Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Narsisti terapiassa?

Vierailija
20.09.2025 |

Tiedän, että tämä on epätodennäköinen skenaario, mutta mikäli narsisti jostain syystä päätyisi terapiaan, niin millaista se olisi?

Kommentit (89)

Vierailija
21/89 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uhriutuu, kerää säälipisteitä, keksii tarinoita?

Tai ihan kertoo asiat vain muita syytellen.

Kertoo tarinaa itsemurhamietteistään tai jopa itsemurhayrityksistään (jotka luonnollisesti ovat epäonnistuneet) vaikeissa elämäntilanteissa. On vaikka puoliso sittenkin onnistunut livahtamaan. On "joutunut" tekemään abortin (naisnarsistien bravuuri). On niin turta olo, vaikka on kaikkensa yrittänyt eikä yhtään ymmärrä mikä on voinut mennä pieleen.

Vierailija
22/89 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomaan että tavallaan demonisoitte narsismia. Itse narsistina haluan terapiassa tulla kuulluksi. Olen tehnyt kasan virheitä, mutta pidän niitä niin pieninä, ettei niiden myöntämisessä ole mitään vikaa. Lähestyn asioita aina ison kokonaiskuvan kautta, koska tavoitteenani on optimoida elämänlaatuani. Siihen liittyy olennaisesti muut ihmiset ja heidän hyvinvointi. Kaikki on vuorovaikutuksellista. Ei kukaan ihminen ole pitkään narsistin kanssa, jos se on kärsimystä. Puhun tässä liiaksikin yleistäen, mutta yritän kuvata, että narsisti yrittää toimia kuten normaali ihminen lähtökohtaisesti, koska tuntee normaalin kanssakäymisen pelisäännöt. Tottakai on olemassa erilaisia sairaalloisen narsistisia ihmisiä, jotka eivät kykene näkemään aiheuttamaansa tuskaa ja ovatkin tuomittuja yksinäiseen elämään.

Sanoisin että laadukas ja toimintakykyinen narsisti tulee hyvin toimeen kaltaisensa kanssa. Epävarmojen ja herkkien ihmisten kanssa ei niinkä

Ihan kiva lukea tätä, itsevarmat ihmiset tulevat kanssasi toimeen. 

Olkaa rohkeasti avoimia kun luette kokemuksia. Kaikki narsistit eivät ole pahoja ihmisiä, ulospäinsuuntautuneisuus ja ympäristöstä kiinnostuminen auttavat aina elämässä eteenpäin ja ovat aina hyviä asioita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/89 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen narsisti. Pidän itseäni vallan erinomaisena. Olen ollut terapiassa ja viihdyin siellä hyvin. Miksi? Koska siellä pureudutaan faktoihin. Siellä saa puheenvuoron. Siellä käsitellään asioita kaikkien näkökulmasta. Siellä minulla on mahdollisuus perustella omaa toimintaani niin hyvin kuin pystyn. Siellä voin vapaasti tuoda esille, miksi joku toinen ei ole toiminut oikein. Narsismini tulee eniten esille harrastustoiminnassa eikä niinkään parisuhteessa (tästä saa vapaasti olla eri mieltä). Terapia oli minun ideani.

Kysykää mielellään lisää, jos haluatte keskustella pesunkestävän narsistin kanssa.

Miten niin kaikkien näkökulmasta? Onko nuo "kaikki" siellä paikalla?

Eli siis narsistin ja hänen näkökulmiensa ja alteregojensa näkökulmasta. Ja tottakai niin että kaikki muut ovat väärässä paitsi narsisti ja muut tekivät väärin. Tämä on se niin sanottu muiden näkökulma.

Vierailija
24/89 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uhriutuu, kerää säälipisteitä, keksii tarinoita?

Tai ihan kertoo asiat vain muita syytellen.

Kertoo tarinaa itsemurhamietteistään tai jopa itsemurhayrityksistään (jotka luonnollisesti ovat epäonnistuneet) vaikeissa elämäntilanteissa. On vaikka puoliso sittenkin onnistunut livahtamaan. On "joutunut" tekemään abortin (naisnarsistien bravuuri). On niin turta olo, vaikka on kaikkensa yrittänyt eikä yhtään ymmärrä mikä on voinut mennä pieleen.

Kuka tahansa voi kertoa noista asioista, ei tarvitse olla narsisti.

Vierailija
25/89 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen narsisti. Pidän itseäni vallan erinomaisena. Olen ollut terapiassa ja viihdyin siellä hyvin. Miksi? Koska siellä pureudutaan faktoihin. Siellä saa puheenvuoron. Siellä käsitellään asioita kaikkien näkökulmasta. Siellä minulla on mahdollisuus perustella omaa toimintaani niin hyvin kuin pystyn. Siellä voin vapaasti tuoda esille, miksi joku toinen ei ole toiminut oikein. Narsismini tulee eniten esille harrastustoiminnassa eikä niinkään parisuhteessa (tästä saa vapaasti olla eri mieltä). Terapia oli minun ideani.

Kysykää mielellään lisää, jos haluatte keskustella pesunkestävän narsistin kanssa.

Jos kaikki muut ajattelisivat ja toimisivat täsmälleen niin kuin sinä, miltä maailma näyttäisi ja haluaisitko itse elää siinä?

Vierailija
26/89 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin kaikkien näkökulmasta? Onko nuo "kaikki" siellä paikalla?

Kyllä. Kaikki läsnäolevat. Viittasin tässä terapiaan, jossa on useampi ihminen. 

Vierailija
27/89 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun läheinen, jolla narsistisia piirteitä, aloitti hiljattain terapian. Toistaiseksi on vain saanut pönkitystä omille harhaisille kuvitelmilleen siitä, miten mikään ei ole hänen omaa syytään ja kaikki vika on muissa. Mielenkiintoista nähdä, missä vaiheessa totuus alkaa valkenemaan terapeutille.

Tässä on se ongelma, että tuollaisella ihmisellä ei ole aivoissa edes sitä mahdollisuutta, että hänen toiminnallaan olisi jotain osuutta tapahtuneisiin asioihin. Hän on vain uhri. En siksi usko, että terapia voisi edes auttaa, koska jos terapeutti alkaa kyseenalaistamaan hänen kertomuksiaan, niin hän varmasti lopettaa ja etsii uuden terapeutin.

Se maksaa sille terapeutille myötäilystään. Jos ei myötäile, vie rahansa jollekin toiselle. 

Vierailija
28/89 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomaan että tavallaan demonisoitte narsismia. Itse narsistina haluan terapiassa tulla kuulluksi. Olen tehnyt kasan virheitä, mutta pidän niitä niin pieninä, ettei niiden myöntämisessä ole mitään vikaa. Lähestyn asioita aina ison kokonaiskuvan kautta, koska tavoitteenani on optimoida elämänlaatuani. Siihen liittyy olennaisesti muut ihmiset ja heidän hyvinvointi. Kaikki on vuorovaikutuksellista. Ei kukaan ihminen ole pitkään narsistin kanssa, jos se on kärsimystä. Puhun tässä liiaksikin yleistäen, mutta yritän kuvata, että narsisti yrittää toimia kuten normaali ihminen lähtökohtaisesti, koska tuntee normaalin kanssakäymisen pelisäännöt. Tottakai on olemassa erilaisia sairaalloisen narsistisia ihmisiä, jotka eivät kykene näkemään aiheuttamaansa tuskaa ja ovatkin tuomittuja yksinäiseen elämään.

Sanoisin että laadukas ja toimintakykyinen narsisti tulee hyvin toimeen kaltaisensa kanssa. Epävarmojen ja herkkien ihmisten kanssa ei niinkä

Onko sinulla virallinen diagnoosi narsismistasi, vai oletko diagnosoinut itse itsesi?

Vierailija
29/89 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kaikki muut ajattelisivat ja toimisivat täsmälleen niin kuin sinä, miltä maailma näyttäisi ja haluaisitko itse elää siinä?

Ei toimisi mitenkään. Olen aivan liian laiska. Suoritan korkealla tasolla asioita aivan liian kapealla sektorilla, jotta se olisi yhteiskunnallisesti merkittävää. Teen oman osani kuitenkin. Käyn töissä. Olen jokseenkin tuottelias. Olen siis spesialisti. Muitakin ihmisiä tarvitaan. Jos puhutaan ihan konkreettisesti panoksesta yhteiskunnalle, niin olen siellä häntäpäässä.

Vierailija
30/89 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei toimisi mitenkään. Olen aivan liian laiska. Suoritan korkealla

Mitä merkitystä elämälläsi tai harrastuksellasi olisi, jos kukaan ei tietäisi sinusta mitään?

Vierailija
31/89 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vaan vinkkinä kaikille tässäkin ketjussa saarnaavien uhreille, että suomessa ei ole mtään velvollisuutta olla missään tekemisissä yhdenkään toisen ihmisen kanssa. Ei missään olosuhteissa. Jopa lapsensa toisen vanhemman voi poistaa elämästään jos tämä käy syystä tai toisesta asiattomaksi ja sietämättömäksi. Lapsi voi mennä mukana, mutta jos se toimii ankkurina helvetilliselle ihmiselle tuhota toisten elämiä niin ehkä se on välttämätön uhraus.

Vierailija
32/89 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei toimisi mitenkään. Olen aivan liian laiska. Suoritan korkealla

Sinä siis tässä tavallaan heijastat omaa tuottamattomuuttasi muihin, koska kysymys vaati itsereflektointia. Ja koska et pystynyt siihen täysin rehellisesti, ajattelit muita ihmisiä ja heidän tuottamattomuuttaan. 

Vierailija
33/89 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan vaan vinkkinä kaikille tässäkin ketjussa saarnaavien uhreille, että suomessa ei ole mtään velvollisuutta olla missään tekemisissä yhdenkään toisen ihmisen kanssa. Ei missään olosuhteissa. Jopa lapsensa toisen vanhemman voi poistaa elämästään jos tämä käy syystä tai toisesta asiattomaksi ja sietämättömäksi. Lapsi voi mennä mukana, mutta jos se toimii ankkurina helvetilliselle ihmiselle tuhota toisten elämiä niin ehkä se on välttämätön uhraus.

Ei tuosta mitään epäselvyyttä olekaan. Siitä tosin on, onko se asiallista tai oikein muita kohtaan.

Vierailija
34/89 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei toimisi mite

Tuo kysymys itsessään on absurdi. Mikään yhteiskunta ei toimisi niin, että kaikki käyttäytyisivät samalla tavalla ja tämä on myös biologian vastaista. Yhteiskunta ja laumat ovat hierarkkisia järjestelmiä missä eri osaset erikoistuvat, se on se pointti.

Kysymys on itsessään panetteleva ja vihamielinen, eikä liity millään tavalla narsistimiin vaan erikoistumiseen.

Vierailija
35/89 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuosta mitään epäselvyyttä olekaan. Siitä tosin on, onko se asiallista tai oikein muita kohtaan.

Niin siis tuleeko sinulle yllätyksnä, että narsisti ei ole tai ei myöskään välitä sitä onko asiallinen tai reilu? Narsistisia lausahduksia:

1. elämä ei ole aina reilua (siis silloin kuin minä saan mitä haluan ja muut eivät saa mitä he haluavat)

2. minä saan aina kaiken mitä haluan (millä hinnalla hyvänsä)

Vierailija
36/89 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"

Tuo kysymys itsessään on absurdi. Mikään yhteiskunta ei toimisi niin, että kaikki käyttäytyisivät samalla tavalla ja tämä on myös biologian vastaista. Yhteiskunta ja laumat ovat hierarkkisia järjestelmiä missä eri osaset erikoistuvat, se on se pointti.

Kysymys on itsessään panetteleva ja vihamielinen, eikä liity millään tavalla narsistimiin vaan erikoistumiseen."

Se on ajatusleikki. Mitään vihamielistä siinä ei pitäisi olla. Toki sen voi sellaisenakin ottaa.

Vierailija
37/89 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin siis tuleeko sinulle yllätyksnä, että narsisti ei ole tai ei myöskään välitä sitä onko asiallinen tai reilu? Narsistisia lausahduksia:

1. elämä ei ole aina reilua (siis silloin kuin minä saan mitä haluan ja muut eivät saa mit

Ei, ei tullut yllätyksenä. Se tuli yllätyksenä, että koet tarpeellisena kertoa itsestäänselvyyksiä, jotka eivät oikeastaan liittyneet mihinkään.

Vierailija
38/89 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin harva terapeutti tunnistaa narsistia. Narsistinen henkilö on yleensä hyvin itsevarma ja mestari näyttelemään ja valehtelemaan. Narsisti päätyy terapiaan jostain syystä ei varmaan ikinä itse hakeudu terapiaan koska on täydellinen. Pariterapiaan yms. narsistisen ihmisen kanssa ei pidä koskaan lähteä. Rikkoo uhrin täysin. Narsistia osaa parhaiten käsitellä poliisi tai juristi, koska toimivat vain lain puitteissa ilman tunteiden mukana oloa. 

Vierailija
39/89 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mitä merkitystä elämälläsi tai harrastuksellasi olisi, jos kukaan ei tietäisi sinusta mitään?"

"Sinä siis tässä tavallaan heijastat omaa tuottamattomuuttasi muihin, koska kysymys vaati itsereflektointia. Ja koska et pystynyt siihen täysin rehellisesti, ajattelit muita ihmisiä ja heidän tuottamattomuuttaan."

Harrastukseni on mitattavissa. Saan tyydytystä siitä kun teen parhaani ja kärkipään tuloksia. En juuri stressaa siitä mitä muut ajattelee.

En ole puhunut muiden tuottamattomuudesta vaan rehellisesti toin esille, että keskimäärin en tuota niin paljon kuin muut. Olin vain rehellinen. Mutta omalla sarallani olen todella taitava, vaikka ei se ei tuota niin paljoa. Tämä oli se pointti.

Vierailija
40/89 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"

Kysymys on itsessään panetteleva ja vihamielinen, eikä liity millään tavalla narsistimiin vaan erikoistumiseen."

Se on ajatusleikki. Mitään vihamielistä siinä ei pitäisi olla. Toki sen voi sellaisenakin ottaa.

Jaa, aika selvä hyökkäys se kyllä oli. Ilmeisesti olet itsekin aika tärähtänyt tapaus, vaikka et narsistiksi itseäsi luokittelekaan. Myös gaslighting on yksi henkiesn väkivallan muoto - narsistittelu mukaanlukien. Oletko itse miettinyt, harrastatko henkistä väkivaltaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yhdeksän