Nastarenkailla ajavia koskeva pysäköintikielto on lajissaan maan ensimmäinen.
80 euron sakko. Maalaiset pois Helsingistä.
"Suomessa alkaa marraskuussa ennennäkemätön neljä vuotta kestävä kokeilu, jonka myötä nastarenkailla varustettua autoa ei saa enää pysäköidä kaikkien katujen varteen edes asianmukainen pysäköintimaksu maksamalla."
https://www.is.fi/autot/art-2000011513137.html
Kommentit (130)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo läpiajokieltokokeilu ilmanlaatumittauksineen ollut jo monta vuotta, eikä ole pahemmin rutinoita kuulunut. Poliisi kertoi, että on ollut vaikeuksia valvoa kieltoa, kun on saanut vaikka pysäköidä kadun varteen nastarenkailla. No nyt on noudatettu poliisin toivetta ja on pysäköintikielto 900 metrin matkalla ja saadaan ehkä luotettavampia mittaustuloksia.
rutinoita ei ole kuulunut, koska lönkalla on edelleen ajettu nastoilla. Kielto on valmiiksi kuollut pykälä. Nyt ilmeisesti sakotetaan vain nastallisia pysäköijiä, mikä sekin on mielipuolista
Onhan siellä ajettu nastoilla, ratsioita on ollut harvoin, kerran osuin, mutta mulla on kitkat. Mutta jos pitää kokeilla, vaikuttaako nastarengaskielto ilmanlaatuun, niin johonkin se kokeilu pitää laittaa. Onko Lönkka oikea paikka, sitä en tiedä, mutta itse asiahan on tärkeä selvittää.
Vierailija kirjoitti:
Haha no ei ole mun ongelma
Miksi ylipäätään piti se sitten kertoa? Tässä on kyse paljon laajemmasta asiasta kuin sinun ongelmista.
Mitä te nyt vielä tätä jauhatte? Lönrotinkadulla on ollut nastoila ajo kielletty vuodesta 2022. Nyt kielto vain vähän laajenee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ylipäätään piti se sitten kertoa? Tässä on kyse paljon laajemmasta asiasta kuin sinun ongelmista.
Huvittaa tää ulina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Samaisista dokumenteista selviää, että vastaavaa kieltoa on ehdotettu myös Helsingin Runeberginkadulle. Tämä Anni Sinnemäen (vihr) esittämä ja Paavo Arhinmäen (vas) kannattama ehdotus kuitenkin kaatui toukokuussa 2025."
Niin? Näistä päättää valtuusto enemmistön äänin. Persujen valtuustoryhmä kutistui kymmenestä viiteen, koska persut ei ole koskaan esittäneet yhtään mitään. Ovat käyneet syömässä viinerit ja kuittaamassa vuositasolla tuhansien eurojen kokouspalkkiot.
Joten miksi helsinkiläisten pitäisi piitata perujen ulinoista pätkääkään? Enemmistö päätti, koita pärjäillä.
Voimaan tulleen kokeilun puolesta äänestivät Helsingin kuntapoliitikot Johanna Laisaari (sd), Matias Pajula (kok), Marcus Rantala (rkp), Sari Sarkomaa (kok), Daniel Sazonov (kok), Juhana Vartiainen (kok) ja Maarit Vierunen (kok).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo läpiajokieltokokeilu ilmanlaatumittauksineen ollut jo monta vuotta, eikä ole pahemmin rutinoita kuulunut. Poliisi kertoi, että on ollut vaikeuksia valvoa kieltoa, kun on saanut vaikka pysäköidä kadun varteen nastarenkailla. No nyt on noudatettu poliisin toivetta ja on pysäköintikielto 900 metrin matkalla ja saadaan ehkä luotettavampia mittaustuloksia.
rutinoita ei ole kuulunut, koska lönkalla on edelleen ajettu nastoilla. Kielto on valmiiksi kuollut pykälä. Nyt ilmeisesti sakotetaan vain nastallisia pysäköijiä, mikä sekin on mielipuolista
Onhan siellä ajettu nastoilla, ratsioita on ollut harvoin, kerran osuin, mutta mulla on kitkat. Mutta jos pitää kokeilla, vaikuttaako nastarengaskielto ilmanlaatuun, niin johonkin se kokeilu pitää laittaa. Onko Lönkka oikea paikka, sitä en tiedä, mutta itse asiaha
Kokeillaan jotain epämääräistä ilmanlaatua, mutta tutkiiko kukaan kuinka monta kolaria tämän takia liittymäteillä syntyy? Kuinka monta ihmistä kuolee jäisellä tiellä ilman nastoja?
Kuka tietää?
Vierailija kirjoitti:
Mitä te nyt vielä tätä jauhatte? Lönrotinkadulla on ollut nastoila ajo kielletty vuodesta 2022. Nyt kielto vain vähän laajenee.
Pahoitettiin mieli uudestaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Samaisista dokumenteista selviää, että vastaavaa kieltoa on ehdotettu myös Helsingin Runeberginkadulle. Tämä Anni Sinnemäen (vihr) esittämä ja Paavo Arhinmäen (vas) kannattama ehdotus kuitenkin kaatui toukokuussa 2025."
Niin? Näistä päättää valtuusto enemmistön äänin. Persujen valtuustoryhmä kutistui kymmenestä viiteen, koska persut ei ole koskaan esittäneet yhtään mitään. Ovat käyneet syömässä viinerit ja kuittaamassa vuositasolla tuhansien eurojen kokouspalkkiot.
Joten miksi helsinkiläisten pitäisi piitata perujen ulinoista pätkääkään? Enemmistö päätti, koita pärjäillä.
Voimaan tulleen kokeilun puolesta äänestivät Helsingin kuntapoliitikot Johanna Laisaari (sd), Matias Pajula (kok), Marcus Rantala (rkp), Sari Sarkomaa
Laajempaa nastakieltoaluetta olisivat Arhinmäen ja Sinnemäen ohella halunneet myös Elisa Gebhard (sd), Titta Hiltunen (vas), Shawn Huff (vihr), Minna Lindgren (vihr) ja Suvi Pulkkinen (vihr). Poissa äänestyksestä oli perussuomalaisten Mika Raatikainen.
Vierailija kirjoitti:
Vaikutat tyhmältä. Etko osaa itse ajatella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten? Mä olen vuosikymmeniä asunut Hki kantakaupungissa, auto ollut aina. Koskaan ei ole ollut tarvetta pysäköidä Lönnrotinkadulle.
Alapa ajatella ihan omilla aivoilla. Kyse nyt ei ole VAIN sinusta.
Ei mua vähääkään kiinnosta jonkun maalaisen ajelut lönkalla, sorry.
Ei tietenkään kun kyse on sinusta. Mutta me maalaiset rempataan, huolletaan teidän talot ja toimitetaan tavarat sekä ruoka sinullekin. Ole kiitollinen että emme liukastele talvijäisellä tiellä ilman nastoja. Laitamme toki parkkisakot lisänä hintoihin, se on varmaa.
Ajokielto ei ole uusi asia. ongelma oli sen valvonta, koska edelleenkin on sallittua ajaa nastoilla sisäpihoille tai parkkihalliin.
Mutta kadulle pysäköityjen autojen tarkastus on helppoa. Jos olet pysäköinyt nastoilla, olet jo varmuudella rikkonut itse ajokieltoa.
Entäs sitten. Se on vain yksi kadunpätkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan siellä ajettu nastoilla, ratsioita on ollut harvoin, kerran osuin, mutta mulla on kitkat. Mutta jos pitää kokeilla, vaikuttaako nastarengaskielto ilmanlaatuun, niin johonkin se kokeilu pitää laittaa. Onko Lön
Ei Lönnrotinkadullan onnistu kolaroimaan niin rajusti että henki lähtee.
Vapaaehtoista sen kadun varrella asuminenkin on.
Laajempaa nastakieltoaluetta olisivat Arhinmäen ja Sinnemäen ohella halunneet myös Elisa Gebhard (sd), Titta Hiltunen (vas), Shawn Huff (vihr), Minna Lindgren (vihr) ja Suvi Pulkkinen (vihr). Poissa äänestyksestä oli perussuomalaisten Mika Raatikainen.
Kaikki naisia, paitsi yksi muuttajataustainen mies. Eikö suomalaista heteromiestä politiikka kiinnosta? Siksikö asiat menee päin helvettiä? Yksipuolista woketusta.
Pitäisi kiinnostaa, muuten meidän asioista päättää sellaiset , jotka eivät tiedä riittävästi asioista.
Vierailija kirjoitti:
Kokeilu alkaa Lönrontinakadulta. Vihreät, vas.liitto ja demarit haluisivat (tietenkin) laajempaa kieltoa. Helsinki vain heille, ei muille.
Sekoomus taitaa olla siellä valtuustossa enemmistönä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten? Mä olen vuosikymmeniä asunut Hki kantakaupungissa, auto ollut aina. Koskaan ei ole ollut tarvetta pysäköidä Lönnrotinkadulle.
Alapa ajatella ihan omilla aivoilla. Kyse nyt ei ole VAIN sinusta.
Ei mua vähääkään kiinnosta jonkun maalaisen ajelut lönkalla, sorry.
Ei tietenkään kun kyse on sinusta. Mutta me maalaiset rempataan, huolletaan teidän talot ja toimitetaan tavarat sekä ruoka sinullekin. Ole kiitollinen että emme liukastele talvijäisellä tiellä ilman nastoja. Laitamme toki parkkisakot lisänä hintoihin, se on varmaa.
TÄMÄ! Lukekaa ja miettikää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeilu alkaa Lönrontinakadulta. Vihreät, vas.liitto ja demarit haluisivat (tietenkin) laajempaa kieltoa. Helsinki vain heille, ei muille.
Sehän se on. Täällä palstoilla koko Uusimaalla ja puolella Hämettä on vahva mielipide siitä että Helsingin tulisi antaa heille esteetön kulku ja parkkipaikka oven eteen. Vaaleissa kuitenkin kysytään vain helsinkiläisten mielipidettä ja meidän mielestämme Helsinki ei ole kehyskuntien parkkipaikka.
Tänne pääsee junalla ja bussilla suoraan keskustaan.
Pääseekö ratikalla pitkänsillan kautta,ja entäs idästä metrolla lähivuosina.
Vierailija kirjoitti:
Entäs sitten. Se on vain yksi kadunpätkä.
Anna perkeleelle pikkusormi se vie koko käden.
Periaatteesta en pysäköisi minäkään.
T:Kitkoilla ajava