Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Narsisti terapiassa?

Vierailija
20.09.2025 |

Tiedän, että tämä on epätodennäköinen skenaario, mutta mikäli narsisti jostain syystä päätyisi terapiaan, niin millaista se olisi?

Kommentit (89)

Vierailija
41/89 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erittäin harva terapeutti tunnistaa narsistia. Narsistinen henkilö on yleensä hyvin itsevarma ja mestari näyttelemään ja valehtelemaan. Narsisti päätyy terapiaan jostain syystä ei varmaan ikinä itse hakeudu terapiaan koska on täydellinen. Pariterapiaan yms. narsistisen ihmisen kanssa ei pidä koskaan lähteä. Rikkoo uhrin täysin. Narsistia osaa parhaiten käsitellä poliisi tai juristi, koska toimivat vain lain puitteissa ilman tunteiden mukana oloa. 

Valheilla on lyhyet jäljet ja niistä voi päätellä hyvin paljon asioita, mitkä ei sovi todellisuuden kanssa yhteen. 

Vierailija
42/89 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomaan että tavallaan demonisoitte narsismia. Itse narsistina haluan terapiassa tulla kuulluksi. Olen tehnyt kasan virheitä, mutta pidän niitä niin pieninä, ettei niiden myöntämisessä ole mitään vikaa. Lähestyn asioita aina ison kokonaiskuvan kautta, koska tavoitteenani on optimoida elämänlaatuani. Siihen liittyy olennaisesti muut ihmiset ja heidän hyvinvointi. Kaikki on vuorovaikutuksellista. Ei kukaan ihminen ole pitkään narsistin kanssa, jos se on kärsimystä. Puhun tässä liiaksikin yleistäen, mutta yritän kuvata, että narsisti yrittää toimia kuten normaali ihminen lähtökohtaisesti, koska tuntee normaalin kanssakäymisen pelisäännöt. Tottakai on olemassa erilaisia sairaalloisen narsistisia ihmisiä, jotka eivät kykene näkemään aiheuttamaansa tuskaa ja ovatkin tuomittuja yksinäiseen elämään.

Sanoisin että laadukas ja toimintakykyinen narsisti tulee hyvin toimeen kaltaisensa kanssa. Epävarmojen ja herkkien ihmisten kanssa ei niinkä

Tämä oli aika hätkähdyttävää luettavaa. Kuulostaa ihan minulta. Tykkään monista ihmisistä ja vietän heidän kanssa aikaa hyvässä vuorovaikutuksessa, mutta he ovat hyvinkin vahvoja persoonia. Minua ei haittaa, jos minulle sanotaan vastaan. Herkkien ihmisten kanssa en jaksa olla, mutta en heitä tietentahtoen halua satuttaa. Epävarma ihminen jos sanoo minulle jotain muka-loukkaavaa, niin se lähinnä vain naurattaa. En jaksa ees sanoa mitään takaisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/89 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistia osaa parhaiten käsitellä poliisi tai juristi, koska toimivat vain lain puitteissa ilman tunteiden mukana oloa. 

Kuka tahansa tavallinen ihminen kykenee käsittelemään muita ihmisiä mutta se vaatii osaamista jota ei ole aina edes alan ammattilaisilla.

Vierailija
44/89 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisti vietteli terapeuttinsa seksiin ja ilmiantoi sitten asian ylilääkärille. Terapeutti sai potkut ja joutui vaihtamaan alaa tietenkin. Ja asuinkuntaa. En tiedä, vaihtoiko nimensäkin. Törkeesti tehty, mutta terapeutinhan se pitää ne rajat pitää. Tietysti voisiko olla niinkin, että n keksi koko jutun tuhotakseen terapeuttinsa. Pikku kaupungissa tapahtui aikoinaan ja tämä n oli ex-puolisoni. Todella karismaattisen kammottava.

Vierailija
45/89 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mitä merkitystä elämälläsi tai harrastuksellasi olisi, jos kukaan ei tietäisi sinusta mitään?"

"Sinä siis tässä tavallaan heijastat omaa tuottamattomuuttasi muihin, koska kysymys vaati itsereflektointia. Ja koska et pystynyt siihen täysin rehellisesti, ajattelit muita ihmisiä ja heidän tuottamattomuuttaan."

Harrastukseni on mitattavissa. Saan tyydytystä siitä kun teen parhaani ja kärkipään tuloksia. En juuri stressaa siitä mitä muut ajattelee.

En ole puhunut muiden tuottamattomuudesta vaan rehellisesti toin esille, että keskimäärin en tuota niin paljon kuin muut. Olin vain rehellinen. Mutta omalla sarallani olen todella taitava, vaikka ei se ei tuota niin paljoa. Tämä oli se pointti.

Ja mikä sinusta tekee narsistisen, jos koet olevasi hyvä siinä mitä teet/harrastat?

Vierailija
46/89 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomaan että tavallaan demonisoitte narsismia. Itse narsistina haluan terapiassa tulla kuulluksi. Olen tehnyt kasan virheitä, mutta pidän niitä niin pieninä, ettei niiden myöntämisessä ole mitään vikaa. Lähestyn asioita aina ison kokonaiskuvan kautta, koska tavoitteenani on optimoida elämänlaatuani. Siihen liittyy olennaisesti muut ihmiset ja heidän hyvinvointi. Kaikki on vuorovaikutuksellista. Ei kukaan ihminen ole pitkään narsistin kanssa, jos se on kärsimystä. Puhun tässä liiaksikin yleistäen, mutta yritän kuvata, että narsisti yrittää toimia kuten normaali ihminen lähtökohtaisesti, koska tuntee normaalin kanssakäymisen pelisäännöt. Tottakai on olemassa erilaisia sairaalloisen narsistisia ihmisiä, jotka eivät kykene näkemään aiheuttamaansa tuskaa ja ovatkin tuomittuja yksinäiseen elämään.

Sanoisin että laadukas ja toimintakykyinen narsisti tulee hyvin toimeen kaltaisensa kanssa.

Tuossa ei ole kyse mistään psykologisesta asiasta vaan yksinkertaisesti hienostuneisuudesta. Karkea ihminen on kuin sarvikuono, herkkä kuin perhonen. Sarvikuonoja ei yleensä kiinnosta kenen päälle paskovat, sillä heillä ei ole yksinkertaisesti kapasiteettia käsitellä sellaisia asioita, sillä ovat oman luontonsa vankeja.

Ongelmaahan tässä ei ole, jos kukaan ei pakota ketään toistensa seuroihin. Sarvikuonot saavat kolistella ja rymistellä keskenään, ja perhoset luoda omia kauniita kuvioitaan. Perhosten kannattaa itse tunnistaa nämä oksetukset ja pysytellä vaan erossa heistä.

Vierailija
47/89 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh. Suomalaisessa kulttuurissa narsisti taitaa olla ainoastaan hyvä itsetuntoinen ihminen.

Vierailija
48/89 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsisti vietteli terapeuttinsa seksiin ja ilmiantoi sitten asian ylilääkärille. Terapeutti sai potkut ja joutui vaihtamaan alaa tietenkin. Ja asuinkuntaa. En tiedä, vaihtoiko nimensäkin. Törkeesti tehty, mutta terapeutinhan se pitää ne rajat pitää. Tietysti voisiko olla niinkin, että n keksi koko jutun tuhotakseen terapeuttinsa. Pikku kaupungissa tapahtui aikoinaan ja tämä n oli ex-puolisoni. Todella karismaattisen kammottava.

Tällaisessa on kyllä narsismin sijaan kyse todennäköisesti psykopatiasta tai sadismista. Narsisti voi olla vaikka vaan sellainen, joka on vähän turhan kiinnostunut itsestään eikä anna muille suunvuoroa. Tuollainen pahuuden ja vaikutusvaltansa tai karismansa käyttäminen aktiiviseen toisten tuhoamiseen ja vahingoittamiseen - usein vielä tähän sotketaan seksuaalisuus ja jopa rakkaus - on ihan omassa kategoriassaan.

Vierailija
49/89 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua sanoi kerran narsistiksi henkilö joka mm puhui valheita muista yhteisille tutuille. Itse olen rehellinen ja empaattinen. Mutta narsistille olin narsisti xD 

Vierailija
50/89 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh. Suomalaisessa kulttuurissa narsisti taitaa olla ainoastaan hyvä itsetuntoinen ihminen.

No tämpä se on :D Mua niin naurattaa nämä narsimsi-syytökset, jos ihmisellä on terve itsetunto ja osaa olla ylpeä omista tuotiksistaan ja iloita vaikkapa ulkonäöstään.

Vierailija
51/89 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Mitä merkitystä elämälläsi tai harrastuksellasi olisi, jos kukaan ei tietäisi sinusta mitään?"

"Sinä siis tässä tavallaan heijastat omaa tuottamattomuuttasi muihin, koska kysymys vaati itsereflektointia. Ja koska et pystynyt siihen täysin rehellisesti, ajattelit muita ihmisiä ja heidän tuottamattomuuttaan."

Harrastukseni on mitattavissa. Saan tyydytystä siitä kun teen parhaani ja kärkipään tuloksia. En juuri stressaa siitä mitä muut ajattelee.

En ole puhunut muiden tuottamattomuudesta vaan rehellisesti toin esille, että keskimäärin en tuota niin paljon kuin muut. Olin vain rehellinen. Mutta omalla sarallani olen todella taitava, vaikka ei se ei tuota niin paljoa. Tämä oli se pointti.

Ja mikä sinusta tekee narsistisen, jos koet olevasi hyvä siinä mitä teet/harrastat?

Muut ihmiset. Tämä oli puoliksi vitsi. Kysymyksesi on hyvä ja menisi tovi, jotta pystyisin siihen kattavasti vastaamaan. Jos yrittäisin siihen vielä erityisen uskottavasti vastata, niin joutuisin jakamaan enemmän tietoa elämästäni kuin haluan julkiselle foorumille laittaa. Joudut nyt vain luottamaan siihen, että pidän itseäni narsistina. Tai että olen sellainen ylipäätänsä. 

Vierailija
52/89 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tämpä se on :D Mua niin naurattaa nämä narsimsi-syytökset, jos ihmisellä on terve itsetunto ja osaa olla ylpeä omista tuotiksistaan ja iloita vaikkapa ulkonäöstään.

Se on muilta pois. 😢

Vierailija
53/89 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osalla narsisteista on hyvä itsetunto ja itsevarmat ihmiset saavat aina kuulla olevansa narsistisia. Kyllä on vaikeaa elää Suomessa.

Vierailija
54/89 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Pariterapiaan yms. narsistisen ihmisen kanssa ei pidä koskaan lähteä. Rikkoo uhrin täysin. Narsistia osaa parhaiten käsitellä poliisi tai juristi, koska toimivat vain lain puitteissa ilman tunteiden mukana oloa." 

Itse juurikin pariterapiassa ymmärsin, ettei suhteestamme tule mitään enää ikinä. Jatkoin sen jälkeen yksilöterapiassa, jossa tuli tajuamaan exän olevan patologinen valehtelija. Taitava pariterapeutti sai minut tuntemaan itseni kyllin kyvykkääksi eroamaan. Poliisit ovat useimmiten tyhmiä ja täysin narsistin pyöriteltävissä ja juristit ajavat asiakkaansa etua, joten ei heistä ole takeita. 

Vierailija
55/89 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osalla narsisteista on hyvä itsetunto ja itsevarmat ihmiset saavat aina kuulla olevansa narsistisia. Kyllä on vaikeaa elää Suomessa.

Olen käsittänyt itse, että narsistilla on erittäin hauras itsetunto ja siksi on pitänyt rakentaa se kuori itselleen. Sitten vedetään muita alas ja pönkitetään itseään.

Vierailija
56/89 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen narsisti. Pidän itseäni vallan erinomaisena. Olen ollut terapiassa ja viihdyin siellä hyvin. Miksi? Koska siellä pureudutaan faktoihin. Siellä saa puheenvuoron. Siellä käsitellään asioita kaikkien näkökulmasta. Siellä minulla on mahdollisuus perustella omaa toimintaani niin hyvin kuin pystyn. Siellä voin vapaasti tuoda esille, miksi joku toinen ei ole toiminut oikein. Narsismini tulee eniten esille harrastustoiminnassa eikä niinkään parisuhteessa (tästä saa vapaasti olla eri mieltä). Terapia oli minun ideani.

Kysykää mielellään lisää, jos haluatte keskustella pesunkestävän narsistin kanssa.

Tajusitko terapiassa ollenkaan, että missä ja miten sinä itse olet toiminut väärin ja huonosti? Vai koitko että syy oli vain toisessa?

Vierailija
57/89 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen käsittänyt itse, että narsistilla on erittäin hauras itsetunto ja siksi on pitänyt rakentaa se kuori itselleen. Sitten vedetään muita alas ja pönkitetään itseään.

Tuollaisilla onkin mutta kaikki eivät ole samanlaisia. En edes miellä kaikkia narsisteiksi jos ovat hieman narsistisia. Minulle narsisti on täysin itserakas ihminen mutta pärjään näidenkin kanssa.

Vierailija
58/89 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä onko mieheni narsisti, mutta hänessä on paljon sellaisia piirteitä. Suostui lopulta terapiaan, kävi kerran ja sanoi että se auttoi ja hän oppi sieltä paljon uutta, ja että mitäs jos minä menisin seuraavaksi itse terapiaan.

Ja aina muistaa muistuttaa että hän on käynyt terapiassa.

Jokaisessa ihmisessä on narsistisia piirteitä, sinussakin. Etkä sinä ilmeisesti suostu käymään terapiassa koska miehesi on mielestäsi narsisti ? 

Vierailija
59/89 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollaisilla onkin mutta kaikki eivät ole samanlaisia. En edes miellä kaikkia narsisteiksi jos ovat hieman narsistisia. Minulle narsisti on täysin itserakas ihminen mutta pärjään näidenkin kanssa.

Millä tuollaisilla? En minäkään miellä kaikkia. Kun puhun narsistista, tarkoitan grandioottista narsistia. Narsistisia piirteitä omaava on asia erikseen, kaikilla on skaalassa niitä enemmän tai vähemmän. 

Minä olen käsittänyt kuitenkin, että narsistilla on sisimmissään hauras itsetunto ja valheellinen käsitys itsestään. Elää tavallaan valheessa, koska todellisuus on liian kivulias.

Vierailija
60/89 |
20.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä onko mieheni narsisti, mutta hänessä on paljon sellaisia piirteitä. Suostui lopulta terapiaan, kävi kerran ja sanoi että se auttoi ja hän oppi sieltä paljon uutta, ja että mitäs jos minä menisin seuraavaksi itse terapiaan.

Ja aina muistaa muistuttaa että hän on käynyt terapiassa.

Jokaisessa ihmisessä on narsistisia piirteitä, sinussakin. Etkä sinä ilmeisesti suostu käymään terapiassa koska miehesi on mielestäsi narsisti ? 

Kaikissa ei ole narsistisia piirteitä. Tämä on fakta. Sivusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi seitsemän