Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Rekrytoija ihmettelee: Miksi työnhakijat eivät valmistaudu työhaastatteluihin?

Vierailija
23.09.2025 |

Kommentit (309)

Vierailija
281/309 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi työnantajat eikä sen koommin hr valmistaudu työhaastatteluihin?

Korkeintaan ilmoittavat (jos yleensäkään ilmoittavat), että "valitettavasti valintamme ei osunut tällä kertaa sinuun." Hr taas tenttaa sinulta millainen kahvinkeitin olisit, jos saisit paikan tai mikä on lempiteletappisi. 

Vierailija
282/309 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on 150 haastattelu niin haastattelija voi mennä itteensä ja miettiä miksi antaa skeida lausuntoja. Kai jos vetää jotain piristäviä niin voi esittää haastattelijakin freesiä koko päivän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/309 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pari blondattua HR/rekrytointikanaa avautumassa ja kertomassa, ettei kannat käyttää ammattisanoja, kun rekrytoija ei ymmärrä. Huomattu on-- täysiä kanoja.

Inhoan noita pimuja joilla ei ole mitään hajua siitä mihin ovat rekrytoimassa. Hain työtä mitä olin just kuukautta aiemmin vielä tehnyt, blondipimu tivasi että kun olen pieni kokoinen niin miten jaksan sitä työtä, öö just olin melkein vuoden sitä tehnyt, niin kai nyt jaksan jatkossakin. Teki mieli kysyä luetko niitä hakemuksia ja tajuatko että työ on samaa mitä olen tehnyt. No alkoi v.i.tuttamaan niin paljon se tyhmyys, että en tietenkään päässyt 

Sekin on hauskaa kun joskus työpaikkailmoituksesta jätetään jotain oleellista pois. Kerran ei mainittu ollenkaan että hommassa on myös yövuoroja. Huomautin siitä, ja sain vastauseksi äkillisen tuijotuksen ja sellaista kitkerää että aijaa onko se joku ongelma vaiiii??????? :D Sanoin että "ei..mutta mielestäni olisi ollut hyvä se mainita."

Sitten palkkakin taisi olla matalampi kuin yleensä sellaisesta työstä.

Sanomattakin selvää että minua ei palkattu :D 

Vierailija
284/309 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä ketjusta huomaa hyvin suomalaisen keskinkertaisuuden kulttuurin. Valmistautuminen on mukamas pelleilyä, teatteria ja halveksittavaa kympin tyttö -meininkiä. Kyllä pitää kelvata omana mutisevana ja ruokottomana itsenään. Saman huomaa treffeillä suomalaisten miesten kanssa. Ei mitään panostusta, erinomaisuuden kulttuuri loistaa poissaolollaan.

Jos menen haastatteluun, olipa se vaikka kaupan kassaksi, niin todellakin teen sen haastattelun niin hyvin kuin ikinä pystyn. Mitä järkeä olisi alisuoriutua? Sama kuin ei menisi ollenkaan. Työni teen samalla mentaliteetilla, sillä haluan ja osaan saada aikaan laadukkaita tuloksia tehokkaasti.

Taidat luulla itsestäsi liikoja, ei kukaan halua olla firmassasi tai olla missään tekemisissä kanssasi. Mene sinne alepan kassalle, mitä ylemmäs et taida päästäkään.

Vierailija
285/309 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tasaisen huono haastatteluissa, vaikka osaan hommat vaikka unissaan. En osaa olla sosiaalinen ja takertelen sanomisissa.

Vierailija
286/309 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mä olen töissä "alalla". :D Luuletko, ettei työntekijänä pelota olla itse pudotuslistalla, jos auttaa toisia loistamaan? Eihän sitä mitata mitenkään, kuka motivoi ketäkin ja kuinka paljon....

Tuo viimeinen lausehan juuri todisti, ettet todellakaan ole alalla, tai olet käynyt koulusi joskus 50-vuotta sitten ja et ole sen jälkeen jatkokouluttautunut lainkaan.

Voisitkin heti tähän sitten avata, miten sitä mitataan, mikä osuus toisten työntekijöiden motivaatiosta on jonkun kolmannen henkilön aikaansaamaa? :)

Tottakai :) Hyvissä toimivissa yrityksissä mitataan jatkuvasti tuloksellisuutta eri muodoissa, sekä työntekijöiden motivaatiota ja ilmapiiriä mitataan kehityskeskusteluissa sekä -lomakkeissa. Yleisemmin uuden ty

Oikeasti meillä mitataan laskutusastetta. Jos päästää oman laskutusasteensa putoamaan auttaessaan työkavereita, niin potkut tulee seuraavissa yteissä. Irtisanomisista päätetään sen verran korkealla organisaatiossa, että siellä ei tunneta työntekijöitä henkilöinä. Excelistä katsotaan palkka, laskutusaste ja sairaspäivien määrä sekä ikä. Siinä on ne mittarit, joita käytetään riippumatta siitä, mitä juhlapuheissa sanotaan.

Vierailija
287/309 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mä olen töissä "alalla". :D Luuletko, ettei työntekijänä pelota olla itse pudotuslistalla, jos auttaa toisia loistamaan? Eihän sitä mitata mitenkään, kuka motivoi ketäkin ja kuinka paljon....

Tuo viimeinen lausehan juuri todisti, ettet todellakaan ole alalla, tai olet käynyt koulusi joskus 50-vuotta sitten ja et ole sen jälkeen jatkokouluttautunut lainkaan.

Voisitkin heti tähän sitten avata, miten sitä mitataan, mikä osuus toisten työntekijöiden motivaatiosta on jonkun kolmannen henkilön aikaansaamaa? :)

Tottakai :) Hyvissä toimivissa yrityksissä mitataan jatkuvasti tuloksellisuutta eri muodoissa, sekä työntekijöiden motivaatiota ja ilmapiiriä mitataan kehity

Ja sitten ihmetellään, miksi tuottavuus on alhaalla kun mitataan yksilöiden laskutusta eikä tiimin yhteistoimintaa.

Vierailija
288/309 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä ketjusta huomaa hyvin suomalaisen keskinkertaisuuden kulttuurin. Valmistautuminen on mukamas pelleilyä, teatteria ja halveksittavaa kympin tyttö -meininkiä. Kyllä pitää kelvata omana mutisevana ja ruokottomana itsenään. Saman huomaa treffeillä suomalaisten miesten kanssa. Ei mitään panostusta, erinomaisuuden kulttuuri loistaa poissaolollaan.

Jos menen haastatteluun, olipa se vaikka kaupan kassaksi, niin todellakin teen sen haastattelun niin hyvin kuin ikinä pystyn. Mitä järkeä olisi alisuoriutua? Sama kuin ei menisi ollenkaan. Työni teen samalla mentaliteetilla, sillä haluan ja osaan saada aikaan laadukkaita tuloksia tehokkaasti.

Taidat luulla itsestäsi liikoja, ei kukaan halua olla firmassasi tai olla missään tekemisissä kanssasi. Mene sinne alepan kassalle, mitä ylemmäs et taida päästäkään.

No, olen tällä hetkellä esihenkilönä 100k vuosipalkalla toisessa maassa. Kulttuurieroja.

Vierailija
289/309 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pari blondattua HR/rekrytointikanaa avautumassa ja kertomassa, ettei kannat käyttää ammattisanoja, kun rekrytoija ei ymmärrä. Huomattu on-- täysiä kanoja.

Inhoan noita pimuja joilla ei ole mitään hajua siitä mihin ovat rekrytoimassa. Hain työtä mitä olin just kuukautta aiemmin vielä tehnyt, blondipimu tivasi että kun olen pieni kokoinen niin miten jaksan sitä työtä, öö just olin melkein vuoden sitä tehnyt, niin kai nyt jaksan jatkossakin. Teki mieli kysyä luetko niitä hakemuksia ja tajuatko että työ on samaa mitä olen tehnyt. No alkoi v.i.tuttamaan niin paljon se tyhmyys, että en tietenkään päässyt 

Sekin on hauskaa kun joskus työpaikkailmoituksesta jätetään jotain oleellista pois. Kerran ei mainittu ollenkaan että hommassa on myös yövuoroja. Huomautin siitä, ja sain vastauseksi äkillise

Valehtelu ylipäätään työpaikkailmoituksissa on sekä kurja temppu työnhakijalle että sille firman maineelle, sana kiertää helposti. 

Vierailija
290/309 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tasaisen huono haastatteluissa, vaikka osaan hommat vaikka unissaan. En osaa olla sosiaalinen ja takertelen sanomisissa.

Unissani takeltelen.

Vierailija
291/309 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lehtien palstoilla ja somessa avautuvat nämä tehorektytoijat supervihjeineen. Aika harvassa on olleet hyvät. Ennemmin ihmetystä, että näinkö yritys hoitaa rekrytoinnin.

Vierailija
292/309 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten itketään kun se palkattu extrovertti huipputyyppi onkin lusmu saikuttaja. Mut onpaha hyvä seuramies!

Aina istumassa kahvilla, suunnittelemassa viikonloppua tiistaista alkaen, huvitoimikunta kokoontuu yhä useammin ja viikonlopun jälkeen tarvitsee palautumispäivän tai kaksi. 

Mutta todella hyvin osasi promota itseään mahtavalla videolla, oli supliikki ja hyvin jaksoi naurattaa rekryfirman kokeneita 25-vuotiaita. Ei ehkä paras, mutta sopivin

Vierailija
293/309 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lehtien palstoilla ja somessa avautuvat nämä tehorektytoijat supervihjeineen. Aika harvassa on olleet hyvät. Ennemmin ihmetystä, että näinkö yritys hoitaa rekrytoinnin.

Ilmeisesti esimiehillä ei ole aikaa tai halua hoitaa itse. Kyse voi olla myös vastuun ulkoistamisesta. Rekryfirman käyttö on huono ja kallis vaihtoehto turhine psykologisine testeineen. Näiden testien tulosten tulkinnassa voidaan myös mennä todella pahasti metsään. Koska rekrytoija ei tunne kyseistä työtehtävää itse niin leskitytään helposti täysin epäolennaisiin asioihin ja siksi sopivin ehdokas ei välttämättä tule valituksi. Pahimmassa tapauksessa valittu henkilö pettyy työpaikkaan jo alkumetreillä ja vaihtaa muualle.

Vierailija
294/309 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valmistautuvat suurin osa, mutta sitten puskista kysytään ns. epäoleellisia kysymyksiä työpaikan suhteen rekrytoijan puolesta, että miten niihin kysymyksiin varaudutaan?

Niillä hahmotetaan persoonaa, motivaatiota jne. Riippuu mitä työtä olet tulossa tekemään.

Sekä reagointi nopeutta ja kykyä, ylipäätään muutautumiskykyä ja halukkuutta. Ei hyvä jos menee lukkoon haastattelussa ei odotetusta kysymyksestä.

Vierailija
295/309 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettele keskustelemaan, vähintä mitä voit haastattelussa tuoda esille on juuri tuo mitä kirjoitit.

Vierailija
296/309 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valmistautuvat suurin osa, mutta sitten puskista kysytään ns. epäoleellisia kysymyksiä työpaikan suhteen rekrytoijan puolesta, että miten niihin kysymyksiin varaudutaan?

Minulta on kysytty ison kansallisen firman rekrytoinnissa horroskooppimerkkiä ja pyydetty analysoimaan itseäni seuraavaksi sen tiedon valossa... Jee jee! Valmistaudu nyt sitten tähän etukäteen...ihan en odottanut tuollaista kysymystä.Olin sitten lopulta ilmeisesti väärää horroskooppimerkkiä kun en saanut ko. työtä. Ko.vastuualueen johtajan pikkuserkulla oli sitten se oikea horroskooppimerkki varmaan.

Vierailija
297/309 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulta on kysytty ison kansallisen firman rekrytoinnissa horroskooppimerkkiä ja pyydetty analysoimaan itseäni seuraavaksi sen tiedon valossa... Jee jee! Valmistaudu nyt sitten tähän etukäteen...ihan en odottanut tuollaista kysymystä.Olin sitten lopulta ilmeisesti väärää horroskooppimerkkiä kun en saanut ko. työtä. Ko.vastuualueen johtajan pikkuserkulla oli sitten se oikea horroskooppimerkki varmaan.

Taisi olla HR-kalkkuna haastattelemassa.

Vierailija
298/309 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitäkää tunkkinsa... noi rekrytoijat ovat syöpä

Vierailija
299/309 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rekryäjät jaksavat usein valittaa siitä, ettei hakija ole vaivautunut tutustumaan haettavaan työpaikkaan.

Noh, rekryäjät eivät itse vaivaudu lukemaan edes sitä CV:tä. Vaaditaan että se kerrotaan itse. Ja tämän HS-artikkelin perusteella nykyään pitää olla punainen lanka ja jokin "tarinallistaminen"

Perusteluna on tietenkin mitä tahansa motivaation mittaamisesta herra ties mihin. Unohtuu vain se että lähes jokainen tekee töitä vain siksi että tulisi palkkaa. Ei minkään intohimon ja halun tehdä maailmasta paremman tms. takia.

Huutista pasklle 😂

Vierailija
300/309 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten tuo on se asia jota pitäisi kehittää ja harjoitella. Kaikilla on niitä kohtia. Ja jos on lapsia, ole kaukaa viisas ja kerää heille harrastuksia joissa noita taitoja pääsee opettelemaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kolme