Miksi niin moni vanhempi ihminen ei voi myöntää, että he saivat joitakin asioita helpommalla kuin nykyajan nuoret?
Vakituiset työpaikat monesti jopa ilman koulutusta, jatkuva nousukausi ja vaurastuminen, yhteiskunnan palvelut paranivat, vakaus ja ennustettavuus oli selviö..
Näihin verrattuna nykyaikana mennään ihan toiseen suuntaan. Mutta koskaan en ole kuullut iäkkäämpien tätä myöntävän. He alkavat aina siilipuolustukseen.
Mitä se on heiltä pois jos joskus myöntäisivät että kävipä meillä tuuri? Ei heiltä niitä eläkkeitä viedä pois jos ne sitä pelkää.
Kommentit (151)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiesitkö, että sotu-tunnus tuli voimaan vasta 1964-vuonna? Vanhempani käytännössä rakensivat nykyisen hyvinvointiyhteiskunnan, jonka Orpo nyt romuttaa. Ennen sitä et syönyt, jos et tehnyt mitä tahansa riistotyötä. Olen kiitollinen nyt tällä "kestävyysvajeelle" ja "ongelmajätteelle" - ja pyydän nöyrästi anteeksi itsekkyyttämme hoitaa teidät kunnialla hautaan.
Sinä se jaksat uhriutua.
Oletko siis sitä mieltä, että nykyaikana nuorilla on kaikki helpompaa? Että 2020-luku on esim työelämän vaatimusten ja yhteiskunnallisen kehityksen kannalta helpompaa kuin esim 1980-luku? Ei todellakaan ole. Kaikki menee päin honkia. Nuorilla ei ole töitä, jos on, ne on pätkätöitä. Omaa asuntoa ei meinaa saada ostettua millään, jatkuvat vaatimukset töissä lisääntyy jne. 80-luvulla kaiken maailman ruuvinpyörittäjätkin sai duuneja, nykyään ne on jossakin työkokei
Osittain totta, mutta tarpeetonta maalata näin synkkiä "totuuksia", kuten näemmä mediakin nykyään. Minä ja mun kaverini ollaan 24-vuotiaita, ja hän on ollut vakitöissä jo pari vuotta ja ostanut asunnonkin. Itse asun vielä vuokralla ja opiskelen.
Yes. Vakityöpaikka napsahti niinkin nuorena kuin 46 vuotiaana yli 20 vuoden työuran jälkeen. Voi voi kun teillä on vaikeeta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsilisä oli 1974 kun sain ensimmäisen lapsilisän 3/1974. Oli 250 mk kolmelta kuukaudelta eli 1000 nk vuosi.
Taitaa olla ostovoimaltaan suunnilleen sama kuin nykyään.
Siis nyt n 100 /kk. Huomioithan , tuo oli neljännesvuosittain maksettava summa.
Vuoden 1974 rahamäärää 1 000,00 markkaa vastaava rahamäärä vuonna 2024 oli 1 177,38 euroa.
Minä olen Kekkosen Suomesta ja elin aikuisena läpi 90-luvun laman, mutta silti joissain asioissa minulla oli helpompaa kuin nykynuorilla. Ei minulla ole mitään ongelmaa myöntää sitä. Joissain asioissa, ei kaikissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heidän ansiostaanhan se yhteiskunta kehittyi. Ei se itsestään taphtunut. Se sukupolvi on jo iäkästä, joten vika on nykyisissä ihmisissä, jos kaikki menee alaspäin. Meidän pitäisi hoitaa homma, eikä vikistä. Terv. yx laiskuri.
Eikä kehittynyt.
Yhteiskunnan loivat 1920-1930 luvuilla syntyneet. Nykyiset eläkeläiset ovat sitä sakkia, jotka pääsivät valmiisiin pöytiin.
T: Tuntematon
Siinähän oli pitkä sota-aika välissä. Sitten maksettii sotavelkoja pitkään. 40-50 luvulla oli vielä ostokortteja ja säännöstelyä. Sodan jälkeen rakennettiin Suomi uudelleen, ne ketkä olivat vielä elossa. Moni oli haavoittunut sodassa ja paljon leskiä pienten lasten kanssa. Pitkään oli niukkaa ja vaikeaa aikaa sodan jälkeen. Lapsilisiä ei ollut ja sosiaalihuollossa päättäjät rivissä seisottivat hakijaa edessään ja nöyryyttivät. Naamakerroin ratkaisi ja usein joutui lähtemään itkien tyhjin käsin.
Oli sellaista aikaa, ettei moni uskokaan, silti täytyi selvitä. Rikkaat ja hyvässä asemassa olevat tietysti erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heidän ansiostaanhan se yhteiskunta kehittyi. Ei se itsestään taphtunut. Se sukupolvi on jo iäkästä, joten vika on nykyisissä ihmisissä, jos kaikki menee alaspäin. Meidän pitäisi hoitaa homma, eikä vikistä. Terv. yx laiskuri.
Äp päp. Se yhteiskunta luotiin heidän vanhempiensa toimesta.
Tutustu lähihistoriaan, vaikka Googlen avustuksella.
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä sukupolvea suotta kutsuta ahneeksi sukupolveksi.
Todella törkeää nimittelyä, joka kertoo täydellisestä ymmärtämättömyydestä. Ei sukupolvi ole ollut ahne, vaan ihmiset ovat eläneet elämäänsä niissä oloissa jotka SATTUIVAT olemaan. Kylläpä oli kovinkin ahnetta hommaa lähteä esim yöllä vessaan kun ulkona oli 25 astetta pakkasta ja huussi oli pihan perällä. Eläkettä ei kertynyt ennenkuin yli 23-vuotiaasta vaikka töissä oli käyty jo vuosia ennen sitä. Opintolainoja ja -tukia ei ollut. Oppikoulu oli maksullinen jo 11-vuotiaasta asti. Äitiyslomia ei ollut eikä päivähoitoa. Vielä 80-luvullakin päiväkotipaikkoja sai vain sosiaalisin perustein. Työpaikkoja toki oli tehtaissa ja muissa suorittavan työn paikoissa silloin kuin maa ei vielä ollut niin valmis eikä globalisaatio halpuuttanut hyödykkeitä.
Mitään nousukausia Suomessa ei ole oikeasti ollut koskaan mitään muita kuin 90-luvun lyhyt Nokian matkapuhelinbuumi. Asuntolainoja ei juuri saanut pankista ennen kuin vasta 80-luvun lopulla kun rahamarkkinat ensimmäistä kertaa vapautuivat Suomessa. Siitä alkoi velkaantumiskupla joka puhkesi 90-luvun alussa monivuotiseksi lamaksi. Suomessa ihmiset ja varsinkin yrittäjät teki kilpaa itsemurhia ja perheissä vallitsi kurjuus ja köyhyys. Kaikki ne nuoremmat sukupolvet jotka eivät ole eläneet aiempia aikoja itse, voisivat pitää suunsa kiinni, kun eivät oikeasti tiedä miten asiat ovat olleet. Vai olisko mukavaa kuulla 20-30 vuoden päästä nuoremmilta, kuinka ahneita paskoja olette olleet kun tyhjensitte verovarat sosiaalitukina ja opintotukina, joita tulevaisuuden nuorille ei enää ole? Vanhemmat sukupolvet on tosiaan tehneet helvetisti töitä ja lapsia. Ei se ole heidän vikansa jos nykyään ei osata muuta kuin tuijottaa ruutua ja ahdistua kun tuli mielipaha jonkun sanoista.
Kyllä nuoretkin ovat saaneet asioita tosi helpolla. Esimerkiksi liikkuminen on nykyään halpaa ja helppoa, joka kulmalla odottaa potkulauta, bussilippu maksaa euron. Tekoäly tekee koulutehtävät, on vaikka mitä apuja ja tukitoimia, pääsyä korkeakouluun on helpotettu, kaiken voi tehdä virtuaalisesti, kaiken pystyy tilaamaan kotiin, halpaa kamaa on saatavilla maailman ympäri 24/7. Onhan näitä. Tervemenoa esimerkiksi ulkosaunaan pesulle ja ulkohuussiin p*lle päivittäin, näistä olosuhteista on moni "vanhempi" lähtenyt liikkeelle.
Olen 50-luvulla syntynyt. Töissä olin lähes 46-vuotta. Jäin eläkkeelle 66-vuotiaana. Myönnän, että töitä oli melko helppo saada, tosin olin määräaikaisenakin yli 10 v. Työttömänä ei tarvinnut olla. Asuntolainan korot olivat toistakymmentä prosenttia. Silti saatiin se maksettua, vaikka pankki välillä uhkaili laman aikaan. Sitä määrää ei nykyisillä lainanottajilla ole. Opiskelin opistotason tutkinnon nuorena opintolainalla, opintorahaa ja muita tukia ei ollut silloin. Eläkettä ei kertynyt nuorena tehdystä työstä, alkoi kertymään vasta 23-vuotiaana. Mielestäni monet asiat ovat paremmin nykyään, ainoastaan tuo työttömyysprosentti on huonommin.
Vierailija kirjoitti:
minä kuulun tuohon sukupolveen, mitä kuvailet.
Minusta taas tästäkin vanhemmat saivat todella helpolla lähes kaiken.
Isäni syntynyt 1937 hän sai siis helpolla kaiken? Isänisä kuoli sotavammoihin, isästä tuli siis perheen "pää" lapsena, jonka piti kolme vuotta nuoremman veljen kanssa pitää huoli talosta, mummo jäi leskeksi ja kävi töissä. Isä lähti merille heti kun täytti 15, helppoo siis. Äitini 1940 syntynyt, on tehnyt töitä myös heti kun koulu loppuu, eli 1955 aloitti työt ja muutti pois lapsuuden kodista. Sinun mielestä siis helpolla päässeet, lapsuus meni pommitusten keskellä, oppivat toki pienestä pitäen juoksemaan pommisuojaan jne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen "sitä" sukupolvea. Opiskelin opintolainalla ja hanttihommia vapaa-ajoilla tehden kuusi vuotta. Asuin kampuksella soluasunnossa kolmen muun kanssa. Valmistuin, tulin valituksi. Tein alallani pitkän uran, jolloin maksoin opintolainaani pois. Postissa tuli eläkepäätös. Mitä olen ahnehtinut?
No paljonko maksoit eläkettä ? Paljon suuret ikäluokat itselleen etuja keksivät. Moni huutaa isoon ääneen että 100 tuhatta on eläkettä maksanut itselleen niin on kuule ansainnut, tonnin eläkkeellä se tekee noin kahdeksan vuotta, sen jälkeen ollaan muiden taskuilla.
Niin laiskaa sukupolvea kun nämä nykyiset nuoret aikuiset ei ole ennen Suomen maassa nähty. Ajelevat tuttipullo taskussa potkulaudoilla ja pysähtyvät joka kuppilan kohdalla mässäilemään jotakin. Työnteko sometusta ja only funsia. Edes työpaikoille eivät saa ahteriaan hilattua. Revi siitä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnekas pikemminkin kuin ahne. Sodat olivat takana, nousukausi jatkui pienin keskeytyksiin vuosikymmenestä toiseen.
Onnekas on oikea sana. Aina jokin sukupolvi on onnekas ja joku toinen vähemmän. Maailma muuttuu eikä kait siitä kukaan hyödy että sätitään toisiamme siitä miksi joku on synnytetty 40- luvulla ja joku toinen vasta 2010. Joka sukupolvella omat haasteensa joista pitää yrittää selvitä. Hengissä ei kuitenkaan kukaan tästä selviä. Soisin siis että vanhemmat sukupolvet lopettaisivat nuorempien sättimisen työttömyydestä. Tekoäly tekee kurjaa jälkeä kun yleistyy, monista työntekijöistä tulee täysin tarpeettomia eikä se ole näiden ihmisten vika. Töitä ei vaan ole kaikille, miksi ei sitten annettaisi halukkaiden elää rauhassa pienellä ylläpitokorvauksella, erityisesti työkyvyttömät.
Vierailija kirjoitti:
Töitä on tekeville löytynyt. Se ei kuitenkaan ole asia, josta tiettyä sukupolvea pitää syyllistää. Nämä vanhemmat sukupolvet ovat olleet rakentamassa tätä maata ja yhteiskuntaa. Heidän maksamillaan veroilla on kustannettu ne asiat mitkä nykyään rapautuvat, kuten kunnollinen terveydenhuolto. Omilla tuloillaan he ovat myös talonsa ja mökkinsä maksaneet.
He ovat myös olleet sukupolvi, joka ei ole valittanut joka asiasta, heitä ei ole kasvatettu laiskottelemaan vaan arvostamaan työtä ja vaivannäköä.Lähtökohdat ovat olleet monella, ainakin maaseudulla asuneilla, hankalammat kuin nykyisillä lapsilla ja nuorilla. On ollut isossa perheessä sähköttömässä pikkumökissä asuneita, sekä niitä jotka ovat ennen kouluunlähtöä tehneet navettatyöt vanhempiensa kanssa ja kesätkin ovat sujuneet maatilan töitä tehdessä. Niitä, joilla useiden kilometrien koulumatka on taitettu jalan tai suksilla.
En tietenkään v
Rakentamisen kustannukset vaan ovat palkkaan verrattuna moninkertaiset tänä päivänä verrattuna esim 40-luvun sukupolven palkkoihin ja rakennuskustannuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi naisia ja panoja sai huomattavasti helpommin. Ainoa huono puoli vanhassa oli 2000-2010 osakemarkkinoilla vallinnut laskukausi, jota kutsittiin "lost decade".
Johan se mulkkutelinekin heräsi.
Nuoret on enemmän pihalla asioista kuin luulisikaan.
Röyhkeää tekstiä.
Ja näitä varten edellinen sukupolvi rakensi parempaa yhteiskuntaa, jossa on sosiaaliturva, opiskelumahdollisuus ja tasa-arvo. On katsottu tarkkaan, mitä puoluetta on äänestetty, jotta tämä toteutui. Jokainen sukupolvi haluaa tarjota jälkeläisilleen paremman elämän kuin itsellä on ollut.
Nyt nämä, joille kaikki on valmiina tarjottu, valittaa, kun pitäisi saada lisää. Jos vaikka otettaisiin tuon rakentajasukupolven eläkkeistä?
Nyt 65-vuotiaiden jälkikasvu on n. 35-vuotiasta.
Se on jo 10 vuotta itse rakentanut tätä yhteiskuntaa ja valinnut vaaleissa mielestään oikeat puolueet sitä toteuttamaan.
Valtaan on nyt nostettu äärioikeisto, jonka hallitusohjelma on suoraan Elinkeinoelämän keskusliitolta, ja joka ajaa suurpääoman etua. Ei työttömyys taivaalta tipu, siihen vaikuttaa poliittiset arvovalinnat.
Hyvinvointiyhteiskuntaa puretaan kovaa vauhtia. Se tavallisen ihmisen turva, jonka edellinen polvi rakensi, hävitetään. Ammattiyhdistysliikettä yritetään ajaa ahdinkoon.
Tälläistä yhteiskuntaa rakentaa tämä uusi sukupolvi, joka työpaikoilla ilkkui, ettei liity mihinkään liittoihin, kunnes napsahti omaan nilkkaan ja oli myöhäistä.
Harvoin näkee ketään, joka niin innokkaasti sahaisi oksaa, jolla istuu.
Älkää viitsikö. Mu-tu viisaus on aika olematonta.
Etsikää vaikka netistä asiallisia sivuja.
Joka sukupolvelle on taatusti riittänyt huolia ja miettimistä, miten selvitä. Aika harva suomalainen on elellyt kultalusikkaa suussaan imeskellen
Aika kamala nykyaika, kun osa nuorista ihmisistä pitää omia vanhempiaan ja isovanhempiaan vihollisinaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei heidän, vaan heidän vanhempiensa ansiosta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi moni nuorempi ei voi myöntää, että ne vanhemmat on joutuneet tekemää myös todella paljon töitä elääkseen/tullakseen toimeen. Että jos jotain helpompaa on ollut, niin monin verroin myös vaikeampaa.
Tätä minunkin äitini aina sanoo että on joutunut tekemään hullun lailla töitä että on saanut kaiken mitä nyt omistaa. Jatkaa sanomalla että aina työn saaminen on ollut vaikeaa ja kyllä tekevälle työtä löytyy (huom! Ollut itse yrittäjä 50 v, ei minkäänlaista kokemusta työn hakemisesta). Aika hiljaista on ollut nyt kun olen kertonut että lipunmyyjäksi haki 1000 ihmistä ja yksi valittiin, myyjäksi 600 ihmistä ja yksi valittiin jne. Kun hän aloitti kampaamoyrittäjänä heti ammattikoulun jälkeen, oli kilpailijoita kaupungissa kolme. Tänä päivänä saman alan yrittäjiä on 30 ja moni tekee vain 3 työpäivää viikossa kun asiakkaita ei ole. Pieni kaupunki ja noin 20 000 asukasta ollut koko ajan. Kyllä hekin mielellään tekisivät enemmän töitä jos sitä vaan olisi. Turha soimata nuorempia kun töitä ei ole ja ne eläkeläiset entiset yrittäjätkin tekee edelleen töitä pimeästi kotona ja vie asiakkaita nuoremmilta ja moittii heitä laiskoiksi.
Niin no, kelpasi ja kelpasi... lähinnä koska ei ollut vaihtoehtoja, mutta nyt on. Ihan ymmärrettävä suhtautumistapa siis. Tubetus- ja sometushommat olisivat olleet yhtä houkuttelevia millä tahansa aikakaudella, jos niitä olisi ollut olemassa. Nyt on ja juuri tällä nykyisellä, meidän elämällä aikakaudella. Ei siinä sen ihmeempää ole. Eikä se edes ole kaikkien haavetoimi, enemmistö haluaa ihan perinteisiin hommiin.