajia palkastani. Kyllä mä sillä omaa taloa makselen.
Ei tietenkään. Muuten kohta ei paljon muuta olisikaan kun työttömiä kokopäiväisiä työntekijöitä. Kyllä yrittäjät ilmaisen työvoiman hyväksi käyttää.
se olisi orjuutta. Töistä maksetaan palkka ja tehdään työsopimus... ja siitä myös kertyy eläke. Tukitöistä ei. Markkinoi vaan tätä ideaa, jos haluat itse joku päivä hommiin ilman palkkaa. Kukaan ei ole korvaamaton.
Jos ihminen tekee täysipäiväisesti työtä, hän ei ole työtön. PISTE.
Työstä pitää saada palkka.
Jos tekee kokopäivätyötä eikä ole lainkaan ilman työtä niin sitä korvausta kutsutaan silloin palkaksi, höpsö.
Palkat valtion maksettavaksi!
T. Riikka
Ei kiitos "kahden kerroksen väen" työmarkkinoille.
T: palkansaaja
kyllähän moni hyväksikäyttäjälafka toivoisi, että ihmiset menisivät retkuun, jotta saisivat ilmaista työvoimaa ilman työehtosopimuksia.
Ei tietenkään, johan se termikin sen kertoo ettei ole työtä. Mikä ihmeen orjavaltio tämä on, kun työttömiä käytetään palkattomana työvoimana. Työtön ei voi olla työtön, ellei tee töitä????????? Johan pn jelvetin oitoa ajattelua. Työttömiä kohdellaan huonommin kuin vankeja.
Mikäs olis sopiva määrä töitä sen viissatasen eteen? Eihän siitä kovin montaa tuntia viikossa tule.
Ei mutta harjoitteluun voi patistaa aika ajoin. Saa edes jotain kokemusta ja antaa jotain takaisin yhteiskunnalle. Lokkeilu ei ole ok työkykyiselle.
Kai niitä töitä sitten löytyisi, kun niitä tehtäisiin puoli-ilmaiseksi. Alkaisi yritykset taas annattaa orjatyöllä. 1880-luvulla hätäaputöistä junaradan rakennuksessa maksettiin 80 silloista penniä päivässä, se vastaa nykyajan neljää euroa. Sillä ei saanut edes päivän ruokaa maksettua.
Tätä linjaa kun jatkettiin, tuli sisällissota.
Oon ihmetellut jo parikytä vuotta, miten on mahdollista että pitää tehdä töitä, että voi olla virallisesti työtön.. Eihän tässä logiikassa ole järjenhiventä.
Työttömiä rangaistaan orjatöillä, perusteena on se että oppiipa olemaan ja "kuntoutuu" tekemään töitä. Ihminen tekee töitä kun siitä maksetaan palkkaa, ei siihen tarvitse "kuntoutua" tekemällä ensin palkatta 10 vuotta. VMP.
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään. Muuten kohta ei paljon muuta olisikaan kun työttömiä kokopäiväisiä työntekijöitä. Kyllä yrittäjät ilmaisen työvoiman hyväksi käyttää.
Ja valtio, kunnat ja muut julkisyhteisöt myös. Kyllä niillekin kelpaa osaavat ilmaistyövoima budjettivajetta paikkaamaan.
Kokopäivätyöstä pitää maksaa palkka. Kokopäivätyötä tekevä ei ole työtön. En siis ymmärrä tätä ideaa.
Ei kokopäivätyötä, mutta esim. 3 tuntia viikossa kyllä. Kaikkien tukien terveet saajat.
Vierailija kirjoitti:
Oon ihmetellut jo parikytä vuotta, miten on mahdollista että pitää tehdä töitä, että voi olla virallisesti työtön.. Eihän tässä logiikassa ole järjenhiventä.
Työttömiä rangaistaan orjatöillä, perusteena on se että oppiipa olemaan ja "kuntoutuu" tekemään töitä. Ihminen tekee töitä kun siitä maksetaan palkkaa, ei siihen tarvitse "kuntoutua" tekemällä ensin palkatta 10 vuotta. VMP.
Juujuu.
Mäkin olen ollut kuntouttavassa on/off jo 9 vuoden ajan. Hyvinpä oon kuntoututunut.
Sitä kutsuttiin orjuudeksi.
Työtön työnhakija hakee työpaikkaa kahdeksan tuntia päivässä joka päivä. Näin neuvotaan työvoimakoulutuksissa.
Joko teet työtä tai haet työtä, mutta molempia on mahdotonta tehdä yhtäaikaa.
Ei kokopäivätyötä, mutta esimerkiksi yksi päivä viikossa kunnalla avustavissa hommissa.
Työstä pitää maksaa palkka, ei tuki. Onko vaikea ymmärtää miksi töitä tehdään, palkan takia!