Narsisti terapiassa?
Tiedän, että tämä on epätodennäköinen skenaario, mutta mikäli narsisti jostain syystä päätyisi terapiaan, niin millaista se olisi?
Kommentit (107)
Vierailija kirjoitti:
Uhriutuu, kerää säälipisteitä, keksii tarinoita?
Kyllä. Tarinointi ja uhriutuminen ihmisten edessä ovat monen havaintoja heistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kyllä se vaati kasvua, että pystyin näkemään asioita toisen silmin. "
Tätähän kutsutaan empatiaksi. Miltä sinusta tuntuu, että monelle empaattisuus ja kyky nähdä toisen silmin on ihan peruskauraa?
Ei tunnu miltään, koska en ole kanssasi samaa mieltä. Suomessa perheväkivallan, työpaikka- ja koulukiusaamisen määrä on niin korkea, että en voi laittaa sitä sosiopaattien tai narsistien piikkiin. Veikkaisin että minua pidetään empaattisena ihmisenä, jos verrataan lähiympäristöni muihin henkilöihin, jotka eivät ole narsisteja.
Tunnen ihmisen, joka on 100% paha narsisti.
Hän on aina kehunut itseään empaattisemmaksi kuin muut ihmiset.
Se on aina ihmetyttänyt minua. Mihin sellainen kuvitelma narsistilla perustuu?
"Minä olen hyvä, muut huonoja" ajatteluun. Jokainen peilaa maailmaa siitä käsin mistä itse pystyy, ja jos näkee vaivaa niin voi kuvitella olevansa hyvä, vaikka olisi ihan aloittelija. Sama ilmiö kuin se että mies vie roskat ja tulee pyytämään siitä kehuja :D
Pahin narsisti, jonka tiedän, jakelee muille tunnustuksia omasta norsunluutornistaan kuin kuningas, koskettaen alamaisiaan kultaisella kosketuksellaan. Hän ei selvästikään näe toimintansa poikkeuksellisuutta vaan kokee olevansa niin tärkeä ihminen, että hänellä on valtaa muuttaa muiden elämiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätähän kutsutaan empatiaksi. Miltä sinusta tuntuu, että monelle empaattisuus ja kyky nähdä toisen silmin on ihan peruskauraa?
Ei tunnu miltään, koska en ole kanssasi samaa mieltä. Suomessa perheväkivallan, työpaikka- ja koulukiusaamisen määrä on niin korkea, että en voi laittaa sitä sosiopaattien tai narsistien piikkiin. Veikkaisin että minua pidetään empaattisena ihmisenä, jos verrataan lähiympäristöni muihin henkilöihin, jotka eivät ole narsisteja.
Ei se välttämättä ole kuvitelmaa vaan hän osaa miellyttää ihmisiä ja tukea heitä. Täytyisi vain tässä kohdassa muistaa aina se hyvätahtoisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa a. Puhuin tuossa siitä mitä muut minusta mahdollisesti ajattelee. En kehunut itseäni empaattiseksi. Saatan kyllä vaikuttaa sellaiselta työni puolesta. Taidolla ja kokemuksella teen asioita muiden eteen. Saan siitä rahaa. Ei tee minusta empaattista. Olen vain hyvä siinä mitä teen.
Itse narsistina en tosin ymmärrä narsisteja, jotka eivät osaa mitään. Se on minusta hieman hupaisa ilmiö. Katsoin joskus American Idol ohjelmaa ja siellä oli aivan sysipaskoja laulajia, jotka luulivat olevansa tähtiainesta. Vai olivatko he vain tavallisia ihmisiä. En tiedä. Kyllä minä edellytän todelliselta narsistilta jotain näyttöä osaamisesta. Ei sitä voi tyhjän päälle perustaa.
Mutta olen ollut tässä näin narsistina aika hyväntahtoinen, kun en ole kauheasti puuttunut panettelevaan sävyyn, sanojen laittamiseen suuhuni, tai älylliseen epärehellisyyteen, kun olen tässä keskustellut. Tuollaiset edellä mainitsemani asiat ovat mielestäni sellaisen sairaalloisen narsistin toimintaa. En tietenkään ketään tässä siitä syytä. Väitän kuitenkin, että tavalliset vihaiset ihmiset toimivat epärehellisesti, kun joku asia ei miellytä. Menevät helposti henkilöön ja keksivät asioita päästänsä. Tai kun eivät jotain asiaa tai ilmiötä ymmärrä. Tämäkin aika normaalia toimintaa tällä foorumilla. Sitä näkee kaiken aikaa ja tuskin kaikki täällä ovat narsisteja. Oli hauska juttutuokio. Kiitokset. En tiedä tuliko tästä hullua hurskaammaksi. Tuskinpa.
Vierailija kirjoitti:
Narsisti vietteli terapeuttinsa seksiin ja ilmiantoi sitten asian ylilääkärille. Terapeutti sai potkut ja joutui vaihtamaan alaa tietenkin. Ja asuinkuntaa. En tiedä, vaihtoiko nimensäkin. Törkeesti tehty, mutta terapeutinhan se pitää ne rajat pitää. Tietysti voisiko olla niinkin, että n keksi koko jutun tuhotakseen terapeuttinsa. Pikku kaupungissa tapahtui aikoinaan ja tämä n oli ex-puolisoni. Todella karismaattisen kammottava.
Törkeästihän tuo on tehty. Mutta kyllä se kertoo terapeutin osaamattomuudesta ja ammattitaidottomuudesta, ettei tunnista manipulointia eikä sitä, että häneen vaikutetaan. Kyseessä on ammattilainen, jolle tuollaiset asiat pitäisi olla peruskauraa.
Voi olla ihan hyväkin, ettei tuollainen terapeutintekele ole sohimassa enää muiden elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh. Suomalaisessa kulttuurissa narsisti taitaa olla ainoastaan hyvä itsetuntoinen ihminen.
No tämpä se on :D Mua niin naurattaa nämä narsimsi-syytökset, jos ihmisellä on terve itsetunto ja osaa olla ylpeä omista tuotiksistaan ja iloita vaikkapa ulkonäöstään.
No höpöhöpö. Ei näissä keskusteluissa terveitsetuntoisista puhuta. Vaan niistä, joilla on olematon itsetunto. Sekoitat nyt asioita keskenään.
Saa käyttöönäs tehokkaampia aseita kiusaamiseen. Voi väittää saaneensa terveen diagnoosin.
Vierailija kirjoitti:
Mua sanoi kerran narsistiksi henkilö joka mm puhui valheita muista yhteisille tutuille. Itse olen rehellinen ja empaattinen. Mutta narsistille olin narsisti xD
Been there, done that.
Patologinen valehtelija. Erittäin manipulatiivinen. Toimii ihan oppikirjaesimerkkien mukaisesti, joten on tavallaan helppokin tunnistaa hänen tapansa.
Hänelle rehellisyys on aivan vieras konsepti. Tai se, että antaa muiden olla erillisiä ihmisiä eikä yritä kontrolloida heitä. Ei edes tunnista tuollaista mikä on valtaosalle vain normaaliutta. Ja kun minä sitten olin rehellinen, sanojeni mittainen ja kannustava, niin se oli hänelle niin vaikeasti käsiteltävä asia, että hän reagoi syyttelemällä minua valehtelusta, pettämisestä ja riitelystä. Hänelle kun rehellisyys oli valehtelua ja kannustaminen riitelyä.
Olisi muuten aivan käsittämätön tyyppi, mutta toimii tosiaan kuin suoraan oppikirjasta, joten se selittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh. Suomalaisessa kulttuurissa narsisti taitaa olla ainoastaan hyvä itsetuntoinen ihminen.
Osalla narsisteista on hyvä itsetunto ja itsevarmat ihmiset saavat aina kuulla olevansa narsistisia. Kyllä on vaikeaa elää Suomessa.
Ei hyvä itsetunto ole merkki narsismista. Mistä te näitä ihmeellisiä väitteitä keksitte? Kyllä ihmisellä saa olla hyvä itsetunto, ja se on ihan ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erittäin harva terapeutti tunnistaa narsistia. Narsistinen henkilö on yleensä hyvin itsevarma ja mestari näyttelemään ja valehtelemaan. Narsisti päätyy terapiaan jostain syystä ei varmaan ikinä itse hakeudu terapiaan koska on täydellinen. Pariterapiaan yms. narsistisen ihmisen kanssa ei pidä koskaan lähteä. Rikkoo uhrin täysin. Narsistia osaa parhaiten käsitellä poliisi tai juristi, koska toimivat vain lain puitteissa ilman tunteiden mukana oloa.
Narsisti on todella helppo tunnistaa maallikkona, jolla on kokemusta narsisteista. Veikkaanpa, että psykologille ja psykoterapeutille tunnistaminen on vielä helpompaa.
Luulisi tosiaan, että ammattilaiselle narsistin tunnistaminen olisi helppoa. Mutta paljon sanotaan, että se on ammattilaisillekin vaikeaa ja siksi maallikon ei pidä edes kuvitella tunnistavansa narsistia.
Minusta tuossa on sellainen ajatusvääristymä, että psykiatri tapaa asiakasta vartin tai tunnin, ja hänelle on siinä hetkessä vaikea tunnistaa ja diagnosoida narsistia. Mutta me läheiset vietämme tuon ihmisen kanssa aikaa paljon päivittäin, ja vuosien mittaan meille on kertynyt mittava kokemus narsistin toimintatavoista ja yhtä mittava kokoelma esimerkkejä narsistisesta käytöksestä. Kun läheinen analysoi nuo esimerkit, sulkee pois muita mahdollisia selityksiä, niin lopputulos voi olla hyvinkin selvä narsismi tai muu persoonallisuushäiriö.
Toki läheisenkin pitää tehdä tuo analyysinsä vastuullisesti, tutkien asiaa tosissaan ja opiskellen luotettavista lähteistä asiaa. Mutta en alkaisi vähättelemään läheisten näkemyksiä. Heillä on sitä näkemystä todella paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osalla narsisteista on hyvä itsetunto ja itsevarmat ihmiset saavat aina kuulla olevansa narsistisia. Kyllä on vaikeaa elää Suomessa.
Ei hyvä itsetunto ole merkki narsismista. Mistä te näitä ihmeellisiä väitteitä keksitte? Kyllä ihmisellä saa olla hyvä itsetunto, ja se on ihan ok.
Ei kukaan sanonut, että hyvä itsetunto on merkki narsismista. Mistä ihmeestä keksit tuon väitteen? Jos luetun ymmärtämisessä on tuon tason vaikeutta, niin kyllä kommunikointi täällä foorumilla on raskasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen käsittänyt itse, että narsistilla on erittäin hauras itsetunto ja siksi on pitänyt rakentaa se kuori itselleen. Sitten vedetään muita alas ja pönkitetään itseään.
Tuollaisilla onkin mutta kaikki eivät ole samanlaisia. En edes miellä kaikkia narsisteiksi jos ovat hieman narsistisia. Minulle narsisti on täysin itserakas ihminen mutta pärjään näidenkin kanssa.
Millä tuollaisilla? En
Kaikki narsistiset ihmiset eivät ole samanlaisia. Asiaan vaikuttaa sekin kiusaako muita, onko sadistinen, kuinka heikko ihminen on muutenkin yms.
On toki noin. Nyt kun mietin omia tuttujani, niin onhan siellä joukossa tosi vahvoja narsistisia piirteitä omaavia, jotka luojan kiitos eivät ole ilkeitä, vaan vain ihan täynnä itseään ja kaikki puhe on vain itsestä. Ei näe eikä kuule mitään muihin ihmisiin liittyvää. Ei kykene puhumaan mistään muita ihmisiä koskevasta. Tuo on melko harmitonta kuitenkin.
Mutta sitten on tuttu, joka meni terapiaan ja muuttui sen jälkeen harmittomasta narsistista ilkeäksi narsistiksi. Käyttää terapiassa oppimia teorioita lyömäaseena toisia kohtaan. Eikä suusta tule enää mitään ystävällistä. Tämän myötä huomaa hyvin tuon, että luonteella on merkitystä. Kun tuo ilkeily ja sen lisäksi huijaaminen tuli mukaan, niin eipä tyyppi enää ole ihan niin harmiton.
Vierailija kirjoitti:
Mun läheinen, jolla narsistisia piirteitä, aloitti hiljattain terapian. Toistaiseksi on vain saanut pönkitystä omille harhaisille kuvitelmilleen siitä, miten mikään ei ole hänen omaa syytään ja kaikki vika on muissa. Mielenkiintoista nähdä, missä vaiheessa totuus alkaa valkenemaan terapeutille.
Kannattaa huomata, että sinä et pysty ulkopuolelta arvioimaan, mitä terapeutille on tai ei ole valjennut. Olet pelkästään sen tiedon varassa, mitä läheinen sinulle terapiastaan kertoo. On maailman helpointa vedota, että "terapeuttikin oli samaa mieltä", vaikka totuus olisi toinen. Voi siis olla, että mitään ei ole pönkitetty.
Alkuvaiheessa psykoterapiaa tietysti enimmäkseen tutustutaan asiakkaan omiin kokemuksiin ja näkemyksiin. Ei olisi yhteistyösuhteen muodostumiselle kovin rakentavaa alkaa heti ampua alas toisen uskomuksia. Realisoinnin aika tulee vähitellen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun läheinen, jolla narsistisia piirteitä, aloitti hiljattain terapian. Toistaiseksi on vain saanut pönkitystä omille harhaisille kuvitelmilleen siitä, miten mikään ei ole hänen omaa syytään ja kaikki vika on muissa. Mielenkiintoista nähdä, missä vaiheessa totuus alkaa valkenemaan terapeutille.
Kannattaa huomata, että sinä et pysty ulkopuolelta arvioimaan, mitä terapeutille on tai ei ole valjennut. Olet pelkästään sen tiedon varassa, mitä läheinen sinulle terapiastaan kertoo. On maailman helpointa vedota, että "terapeuttikin oli samaa mieltä", vaikka totuus olisi toinen. Voi siis olla, että mitään ei ole pönkitetty.
Alkuvaiheessa psykoterapiaa tietysti enimmäkseen tutustutaan asiakkaan omiin kokemuksiin ja näkemyksiin. Ei olisi yhteistyösuhteen muodostumiselle kovin rakentavaa alkaa heti ampua alas toisen uskomuksia. Realisoinnin aika tulee vähitellen.
Kannattaa huomata, että näissä nettikeskusteluissa saattaa olla suuri osa ihmisten mielikuvituksen tuotetta. Ihan kuin jokaisella olisi jokin varma tieto narsistisesta käytöksestä. Todennäköisesti suuri osa näistä kommenteista on mutuilua tai muuten vain huuhaata. Narsisteja siellä sun täällä. Hoh hoijaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon ymmärtänyt, että hyvin harvassa tilanteessa narsisti hyötyy terapiasta. Ainoa, kuka hyötyy terapiasta on piilonarsisti, joka pystyy toipumaan omasta narsismistaan.
Ainoa joka hyötyy on terapeutti, joka saa joka viikko laittaa laskun tälle hyvin pitkäaikaiselle asiakkaalleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko niin, että narsistille on tyypillistä juuri tuo, että käsitys itsestä on hyvin epärealistinen? Voitte vahvistaa tai kumota tämän väitteen. En muista olenko lukenut sen jostain vai mistä käsitykseni on peräisin. Joten jos se on huuhaata, niin voi hyvinkin olla.
Mutta jos se on noin, niin nuo kuvitelmat omasta erinomaisuudesta perustuvat juurikin siihen, että ne ovat kuvitelmia. Se liittyy huonoon itsetuntoon. Sitä olematonta itsetuntoa pönkittääkseen narsistin on pakko ajatella, että minä olen empaattinen, minä olen viisas, minä olen hyvä äiti, minä olen tykätty kaveri, minä olen ahkera työntekijä tai hyvä pomo. Sillä jos narsisti katsoisi peiliin ja näkisi siellä realistisen itsensä, joka on epätäydellinen, niin hänen olematon itsetuntonsa ei kestäisi sitä vaan hän musertuisi. Itseään suojellakseen hän on luonut mielessään tuollaisen valeminän. Ja koska hän on elänyt koko ikänsä tuon valeminätarinan kannattelemana, niin hän on alkanut uskoa sen olevan oikeasti totta.
On juuri noin kuin sanot, että se on ulkopuolelta katsottuna ällistyttävää. Miten joku voi olla niin sokea omille ominaisuuksilleen ja omille kyvyilleen. Mutta sille narsistille ne ovat totta. Vaikka kaikki muut kyllä näkevät totuuden valhetarinan läpi. Mutta ei siitä viitsi sanoa, koska kaikki ympärillä myös ymmärtävät, että narsistin reaktio olisi arvaamaton. Siksi ollaan hienotunteisesti hiljaa. Kuin keisarin uudet vaatteet.
No hyvä esimerkki normaalin tunneälyn ihmisestä on sellainen, joka porukassa antaa esim. luo tilaa kaikille puhua sekä suhtautuu positiivisesti kaikkiin. Ääripäänä narsisti, joka on kovaääninen ja puhuu itsestään tai omista näkemyksistään tai visioistaan, ja suhtautuu toisten näkemyksiin ja jopa siihen että he avaavat suunsa, negatiivisesti.
Ketjussa aiemmin mainittu toisten elämien tuhoaminen on psykopatiaa. Toki narsisti voi olla psykopaattikin, mutta näitä arkipäivän aurinkokuningas-narsisteja on huomattavasti paljon enemmän kuin psykopaatteja.