Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi niin moni vanhempi ihminen ei voi myöntää, että he saivat joitakin asioita helpommalla kuin nykyajan nuoret?

Vierailija
20.09.2025 |

Vakituiset työpaikat monesti jopa ilman koulutusta, jatkuva nousukausi ja vaurastuminen, yhteiskunnan palvelut paranivat, vakaus ja ennustettavuus oli selviö.. 

Näihin verrattuna nykyaikana mennään ihan toiseen suuntaan. Mutta koskaan en ole kuullut iäkkäämpien tätä myöntävän. He alkavat aina siilipuolustukseen.

Mitä se on heiltä pois jos joskus myöntäisivät että kävipä meillä tuuri? Ei heiltä niitä eläkkeitä viedä pois jos ne sitä pelkää.

Kommentit (129)

Vierailija
21/129 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin pääsivät todella helposti töihin, tällaista kauheaa massatyöttömyyttä ei ollut! Ja eläke kertyi mukavasti. Ja pääsi eläkkeelle jo alle 60-vuotiaina!

Paskaa puhut. Jotkut ammattiryhmät pääsivät. Itse olen suuria ikäluokkia ja pääsin eläkkeelle 64 vuotiaana loispaikasta, eli valtiolta.

Omat vanhempani pääsi eläkkeelle 59- ja 61-vuotiaina. Appivanhempani pääsi samoihin ikiin. Ammatit laidasta laitaan. Kyllä tässä on ihan selvä muutos tapahtunut. Oma eläkeikä 68.

Vierailija
22/129 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helpompaahan nykynuorilla on, jos ei töitä saa voi jättäytyä tukien varaan (jonka suuret ikäluokat on teille mahdollistaneet) tai perustaa Onlyfansin ja tehdä rahaa perseen esittelyllä.

Miksi esiinnyt suurten ikäluokkien edustajana kun olet selvästi nuorempi? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/129 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi moni nuorempi ei voi myöntää, että ne vanhemmat on joutuneet tekemää myös todella paljon töitä elääkseen/tullakseen toimeen. Että jos jotain helpompaa on ollut, niin monin verroin myös vaikeampaa.

Vierailija
24/129 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaaliapua ei -60 luvulla saanut ilmaiseksi, vaan se oli "lainaa", jonka joutuu maksamaan takaisin kun pääisi töihin.Mutta sitten laki muuttui ja se tuli harkinnnavaraiseksi.-70 luvulla oli vaikea työllistyä, työpaikat oli lujassa, jos ei löytänyt työtä, sosiaalivirasto piti sitä omana vikana ja joutui kärsimään nälkää. Siihen aikaan ei ollut mitään kunna järjestämiä ruoka-apuja. Vaatteet oli liian pieniä ja rikkinäisiä, kesät talvet samoissa vaatteissa, ei niissä rytkyissä kehdannut töitä kysellä.

Vierailija
25/129 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiesitkö, että sotu-tunnus tuli voimaan vasta 1964-vuonna? Vanhempani käytännössä rakensivat nykyisen hyvinvointiyhteiskunnan, jonka Orpo nyt romuttaa. Ennen sitä et syönyt, jos et tehnyt mitä tahansa riistotyötä. Olen kiitollinen nyt tällä "kestävyysvajeelle" ja "ongelmajätteelle" - ja pyydän nöyrästi anteeksi itsekkyyttämme hoitaa teidät kunnialla hautaan. 

Sinä se jaksat uhriutua. 

Oletko siis sitä mieltä, että nykyaikana nuorilla on kaikki helpompaa? Että 2020-luku on esim työelämän vaatimusten ja yhteiskunnallisen kehityksen kannalta helpompaa kuin esim 1980-luku? Ei todellakaan ole. Kaikki menee päin honkia. Nuorilla ei ole töitä, jos on, ne on pätkätöitä. Omaa asuntoa ei meinaa saada ostettua millään, jatkuvat vaatimukset töissä lisääntyy jne. 80-luvulla kaiken maailman ruuvinpyörittäjätkin sai duuneja, nykyään ne on jossakin työkokeilussa orjatyössä.

Ei sen myöntäminen tarkoita että kiroaisi oman sukupolvensa.

Vierailija
26/129 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin pääsivät todella helposti töihin, tällaista kauheaa massatyöttömyyttä ei ollut! Ja eläke kertyi mukavasti. Ja pääsi eläkkeelle jo alle 60-vuotiaina!

Paskaa puhut. Jotkut ammattiryhmät pääsivät. Itse olen suuria ikäluokkia ja pääsin eläkkeelle 64 vuotiaana loispaikasta, eli valtiolta.

joka sekin on 6 vuotta aikaisemmin kuin me 70-luvulla ja jälkeen tulemme pääsemään (jos pääsemme) lisäksi saat reilusti enemmän eläkettä per maksettu eläkemaksueuro kuin me tulemme saamaat. Me emme saa edes omiamme pois kun ottaa huomioon menetetyn pääomantuoton. 

Vierailija
27/129 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin mietin että mitä ikäluokkaa ap nyt ajattelee. Töihin pääsi kyllä, ei sitä kukaan ole mulle ainakaan sanonut että ei päässyt? Paitsi moni nainen oli kyllä kotona ja mun äiti ei saanut mennä kouluun niin mitä työtä nyt tekikin niin oli todella huonopalkkaista. Voisko ne nuoret (ja ap) vastapainoksi myöntää etteivät nuoret suostu menemään paskapalkkaisiin töihin kun haluavat pomppaa suoraan pomoksi, ja pakkohan ei ole kun vanhemmat ja valtio hoitaa heille fyffeä.

Vierailija
28/129 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikaisemmin paremmin:

Suurin plussa ehdottomasti oli rauhanaika ja luottamus tulevaisuuteen. Muuta joka oli paremmin:  Ei ollut työttömyyttä juurikaan ja töihin pääsi helposti. Lapset ja nuoret arvostivat vanhempiaan. Koulussa oli rauhallista ja opettajia toteltiin. Luontoa kunnioitettiin eikä rikottu ja sotkettu tahallaan. Ihmiset olivat hoikempia, terveellisemmät elämäntavat. Huumeita ym ei ollut yleisesti tarjolla.           Mitkä olivat huonommin: eriarvoisuus opiskelussa, keskikoulu ja lukio olivat maksullisia ja kaikilla ei ollut siihen varaa. Samoin myös jatko-opinnot. Ruoat olivat sitä samaa, perunaa ja jotain kastiketta. Tavallisilla perheilläkin elämä oli vaatimatonta, lapsena se tuntui ankealta, itse sai pari kertaa vuodessa uuden vaatteen, vanhasta korjatun pyörän sai kun meni kouluun, sukset sai ekana koulutalvena ja niillä hiihdettiin seuraavat viisi vuotta. T. Eläkeläinen

Vierailija
29/129 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun olin parikymppinen ysärillä, iski pankkikriisi ja lama. Työttömiä oli saman verran kuin nyt. 

Vain historiaton pöljä voi väittää noin tyhmiä kuin sinä. Venäjämielinen persupentu, joka kuvittelee internetiä ajanlaskun alkupisteeksi eikä osaa etsiä tietoa.

Lama iskee 10-20 vuoden välein, mutta 2 viimeisintä on olleet kokoomushallitusten aiheuttamia tai ainakin pitkittämiä. Kumpikaan ei ole tehnyt elvyttävää politiikkaa vaan leikannut.

Vierailija
30/129 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten se sinua auttaisi, vaikka myöntäisivätkin?

Miksi nuorempi sukupolvi ei myönnä, että vanhemmalle sukupolvelle monet asiat olivat paljon vaikeampia kuin nykyisin??

No tämä just. Joo, mulla on käynyt munkki, kun olen saanut vakituisen duunin ilman kunnollista koulutusta ja palkkakin on tällä hetkellä erinomainen. Olen kuitenkin joutunut työurani aikana tekemään ihan hitosti töitä ja erilaisia opintoja työn ohessa, että oon tähän päässyt. Ja tosiaan, vielä joskus 90-luvullakin oli paljon työläämpää ja oikeasti vaikeampaa hoitaa monia asioita kuin  nykyisin. Kaikki se, mikä tuli internetin ja älypuhelimien myötä on meidän pitänyt opetella aikuisena, mikä on oikeasti ihan tosi paljon eri asia kuin syntyä siihen sukupolveen, missä asiat on jo valmiina. Olen vähän alle 30-kymppiselle duunikaverilleni sanonut, että hän ei ole tähänastisen elämänsä aikana kokenut mitään niin suurta hyppyä kehityksessä kuin mitä esim. minä 70-luvulla syntynyt oon. Tekoäly tulee olemaan sellainen, mutta ei ole vielä.

Vierailija
31/129 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heidän ansiostaanhan se yhteiskunta kehittyi. Ei se itsestään taphtunut. Se sukupolvi on jo iäkästä, joten vika on nykyisissä ihmisissä, jos kaikki menee alaspäin. Meidän pitäisi hoitaa homma, eikä vikistä. Terv. yx laiskuri.

Äp päp. Se yhteiskunta luotiin heidän vanhempiensa toimesta.

----TÄMÄ!!

Vierailija
32/129 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai, että miten helppoa 60-luvulla syntyä?! Isäni hakkaama ja raiskaama lapsena. Ja tukea ei saanut lapsena lainkaan, kun halusin mennä opiskelemaan Taide Akatemiaan, niin kuulema ihan huuhaa ammatti, että ihmisen tulee tehdä niitä oikeita töitä, mistä saa rahaa? Sinulla ap ei ole tietoakaan näistä vanhoista ihmisistä, mitä kokivat aikoinaan. Esim. naisia ei arvostettu lainkaan ja naisiin sai koskea kuka tahansa mies, muuten olet mukamas se huumorintajuton? Kerro ap vielä lisää, miten vanhemmat ihmiset ovat huijanneet sinua, ehkä kenties tehneet jonkin matala palkan työläisenä jonkin pyramidi huijauksen? 

Vierailija
33/129 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti paljastuu tämä siilipuolustus tässäkin ketjussa. Aletaan puhumaan sosiaalituista jne. Kukaan ei puhu siitä että epätoivo alkaa levitä. Jos yrittää, siitä ei saa palkintoa. Ennen kun yritti, sai palkinnon. Ennen oli toivoa. Nyt on epätoivoa. Se on se juttu josta tulee vielä vaarallinen ongelma.

Vierailija
34/129 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä kuulun tuohon sukupolveen, mitä kuvailet.

Minusta taas tästäkin vanhemmat saivat todella helpolla lähes kaiken.

Vierailija
35/129 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omat vanhempani pääsi eläkkeelle 59- ja 61-vuotiaina. Appivanhempani pääsi samoihin ikiin. Ammatit laidasta laitaan. Kyllä tässä on ihan selvä muutos tapahtunut. Oma eläkeikä 68.

Ikäluokat pienenevät, perinnöt kasautuvat. Asioissa on puolensa. Maahanmuutolla asioita korjataan. Väki nuortuu, tulee lisää veronmaksajia. Geenipooli tervehtyy.

PS rasismillaan näivettää maata. 

Vierailija
36/129 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minun yli 90-vuotias isoäitini on sanonut, että nykyään on nuorilla niin paljon vaikeampaa. 

Vierailija
37/129 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä voin myöntää päässeeni helpolla. Olin ollut muutamassa lyhytaikaisessa työssä mutta pysyvän työpaikan (yli 30 vuotta) sain puhelinsoiton perusteella. Siitä sitten eläkeputkeen jossa ehdin olla yli viisi vuotta ansiosidonnaisella. Täytyy sanoa, että hyvä tuuri on minulla käynyt, mitäpä tuota kieltämään.

Vierailija
38/129 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helpompaahan nykynuorilla on, jos ei töitä saa voi jättäytyä tukien varaan (jonka suuret ikäluokat on teille mahdollistaneet) tai perustaa Onlyfansin ja tehdä rahaa perseen esittelyllä.

Miksi esiinnyt suurten ikäluokkien edustajana kun olet selvästi nuorempi? 

Persnasut joutuu itse esiintymään myös naisten pukkareihin änkeävinä transnaisina, kun muita niin mänttejä ei ole.

https://www.hs.fi/maailma/art-2000011459300.html

Vierailija
39/129 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun olin parikymppinen ysärillä, iski pankkikriisi ja lama. Työttömiä oli saman verran kuin nyt. 

Vain historiaton pöljä voi väittää noin tyhmiä kuin sinä. Venäjämielinen persupentu, joka kuvittelee internetiä ajanlaskun alkupisteeksi eikä osaa etsiä tietoa.

Lama iskee 10-20 vuoden välein, mutta 2 viimeisintä on olleet kokoomushallitusten aiheuttamia tai ainakin pitkittämiä. Kumpikaan ei ole tehnyt elvyttävää politiikkaa vaan leikannut.

Tämä lama on kestänyt aika pitkään joka nyt on. Suomessa se alkoi suunnilleen vuonna 2009. Sen jälkeen on ollut tasaista alamäkeä. Tässä alkaa monelta toivo mennä. Ennen oli sentään toivoa ja työteliäs ja yritteliäs sai palkintonsa kun ponnisteli. Nykyään se ei ole enää varmaa. Tämä on se ongelma. Kyse on massivisesta rakenteellisesta muutoksesta, ensimmäistä kertaa niin että nuorempi sukupolvi tippuu edeltäjiensä taakse vaikka tähän mennessä se on aina päässyt sen ohi. Se ei ole ihan vaaraton kehityskaari, eikä oikeudenmukainen. Sen myöntäminen tuskin on kenellekään fiksulle mahdotonta.

Vierailija
40/129 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

minä kuulun tuohon sukupolveen, mitä kuvailet.

Minusta taas tästäkin vanhemmat saivat todella helpolla lähes kaiken.

Ne vanhemmat olivat sodassa ja naiset tekivät kaiken työn sillä aikaa. Isänikin oli 17 v kun lähti vapaaehtoisena puolustamaan isänmaataan. Ei tosiaan helppoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kahdeksan