HS: Rekrytoija ihmettelee: Miksi työnhakijat eivät valmistaudu työhaastatteluihin?
Se on vaan tyhmää mennä valmistautumatta.
https://www.hs.fi/suomi/art-2000011484389.html?utm_medium=promobox&utm_…
Kommentit (314)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Söpöä. Toivottavasti palkkaus on sitten sen mukainen, että siinä on johtajatason motivaatiotaidot laskettu mukaan. Jos on ammatillista substanssia ja taitava tiimipelaaja eikä sen lisäksi kuse työkaverien muroihin niin siinä on aikamoinen kultamuna käsissä. Se kultamuna todennäköisesti tietää sen vaan itsekin....
Joillakin se on omaan persoonaan kietoutunut, sellainen positiivinen motivointi, mikä tulee luonnostaan. Ei sillä mitään ylimääräistä palkkausta saada. Ei kuitenkaan kannata esittää olevansa tuollainen, jos et sellainen ole, koska poltat itsesi loppuun.
Totta kai. Ja joillakin on kaunis naama, joka itsessään valaisee työpaikalla. Tällaiset luontaiset avut tietysti nostavat henkilön arvoa yritykselle. Jos firma ei huomioi näitä vaan maksaa samaa palkkaa paskannyrpeälle, rumalle, haisevalle ja toisten päälle sylkevälle tantalle niin aika äkkiä se positiivinen tyyppi nostaa kytkintä joka tapauksessa.
Älkää olko rekryt tyhmiä, sillä ne teidän rekryttävät eivät ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisi kuvitella että rekrytoijalla olisi jonkinlaista pätevyyttä omaan työhönsä, mutta hyvin harvoin näin on. Ammattitaitoinen rekrytoija näkee suoraan CV:stä, onko hakija pätevä vai ei.
On totta että relrytoijien taso onnhyvin kirjava. Mutta sekin on totta että hyvä hakija on selvittänyt itselleen yrityksen edellisen tilinpäätöksen niin että asioiden suuruusluokan menee oikein, tuntee firman tuoreimmat kuulumiset ja suuret odotukset, tietää mitä firma tekee, on jonkinlainen näkemys siitä mitä hön voisi yritykselle tarjota ja myös siitä mihin suuntaan hän voisi yrityksessä pätevöityä. Henkilön pitää olla kiinnostunut tulevasta työstään.
Aha! Henkilön pitää olla niin superduperhyperprkln kiinnostunut epäkiinnostavasta (haistapaska)työstä? Yksipuolisesti "kiinnostunut" epäkiinnostavasta työstä epäkiinnostavassa firmassa epäkiinnostavien kollegoiden kanssa? Yrityksellä ei siis ole mitään velvollisuuksia kun kaikki menee näppärästi vain "epäkiinnostuneen", "epäsopivan" ja "epäpätevän" hakijan piikkiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisi kuvitella että rekrytoijalla olisi jonkinlaista pätevyyttä omaan työhönsä, mutta hyvin harvoin näin on. Ammattitaitoinen rekrytoija näkee suoraan CV:stä, onko hakija pätevä vai ei.
On totta että relrytoijien taso onnhyvin kirjava. Mutta sekin on totta että hyvä hakija on selvittänyt itselleen yrityksen edellisen tilinpäätöksen niin että asioiden suuruusluokan menee oikein, tuntee firman tuoreimmat kuulumiset ja suuret odotukset, tietää mitä firma tekee, on jonkinlainen näkemys siitä mitä hön voisi yritykselle tarjota ja myös siitä mihin suuntaan hän voisi yrityksessä pätevöityä. Henkilön pitää olla kiinnostunut tulevasta työstään.
Ja sit voi käydä niin, että kun hakija on kartoittanut liian selkeän polun jolla haluaa tallata ja työnantaja hakeekin vähän erilaista roolitusta, niin silloin hakija kusee itse mahdollisuutensa työhön. Pitäs osata analysoida työnantajan halut ja valehdella itsensä sen mukaiseksi.
Mä onnistuin saamaan nykyisen työni valehtelemalla olevani asiakaspalveluhenkinen. Paskat olen, mutta sainpahan työn. Yritysmyyjäksi en silti rupea, vaikka kuinka paikkaa tyrkyttäisivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina olen valmistautunut, penkomalla yrityksen nettisivut, talouden luvut ja mitä somessa sanotaan. 80% olen saanut paikat jos haastatteluun päässyt.
Niin juu sitten on tämä.. Jos et ole somessa, sinua ei ole olemassa. Jos et osaa brändätä itseäsi somessa, unohda koko juttu.
Mä en halua olla somessa. Eikö se riitä, että teen työni kunnolla, miksi hitossa pitäisi olla jossain somessa?
+ älä unohda näitä videopelleilyä jossa sun pitää "erottua persoonaltasi", en tiedä vaaditaanko jopa tekoälyn luomaa tausta ja tanssiesitystä!:D kuvitelkaa alipalkattuun duunarihommaankin haetaan "hyvää tyyppiä,räiskyvää persoonaa "
Taidan pistää seuraavaan ärsyttävään video-nauhoitus haastatteluun taustalle pyörimään jonkun badger-badger-mushroom-mushroon ränkytyksen. Erottuu taatusti muista ja sehän noissa on tarkoitus, vai mitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: Aina ei yritys etsi tehtäviin sitä kaikista kovimmiten töitä tekevää henkilöä. Joskus yritykset etsivät työntekijää, joka kykenee motivoimaan myös muitakin työntekijöitä. Esimerkki. jos projektiryhmässä on 5 työntekijää ja sinne palkataan se 6 henkilö. Henkilö A: Joka tekee 20% enemmän töitä verrattuna toiseen työntekijään Henkilö B: Joka tekee 10% vähemmän töitä verrattuna toiseen työntekijään, mutta motivoi kaikkia 5 muuta työntekijää tekemään 10% enemmän töitä Henkilö B onnistuu toiminnallaan tuottamaan enemmän valmista työtä ja kohottamaan työilmapiiria positiivisemmaksi, kuin henkilö A. Aina ei ole pääasemassa se, miten paljon se työntekijä tekee omia töitään, vaan mitä hän tuo mukanaan myös työyhteisöön.
In your dreams hakevat...
Teen töitä alalla. Taidan tietää
Ja mä olen töissä "alalla". :D
Luuletko, ettei työntekijänä pelota olla itse pudotuslistalla, jos auttaa toisia loistamaan? Eihän sitä mitata mitenkään, kuka motivoi ketäkin ja kuinka paljon...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Vierailija kirjoitti:
Söpöä. Toivottavasti palkkaus on sitten sen mukainen, että siinä on johtajatason motivaatiotaidot laskettu mukaan. Jos on ammatillista substanssia ja taitava tiimipelaaja eikä sen lisäksi kuse työkaverien muroihin niin siinä on aikamoinen kultamuna käsissä. Se kultamuna todennäköisesti tietää sen vaan itsekin....
Joillakin se on omaan persoonaan kietoutunut, sellainen positiivinen motivointi, mikä tulee luonnostaan. Ei sillä mitään ylimääräistä palkkausta saada. Ei kuitenkaan kannata esittää olevansa tuollainen, jos et sellainen ole, koska poltat itsesi loppuun.
Totta kai. Ja joillakin on kaunis naama, joka itsessään valaisee työpaikalla. Tällaiset luontaiset avut tietysti nostavat henkilön arvoa yritykselle. Jos firma ei huomioi näitä vaan maksaa samaa palkkaa paskannyrpeälle
Eivät ne nosta kytkintä niin nopeasti, kuin kuvittelet. Sitäpaitsi organisaation sisällä voi aina siirtyä ylöspäin hommissa, jos yritys näkee arvokkaaksi.
Mulla on ihmettelyn aiheena ollut se, että miksi pyydetään haastatteluun, jos se haastattelu on alusta alkaen selvästi aivan pilkantekoa. Pyydetään työhaastatteluun ja kysytään: Eikö ne ole sinua eläkkeelle jo pistämässä! Pyydetään työhaastatteluun: ja kohdellaan pilkaten, nauretaan päin naamaa, ja selkeästi osoitetaan, että tämä haastattelu ei ole oikealla perusteella nyt toteutettu, me halutaan vain pitää sinua pilkkanamme! Yksi kysyi multa todistuksia, tää tyyppi oli kunnan toimipisteen esimie, olen ollut seudulla vastaavissa kunnan tehtäviss, nämä ovat sellaisia keskenänsä tekemisissä olevia paikkoja, joten taisi olla niin, että sieltä jostaki oli pilkattu mua, leimattu valhein ties miksi, ja tuo sitten virnuilee että onko sulla todistuksia mukana - juu, ne todistukset ovat pelkkiä kiitoksia täynnä! Että - juu, halusi näyttää kai, että ai sua on kiitelty ja olet selvinnyt, mut meidän kylässä sä olet nollan arvoinen!
Ihmettelen!
Ja ihmettelen myös sitä, että nämä rekrytoijat esiintyvät julkisuudessa kuin olisivat jotain - en tiedä mikä olisi oikea sana mutta tarkoitan sitä että ovat olevinaan erityisen päteviä ja hyvä arvioimaan työntekijän kykyjä ja osaamista ja pätevyyttä ja suoriutumista... sitten kuitenkin ollut sellainenkin rekrytoija, joka ei edes ole tiennyt mitä siihen ko. tehtävään kuuluu mihin hän on rekryamassa, kyseli multa kaiken maailman asioita, että onko tämä ja näinkö menee jne.... Koko tehtävä oli hänelle täysin vieras... joten täytyi sitten siltä kysellä joka on ko tehtävässä vähän kauemmin aikaa toiminut....
Joo, hei nää rekrytoijat nyt antavat ohjeita ja neuvoja....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sit voi käydä niin, että kun hakija on kartoittanut liian selkeän polun jolla haluaa tallata ja työnantaja hakeekin vähän erilaista rooli
Rekryt ja yritykset vaan yrittävät luoda kiusaajamaista narratiivia, missä kaikki heidän puutteensa ja ongelmansa olisivat työnhakijan vika. Vähän niinkuin se amiksen opettaja, joka syytti omasta it-osaamattomuudestaan pokkana it-osastoa. Kyllä te tiedätte nämä tyypit. Failaan työssäni ja ongelmahan on siis kaikkialla muualla kuin minussa.
Harmin loista. No oma työpanokseni on saatavilla yrityksille edelleen laskulla rekryjen ja haistapaska-hyppypompputemppujen ohitse. Jos ei kiinnosta se itse substanssi vaan ne haistapaskatemput niin sitten käyttäkööt toisten palveluita tai rekrytköön jonkun joka yrittää hyppiä ja pomppia :D
Vierailija kirjoitti:
Ja mä olen töissä "alalla". :D
Luuletko, ettei työntekijänä pelota olla itse pudotuslistalla, jos auttaa toisia loistamaan? Eihän sitä mitata mitenkään, kuka motivoi ketäkin ja kuinka paljon....
Tuo viimeinen lausehan juuri todisti, ettet todellakaan ole alalla, tai olet käynyt koulusi joskus 50-vuotta sitten ja et ole sen jälkeen jatkokouluttautunut lainkaan.
Tuokin rekrytoija ihmettelee, että jotkut keskittyvät epäolennaisesta asioista kertomiseen. Siinä on vähän sekin, että jos sinulla ei ole paperilla yhtä hyvä cv kuin parhailla kilpailijoillasi, niin sinun on pyrittävä tuomaan itseäsi esiin ja markkinoimaan muulla tavoin. Näin jouduin itsekin tekemään ennen nykyistä työpaikkaani. Osittain suhteilla pääsin sisään ja nyt minusta on vuosien aikana tullut eräänlainen luotettava kivijalka-työntekijä. Minun piti vain saada mahdollisuus. Lisäksi yllättävän vähän se paperilla kova cv loppujaan pätevyyteen vaikuttaa, sen olen huomannut. Nämä kovan cv:n tyypit on usein sellaisia teoriaihmisiä, jotka ei edes kunnolla opi ymmärtämään työtään. Shoppailevat säännöllisesti uuteen työpaikkaan joko parempien palkkojen toivossa, tai siksi että huomaavat, etteivät oikeasti nykyistä työtä kunnolla käytännössä osaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai. Ja joillakin on kaunis naama, joka itsessään valaisee työpaikalla. Tällaiset luontaiset avut tietysti nostavat henkilön arvoa yritykselle. Jos firma ei huomioi
Sitten sinä et ole sellaista nähnytkään. Itse seuraillut muutamia tällaisia ja vaihtavat yritystä ja myös perustavat niitä sitä mukaa kun alkaa meininki haisemaan. Jos firma on itsessään lantakasa niin siellä ei vaan tietyn tyyppiset ihmiset kauaa viihdy vaikka mikä olis. Parhaat suorittajat ovat yleensä soolosuorittajia muutenkin, joukkueurheilu on sellaista kaverin kanssa puuhailua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mä olen töissä "alalla". :D Luuletko, ettei työntekijänä pelota olla itse pudotuslistalla, jos auttaa toisia loistamaan? Eihän sitä mitata mitenkään, kuka motivoi ketäkin ja kuinka paljon....
Tuo viimeinen lausehan juuri todisti, ettet todellakaan ole alalla, tai olet käynyt koulusi joskus 50-vuotta sitten ja et ole sen jälkeen jatkokouluttautunut lainkaan.
Ja sulle on vissiin epäselvää, mitä heittomerkit tarkottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai. Ja joillakin on kaunis naama, joka itsessään valaisee työpaikalla. Tällaiset luontaiset avut tietysti nostavat henkilön arvoa yritykselle. Jos firma ei huomioi
Eivät ne nosta kytkintä niin nopeasti, kuin kuvittelet. Sitäpaitsi organisaation sisällä voi aina siirtyä ylöspäin hommissa, jos yritys näkee arvokkaaksi.
Joku vanha yritysmaailman nyrkkisääntö kertoo että jokainen ylenee kunnes on hommassa johon kyvyt ei enää riitä. Jotkut vielä sen jälkeenkin.
Vierailija kirjoitti:
Jaa, no miksi sitten firmoissa nimenomaan käytetään 20-50 vuotta vanhentuneita tekniikoita kun kouluissa opetetaan nykypäiväisiä?
Kun on kerran se Myers-Briggs-kurssi maksettu HR-osastolle niin ei nyt turhaan uutta heti perään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mä olen töissä "alalla". :D Luuletko, ettei työntekijänä pelota olla itse pudotuslistalla, jos auttaa toisia loistamaan? Eihän sitä mitata mitenkään, kuka motivoi ketäkin ja kuinka paljon....
Voisitkin heti tähän sitten avata, miten sitä mitataan, mikä osuus toisten työntekijöiden motivaatiosta on jonkun kolmannen henkilön aikaansaamaa? :)
Rekrytoijatkin voisivat käyttää kysymyksissään selkokieltä, kysyä selkeästi sen mitä haluavat tietää! Kerro ittestäs! No, mitä tuossa oletetaan vastaukseksi saatavan.... no, tietenkin millainen olet työntekijänä, mikä on hyvää sinussa ja mistä sua on kiitelty ja niin edespäin. Tiivistä vielä se vastaus!
Just just. Kysykää selkeästi mitä haluatte saada selville.
Ja tämä: Älä pyydä haastatteluun jos et oikeasti ole edes kiinnostunut ko. ihmisen palkkaamisesta. Miksi pyydät, pilkanteokotarkoituksessa! Nähdäksesi millainen tyyppi on kyseessä, tehdäksesi pilkkaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Vierailija kirjoitti:
Voisitkin heti tähän sitten avata, miten sitä mitataan, mikä osuus toisten työntekijöiden motivaatiosta on jonkun kolmannen henkilön aikaansaamaa? :)
Tottakai :)
Hyvissä toimivissa yrityksissä mitataan jatkuvasti tuloksellisuutta eri muodoissa, sekä työntekijöiden motivaatiota ja ilmapiiriä mitataan kehityskeskusteluissa sekä -lomakkeissa. Yleisemmin uuden työntekijän myötä tuottavuus tipahtaa hetkellisesti, kun uusi työntekijä tuo työpaikalle uudet kuviot ja dynamiikan vaihdoksen, mutta oikeanlainen työntekijä joka myös motivoi muitakin kohottaa tuloksellisuutta selkeästi tuon notkahduksen jälkeen.
Ei tuo tuloksellisuuden mittaus pitäisi olla kenellekkään uusi asia, jos liiketaloutta on opiskellut :)
Minäkin olin työnhakijana vuosia. Joskus aina pääsin jopa haastatteluun saakka. Minä valmistauduin. Tein SWOT- listan mukaani, kävin kasvohieronnassa, kampaajalla. Laitoin aina siistit vaatteet ja rentoutin itseni liikunnalla edellisenä päivänä. Mieheni kanssa jopa harjoittelimme mahdollisia kysymyksiä
Monessa paikassa oli aika daijut haastattelijat. Hukkaan meni, vaikka olisin ollut koulutuksen, työkokemuksen ym. puoesta pätevä hakija. Kerran sitten sain määräaikaisen työn. Olin niin iloinen, liian iloinen siitä vaatimattomasta työstä. Rouvat savustivat minut ulos koeajalla, se kun on niin helppoa. Saa siitä paikan vaikka sukulaistytölle.
Vierailija kirjoitti:
Rekrytoijatkin voisivat käyttää kysymyksissään selkokieltä, kysyä selkeästi sen mitä haluavat tietää! Kerro ittestäs! No, mitä tuossa oletetaan vastaukseksi saatavan.... no, tietenkin millainen olet työntekijänä, mikä on hyvää sinussa ja mistä sua on kiitelty ja niin edespäin. Tiivistä vielä se vastaus!
Just just. Kysykää selkeästi mitä haluatte saada selville.
Ja tämä: Älä pyydä haastatteluun jos et oikeasti ole edes kiinnostunut ko. ihmisen palkkaamisesta. Miksi pyydät, pilkanteokotarkoituksessa! Nähdäksesi millainen tyyppi on kyseessä, tehdäksesi pilkkaa!
Monella rekrytoijalla on käytössä jokin valmiiksi annettu kysymyslista, sitä ne käyttävät rutiinisti, oikeita vastauksia - niistä ei tietenkään ole mitään tietoa - ja kuitenkin se millä ne ihmisen valitsevat tai tarjoavat valittavaksi on sitten jokin aivan muu kriteeri kuin se miten voisi todennäköisesti työt sujua tai kyky töiden oppimiseen olisi hyvä...
Juu. Rekrytoijat ovat jumalasta seuraavia hierarkiassa! Vallan käyttöä harjoittavat!
Rekrytoija karsii hakemuksen pois, vaikka kokemusta ja osaamista olisi, karsii pois. Sitten tulee yks kerta kun rekryn hoitaa muu kuin se virallinen rekrytoija, mutta tässäkin tapauksessa rekryn taustalla taisi olla halu näyttää, että etköhän jo lopeta sen meille hakemisen... laitetaan sut jonnekin paikkaan, jossa sua ei oikeasti tarvita, ja jossa sulle tulee sitten joku niistä vakituisista sen sanomaankin: me ei täällä sijaisia tarvita. Mutta sekin olisi voinut kyllä sen sanomisensa hoitaa sinne esimieheensä päin... Ja sitten kun se työ loppui, mitä se esimies tekee: Se tulee - haha hieno käsilaukku kyynärvarressa roikkuen (ei ihan kyllä sovi työympäristöön) - kysymään: Meinaatko meille vielä hakea!
Työmäärä tuossa paikassa olematon.... Olematon... loppuviikon sai peukaloita pyöritellä... odotella että jotain tulee ja sitten jos tulee niin piti olla varovainen ettei ota jotain joka itse asiassa olis jonkun toisen omaksensa kokemaa.... Näin... Näyttivät sitten että me ei sua tarvita!
Missä on noin hyvät mahdollisuudet leikkia ihmisten kanssa, missä on varaa leikkiä ihmisten kanssa, missä on varaa tehdä ihmisistä pilkkaa!
No, ei se mitään, noi voi olla minusta mitä mieltä ovat, minäkin olen heistä aika pahaa mieltä, mutta se mun mielipide ei haittaa ketään! Siellähän pelikentillään pelleilevät ja ovat olevinaan niin erinomaisia ja päteviä ja korvaamattomia ja jopa virhettömiä kaikissa tekemisissään!
Juu urasuunnittelu ja roolien tyhjästä luominen on vaativaa luovaa työtä. Toivottavasti tämäkin huomioidaan palkkauksessa.