Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Narsisti terapiassa?

Vierailija
20.09.2025 |

Tiedän, että tämä on epätodennäköinen skenaario, mutta mikäli narsisti jostain syystä päätyisi terapiaan, niin millaista se olisi?

Kommentit (91)

Vierailija
81/91 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kyllä se vaati kasvua, että pystyin näkemään asioita toisen silmin. "

Tätähän kutsutaan empatiaksi. Miltä sinusta tuntuu, että monelle empaattisuus ja kyky nähdä toisen silmin on ihan peruskauraa?

Ei tunnu miltään, koska en ole kanssasi samaa mieltä. Suomessa perheväkivallan, työpaikka- ja koulukiusaamisen määrä on niin korkea, että en voi laittaa sitä sosiopaattien tai narsistien piikkiin. Veikkaisin että minua pidetään empaattisena ihmisenä, jos verrataan lähiympäristöni muihin henkilöihin, jotka eivät ole narsisteja. 

Tunnen ihmisen, joka on 100% paha narsisti.

Hän on aina kehunut itseään empaattisemmaksi kuin muut ihmiset.

Se on aina ihmetyttänyt minua. Mihin sellainen kuvitelma narsistilla perustuu?

Vierailija
82/91 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kaikki narsistiset ihmiset eivät ole samanlaisia. Asiaan vaikuttaa sekin kiusaako muita, onko sadistinen, kuinka heikko ihminen on muutenkin yms. " 

Joo, hyvä huomio. Narsisteillakin on omat persoonallisuuden piirteensä sen narsismin ohella. 

Kyllä onkin ja kokonaisuus täytyy ottaa huomioon. Minulla on ollut elämässä monta narsistia koska onhan se yleistä mutta positiivista tässä on myös se että ole pysynyt paremmin kaidalla polulla. Onneksi minulla oli erittäin itsevarma ja lämminhenkinen isä jota ihailin suuresti ja jolta opin elämässä pärjäämistä. Hän opetti mielellään ja minä olen jatkanut sitä samaa tärkeää tehtävää elämässäni.

Olisi kiva tietää, että milloin paljon narsistisia piirteitä omaava on vain narsistinen,

No hyvä esimerkki normaalin tunneälyn ihmisestä on sellainen, joka porukassa antaa esim. luo tilaa kaikille puhua sekä suhtautuu positiivisesti kaikkiin. Ääripäänä narsisti, joka on kovaääninen ja puhuu itsestään tai omista näkemyksistään tai visioistaan, ja suhtautuu toisten näkemyksiin ja jopa siihen että he avaavat suunsa, negatiivisesti.

Ketjussa aiemmin mainittu toisten elämien tuhoaminen on psykopatiaa. Toki narsisti voi olla psykopaattikin, mutta näitä arkipäivän aurinkokuningas-narsisteja on huomattavasti paljon enemmän kuin psykopaatteja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/91 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uhriutuu, kerää säälipisteitä, keksii tarinoita?

Kyllä. Tarinointi ja uhriutuminen ihmisten edessä ovat monen havaintoja heistä.

Vierailija
84/91 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätähän kutsutaan empatiaksi. Miltä sinusta tuntuu, että monelle empaattisuus ja kyky nähdä toisen silmin on ihan peruskauraa?

Ei tunnu miltään, koska en ole kanssasi samaa mieltä. Suomessa perheväkivallan, työpaikka- ja koulukiusaamisen määrä on niin korkea, että en voi laittaa sitä sosiopaattien tai narsistien piikkiin. Veikkaisin että minua pidetään empaattisena ihmisenä, jos verrataan lähiympäristöni muihin henkilöihin, jotka eivät ole narsisteja. 

"Minä olen hyvä, muut huonoja" ajatteluun. Jokainen peilaa maailmaa siitä käsin mistä itse pystyy, ja jos näkee vaivaa niin voi kuvitella olevansa hyvä, vaikka olisi ihan aloittelija. Sama ilmiö kuin se että mies vie roskat ja tulee pyytämään siitä kehuja :D 

Vierailija
85/91 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahin narsisti, jonka tiedän, jakelee muille tunnustuksia omasta norsunluutornistaan kuin kuningas, koskettaen alamaisiaan kultaisella kosketuksellaan. Hän ei selvästikään näe toimintansa poikkeuksellisuutta vaan kokee olevansa niin tärkeä ihminen, että hänellä on valtaa muuttaa muiden elämiä.

Vierailija
86/91 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se välttämättä ole kuvitelmaa vaan hän osaa miellyttää ihmisiä ja tukea heitä. Täytyisi vain tässä kohdassa muistaa aina se hyvätahtoisuus.

Vierailija
87/91 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa a. Puhuin tuossa siitä mitä muut minusta mahdollisesti ajattelee. En kehunut itseäni empaattiseksi. Saatan kyllä vaikuttaa sellaiselta työni puolesta. Taidolla ja kokemuksella teen asioita muiden eteen. Saan siitä rahaa. Ei tee minusta empaattista. Olen vain hyvä siinä mitä teen.

Vierailija
88/91 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse narsistina en tosin ymmärrä narsisteja, jotka eivät osaa mitään. Se on minusta hieman hupaisa ilmiö. Katsoin joskus American Idol ohjelmaa ja siellä oli aivan sysipaskoja laulajia, jotka luulivat olevansa tähtiainesta. Vai olivatko he vain tavallisia ihmisiä. En tiedä. Kyllä minä edellytän todelliselta narsistilta jotain näyttöä osaamisesta. Ei sitä voi tyhjän päälle perustaa.

Vierailija
89/91 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta olen ollut tässä näin narsistina aika hyväntahtoinen, kun en ole kauheasti puuttunut panettelevaan sävyyn, sanojen laittamiseen suuhuni, tai älylliseen epärehellisyyteen, kun olen tässä keskustellut. Tuollaiset edellä mainitsemani asiat ovat mielestäni sellaisen sairaalloisen narsistin toimintaa. En tietenkään ketään tässä siitä syytä. Väitän kuitenkin, että tavalliset vihaiset ihmiset toimivat epärehellisesti, kun joku asia ei miellytä. Menevät helposti henkilöön ja keksivät asioita päästänsä. Tai kun eivät jotain asiaa tai ilmiötä ymmärrä. Tämäkin aika normaalia toimintaa tällä foorumilla. Sitä näkee kaiken aikaa ja tuskin kaikki täällä ovat narsisteja. Oli hauska juttutuokio. Kiitokset. En tiedä tuliko tästä hullua hurskaammaksi. Tuskinpa. 

Vierailija
90/91 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsisti vietteli terapeuttinsa seksiin ja ilmiantoi sitten asian ylilääkärille. Terapeutti sai potkut ja joutui vaihtamaan alaa tietenkin. Ja asuinkuntaa. En tiedä, vaihtoiko nimensäkin. Törkeesti tehty, mutta terapeutinhan se pitää ne rajat pitää. Tietysti voisiko olla niinkin, että n keksi koko jutun tuhotakseen terapeuttinsa. Pikku kaupungissa tapahtui aikoinaan ja tämä n oli ex-puolisoni. Todella karismaattisen kammottava.

Törkeästihän tuo on tehty. Mutta kyllä se kertoo terapeutin osaamattomuudesta ja ammattitaidottomuudesta, ettei tunnista manipulointia eikä sitä, että häneen vaikutetaan. Kyseessä on ammattilainen, jolle tuollaiset asiat pitäisi olla peruskauraa.

Voi olla ihan hyväkin, ettei tuollainen terapeutintekele ole sohimassa enää muiden elämää.

Vierailija
91/91 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh. Suomalaisessa kulttuurissa narsisti taitaa olla ainoastaan hyvä itsetuntoinen ihminen.

No tämpä se on :D Mua niin naurattaa nämä narsimsi-syytökset, jos ihmisellä on terve itsetunto ja osaa olla ylpeä omista tuotiksistaan ja iloita vaikkapa ulkonäöstään.

No höpöhöpö. Ei näissä keskusteluissa terveitsetuntoisista puhuta. Vaan niistä, joilla on olematon itsetunto. Sekoitat nyt asioita keskenään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yksi