Linssejä syömälläkö nälkä lähtee?
https://www.is.fi/terveys/art-2000011455472.html
Oikeastiko tämä lääkäri kuvittelee, että raskaissa töissä kulkevat miehet ja naiset selviäisivät hänen ruokavaliosuosituksellaanilman lihaa ja maitoa? Näitä maailmanparantajia riittää! Kaikille ei palkokasvit sovi, herneistä ja pavuista tulee toisille pahat vatsanväänteet. Ihminen tarvitsee myös rasvaa, jota tämän lääkärin ruokavaliossa ei juurikaan ole. Ihmiset ovat vuosisatoja syöneet lihaa, lihattomuuteen ei käden käänteessä totuta,varsinkin vanhoille ihmisille voi olla vaikeaa, jos tilalle tuodaan hummusta ja linssikeittoja. 10% naudan jauhelihassa ei rasvaa ole haitaksi asti. Joku järki pitäisi olla näissä ohjeissa. Kaikista ei tule siemenien syöjiä.
Kommentit (293)
Jaa, meillä mies käy fyysisissä töissä ja syö kasvisruokaa. Teinipoika harrastaa kilpaurheilua ja syö kasvisruokaa, kuten muutkin sisarukset. Hyvin on kasvanut ja jaksanut.
Todellakin lähtee linsseillä ja pavuilla nälkä. Ja jää parempi olo kuin liharuuan jälkeen. Oon ihan vaikuttunut. Kasvispainotteisemmin syötyäni olen virkeämpi, paino on pudonnut, kivut ja kolotukset ovat vähentyneet. Syökää niitä tarpeeksi paljon ja monipuolisesti. Viittä eri väriä päivässä, 13 eri väriä viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Lewis Hamilton on 7-kertainen F1-maailmanmestari ja vegaani. Ammattiurheilijana varmasti huomattavasti paremmassa kunnossa kuin sinä.
Se ajaa autoa. Ei se mitään urheilua ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen saa syödä mitä haluaa, mutta itse voin todeta että olen syönyt nyt lähes vuoden kasvispainotteista ruokaa ja todellakaan en ole nälkää kokenut. Teen raskasta fyysistä työtä. Lihaa syön korkeintaan kerran viikossa, aina ei sitäkään.
Linssin ituja syön päivittäin. Myös papuja. Mitään lihankorvikkeita en osta koskaanMitä teet linsseistä? Mulla on 2 pakettia linssejä kaapissa enkä keksi miten niistä saisi ruokaa.
Linssilasagne on herkkua. Sillä ohjeella mihin tulee Koskenlaskija juustoa. Sitten se Even linssinuudeliohje.
Bolognese: sipulikuutiot, valkosipuli ja porkkana kuullotetaan pannulla oliiviöljyssä, sitten pari rkl tomaattipyrettä jota myös hetki paistetaan, sekaan vihreitä linssejä, vettä ja tomaattimurskaa, suolaa, pippuria ja maun mukaan yrittejä. Itse laitan oreganoa. Annetaan porista hiljalleen kunnes linssit kypsiä. Linssissä on eroja, eli paketista kannattaa katsoa kypsennysaika, lisäksi jotkin vaativat liottamisen. Jos käyttää valmiiksi kypsiä säilykelinssejä, ne lisätään aika loppuvaiheessa ja 5-10 min keittämistä riittää. Niillä saa siis todellisen pikaversion tehtyä, jos vielä käyttää pakastesipulikuutioita ja pakasteporkkanakuutioita, niin kastike on valmis sillä aikaa kun pasta kiehuu. Itse teen pikaversiota välillä, mutta suosin kuivia linssejä koska rakenne säilyy mielestäni parempana. Punaiset linssit eivät tähän reseptiin sovi, niistä tulee mössöä.
Punaisista linsseistä teen keittoa, kattilaan kuutioituna bataatti, muutama porkkana, sipuli ja maun mukaan valkosipulia, mausteeksi vähintään suolaa, jos haluaa mausteista niin esim valmis currytahna toimii todella hyvin, samoin curry, paprikajauhe tms, oman maun mukaan. Sitten pari desiä punaisia linssejä ja keitetään 20 min. Lopuksi sitä kermaa/kasvikermaa/kookosmaitoa ja sauvaseikoittimella sekaisin. Tätä teen kattilallisen viikossa mausteita vaihdellen, niin on aina helppo ateria lämmitettäväksi tai mukaan otettavaksi. Esim jos päivällinen kestää, niin otan pienen kulhon tätä keittoa päivällistä odotellessa, niin ei tule syötyä ruokaa liikaa tai naputeltua jotain epäterveellistä nälissään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen saa syödä mitä haluaa, mutta itse voin todeta että olen syönyt nyt lähes vuoden kasvispainotteista ruokaa ja todellakaan en ole nälkää kokenut. Teen raskasta fyysistä työtä. Lihaa syön korkeintaan kerran viikossa, aina ei sitäkään.
Linssin ituja syön päivittäin. Myös papuja. Mitään lihankorvikkeita en osta koskaanMitä se työ on ja kuinka monta tuntia päivässä teet? Oletko nuori vai vanha? Lihaa syöt, miksi? Syötkö juustoja, kananmunia, leikkeleitä, juotko maitoa, käytätkö rasvaa? Vai syötkö pelkkiä kasviksia, linssejä ja papuja? Vastauksesi jää hiukan vajaaksi.
Minulle ei pavut, herneet eikä kaali sovi. Vatsa tulee kipeäksi. Vihannekset minun tulee kypsentää, raakana en syö.
Täysillä työtunneilla, fyysistä hoitotyötä. En syö juustoja, kananmunia, leikkeleitä. Maito tuotteet rasvattomia. Lihaa syön harvakseltaan, silloin vain vähärasvaista naudanlihaa. Siksi että välillä tekee mieli.
Rasvana leivän päällä Benecol, 6 tl vuorokaudessa. Muutoin ruoanvalmistukessa rypsiöljy. Kovia rasvoja vain se max kerta viikossa, jos satun sitä vähärasvaista nautaa syömään. Jos sitä syön, lihan määrä 100g viikossa, aina ei sitäkään. Lisättyä sokeria ei lainkaan.
Ruokavalio koostuu kasviksista, iduista, linsseistä pavuista, täysjyväviljasta, pakollisesta määrästä hyviä rasvoja, rasvattomista maitotuotteista, hedelmistä, pähkinöistä ja siemenistä, kalasta 2xviikossa.
turha mainostaa artikkeliasi, en maksa
Voihan linssikeiton joukkoon paistaa vaikka kananmunan tai pekonia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lewis Hamilton on 7-kertainen F1-maailmanmestari ja vegaani. Ammattiurheilijana varmasti huomattavasti paremmassa kunnossa kuin sinä.
F1-kuljettajana ei aja vain autoa vaan se on yksi maailman fyysisesti vaativimmista urheilulajeista. Kilpailun aikana kuljettaja kestää jatkuvasti 45G:n voimia mutkissa ja jarrutuksissa, mikä tarkoittaa, että esimerkiksi 70kg:n kuljettajan pää painaa mutkissa yli 280kg. Pelkkä niskan ja hartioiden pitäminen suorassa tällaisessa rasituksessa vaatii rautaisia lihaksia ja huippukuntoa.
F1-kuljettajien kestävyys on huikea: kilpailu kestää yleensä 1,52 tuntia, koko ajan täysillä, ilman mahdollisuutta levätä. Syke voi nousta kisan aikana 170190 lyöntiin minuutissa ja he polttavat jopa 15002000 kcal pelkästään ajon aikana. Refleksejen on oltava salamannopeita ja keskittymiskyvyn täydellistä.
Harjoittelu on kokonaisvaltaista: kuljettajat tekevät voimaharjoittelua, erityisesti niska-, hartia- ja keskivartalolihaksia, kestävyysharjoittelua ja reaktionopeusharjoituksia. Päivittäin treenit voivat olla 23 tuntia, ja kilpa-aikoina jopa enemmän, yhdistettynä tarkkaan ruokavalioon ja huolelliseen palautumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
F1-kuljettajana ei aja vain autoa vaan se on yksi maailman fyysisesti vaativimmista urheilulajeista. Kilpailun aikana kuljettaja kestää jatkuvasti 45G:n voimia mutkissa ja jarrutuksissa, mikä tarkoittaa, että esimerkiksi 70kg:n kuljettajan pää painaa mutkissa yli 280kg. Pelkkä niskan ja hartioiden pitäminen suorassa tällaisessa rasituksessa vaatii rautaisia lihaksia ja huippukuntoa.
F1-kuljettajien kestävyys on huikea: kilpailu kestää yleensä 1,52 tuntia, koko ajan täysillä, ilman mahdollisuutta levätä. Syke voi nousta kisan aikana 170190 lyöntiin minuutissa ja he polttavat jopa 15002000 kcal pelkästään
Palsta poisti noi väli viivat, mutta 4 viiva 5G siis, 170 viiva 190 lyöntiä ja 1500 viiva 2000 kcal
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihahullu taas vauhdissa
Kyllä huomaa, ettei lihan syönti korreloi älykkyyden kanssa vaan sepelvaltimotaudin, impotenssin ja ylipainon.
Ja hirveä vinkuminen alkaa kun lihan tilalle tarjotaan ekologista kasviproteiinia, jossa on myös vitamiineja ja kuitua.
Jos kasvisruoka pierettää eikä se mene ohi viikossa, sulla on suolistosyöpä jo pitkällä.
Huom! Impotenssi on usein sepelvaltimotaudin ensimmäinen oire. Verisuonet tukkeutuvat aivojen, kehon ääriosien ja paisuvaisen hiussuonista alkaen.
Minua pierettävät lähinnä hiilarit. Syön pavut ja ja palkokasvit yleensä aamupäivällä, ja ilmavaivoja tulee vasta iltasella, kun syön perunaa tai puuroa.
Hehkutin aiemmin linssikeittoa, helppo resepti jos joku haluaa kokeilla
https://hannamarirahkonen.fi/reseptit/maailman-paras-linssikeitto/
Taas päivän pakollinen raavaat miehet ei pärjää pupunruualla-ketju
Joku täällä nosti esiin jäätelönsyönnin ja hukkumiskuolemat, kun puhuttiin impotenssin ja sydän- ja verisuonitautien yhteydestä.
Olisi kiva tietää, mikä olisi se vaihtoehtoinen kausaliteetti hänen mielestään. Kun ei seiso, alkaa suututtaa niin että pumppu pettää?
Vierailija kirjoitti:
Todellakin lähtee linsseillä ja pavuilla nälkä. Ja jää parempi olo kuin liharuuan jälkeen. Oon ihan vaikuttunut. Kasvispainotteisemmin syötyäni olen virkeämpi, paino on pudonnut, kivut ja kolotukset ovat vähentyneet. Syökää niitä tarpeeksi paljon ja monipuolisesti. Viittä eri väriä päivässä, 13 eri väriä viikossa.
Ei lähde kun en niitä voi syödä.
Vierailija kirjoitti:
Ap:lle tiedoksi, että entisaikaan, kun työt olivat oikeasti raskaita, pärjättiin perunalla ja suolakalalla sekä puuroilla. Rasvaa ei ollut ihmisissä nimeksikään.
Entisaikaan kuoltiin 50-vuotiaina, nimenomaan ne raskasta työtä tekevät miehet munkin suvustani, he söivät paljon läskiä, eivät olleet lihavia.
Määristähän se on kiinni, voi olla hoikka syömällä vähän pelkkää läskiä, jos ei muuta syö. On tietysti eri asia onko sellainne hoikkuus terveellistä.
Elimistö tarvitsee monenlaista ruokaa, proteiinia, hiilihydraatteja ja rasvaa. Niistä kaikkia voi valita terveellisestä tai ei -terveellisestä ryhmsstä.
Nykyisin miesten suuri ongelma on liika suolan saanti, se on hirveää myrkkyä ja sitä käytetään yli 2 kertaa enemmän kuin pitäisi.
Ja valtaosa siiitä suolasta syödään "terveellisestä" ruisleivästä. Ja tietysti liha ja kala ovat sellaisia, johon tungetaan liikaa suolaa, vaikka voisi maustaa terveellisemminkin. Samahan haitta se on jos joihinkin linsseihin tunkee liikaa suolaa, mutta linssejä valinneet yleensä ymmärtävät paremmin suolan haitat.
https://www.is.fi/ruokala/art-2000009020785.html
Tuossa on helppo ja todella maukas linssiruoka. Vaivaa on lähinnä linssien liottamisessa. Tuon voi paistaa pannulla tai uunissa ja käytttää leipänä tai leivänpäällisenä.
Ap ei vaan osaa kokata hyvää kasvisruokaa. Kesti mullakin kunnes opin ja on vaan tosi hyvää. Lihaa myös syödään mutta vähennetty käyttöä tosi paljon.