Miksi niin moni vanhempi ihminen ei voi myöntää, että he saivat joitakin asioita helpommalla kuin nykyajan nuoret?
Vakituiset työpaikat monesti jopa ilman koulutusta, jatkuva nousukausi ja vaurastuminen, yhteiskunnan palvelut paranivat, vakaus ja ennustettavuus oli selviö..
Näihin verrattuna nykyaikana mennään ihan toiseen suuntaan. Mutta koskaan en ole kuullut iäkkäämpien tätä myöntävän. He alkavat aina siilipuolustukseen.
Mitä se on heiltä pois jos joskus myöntäisivät että kävipä meillä tuuri? Ei heiltä niitä eläkkeitä viedä pois jos ne sitä pelkää.
Kommentit (375)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä sukupolvea suotta kutsuta ahneeksi sukupolveksi.
Olen "sitä" sukupolvea. Opiskelin opintolainalla ja hanttihommia vapaa-ajoilla tehden kuusi vuotta. Asuin kampuksella soluasunnossa kolmen muun kanssa. Valmistuin, tulin valituksi. Tein alallani pitkän uran, jolloin maksoin opintolainaani pois. Postissa tuli eläkepäätös. Mitä olen ahnehtinut?
No paljonko maksoit eläkettä ? Paljon suuret ikäluokat itselleen etuja keksivät. Moni huutaa isoon ääneen että 100 tuhatta on eläkettä maksanut itselleen niin on kuule ansainnut, tonnin eläkkeellä se tekee noin kahdeksan vuotta, sen jälkeen ollaan muiden taskuilla.
Tavalliset töissä käyneet ihmiset ja perheet eivät ole keksineet itselleen mitään etuja sen en
Siksi teiltä pitää leikata NYT!
Vierailija kirjoitti:
Ainakin pääsivät todella helposti töihin, tällaista kauheaa massatyöttömyyttä ei ollut! Ja eläke kertyi mukavasti. Ja pääsi eläkkeelle jo alle 60-vuotiaina!
Työttömyyttä on ollut jokaisella vuosikymmenellä. Jos haet esimerkiksi siivoojan paikkaa, pääset heti työhön. Sellaisissa töissä moni aiempien sukupovien ihminen aloitti työuransa, joko opiskelujen ohessa tai muuten etenemällä ja oppimalla. Eläke alkoi kertyä aiemmin vasta kun oli täyttänyt 23 vuotta, vaikka olisi aloittanut työt jo 15 - vuotiaana. Eläkeikä on vaihdellut. Omat vanhempani ja isovanhempani jäivät eläkkeelle 63 ja 65 -vuotiaina. Minä jäin vuosi sitten eläkkeelle täyttäessäni 64 v. 4kk.Työurani kesti opiskelujen jälkeen 39 vuotta. Olin työurani aikana kolmessa (3) eri työpaikassa.
Vierailija kirjoitti:
Mistä eläkeläisten eduista puhut? Euron alennuksesta museoon? Vai leikkaisitko suomalaisten 2025 mediaanieläkkeestä, joka on n 1840/brutto? Mitäs muita eläkeläisten etuja onkaan....tietääkö joku?
Te saatte liikaa eläkettä maksamiinne eläkemaksuihin nähden, siitä tässä on kyse. Eläkkeet pitää leikata sille tasolle, mitä olette maksaneet.
Eläkeläisille maksetaan asumistukea myös omistusasuntoon - tästä tulee luopua välittömästi. Eläkeläiset pääsevät nyt yksityiselle lääkärille paljon muita halvemmalla. Taas yksi nuorempia sorsiva päätös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä sukupolvea suotta kutsuta ahneeksi sukupolveksi.
Olen "sitä" sukupolvea. Opiskelin opintolainalla ja hanttihommia vapaa-ajoilla tehden kuusi vuotta. Asuin kampuksella soluasunnossa kolmen muun kanssa. Valmistuin, tulin valituksi. Tein alallani pitkän uran, jolloin maksoin opintolainaani pois. Postissa tuli eläkepäätös. Mitä olen ahnehtinut?
No paljonko maksoit eläkettä ? Paljon suuret ikäluokat itselleen etuja keksivät. Moni huutaa isoon ääneen että 100 tuhatta on eläkettä maksanut itselleen niin on kuule ansainnut, tonnin eläkkeellä se tekee noin kahdeksan vuotta, sen jälkeen ollaan muiden taskuilla.
Tavalliset töissä käyneet ihmiset ja perheet
Haluat itsellesi tosi pienen eläkkeen, lääkkeet ilman kelakorvauksia. Jne. Vai meinaatko että nyt leikataannja nostetaan tosi korkeiksi sun eläkeikää lähestyy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin pääsivät todella helposti töihin, tällaista kauheaa massatyöttömyyttä ei ollut! Ja eläke kertyi mukavasti. Ja pääsi eläkkeelle jo alle 60-vuotiaina!
Hyvin harvat pääsi eläkkeelle alle kuuskymppisenä. Itse jäin 66-vuotiaana eläkkeelle ja jatkoin mieheni omaishoitajana hänen kuolemaansa asti ja usein näkyy lehdissä juttuja vielä pidemmistä työurista.
Kannattaa pysyä totuudessa.
Jotenkin minua suututtaa että te saatte palkata itsenne toisen omaishoitajaksi hyvällä palkalla. Anteeksi mutta merkiilistä että aviopuoliso voi saada täyden palkan.
Jep vajaat 500€/kk ja siitäkin verot.
Mikäli sairaus etenee, nousee palkkio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuorille sen verran että. Meidän perheessä 5 Lasta. Kukaan ei saanut lapsilisää.
Lauantai oli Koulu/Työpäivä. Auto oli työläisillä harvinaisuus.
Me viisi Lasta asuttiin samassa huoneessa...
Minulla lapsena ei ole muistikuvaa lapsilisästä olisiko sitä 50-luvulla ollut. Meitä olisi ollut 3 alle 15 v, muut 6 olivat jo osa aikuisiakin.
Mutta sen muistan että 50-luvulla oli " perhelisä." Se anottiin kerran vuodessa kunnalta, jollekin kunnansihteerille vietiin vaatimattomaan virastoon hakemus. Hän kirjoitti ostositoumuksen. Yksi vuosi sillä ostettiin olkipatjojen sijaan "lokkipatjat." Yksi vuosi pakka lakanakangasta. Kerran kai ihan lasten vaatteisiin. Hetekakin muistikuvani mukaan. Jokainen nähnyt kai semmosen vihtmreän kaksosaisen kaaapin, se ennen muistikuviani oli myös perhelisäkaappi.
Meillä oli haitarikaappi kahden huoneen ja keittiön asunnossa 10 hengelle .
Se olikin ainut johon sopi koko perheen vaatteet. Nyt ei sopisi kuin lakanani. Hävettää ajatella miten hyvin elämme nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömyyttä on ollut jokaisella vuosikymmenellä. Jos haet esimerkiksi siivoojan paikkaa, pääset heti työhön. Sellaisissa töissä moni aiempien sukupovien ihminen aloitti työuransa, joko opiskelujen ohessa tai muuten etenemällä ja oppimalla. Eläke alkoi kertyä aiemmin vasta kun oli täyttänyt 23 vuotta, vaikka olisi aloittanut työt jo 15 - vuotiaana. Eläkeikä on vaihdellut. Omat vanhempani ja isovanhempani jäivät eläkkeelle 63 ja 65 -vuotiaina. Minä jäin vuosi sitten eläkkeelle täyttäessäni 64 v. 4kk.Työurani kesti opiskelujen jälkeen 39 vuotta. Olin työurani aikana kolmessa (3) eri työpaikassa.
Minä olen 52v. Minullakin alkoi eläke kertyä vasta 23 -vuotiaana, en toki mennyt ennen sitä edes töihin. Opiskelin. Nyt olen tehnyt vuosikymmenet ihan hyvä palkkaisia asiantuntijatöitä. Elekelaskuri näyttää, että vanhuuseläkettä maksettaisiin 2700/kk. En tule saamaan siitä latin latia. Eläkeikää nostetaan koko ajan ja se on nyt jo lähes 70 vuotta. Jättäisin omaan arvoonsa nämä kitinät niistä teini-iän kesätöiden eläkekertymistä.
Mun vanhemmat oli nuoria sodanjälkeisessä pula-ajassa. Töitä kyllä oli, mutta mitään muuta ei juurikaan. Itse aloitin nuorena työuraani 90-luvun alun lamassa, eikä ollut herkkua, pätkä-, keikka- ja muu epätyypillinen työ tuli oikein tutuksi.
Nykynuorilla on sit taas omat murheensa, enkä oikein ymmärrä, miten eri sukupolvien kokemat vaikeudet voisi edes laittaa "vakavuusjärjestykseen".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väärin, siivoojaksi ei pääse enää kuka tahansa. Tuollaisia töitä, mihin pääsee helposti, ei enää ole. Eläke alkoi kertymään myös minulta, 70-luvulla syntyneeltä, vasta 23-v.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sitä työttömyyttä oli esim -60 luvulla. Sitä vartenhan ne sinne Ruotsiin muuttivat, kun ei ollut sitä työtä.
Muistan omien veljieni olleen joskus 60-luvun lopulla ainakin yhden talven "hätäaputöissä" jollakin tietyömaalla. Asuivat viikot parakissa työmaiden vieressä ja viikonloppuna saattoivat käydä kotona.
Vierailija kirjoitti:
Aika moni menetti työnsä 90-luvun lamassa eikä koskaan päässyt taksin. Eläkkeet jäivät sen mukaisiksi, vaikka työuraa oli takana vuosikymmeniä.
Hmm. Mitäköhän?
Asuntolainan jonka korko oli 13-16% ja koko suvulla piti olla tilit ko konttorissa että me saimme lainan.
Opiselemaan pääsin 30v:nä kun aiemmin ei ollut varaa, omat lapset valmistuivat amk:sta ja yliopistosta 23-25 vuotiaina
Työpaikka? Ihan hain siinä missä muutkin kunnes 45v jälkeen minua on pyydetty parempiin töihin. Kuka vaan voi tehdä 110% töitä ja päästä eteenpäin, näin myös omat lapseni ovat edenneet. Palkat heillä on 20-70% paremmat kuin minulla ikinä.
Perinnön? Joo mutta äidiltä saatu perintö meni ruokaan ja elämiseen koska jäin yh:ksi samaan aikaan.
Isälleni sanoin että laita ksikki rahat menemään ja nauti, sieltä jäi 25000 jolla maksettiin kotimme autotallin rakennus. Omille lapsille jää noin 100 000 jo pelkästään minulta.
Eli mitä sainkaan helpommin??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään saatu helpolla.Kovasti töitä tehty asumisen ja elämisen eteen.
Vanhempani tekivät kaksikymmentä vuotta töitä, että saivat kapisen rivitalokolmion maksettua. Äitini myi kukkia päivällä ja tarjoili illalla. Isäni ajoi rekkaa ympäri Eurooppaa. Minä ostin samanlaisen kämpän käteisellä ensiasunnoksi.
Ja päivääkään et rahan eteen tehnyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä eläkeläisten eduista puhut? Euron alennuksesta museoon? Vai leikkaisitko suomalaisten 2025 mediaanieläkkeestä, joka on n 1840/brutto? Mitäs muita eläkeläisten etuja onkaan....tietääkö joku?
Te saatte liikaa eläkettä maksamiinne eläkemaksuihin nähden, siitä tässä on kyse. Eläkkeet pitää leikata sille tasolle, mitä olette maksaneet.
Eläkeläisille maksetaan asumistukea myös omistusasuntoon - tästä tulee luopua välittömästi. Eläkeläiset pääsevät nyt yksityiselle lääkärille paljon muita halvemmalla. Taas yksi nuorempia sorsiva päätös.
Tuo yksityislääkärille pääsyhän keksittiin siksi, että näin vapautuisi niitä aikoja terveyskeskuksista esim nuoremmille ihmisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä edelliseen kommenttiini lapsuus- ja nuoruus asioita. Lapsuus maalla, sähköt tuli kun olin 5-vuotias, puucee, ei lämmintä vettä hanasta, ei autoa. Oppikouluun 11-vuotiaana: sotainvalidi-isäni raatoi, jotta sai kirjat, koulumatkat, kouluruuan ja lukukausimaksut maksettua. Mikään ei ollu ilmaista.
Itse, kun sain ensimmäisen lapseni, niin kunnallinen päivähoita ei yksilapsinen perhe saanut. Lehti-ilmoituksella etsin hädissäni yksityistä hoitajaa ja kaikenlaisia pimeenä palkkansa haluavia ja avohoitopotilaita tarjoutui. Lopulta löysin jokseenkin luotettavan perhepäivähoitajan. Nykyään peruskoulu on ilmainen ja kunnalliseen hoitoon lapset pääsee.Ehkä ei ollut tarpeeksi tietoa mutta vähävaraisille myönnettiin vapaaoppilas paikkoja
Vapaaoppilaspaikka vapautti vain lukuvuosimaksusta, kaikki muu piti edelleen maksaa.
Terveisin entinen vapaaoppilas
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen 52v. Minullakin alkoi e
No jos kuolet ja leski jää tai sulla voi olla vielä alaikäisiäkin saahan ne perhe-eläkettä. Älä vielä menetä toiviasi.
Älkää menkö mukaan näihin trolleihin. Ei tuo aloittaja ole mikään suomalainen nuori. Näitä juttuja pullahtelee ihan liian usein, että ne voisivat olla muuta kuin ihmisten usuttamista toisiaan vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi se kun toinen vanhempi kuoli, niin toinen halusi jäädä asumaan leskenoikeudella taloon, torpaten kaikki myyntiehdotukset. Nyt on laiminlyönyt kiinteistöä niin että se on purkukuntoinen hometalo. Kiva periä sitten tällainen pommi.
vm77
Kuule mulla on ihan sama tilanne. Vm 1964. 17 vuotta meni ysärin laman jälkeen pätkätöissä ja kursseilla. Hankin uuden ammatin ja 2011 sain pitkäaikaisen työn. Ei oke minun vikani jos Somessa kitisemällä Ei nuorilla päätöksenteko onnistu. Kaipa vielä 30 vuoden päästä kitisette päätökisistä, jotka ovat tehneet silloin jo kuolleet - yrittämättä itse mitään. Kaksi tuntia somea on kaksi tuntia pois kaikesta muusta, mikä sekin on monelle vähän.
Vierailija kirjoitti:
Pakko nyt sanoa eläkeläisistä, että niin kauan kuin muistan, on aina ja ikuisesti valitettu mukarikkaista eläkeläisistä kuluerinä ja eläkeläiset valitelleet eläkkeiden pienuutta. Koskaan ei ole ollut hyvä kenellekään. Olen 50-vuotias ja ainakin 40 vuotta muistan menneen noin.
54 ja muistan toisin. 35 vuotta sitten aloitin kotipalvelussa kotiavustajana, enkä muista yhdenkään valittaneen eläkkeen pienuutta. Tyytyväisiä olivat. Tänään äitini kehui kuinka talous on hyvällä mallilla. Käteen jää eläkettä yhteensä 3200€.