Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi niin moni vanhempi ihminen ei voi myöntää, että he saivat joitakin asioita helpommalla kuin nykyajan nuoret?

Vierailija
20.09.2025 |

Vakituiset työpaikat monesti jopa ilman koulutusta, jatkuva nousukausi ja vaurastuminen, yhteiskunnan palvelut paranivat, vakaus ja ennustettavuus oli selviö.. 

Näihin verrattuna nykyaikana mennään ihan toiseen suuntaan. Mutta koskaan en ole kuullut iäkkäämpien tätä myöntävän. He alkavat aina siilipuolustukseen.

Mitä se on heiltä pois jos joskus myöntäisivät että kävipä meillä tuuri? Ei heiltä niitä eläkkeitä viedä pois jos ne sitä pelkää.

Kommentit (408)

Vierailija
301/408 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä eläkeläisten eduista puhut? Euron alennuksesta museoon? Vai leikkaisitko suomalaisten 2025 mediaanieläkkeestä, joka on n 1840/brutto? Mitäs muita eläkeläisten etuja onkaan....tietääkö joku?

Te saatte liikaa eläkettä maksamiinne eläkemaksuihin nähden, siitä tässä on kyse. Eläkkeet pitää leikata sille tasolle, mitä olette maksaneet.

Eläkeläisille maksetaan asumistukea myös omistusasuntoon - tästä tulee luopua välittömästi. Eläkeläiset pääsevät nyt yksityiselle lääkärille paljon muita halvemmalla. Taas yksi nuorempia sorsiva päätös.

Tuo yksityislääkärille pääsyhän keksittiin siksi, että näin vapautuisi niitä aikoja terveyskeskuksista esim nuoremmille ihmisille.

Vai olisiko kuitenkin siksi, että saadaan verokirstusta kupattua lisätuloja veroparatiiseihin?

-eri 

Vierailija
302/408 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakko nyt sanoa eläkeläisistä, että niin kauan kuin muistan, on aina ja ikuisesti valitettu mukarikkaista eläkeläisistä kuluerinä ja eläkeläiset valitelleet eläkkeiden pienuutta. Koskaan ei ole ollut hyvä kenellekään. Olen 50-vuotias ja ainakin 40 vuotta muistan menneen noin.

54 ja muistan toisin. 35 vuotta sitten aloitin kotipalvelussa kotiavustajana, enkä muista yhdenkään valittaneen eläkkeen pienuutta. Tyytyväisiä olivat. Tänään äitini kehui kuinka talous on hyvällä mallilla. Käteen jää eläkettä yhteensä 3200€. 

Äitisi palkka on ollut siis  noin 10 000 euroa kuussa jos 30 prosentin verotuksen jälkeen jää elökettä käteen 3200.   Haluatko kertoa mitä hän teki työkseen?

1931

Mietipä, yhden asumiskustannukset on samat kuin kahden hengen.  Vanhempasi pärjäävät hyvin.  Mutta kun 1500 eläkkeestä yksin asuva , etenkin jos asuu vuokrallA, maksaa asumiskulut on paljon tiukemmalla.  Esim eronnut tuttuni, pieni vuokrayksiö, asumistuki 82 euroa, isot lääkekulut kun on sydäntä, aivoinfarktia, keuhkovikaa, diabetes.  Joutuu olemaan hyvin tarkka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/408 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai palsta on täynnä eläkeläisiä?

No, selittää asenteet monen muunkin asian suhteen :D

Onneksi kohta ei Suomessa ole ihmisiä heitä hoitamassa 😂. Eli hoitavat jatkossa itseensä 🤣

Vierailija
304/408 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska yhtään mikään ei ollut yhtään helpompaa. Opsikellessakin oli ihan pakko käydä opintojen lisäksi myös töissä itsensä elättääkseen ja lainaa piti ottaa. Opintolainan korkokin oli paljon korkeampi

Vierailija
305/408 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen 60v ja myönnän kyllä että oma sukupolveni sai kaiken kivan hopeatarjottimelta ja että lapsille meiltä jää tasan ilmastonmuutos ja siinä kaikki.

Vierailija
306/408 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ikimaailmassa usko, että yksikään nuori ihminen jaksaisi jauhaa tuollaista täällä jatkuvasti, ellei saa siitä joltakin taholta maksua. Kyllä nuorilla on ihan muuta ajateltavaa. Paljonko yhteiskuntarauhan rikkomisen yrittämisestä maksetaan? 

Kyllä näin on. Natostakaan ei voi olla negatiivista mielipidettä, muuten kuin jos  on Venäjän puolella ja jos vastustaa sionismia, niin rakastaa islamia.

Miksi sä kuvittelet, että siitä pitäisi jonkun maksaa, että ilmaisee ääneen sen huomion jonka jokainen näkevä ihminen voi todeta, että ~98 prosenttia kustaan raakasti silmille sen huipun toimesta? 

Nyt kun mainittiin, niin suomenkielesi on kyllä hieman erikoista. 

Hyvin huomattu. Palstalla jyllää idän trollit.

Vierailija
307/408 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiesitkö, että sotu-tunnus tuli voimaan vasta 1964-vuonna? Vanhempani käytännössä rakensivat nykyisen hyvinvointiyhteiskunnan, jonka Orpo nyt romuttaa. Ennen sitä et syönyt, jos et tehnyt mitä tahansa riistotyötä. Olen kiitollinen nyt tällä "kestävyysvajeelle" ja "ongelmajätteelle" - ja pyydän nöyrästi anteeksi itsekkyyttämme hoitaa teidät kunnialla hautaan. 

Sinä se jaksat uhriutua. 

Oletko siis sitä mieltä, että nykyaikana nuorilla on kaikki helpompaa? Että 2020-luku on esim työelämän vaatimusten ja yhteiskunnallisen kehityksen kannalta helpompaa kuin esim 1980-luku? Ei todellakaan ole. Kaikki menee päin honkia. Nuorilla ei ole töitä, jos on, ne on pätkätöitä. Omaa asuntoa ei meinaa saada ostettua millään, jatkuvat vaatimukset töissä lisääntyy jne. 80-luvulla kaiken maailman ruuvinpyörittäjätkin sai duuneja, nykyään ne on jossakin työkokei

Tunnen monia nuoria ja jokaisella on vakituiset työpaikat ja omat asunnot.ehkä ei kannata kouluttautua alalle, joka tarjoaa vain pätkätöitä.

Vierailija
308/408 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ikimaailmassa usko, että yksikään nuori ihminen jaksaisi jauhaa tuollaista täällä jatkuvasti, ellei saa siitä joltakin taholta maksua. Kyllä nuorilla on ihan muuta ajateltavaa. Paljonko yhteiskuntarauhan rikkomisen yrittämisestä maksetaan? 

Kyllä näin on. Natostakaan ei voi olla negatiivista mielipidettä, muuten kuin jos  on Venäjän puolella ja jos vastustaa sionismia, niin rakastaa islamia.

Miksi sä kuvittelet, että siitä pitäisi jonkun maksaa, että ilmaisee ääneen sen huomion jonka jokainen näkevä ihminen voi todeta, että ~98 prosenttia kustaan raakasti silmille sen huipun toimesta? 

Siksi että Suomessa sitä huippua on ehkä 0.1 prosenttia, muut on kaikki yhtä köyhiä.

Vierailija
309/408 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi kohta ei Suomessa ole ihmisiä heitä hoitamassa 😂. Eli hoitavat jatkossa itseensä 🤣

Eikö nämä tulokkaat tulleetkaan vanhuksia hoitamaan? Näin meille on nyt vänkytetty jo 90 luvulta lähtien 

Vierailija
310/408 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen 60v ja myönnän kyllä että oma sukupolveni sai kaiken kivan hopeatarjottimelta ja että lapsille meiltä jää tasan ilmastonmuutos ja siinä kaikki.

No et ole kuusikymppinen. 

Itse olen ja oli tosi hienoa aikaa pienten lasten kanssa vasta rakennetussa omakotitalossa maksaa 20% asuntolainan korkoja ysärin laman aikana 

Vierailija
311/408 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmastonmuutoksesta voit mennä kertomaan kiinalaisille ja intialaisille.Saastutetaan niin paljon kuin kerkeävät.

Vierailija
312/408 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä oletkin jo hyvinvointiin syntynyttä ikäpolvea. 15 -20 vuotta nuorempi kuin parjatut suuret ikäluokat.   1946 syntyneen tutun lapsi syntyi 1963. Avioliittoon koska naistten naimaikä oli silloin 17.

Vierailija
313/408 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen oli paljon paremmin. Niitä kultaisia aikoja. Herttinen.

Vierailija
314/408 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä oletkin jo hyvinvointiin syntynyttä ikäpolvea. 15 -20 vuotta nuorempi kuin parjatut suuret ikäluokat.   1946 syntyneen tutun lapsi syntyi 1963. Avioliittoon koska naistten naimaikä oli silloin 17.

Miten tämä liittyy 20% asuntolainan korkoihin joita me kuusikymppiset nuorina perheellisinä jouduimme maksamaan? Kertoisitko?

Vierailija
315/408 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö nämä tulokkaat tulleetkaan vanhuksia hoitamaan? Näin meille on nyt vänkytetty jo 90 luvulta lähtien 

Muutama vuosi sitren kävin vierailulla tutun luona hoitokodissa.  Kyllä hoitajat oli aasialaisia ja afrikkalaisia.  Tutun lempihoitaja oli erittäin hyvää suomea puhuva nigerialaisrouva. 

Vierailija
316/408 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tämä liittyy 20% asuntolainan korkoihin joita me kuusikymppiset nuorina perheellisinä jouduimme maksamaan? Kertoisitko?

Enhän mimä sinulle edes vastannut vaan tuolle joka kertoi asioitten olleen hyvin.

Vierailija
317/408 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutama vuosi sitren kävin vierailulla tutun luona hoitokodissa.  Kyllä hoitajat oli aasialaisia ja afrikkalaisia.  Tutun lempihoitaja oli erittäin hyvää suomea puhuva nigerialaisrouva. 

"Onneksi kohta ei Suomessa ole ihmisiä heitä hoitamassa 😂. Eli hoitavat jatkossa itseensä 🤣"

No, mikä vtun trolli tämä hymiö idiootti siis on?

Vierailija
318/408 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu,kun sota loppui meidän vuoksi piti rakentaa taloja ja kouluja poltettujen tilalle. Saimme tehdä töitä, poimia marjoja, kuokkia perunoita ja kantaa  vettä sisälle ja ulos. Barbeja emme tarvinneet,  leikimme käpylehmillä ja saimme hoitaa pikkusiskoja ja veljiä.

Kouluun saimme kävellä satoi tai paistoi, matkaa usein 2-3 km. Äiti lähti usein pimeässä turvaksi koulutielle, koska seudulla liikkui susia. Äiti hoiti kaiken yksin, koska isä oli talvet toisaalla mm. metsätöissä, näin meillä ei ollut koskaan nälkä ja jano. Myöhemmin tulivat lapsilisät.

Olimme tulppana työpaikoilla, teidän nuorten tiellä. Kun lähdimme eläkkeelle olemme nyt yhteiskunnan painolastina ja teidän nuorten tiellä, edelleen?

Sori siitä.

Kun lähditte eläkkeelle, ei teidän työpaikkoja avattu hakuun, vaan teidän työt jaettiin jäljelle jääville. Siksi teidän el

Totta, meille tuli ATK ja kurssia viikottain,  kun uutta ohjelmaa pukkasi. Kaikki paskahommat siirrettiin koneille,  jota tekoälyksi kai nykyään tituleerataan.

Muistaakseni samaan aikaan lanseerattiin slocan,  paskahommiin ei kannata mennä. Moni meistä lähti lapiohommista siis paskahommista eläkkeelle.

Vierailija
319/408 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän nyt vielä on hoitajia moniksi vuosiksi.

Nykyiset eläkeläiset ehtivät jo maan poveen, mutta taitaa sinultakin sitten hymy hyytyä, kun eläkeikä alkaa häämöttää.

Vierailija
320/408 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enhän mimä sinulle edes vastannut vaan tuolle joka kertoi asioitten olleen hyvin.

No, kuulostaako siltä että asiat olisivat olleet suorastaan loistavasti?