Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Rekrytoija ihmettelee: Miksi työnhakijat eivät valmistaudu työhaastatteluihin?

Vierailija
23.09.2025 |

Kommentit (330)

Vierailija
321/330 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä Hr-tyypit ovat rekrytoinnin ammattilaisia joten eikö se ole heidän työnsä kaivaa ihmisistä se tieto mitä tarvitsevat? Eikö heidän pitäisi tuntea se ala perinpohjin johon etsivät työntekijää? eikä niin että työnhakija opettelee jonkun oikeaoppisen tavan esitellä itsensä että rekrytoijan ei tarvitse kuin lukea kysymykset ja oikeat vastaukset listalta ja vedellä oikein merkki jos vastaus menee oikein. 

Teatterialan tuo koko työnhaku on ja työn saa se joka vetää roolin parhaiten.

Haetaan hyvää työnhakijaa ei hyvää työntekijää.

Vierailija
322/330 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoin haastattelussa, että olen ennemmin tarkka ja huolellinen kuin nopea ja tehokas. No, sain työtä jossa pitää olla nopea ja tehokas, mutta myös tarkka ja huolellinen. 

Perinteinen yhtälö. Halutaan laadukas jälki epärealistisessa ajassa. Perfektionistina olen aina sanonut että joko saatte nopeasti paskaa tai hitaasti laatua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/330 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä Hr-tyypit ovat rekrytoinnin ammattilaisia joten eikö se ole heidän työnsä kaivaa ihmisistä se tieto mitä tarvitsevat? Eikö heidän pitäisi tuntea se ala perinpohjin johon etsivät työntekijää? eikä niin että työnhakija opettelee jonkun oikeaoppisen tavan esitellä itsensä että rekrytoijan ei tarvitse kuin lukea kysymykset ja oikeat vastaukset listalta ja vedellä oikein merkki jos vastaus menee oikein. 

Niinpä. Hyvä hakemus ja itsevarma esiintyminen haastattelussa ei automaattisesti tarkoita sitä, että hakija on sopiva tehtävään. Luulisi, että faktisella osaamisella olisi päärooli.

Vierailija
324/330 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rekrytoijista varmaan 90 % on naisia. Jokainen tolkun ihminen tietää, että naiset suosivat naisia. 

Totta. Tämän takia tytöt saavat koulussa poikia parempia arvosanoja, vaikka osaamistaso on sama. 

Naiset halusi rikkoa lasikaton ja nyt enemmistö lääkäreistä on naisia. Milloin rikotaan miesten lasikatto ja saadaan tasa-arvoa?

Vierailija
325/330 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Hyvä hakemus ja itsevarma esiintyminen haastattelussa ei automaattisesti tarkoita sitä, että hakija on sopiva tehtävään. Luulisi, että faktisella osaamisella olisi päärooli.

Narsistit ja Psykopaatit osaa antaa juuri sen kuvan itsestään mitä Rekrytoija tahtoo nähdä.

Vierailija
326/330 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rekrytoijista varmaan 90 % on naisia. Jokainen tolkun ihminen tietää, että naiset suosivat naisia. 

Tutkimusten mukaan valitettavasti sekä miehet, että naiset, suosivat miehiä..

Asiahan on juuri päinvastoin. Tutkimusten mukaan sekä miehet että naiset suosivat naisia, naiset vain selvemmin. 

https://www.tek.fi/fi/uutiset-blogit/miehet-ja-naiset-suosivat-miesta

Vierailija
327/330 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Narsistit ja Psykopaatit osaa antaa juuri sen kuvan itsestään mitä Rekrytoija tahtoo nähdä."

Erittäin totta. Minulla oli työuran alussa epäonni työskennellä sellaisen ihmisen kanssa samassa huoneessa. Hän oli todella inhottava ihminen: mielisteli ylempiä ja vähätteli joka mutkassa minua ja muitakin, joita piti kilpailijoinaan. Suorastaan juonitteli. Nykyisin hän johtaa yhtä suurta organisaatiota.

Vierailija
328/330 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aina ihmettelen näitä tiukkoja ohjeita. Älä vaan tee näin. Muista sanoa tämä. Ole tällainen. Älä ole sellainen.

Jos kaikki noudattaisi jokaikistä ohjetta, miten sieltä kukaan erottuisi. Minä inhoan eniten sitä viimeistä kysymystä; haluatko kysyä meiltä jotain. Siinäkään ei saa kysyä mitä oikeasti haluaisi. Kuten jotain työpaikkakiusaamisesta tai suhteutumisesta perhevapaisiin. Avoimuus olisi minusta tervetullutta.

Vierailija
329/330 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä aina ihmettelen näitä tiukkoja ohjeita. Älä vaan tee näin. Muista sanoa tämä. Ole tällainen. Älä ole sellainen.

Jos kaikki noudattaisi jokaikistä ohjetta, miten sieltä kukaan erottuisi. Minä inhoan eniten sitä viimeistä kysymystä; haluatko kysyä meiltä jotain. Siinäkään ei saa kysyä mitä oikeasti haluaisi. Kuten jotain työpaikkakiusaamisesta tai suhteutumisesta perhevapaisiin. Avoimuus olisi minusta tervetullutta.

Kyselen itse aktiivisesti sopivissa kohdissa haastattelua. Kysymykset olen miettinyt etukäteen. Siinä vaiheessa kun kysytään haluatko vielä kysyä jotain niin vastaan vaan yleensä, että olen jo kysynyt sen mitä oli mielessä. On toiminut hyvin. 

Vierailija
330/330 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kyllä luokattoman huonoja haastatteluja ja työpaikkailmoituksia.

Jaaritellaan, kysellään laittomia, haukutaan työntekijöitä ja muita hakijoita, kysytään jostain ohjekirjasta revittyjä outoja kysymyksiä, vaaditaan ihmeellisiä asioita sekä pyydetään tuomaan papereita, joita ei kysytä tai päinvastoin. Lopuksi ilmenee, että ilmoituksessa oli kaikki tiedot väärin.

Jos työpaikan saa, niin työ ei yleensä ole lainkaan sellaista kuin haastattelussa väitettiin. 

Tämä. Voi kun Hesari tekisi joskus artikkelin miten huonosti useat työpaikkailmoitukset on laadittu, vaatimukset täysin utopistisia ja täynnä virheitä. Etsitään jotain  yksisarvista harjoittelijan palkalla. Ja nämä HR-pellet eivät tiedä kyseisistä töistä mitään. Kyselevät typeryyksiä, joilla ei ole minkäänlaista merkitystä osaamisen tai tehtävän suorittamisen kannalta. 

Ja lisäksi työnhakijalle sanotaan: älä käytä kliseisiä adjektiiveja. Mutta sitten työpaikkailmoitukset on niitä täynnä. Eikä monessakaan ilmoiteta edes palkkahaitaria, vaan sekin pitää työnhakijan sanoa, mikä on ihan naurettavaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kuusi