Narsisti terapiassa?
Tiedän, että tämä on epätodennäköinen skenaario, mutta mikäli narsisti jostain syystä päätyisi terapiaan, niin millaista se olisi?
Kommentit (107)
Narsisti ei "päädy terapiaan", syystä ettei näe sille mitään tarvetta.
Miksi kaikin puolin erinomainen ja täydellinen yksilö hakeutuisi terapiaan? Sitäpaitsi vika on aina muissa - ellei sitten ole tarvetta hankkia enemmän kognitiivisia manipulaatio- ja häirintätaitoja, tosin se terapia jää silloinkin muutamaan käyntikertaan.
Piirun verran vaarallisempi persoonallissuushäiriö eli psykopatia on se pään vamma, j8ka kannatta opetella tunnisrmaan. Jokainen psykopaatti on narsisti, mutta jokainen narsisti ei ole psykopaatti. Narsisti on helpoimmillaan vain äärimmäisen itsekeskeinen ja typerä pelle, mutta psykopaattia saa todella varoa, ne kykenevät omatunnottomasti mihin tahansa! Eivätkä kuormita terapeutteja.
-Roope Ullanlinnasta-
Narsistiseen persoonallisuuteen liitetään yleensä seuraavia piirteitä:
- erilaiset suuruuskuvitelmat
- voimakas ihailun tarve
- empatian vähäisyys
- tarvitsee erikoiskohtelua
- kateellisuus ja ylimielisyys
- toisten hyväksikäyttö
- impulsiivisuus
- ärsykehakuisuus
"On tärkeää muistaa, että kaikki edellä mainitut persoonallisuuden piirteet ilmenevät myös "normaaleilla" persoonallisuuksilla ja meistä jokainen voi kokea vastaavia tunteita."
www.potilaanlaakarilehti.fi/uutiset/narsisti-psykopaatti-ja-muut-muotid…
Oma entinen läheinen ystäväni meni terapiaan. Olen minäkin ihmetellyt jälkikäteen, että miten ihmeessä hän sinne meni. Mutta kyllä hän sieltä juurikin noita aseita on saanut. Lainaamalla terapeutin sanoja pyrkii lyömään muita.
Ja ehkä hän myös lähti epätoivosta sinne, kun alkoi keski-ikä lähestymään eikä ollut saanut yhtään parisuhdetta pidettyä muutamaa viikkoa kauempaa. Niin lähti hakemaan apua siihen epätoivoon. Ehkä kokee siihen jotain saaneensakin, kun kuvittelee olevansa taitavampi manipuloimaan ihmisiä suhteeseen.
Ja palatakseni aloitukseen, niin voin toistaa saman minkä moni muukin. Narsisti saa terapiasta pönkitystä omalle egolleen. Sieltä saa hyvinkin oikeutuksen omalle käytökselleen. Ja saa uhriutua niin paljon kuin jaksaa, ja siihen oikein kannustetaan. Terapeutti toistelee, että sinä et ole tehnyt mitään väärin. Ja kaikki tällainen vahvistaa narsistin epäsosiaalista käytöstä ja hänen epärealistisia kuvitelmiaan omasta persoonastaan.
Tältä se on tällaiselle sivulliselle, mutta henkilön hyvin tuntevalle, on näyttänyt. En tietenkään voi oikeasti tietää mitä terapiassa tapahtuu. Mutta näen kyllä mitä vaikutuksia terapialla on ollut.
Hei, olen toimittaja ja olisin kiinnostunut ymmärtämään narsismia. Etsin haastateltavaksi juttuuni henkilöä, joka tietää ja myöntää itse olevansa narsisti. Haluaisin kuulla lisää ja keskustella kanssasi sähköpostitse. Olisitko minuun yhteydessä osoitteeseen haastattelut2025@outlook.com
Vierailija kirjoitti:
Olen narsisti. Pidän itseäni vallan erinomaisena. Olen ollut terapiassa ja viihdyin siellä hyvin. Miksi? Koska siellä pureudutaan faktoihin. Siellä saa puheenvuoron. Siellä käsitellään asioita kaikkien näkökulmasta. Siellä minulla on mahdollisuus perustella omaa toimintaani niin hyvin kuin pystyn. Siellä voin vapaasti tuoda esille, miksi joku toinen ei ole toiminut oikein. Narsismini tulee eniten esille harrastustoiminnassa eikä niinkään parisuhteessa (tästä saa vapaasti olla eri mieltä). Terapia oli minun ideani.
Kysykää mielellään lisää, jos haluatte keskustella pesunkestävän narsistin kanssa.
Hei, olen toimittaja ja olisin kiinnostunut ymmärtämään narsismia. Etsin haastateltavaksi juttuuni henkilöä, joka tietää ja myöntää itse olevansa narsisti. Haluaisin kuulla lisää ja keskustella kanssasi sähköpostitse. Olisitko minuun yhteydessä osoitteeseen haastattelut2025@outlook.com
Narsistiseksi kahden eri psykoterapeutin taholta arvellun lapsuudenperheen jäsenistä kukaan ei ole ollut terapiassa. Yksi kävi muutaman kerran teininä ja totesi, että se on hulluille ja hän ei ole hullu. Kaksi ottaa sairaslomaa töistä ahdistukseen, kun heille sanotaan vastaan tai eivät saa kaikkea mitä haluavat ja heitä ei kunnioiteta tarpeeksi ja yksi harrastaa erilaisia vaihtoehtoisia uskontoja, joissa ihailee erilaisia merkittäviä guruja. Yksi käy myös joissain retriiteissä ja tulee takaisin aina hehkuen, että hänellä on suuri oivallus elämästä, mutta hänpä ei koskaan kerrokaan sitä kenellekään, kunnes ensi viikolla kaikki on taas huonosti ja tästä oivalluksesta on ihan turha kysyä mitään. Perheterapiaa tarjottiin joskus, mutta vakavasti oireilevista lapsista huolimatta perheenpää käytti suurimman osan ajasta edellisen avioliittonsa ja puolisonsa käsittelyyn, jonka jälkeen sinne päätettiin olla enää menemättä. Sen sijaan terapiaan lähetettiin perheen virallinen hullu, niin kutsutty syntipukki tai musta lammas, minkä jälkeen muut tunsivat olonsa taas terveemmiksi. Nämä siis esimerkkeinä siitä, mitä käytännössä tarkoittaa kun narsistit eivät hakeudu viralliseen terapiaan, mutta hakevat kuitenkin jonkinlaista hoitoa tuntemaansa pahaan oloon.
Kuinka monta vuotta se alkuvaihe sinun käsittääksesi kestää?
En ole tuo jota lainasit. Minäkin suhtauduin ensin pitkämielisesti tuohon tutustumisvaiheeseen. Mutta nyt vuosia myöhemmin, kun edelleen on sama tilanne, että mikään ei ole hänen syytään ja muita vain syytellään, niin minäkin ihmettelen, että eteneekö terapia ikinä siitä tutustumisvaiheesta eteenpäin.